Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nuoret kassahenkilöt ei osaa laskea käteistä...

Vierailija
18.01.2020 |

Oletteko huomanneet?
Tässä pieni esimerkki eiliseltä: oli tarkoitus tallettaa tilille 100€, annoin 5*20€ ja nuori kassaneiti laski sen moneen kertaan ja totesi, "mutta, tässähän on 200€". Ei meinannut millään uskoa. En tiedä hänen laskulogiikkaansa. Ja tämä olisi vielä ollut helppo laskea, toisin kuin jotain pieniä erikokoisia seteleitä tai vaikka kolikoita. Jos olisin pitänyt turpani kiinni, olisin saanut tililleni satasen ekstraa.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassatytsyt on karkkeja. Miksette osta kortill?

Vierailija
102/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos näiden nykynuorten pitäisi antaa rahasta takaisin ilman kassakoneen apua, niin siitähän ei tulisi mitään. Esimerkki: Ostokset maksavat 34.70 € ja maksat viidenkympin setelillä. Käsillä ei ole sellaista kassakonetta, joka kertoisi, paljonko pitää antaa takaisin. Siinä menee neidillä sormi suuhun. Paperilla ja kynällä tai taskulaskimella vastarahan määrä selviää. Mutta osaako neiti lakea käteen vastarahan siten kuin ennen? Ei osaa. Osaako av-mamma laskea päässään, paljonko viidestäkympistä tulee takaisin?

Ihan sama asiahan se on, jos nykyajan vanhat kääkät laitetaan valmistamaan ruokaa nykyajan sähköhellalla tai laittamaan sauna lämpiämään.

Minua sähköhellan käytössä opasti 5v lastenlapsi, kun ihan väärästä paikasta epähuomiossa hipaisin vahinkossa hellaa.

Tai sormi menee suuhun, kun mummoille käteen lykätään kamera tai vaikka tämänpäivän ompelulone, vaikka kymmeniä vuosia on ommellut vanhalla Husqvarnalla.

Ei se nyt ihan verrannollista ole. Sinä varmaan opit käyttämään _toisten_ hellaa parin kerran jälkeen. Ja äitini (78v) on oppinut käyttämään älypuhelinta. Ja opettelee jatkuvasti uusia käsityötekniikoita.

Joo'o... Oma äitini "osaa" kans käyttää nettiä ja älypuhelinta. Osaa siis mennä nettipankkin, kun hänelle on laitetty tietokoneen työpöydälle kuvake, josta aukeaa suoraan pankin kirjaantumissivu. Puhelimella osaa soittaa ja lähettä tekstiviestin. Heti jos joku asia muuttuu, niin tämä osaaminen loppuu siihen. Kuten esimerkiksi tietokoneen työpöydän kuvakkeet olivat menneet uuteen järjestykseen, niin silloin tietokone oli seonnut ja jonku piti mennä se pistämään taas kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi että. Eikö AP:lla ei käynyt pienessä mielessään että ehkä henkilöllä on hahmottamiseen liittyvä erikoisvaikeus? Ehkä häntä jännittää tilanne jossa joutuu räknäämään käteistä ja sinä vihaisena siinä vielä tuomitset tuhahteluinesi. Itsellä esm ei matemaattista lahjakkuutta ole. Olen palvelualalla töissä ja ahdistaa kaltaisesi mulkut. Ei mitään ymmärrystä. Luuletko että sinua kohtaan tahallaan se myyjä "pelleilee". Maksaisit sinäkin kortilla niin kaikki olisi sutjakampaa.

Jos on tuollaisia hahmotusongelmia, ei sen henkilön paikka ole kassatehtävissä.

Vierailija
104/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit antanu tallettaa 200 €, olisit hyötynyt 100 €.

Nimenomaan. Siinä sitä oppii laskemaankin, kun kaivaa sen puuttuvan satkun omasta taskustaan.

Työntantajan pitäisi pystyä ensin todistamaan tahallisuus tai tuotamuksellinen huolimattomuus, jotta kassavajetta voitaisiin alkaa perimään työntekijältä.

Vierailija
105/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampia kertoja on käynyt kaupan kassalla niin että minulla on ollut esimerkiksi 5€ pullopantinpalautuslappu ja 2€ ostos, niin kassa on pyytämässä minulta 3€ lisää rahaa. Eikä ihan joka kerta meinaa edes mennä perille kun huomattaa asiasta, kerran oltiin jo huutelemassa järjestysmiestä paikalle koska asiakas ryhtyi hankalanksi, mutta jonossa olevat muut ihmiset sanoivat että kyllä nyt kuuluu antaa kassasta rahaa asiakkaalle.

Vierailija
106/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin kerran ostokset kolikoilla. Ehkä siis n. 10 euron edestä kolikoita, itse olin tarkistanut että siinä olisi tasaraha, mutta nuori kassa vain laittoi kolikot kassaan laskematta niitä ja ihmettelin.

Tuli sellainen olo itselle, ettei osannut laskea, ehkä oli tottunut korttimaksuihin.

Vierailija
107/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuulkaa, kyllä ne aivot voi mennä solmuun konkariltakin joka ei edes jännitä kassatyötä!

Kun takana on neljä viikkoa ykkösvapailla, päivät hälinässä ja kiireessä tehtävästä toiseen säntäillen, niin kyllä siinä vain joskus melkoisia aivopieruja pääsee. Onneksi niistä yleensä selviää huumorilla.

Ihan parhaiten pasmat saa sekaisin sillä, kun olet jo ehtinyt lyömään kassaan asiakkaan antaman setelin, vilkaissut takaisin annettavan summan, jota olet jo keräämässä, kun asiakas päättääkin kaivaa jostakin taskunpohjalta hiluja että saisi "ehjempää" rahaa takaisin. Useimmiten tämä tilanne sujuu kuin vettä vaan, mutta sitten toisinaan iskee ihan täydellinen jumi. Joskus on käynyt niinkin, että asiakas on maksanut viiden kympin ostokset satasella ja olen antanut 150 € takaisin.

Mutta kuten sanoin, huumorilla selviää ja anteeksi pyynnöllä, jos tappio oli tulla asiakkaalle.

Vierailija
108/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kassalla töissä ja tilanteissa joissa asiakas maksaa esim. 50,10€ maksavat ostoksensa 100€ setelillä, kysyn löytyisikö 10c ja usein kysyn vasta sen jälkeenkin, kun olen summan ajatuksissani lyönyt jo kassaan. Ei sillä oikeasti ole merkitystä, kunhan pohjakassa täsmää!

Vierailija
109/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahne sukupolvi osaa laskea senkin edestä.

Jollakin on vakava päähänpinttymä!

Vierailija
110/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas sentään. Minä maksoin ostokset 20E. ja kolikot päälle. Sanoi, ettei osaa laskea kolikoita. Vaihdoin sitten euron rahoiksi. Siihen aikaan kun olin nuorena kassana oli selvää jo töihin mennessä osata rahojen laskeminen. Kyllä olisi potkut saanut. Mutta jotenkin tämä neitokainen jokseenkin huvitti ja säälitti. Olisiko sitten jäänyt rahojen laskua kotiin opettelemaan kun ei näkynyt kuukauteen kassalla.

Vierailija
111/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikki kirjoitti:

Voi taivas sentään. Minä maksoin ostokset 20E. ja kolikot päälle. Sanoi, ettei osaa laskea kolikoita. Vaihdoin sitten euron rahoiksi. Siihen aikaan kun olin nuorena kassana oli selvää jo töihin mennessä osata rahojen laskeminen. Kyllä olisi potkut saanut. Mutta jotenkin tämä neitokainen jokseenkin huvitti ja säälitti. Olisiko sitten jäänyt rahojen laskua kotiin opettelemaan kun ei näkynyt kuukauteen kassalla.

Kiva voimafantasia

Vierailija
112/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa työpaikassa ohjeistus,että aina lasketaan koneella. Oli sitten kuinka iso tai pieni summa tahansa. Ottakaa selvää ennen kun rupeette puhumaan. Amen

Vierailija
113/118 |
19.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
114/118 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet kyllä vammaisin idiootti mitä nähnyt aikoihin. laskea pitää osata, muuten olet vammainen älyltäsi. ihan sama millä kortilla tai kopeekoilla maksetaan niin summat ovat tarkkoja ja ne pitää osata laskea ja ymmärtää. sinä olet vammainen.

Vierailija
115/118 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin ostokseni 50,10 satasen setelillä. Heti perään tarjosin sitä kymmensenttistä, niin se ei myyjälle käynyt, sillä hän oli lyönyt annetuksi satasen ja minun kolikkoni olisi sotkenut kassan loppusumman... Näin eräässä päivittäistavarakaupassa.

Mulle on käynyt ihan samoin. Ihan käsittämätöntä. Luuleeko ne kassahenkilöt että kone laskee montako ja minkä arvoista eurorahaa niiden kassassa on? Pääasia että loppusumma täsmää illalla oli siellä sitten yksi satanen tai kymppi ja 900 kymmensenttistä.

Vierailija
116/118 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millä taidoilla uudet sähkömiehet valmistuu. Kuulemma aivan luokattoman huonoja nykyään uudet sähkärit. Miettikää, millaisia vaarallisia virityksiä tekevät asuntoihin ja muualle. Ei meille taida hyvin tulevaisuudessa käydä tässä maassa.

Kuulemma. Kävitkö Teboilin baarissa kahvilla?

Vierailija
117/118 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoreni aloitti juuri keikkatyö kassana. Perehdytystä työhön oli tasan yksi 6 tunnin päivä pienessä marketissa. Eli tässäkin asiassa pitäisi katse kääntää työnantajiin, nyt ilmeisesti laskevat sen varaan, että muut työntekijät jelppaavat oman työnsä lisäksi.

Vierailija
118/118 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta jotenkin huomaa, että raha ihan konkreettisella tasolla aiheuttaa hämmennystä. Tämä teidän ”annoin 50 euron setelin ja 10 senttiä päälle” -keissi esimerkiksi.

Jopa kuvitteellisella virtuaalikassalla saattaa mennä sekaisin.

Kyse ei ole vain numeroista ja päässälaskusta, vaan paperista, kolikoista, kassakoneesta, pomosta, kiireestä, ohjeistuksesta, asiakkaasta…

Kunhan pohdin. En ole ollut kassalla töissä, mutta voisin kuvitella mokaavani jotain ainakin kerran viikossa, vaikka osaankin laskea päässä.