Nuoret kassahenkilöt ei osaa laskea käteistä...
Oletteko huomanneet?
Tässä pieni esimerkki eiliseltä: oli tarkoitus tallettaa tilille 100€, annoin 5*20€ ja nuori kassaneiti laski sen moneen kertaan ja totesi, "mutta, tässähän on 200€". Ei meinannut millään uskoa. En tiedä hänen laskulogiikkaansa. Ja tämä olisi vielä ollut helppo laskea, toisin kuin jotain pieniä erikokoisia seteleitä tai vaikka kolikoita. Jos olisin pitänyt turpani kiinni, olisin saanut tililleni satasen ekstraa.
Kommentit (118)
Ei kai kassoilla aina ja joka päivä ole uusi ihminen, jota tilanne jännittää.
Täytyhään kassan oppia ja sopeutua työhönsä ja kehittyä siinä.
Kassat isoissa kaupoissa ovat usein nyrpeitä ja töykeitä, toisin kuin siellä hyllyjen välissä työskentelevät myyjät, jotka taas ovat auttavaisia ja kohteliaita. Etsivät tietyn tuotteen vaikka kiven alta tai soittavat tuoetteesta tietävän myyjän paikalle.
Hyvä että itsepalvelukassat lisääntyvät, maksan mieluummin itse ostokseni siinä kun katselen ja kuuntelen kassaa joka huutelee jotain omia asioitaan muille kassoille, silloin kun hänen pitäisi asioida minun kanssani ja käyttäytyy epäkohteliaasti asiakasta kohtaan.
Ja ehkä yllätys, mutta kohteliampia kassoja ovat miehet.
Vierailija kirjoitti:
Maksoin ostokseni 50,10 satasen setelillä. Heti perään tarjosin sitä kymmensenttistä, niin se ei myyjälle käynyt, sillä hän oli lyönyt annetuksi satasen ja minun kolikkoni olisi sotkenut kassan loppusumman... Näin eräässä päivittäistavarakaupassa.
Aaarghhh!! Miksi te annatte jälkikäteen sitä rahaa kun kassa on jo lyönyt sisään?? Herra ju mala teidän kanssanne!!!
Oikein tahalleen teette sitä!
Vierailija kirjoitti:
Mua huvitti kun kassatyttö katseli vaan jonnekin seinille kun olin ojentamassa seteliä. Oletti että
maksan kortilla. Kun sitten vihdoin huomasi (taisin ensin sanoa jotain) niin hän tuumasi ”ai sä maksat RAHALLA” xD
Mulle on käynyt noin. Olen tottunut siihen, että asiakkaamme sähläävät milloin minkäkin kanssa, joten annan ajatusten vaeltaa rauhassa.
Sitten kun joku onkin nopea, niin tulee tuollaista jälkeä. Sori 😂
Lyönnin korjaus kassaan vie turhaa aikaa, jos jonot ovat pitkiä.
Olisit tosiaan antanut sen 10 centtisen yhdessä setelirahan kanssa, niin kassa olisi voinut lyödä oikean summan kassaan heti.
Nämä ovat nää minä minä sukupolvi kuten ne kärrytönijät kaupoissa.
Mä, 37-vuotias, en todellakaan osaisi päässäni laskea vaihtorahoja, ellei siihen annettaisi rutkasti aikaa, joten ihan varmasti käyttäisin laskinta, jos ei summaa näkisi kassasta.
Tein 8 vuotta myyjän töitä kaupassa, myös kassalla. Osaan vapaalla ollessani täysin normaalisti laskea päässälaskut mutta kassalla ollessa, varsinkin jos on ruuhka-aika, aivoni menevät täysin lukkoon ja on välillä jopa noloa kuinka yksinkertaisista laskuista ei suoriudu. Asiaa ei auta, että tunnet asiakkaan ja jonossa olevien myötähäpeiset katseet sekä odotuksen missä kestää. Yleensä näissä tilanteissa joku tulee huikkaamaan että pullokone ei toimi kutsutko sinne jonkun, teinit pelaavat pelikoneilla joita joudut hallita, itsepalvelukassalla jota valvot, on jokin ongelma ja työkaveri huutelee jotain radiopuhelimen kautta nappikuulokkeeseen.
Keskittyminen siis herpaantuu ja toisilla vaan jännitys laukeaa lamaantumisena, vaikka olisi kuinka kokenut ja muuten hyvä työssään.
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko aivan pöpejä päästä?! Ettekö ymmärrä että maailma on mennyt eteenpäin ja käytetään kortteja? Päässälaskeminen on yks niistä taidoista jota ei tarvita enää ja tulee jäämään historiaan.
En minäkään osaa enää ommella hattuja 1800 luvun tapaan. Aivan taatusti jos joku herra herää kuollesta niin ihmettelisi miten nuori piika ei osaa hattua tehdä.
Olen kyllä siitä samaa mieltä, että maailma muuttuu ja monet taidot katoavat ja good riddance!
Mutta päässälasku liittyy mittasuhteiden tajuun ja loogiseen ajatteluun. Ei ole ollenkaan huono asia siis. Lisäksi minua ainakin aivan tavallisena, ei kaupan alalla palkkani ansaitsevana ihmisenä hyödyttää arjessa, että osaan helposti laskea esimerkiksi aleprosentit. Ei pääse yllättämään lasku loppusumma ja osaan vertailla paremin hintoja. Esimerkiksi jos joku tuote maksaa normaalisti liikkeessä A 78,20 euroa ja nyt se on 30 prosentin alessa. Toisessa liikkeessä sen lähtöhinta oli vähemmän, 74,50 ja aleprosentti 10 prosenttia. Kummasta ostat?
Jos joudut kaivelemaan joka välissä kännykästä laskinta, se on yksinkertaisesti vain hankalaa.
Sitä paitsi aivojen käyttäminen pitää mielen virkeänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on yhtä typerää ikärasismia, kun se ketju, jossa vanhukset muka ajelee osatoskärryillä päälle.
Jokaiselle sattuu ajatusvirheitä ja vahinkoja, vai kuka haluaa heittää ensimmäisen kiven, kun on täydellinen?
Tuota... ota nyt ihan iisisti. Ei se mitään ikärasismia ole, koska on totta, ja johtuu aivan siitä, että yhä harvempi käsittelee käteistä ja kouluissa ei opeteta päässälaskua.
En itsekään ole enää vuosiin kantanut mukanani käteistä rahaa, ja olen sentään viisikymppinen.
Päässälasku sen sijaan sujuu erittäin hyvin, eikä edes tarvitse olla tasalukuja, vaan joku 12x13,4 on ihan helppo. Ensin kerrot kymmenellä eli saat 134. Sitten kerrot kahdella ja saat 26,8. Ja sitten ynnäät nuo eli saat 160,8. Helppoa kuin heinänteko, helpottaa monesti elämää, kun ei tarvitse laskinta kaivaa esille.
Typerääkin typerämpää yleistystä nuoret kassahenkilöt ei osaa laskea. Mun lapset osaa laskea päässälaskuja ja mä olen siinä ihan haka, mutta en silti yleistä että kaikki osaa tai on osaamatta.
Ja voisin sanoa että sä olet typerä, kun pankkien kortit ei kuitenkaan aina pelaa, niin tukit vain kassan, kun linja pankkiin on jostain syystä poikki. Monesti on käteinen pelastanut.
Rahat (setelit ja kolikot) pitäisikin jo poistaa käytöstä, en ymmärrä miksi niitä vieläkin roikotetaan mukana.
Vierailija kirjoitti:
Lyönnin korjaus kassaan vie turhaa aikaa, jos jonot ovat pitkiä.
Olisit tosiaan antanut sen 10 centtisen yhdessä setelirahan kanssa, niin kassa olisi voinut lyödä oikean summan kassaan heti.
Pelleilettekö vai oletteko aidosti idioo*teja?
Jos joku antaa 100 euroa ja sitten takaisin 49,90
TAI
joku antaa 100,10 euroa ja sitten takaisin 50
NIIN
siellä kassassa on tarkalleen yhtä paljon rahaa
RIIPPUMATTA SIITÄ
mitä se sinne koneelle lyötte (noista kahdesta vaihtoehdosta)!
Voi pyhä yksinkertaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Olisit antanu tallettaa 200 €, olisit hyötynyt 100 €.
Nimenomaan. Siinä sitä oppii laskemaankin, kun kaivaa sen puuttuvan satkun omasta taskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä, 37-vuotias, en todellakaan osaisi päässäni laskea vaihtorahoja, ellei siihen annettaisi rutkasti aikaa, joten ihan varmasti käyttäisin laskinta, jos ei summaa näkisi kassasta.
Mutta tajuatko sentään sen, että olet riittävän viisas, ettet ole moisiin töihin hakeutunut, kun sinusta ei siihen ole?
Päässälasku taitoa tarvitaan aina.
Ei päässälasku taito koske ainoastaan rahaa, vaan kaikkea laskemista elämässä.
Aivan kuten joku täällä jo kommentoikin se liittyy mittasuhteiden tietämiseen ja hahmottamiseen.
Jos ei hallitse ollenkaan päässälaskutaitoa tulee varmasti kusetetuksi joissakin käytännön tilanteissa, jos joku röyhkeä ihminen niin haluasi ja kyllä tällaista on tapahtunutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tajuatko sentään sen, että olet riittävän viisas, ettet ole moisiin töihin hakeutunut, kun sinusta ei siihen ole?
Olen kyllä aiemmin ollut kassatöissä, mutta ikinä ei tullut tilannetta, että olisi pitänyt päässä laskea.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten joku täällä jo kommentoikin se liittyy mittasuhteiden tietämiseen ja hahmottamiseen.
Jos ei hallitse ollenkaan päässälaskutaitoa tulee varmasti kusetetuksi joissakin käytännön tilanteissa, jos joku röyhkeä ihminen niin haluasi ja kyllä tällaista on tapahtunutkin.
Vaikka ei tulisi kusetetuksi, niin tulee rumaa jälkeä puutöissä ja muissa pikku remonteissa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan suurin osaa edes jossain määrin päässä laskea ja varsinkin silloin, kun ei joku ole nenän edessä huokailemassa, että mikä kestää ja monta samanlaista jonottaa perässä.
Jo on ylpeyden aiheet.
Olen vanha kääkkä ja kertomataulun osaan unessakin ja kaupassa ostokseni loppusumman lasken päässäni euron tarkkuudella, mutta työelämässä ja kun vielä kysymys on toisten rahoista, en koskaan luota itseeni, vaan hyödynnän teknologiaa, jonka virhemahdollisuus on lähes nolla.
Ihan sama jos poliisit syyttäisi humalaista rattijuopumuksesta, ilman puhalluskoetta tai lääkäri kertoisi sinulla olevan angiina, ilma laboratoriatestiä tai jos ostat mansikoita torilta, myyjä antaisi ne silmämääräisesti, ilman mittausta.
Ja tämän päivän nuoret ovat syntyneet hyödyntämään teknologiaa ja miksi eivät sitä tekisi, sillä päässälaskutaito ja kertomataulun käyttö on kyllä menneen talven lumia ja senkin ajan voi hyödyntää uuden teknologian opetteluun. Ja jos niistä on joskus tarvis, niin varmasti oppivat, kun sen ovat oppineet aikaisemmat sukupolvet.
Meillä vanhoilla tuon kaiken uuden opettelu on kyllä hankalampaa, turha ap. on laittaa nuoria tikun nokkaan, he kyllä oppivat, jos tarvis.
Virossa olin pienessä käsityöputiikissa ja ostin puisia nappeja. Yhden napin hinta oli 20 senttiä ja koska otin niitä viisi, varasin euron kolikon valmiiksi maksaakseni. Myyjätypykkä puhui kännykkään ja vuodatti ilmeisesti kaverilleen, kuinka paska pomo on ja kuinka surkea palkka (no en epäile). Kun lopulta puhelu loppui, menin kassalle ja ojensin viisi nappia ja euron. Myyjätypykkä otti esiin taskulaskimen ja laski sillä, paljonko on 5 x 20 snt.
Työtaidottomista sähkömiehistä tulee poliitikkoja ja Veikkaus Oyn johtajia, ja jälkeläisistään kokkelinokkaisia wannabe- julkkuja.