Jos työhaastattelija lupaa soittaa seuraavalla viikolla eikä soitakaan?
Niin mitä se tarkoittaa? Onko se unohtanut vai venähtääkö vielä toinenkin viikko? Mitäs jos ei kahteen viikkoon ala mitään kuulumaan?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kertoa myös ihan ihan siitä, että ns. elämä
on tullut väliin. T. Vatsataudista juuri toipuva henkilöstöasiantuntijaMullakin kun oli vatsatauti niin näpit ei millään toiminu näppäimistöllä yhden sähköpostin tai tekstiviestin verran, että päästäisi jonkun odottamasta kaivattua "kontaktointia".
Kyllähän me toki noin sovittiin, mut.
Odottakoot.
Emmä jaksa.
Entä kun sut onpalkattu ja oot sairaslomalla ja sun pitäisi tehdä joku minipienijuttu työn eteen niin teetkö?
Moni työntekijä nimittäin ei tee mitään, koska kerran sairasloma KIELTÄÄ tekemästä mitään.
Ohiksena: käytännöt ja soveliaat odotusajat ja toimintatavat varmaan on vähän erilaiset riippuen työn tasosta - oletko liukuhihnatyöntekijä vaiko spesialisti. Mitä matalamman tason työ sitä korkeampi on varmaan työnhakijoiden odotus siitä että maanantaina ilmoitetaan kun kerran niin luvataan ja toisaalta mitä spesiaalimpi työ niin ei edes luvata ehdottomasti joku päivä viimeistään ilmoittaa valittu vaan hakuprosessiN annetaan kestää sen mitä kestää jotta löydettäisiin Oikeasti sopivin henkilö eikä vain joku melko riittävän passeli ja työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyselin työpaikan perään muutama viikko hakuajan päätyttyä, kun mitään ei kuulunut, ja ajankohta, jolloin valinnasta olisi pitänyt ilmoittaa oli jo ohi. Sanottiin, ettei vielä ole päätöstä ja prosessi on kesken. Kyselin uudestaan taas kuukauden päästä ja tilanne oli edelleen kesken. Työnantaja pahoitteli ja kiitteli kärsivällisyyttäni. Kaksi kuukautta hakuajan päättymisen jälkeen paikkaa tarjottiin minulle. Paikkaan oli valittu alunperin toinen ehdokas, mutta hän ei lopulta ottanut paikkaa vastaan. Eli minua pidettiin varalla siihen saakka, kunnes ensisijainen hakija oli tehnyt lopullisen päätöksen. Sitä en tiedä, oliko minun jälkeeni vielä muita odottamassa tietoa valinnasta.
Miksi ihmeessä oli ylivoimasta ilmoittaa Sinulle reilusti että sinua pidetään varalla siihen saakka kun se ensisijainen hakija päättää ottaako työn vatsaan?
Oppilaitoksissakin ilmoitetaan varasijat ihan suoraan että hakija tietää varautua.
Tuo viivyttely ja tiedon panttaaminenhan voi johtaa jopa siihen, että se valittu meneekin toiselle työnantajalle. Hakuprosessi antaa myös työnhakijalle ensivaikutelman yrityksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
on tullut väliin. T. Vatsataudista juuri toipuva henkilöstöasiantuntijaMullakin kun oli vatsatauti niin näpit ei millään toiminu näppäimistöllä yhden sähköpostin tai tekstiviestin verran, että päästäisi jonkun odottamasta kaivattua "kontaktointia".
Odottakoot.
Emmä jaksa.
Entä kun sut onpalkattu ja oot sairaslomalla ja sun pitäisi tehdä joku minipienijuttu työn eteen niin teetkö?
Moni työntekijä nimittäin ei tee mitään, koska kerran sairasloma KIELTÄÄ tekemästä mitään.Ohiksena: käytännöt ja soveliaat odotusajat ja toimintatavat varmaan on vähän erilaiset riippuen työn tasosta - oletko liukuhihnatyöntekijä vaiko spesialisti. Mitä matalamman tason työ sitä korkeampi on varmaan työnhakijoiden odotus siitä että maanantaina ilmoitetaan kun kerran niin luvataan ja toisaalta mitä spesiaalimpi työ niin ei edes luvata ehdottomasti joku päivä viimeistään ilmoittaa valittu vaan hakuprosessiN annetaan kestää sen mitä kestää jotta löydettäisiin Oikeasti sopivin henkilö eikä vain joku melko riittävän passeli ja työkykyinen.
Sairausloma ei kiellä tekemästä töitä. Nykyisinhän on tapana laittaa työntekijä tekemään toista tehtävää, jos hän ei pysty tekemään normaalia työtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odottakoot.
Emmä jaksa.
Moni työntekijä nimittäin ei tee mitään, koska kerran sairasloma KIELTÄÄ tekemästä mitään..."Ilman muuta jos olisin sopinut työtehtävästä , niin ilmoittaisin vähintään että jään sairaslomalle, ellen pysty luvattua pitämään. Toinen siellä odottaa turhaan, ellei ilmoita, se ei käy työmoraaliini.
"Ohiksena: käytännöt ja soveliaat odotusajat ja toimintatavat varmaan on vähän erilaiset riippuen työn tasosta - oletko liukuhihnatyöntekijä vaiko spesialisti.
Mitä matalamman tason työ sitä korkeampi on varmaan työnhakijoiden odotus siitä että maanantaina ilmoitetaan kun kerran niin luvataan ja toisaalta mitä spesiaalimpi työ niin ei edes luvata ehdottomasti joku päivä viimeistään ilmoittaa valittu..."
Siis mitä minä just (ylhäältä) luin?
Asia on näin: silloin soitetaan/kontaktoidaan/ilmoitetaan kun on yhdessä edeltä sovittu.
Asia on niin simppeli.
Oli sitten "matalamman tason työ" tai "spesiaalimpi työ".
Ihme hiippareita alalla nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti et oo saanut paikkaa ja haastattelijalla on "tärkeämpää" tehtävää kuin huonojen uutisten kertominen.
Todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyselin työpaikan perään muutama viikko hakuajan päätyttyä, kun mitään ei kuulunut, ja ajankohta, jolloin valinnasta olisi pitänyt ilmoittaa oli jo ohi. Sanottiin, ettei vielä ole päätöstä ja prosessi on kesken. Kyselin uudestaan taas kuukauden päästä ja tilanne oli edelleen kesken. Työnantaja pahoitteli ja kiitteli kärsivällisyyttäni. Kaksi kuukautta hakuajan päättymisen jälkeen paikkaa tarjottiin minulle. Paikkaan oli valittu alunperin toinen ehdokas, mutta hän ei lopulta ottanut paikkaa vastaan. Eli minua pidettiin varalla siihen saakka, kunnes ensisijainen hakija oli tehnyt lopullisen päätöksen. Sitä en tiedä, oliko minun jälkeeni vielä muita odottamassa tietoa valinnasta.
Miksi ihmeessä oli ylivoimasta ilmoittaa Sinulle reilusti että sinua pidetään varalla siihen saakka kun se ensisijainen hakija päättää ottaako työn vatsaan?
Oppilaitoksissakin ilmoitetaan varasijat ihan suoraan että hakija tietää varautua.
Oletus on varmastikin ollut se, että hakija ottaa paikan vastaan, sillä ilmeisesti hän oli jo antanut suostumuksensa, mutta asiaan tuli muita esteitä eikä lopullista sopimusta tehty. Työnantaja ei voinut eikä halunnut ilmoittaa keskeneräisestä asiasta, minkä ymmärrän hyvin. Oli yksinkertaisinta todeta, että prosessi on vielä kesken.
Jos minulle olisi kerrottu, että paikkaan on valittu toinen tai että olen varalla, niin kumpikin olisi vaikuttanut motivaatiooni negatiivisesti. Koska minulla oli jo työpaikka, niin odotuksen pitkittyminen ei ollut mitenkään ratkaisevaa.
Vierailija kirjoitti:
"Laita uutta hakemusta - et menetä mitään. Olet nyt haastattelijan takaraivossa sinnikkäänä hakijana. Tee täydellinen kirje ja kiitä häntä lopuksi ajasta ja harkinnasta etukäteen!"
Lähetä toki hedelmäkori ja viinipullo kiitoksena siitä, että kohtelivat työnhakijaa kuin pascaa.
Pysyt haastattelijan mielessä sinnikkäänä kynnysmattona.
Ja jos oikein kovasti haluat jäädä (sinut tyystin dissanneen) haastattelijan "takaraivoon" , niin leivo näyttävä täytekakun haastattelijalle ja koristele se kirjailemalla sen päälle:
KIITOS KONTAKTOINNISTA !
Hän muistaa sinut sinnikkäänä tyyppinä ensi haussa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä, jotka sopivat työhaastatteluun osallistuneen kanssa siitä, koska ja kuinka tuloksista ilmoitetaan --ja eivät näin teekään, niin heidät ja heidän edustamansa työpaikka kannattaa myös jatkossa unohtaa välittömästi .
He ovat näitä kaksinaamaisia esimiehiä, jotka työhaastattelu-tilanteessa antavat itsestään todella sympaattisen ja mielinkielin kiinnostuneen kuvan, mutta työelämässä ollessaan eivät todellisuudessa arvosta työntekijöitään yksilöinä pätkän vertaan.
Nämä kompastuvat aina samaan ja paljastavat itsensä : ei vaivauduta ilmoittamaan niin kuin sovittiin, koska tullut jotain tärkeämpää.
Jatkossa samoilla tyypeillä onkin usein uusintahaku, hakua jatketaan-työpaikkailmoitus kun ei enää sopivia kiinnostakaan kun sana kiirii, eikä dissatut enää hae missään tapauksessa uudelleen.
Hakijat panostavat työhaastatteluun ja tulevat paikalle ja näkevät vaivaa. Se täytyy aina esimiehen muistaa ja kohdella loppuun saakka hyvin, vaikkei enää kiinnostaisi pätkääkään.
Reiluja ja sanansa pitäviä esimiehiäkin on, jotka pitävät aina mitä sovitaan ja arvostavat aidosti alaistensa työpanosta.
Kannattaa tavoitella töitä heiltä.
Näin on. Minäkin kerran jouduin soittelemaan perään, kun haastattelussa oli sovittu, että hakijoille ilmoitetaan seuraavalla viikolla, ovatko tulleet valituksi. Meni maku koko puljusta, kun ilmoitusta ei vain kuulunut ja jouduin itse soittelemaan. Oli hankala saada sieltä edes ketään kiinni ja viivästyksen selitys oli jotain liibalaabaa. Ei tuollaisiin paikkoihin kannata hakeutua töihin, kun tuosta rekryprosessista voi jo päätellä, että mikään ei toimi, johtaminen on aivan retuperällä, eikä henkilökuntaa arvosteta.
Jos rekryvaiheessa jo pykii homma pahasti työnantajapuolelta --- niin ei sinne kannata haluta töihin.
Näin on. Minäkin kerran jouduin soittelemaan perään, kun haastattelussa oli sovittu, että hakijoille ilmoitetaan seuraavalla viikolla, ovatko tulleet valituksi. Meni maku koko puljusta, kun ilmoitusta ei vain kuulunut ja jouduin itse soittelemaan. Oli hankala saada sieltä edes ketään kiinni ja viivästyksen selitys oli jotain liibalaabaa. Ei tuollaisiin paikkoihin kannata hakeutua töihin, kun tuosta rekryprosessista voi jo päätellä, että mikään ei toimi, johtaminen on aivan retuperällä, eikä henkilökuntaa arvosteta.