Tammikuussa laskuja varmasti muillakin?
Aivan hirvittävä määrä on taas tammikuussa laskuja kasaantunut. Laskin äsken yhteissumman : 1150€ !. Eli on sähkölasku, vakuutusmaksut, nettimaksut, kännykkälaskut, auton ajoneuvovero jne. Ja talon lainat lähtee tietenkin suoraan tililtä. Eli ne ei ole tuossa 1150 :ssa. Ja me ollaan kuitenkin "vain" kolmihenkinen perhe, tytär täytti just 17 v. Eilen mieheni kanssa puhuttiin, että mitäs sitten jos lapsia olis 3 ? ...ja molemmat ollaan siis töissä. Pienillä palkoilla, mutta töissä siis kuitenkin, ja tuntuu että rahat ei riitä kuin laskujen maksuun! Varmasti monella on sama tilanne, ja ihan varmasti tämä Suomen "kalleus", vai miksi sitä kutsuisi, niin vaikuttaa lasten määrän vähenemiseen. Nuorilla ei ole varaa tehdä lapsia tähän maahan. Ja se on surullista..
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kertoma ilmiö on todella tuttu. Siksi pyristelin sellaisesta eroon mahdollisimman paljon. Esimerkiksi auton vakuutusmaksut on jaettu 12kk ajalle. Tämä ei kai tosin onnistu monessakaan yhtiössä. Jo pelkkä tämä tempaus auttaa todella paljon. Puhelimen liittymät ovat halvimmat mahdolliset. Niitä ei ole tarkoituksella päivitetty "tähän päivään", joka tarkoittaa samaa kuin ylihinnat.
Meilläkin tuo jako olisi mahdollinen, mutta maksaminen kahdessa erässä pienentää vakuutusmaksua. Eli se, että ottaa kahdesti vuodesa ison pumpsin säästää vuositasolla satasen ellei enemmän.
Meillä siis isot vakuutusmaksut, koska omakotitalo ja kolme urheilevaa teiniä ja kaksi autoa. Kilpailutetaan kaikki mikä voidaan, mutta yhdessä lapsista sellainen hoitovirheestä johtuva juttu, että se yleensä kaataa sen kilpailutuksen tuoman edun, kun tiettyjö asioita uusi vakuutusyhtiö sulkisi pois. Meillä siis lapsilla odella hyvät ennen syntymää otetut vakuutukset joista ei haluta luopua. Oma valinta toki, mutta tuo sen 600 € tammikuulle.
Ei se osiin jakaminen auton vakuutusmaksuissa korota hintaa ollenkaan. Mutta etu onkin se, ettei tarvitse maksella isoja summia kerrallaan. Silloin sen voi kohdentaa helpommin muuhun.
Suomessa tämä sähkön siirron hinta on niin julkea, että jo ykistään sen laskun näkeminen vituttaa aivan saatanasti.
Mulla oli kaikki vakuutukset kilpailutettuna lähitapiolassa silloin kun niistä alkoi saada s-bonusta. Siirsin kaikki yhteen erään ja samaan kuukauteen ja hankin s-kortin. Nyt niistä vakuutuksista tulee ylimääräinen 5% bonusalennus. Toki tässä vuosien varrella leipovat tuon edun hintoihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät laskut tule yllätyksenä kenellekään. Jokaisen on itse taloutensa suunniteltava ja mielellään tietenkin niin, että tulot ovat suhteessa menoihin tasapainossa.
Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä joilla palkka on pieni ja mitä pienempi se on, sitä enemmän pitää suunnitella taloutta.
Olen ollut köyhä, huonotuloinen, keskituloinen ja välillä taas köyhä. Aina olen joka ikisen laskun pystynyt maksamaan, huolellisella taloudenpidolla ja elämällä tulojen mukaan.
Inssi
Ei kai tässä ollut kyse siitä, ettei laskuja pystyisi maksamaan, vaan siitä, että maksut kasaantuvat tammikuulle.
Toki jokainen järkevä säästää sitä varten jo loppuvuodesta, mutta valtaisa pumpsi se on, joka ainakin omakotitalossa asuvalta tammikuussa sieltä tililtä lähtee.
Yrityksetkin ns. putsaavat pöydän uutta vuotta varten.
Monia laskuja voi tasata vaikka 12 erään, tyypillisesti vakuutusmaksut. Moni vaan ei laske, että siihen tulee aikamoinen summa päälle, verrattuna että maksiaisi kerran vuodessa.
Itse varaudun ja kiitos DI-mieheni, elämämme on excelissä, ei tule ainakaan isoja "yllätyslaskuja". Kuitenkin jotain tulee. En esim. muistanut, että Hesarin laskukin tulee tammikuussa ja en ollut muistanut siihen varautua. No, 70 e ei ole minulle kuolema, harmittava meno vaan ja maksan sen mielelläni, koska lehti on minulle tärkeä. Joku pienituloinen varmaan lopettaisi tilauksen tähän ja maksaisi hammasta purren digilehden maksun.
Hesarista minunkin on kohta luovuttava. Paperilehteä tykkään lukea koska näköni on huono. Mutta lasku on kamalan suuri, 160 e kun se muutaman kerran vuodessa tulee.
No minä olen oikeasti köyhä: ei varaa omistusasuntoihin, taloihin, autoihin tai lapsiin (en edes halua onneksi lapsia).
Vierailija kirjoitti:
Autoverolasku tulee aina samaan aikaan. Vakutuusmaksut tiedän jo kuukausia aikaisemmin.
Meillä toimitaan siten, että laskemme vuoden laskut yhteen ja joka kuukausi laitetaan 12 osa tästä summasta. Eli ihan sama määrä menee joka kuukausi.
Ja voisin väittää ettemme ole ainoita.
Tää on paras tapa ja opetin sen aikoinani miehelleni, kun muutettiin yhteen. Hän on siitä edelleen kiitollinen ja kokee, että nykyään raha riittää kaikkeen, eikä ole koskaan ongelmaa. Meitä on siis ainakin kaksi, joiden mielestä tätä voi ehdottomasti suositella.
Vierailija kirjoitti:
Sama homma täällä :( Puskuria yrittänyt kasata, mutta järkevämpi maksella vanhoja luottokortti velkoja pois. Hemmetti kun elänyt velaksi, muutoin jäisi hyvin rahaa säästöön
Sama täällä. Hyvä että nuoret ottavat säästämisen nykyään vakavammin.
Ja tammikuu on mullekin ollut kauhea. Samoin eläkeläisäidilleni joka asuu omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Toi sähkölaskun näkeminen kyllä tosissaan vituttaa :D juuri katsoin ja 200e taas saa maksaa.. 60neliöö kaksio
Onko sulla sähkölämmitys vai miten tuo lasku on noin suuri? Ja kuinka pitkältä ajalta se on?
Vierailija kirjoitti:
Olin samassa jamassa ja kunnes ryhdistäyidyin. Suosittelen todellakin erillisen laskutilin perustamista. Laskette yhteen kaikki tiedossa olevat ja toistuvat laskut vuoden ajalta ja jaatte summan 12:sta. Sieltä sitten makselette mukavasti laskunne, eikä se keikuta taloutta missään kuussa. Samalla tulee kerran vuodessa tsekattua sopimukset ja myös tarvittaessa ne kilpailuttaa halvemmiksi.
Ja vielä kymppi tai kaksi ylimääräistä joka kuukausi, niin sinne kertyy vararahastoa hitaasti, mutta varmasti. Myös erilaisten bonusten tms ylimääräisen tulon ohjaaminen laskutilille on aika kivutonta.
Lääkkeet on aidosti harmittava ylimääräinen meno alkuvuodesta, kun sinne menee se vuosittainen omavastuu. Voi kuulostaa pieneltä, mutta on monelle eläkeläiselle iso asia.
En valittaisi, kun kaksi maksajaa. Mulla on joka kuukausi tuollaiset laskumäärät ja suuremmatkin.
T. Äiti ja 14-v tytär, bruttopalkka 2800e/kk, ei mitään tukia paitsi lapsilisä yh-korotuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama homma täällä :( Puskuria yrittänyt kasata, mutta järkevämpi maksella vanhoja luottokortti velkoja pois. Hemmetti kun elänyt velaksi, muutoin jäisi hyvin rahaa säästöön
Sama täällä. Hyvä että nuoret ottavat säästämisen nykyään vakavammin.
Ja tammikuu on mullekin ollut kauhea. Samoin eläkeläisäidilleni joka asuu omakotitalossa.
Siis mikä juttu tämä tammikuun kalleus omakotiasujalle oikein on? Mitä laskuja tarkoitat? Meille tulee omakotitalon laskut ihan ympäri vuoden.
Toi sähkölaskun näkeminen kyllä tosissaan vituttaa :D juuri katsoin ja 200e taas saa maksaa.. 60neliöö kaksio