Olen saamassa ADD/ADHD diagnoosin yli kolmikymppisenä. Mikä helpotus
Koko elämän minua on kiusattu, pidetty hulluna, tyhmänä ja outona. Ihmiset ovat aina tuputtaneet minulle kaikenlaisia mt-diagnooseja, mutta yhtäkään niistä ei ole koskaan todettu. Olen ajatellut aina vaan olevani huonompi ja tyhmempi. Luultavasti oman itsetunnon korjaamiseen tämä ei enää auta, mutta helpottaa ja selventää asioita.
Se ei ole vielä ihan varma onko kyse noista, vai jostakin muusta tarkkaavaisuushäiriöstä. Lisäksi on pakko-oiteita ja hahmotushäiriötä.
Meinaa itku päästä, koko elämäni minua on vihattu ja halveksittu. Nyt ihmiset ymmärtää kun puhun asiasta
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
No yleensä kyllä tuommoinen tulee ilmi jo lapsena. Jospa on vaan yleinen elämänhallinta hukassa?
Naisilla se ei tule ilmi lapsena, sekä add on ns hiljainen häiriö, joten harvoin pojillakaan lapsena huomataan.
Otappa asioista selvää ennen kuin avaat suun.
T. Eri
Mitä hyödyt diagnoosista? Voitko vain unohtaa asian ja jättää sairauden hoitamatta. Ja selittää huonon käytöksesi sairaudella?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyödyt diagnoosista?
Saa asianmukaisen lääkityksen ja sitä kautta paremman olon?
t. ei AP
Vierailija kirjoitti:
No yleensä kyllä tuommoinen tulee ilmi jo lapsena. Jospa on vaan yleinen elämänhallinta hukassa?
Nyt kyllä haukkasit paskaa. Itsekin kolmekymppisenä ADD-diagnoosin saaneena voin sanoa, että kun tämän päivän kolmi-nelikymppiset olivat lapsia, Suomessa tunnettiin tarkkaavaisuushäiriöt hyvin huonosti. Vielä tänä päivänäkin diagnoosin saaminen on todella vaikeaa, koska päteviä lääkäreitä on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyödyt diagnoosista? Voitko vain unohtaa asian ja jättää sairauden hoitamatta. Ja selittää huonon käytöksesi sairaudella?
Unohtaa koko asia?????
Siis sen ettei kykene olemaan normaalisti?
No onneks on niin paska lyhytmuisti että hyvin onnistuu unohtamaan koko keskustelun.
Ja minä en kehtaa ikinä puhua add kellekkään koska ihmiset ovat sinun kanssa samanlaisia, mutta onneksi ITSE SAI TIETÄÄ SYYN ERILAISUUTEEN.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Ei huonoa käytöstä lääkkeillä hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Silloin tilaansa saa lääkkeet. Minulla on diagnosoitu ADHD yli kolmikymppisenä ja diagnoosin saaminen on auttanut minua, vaikka en vaikuta olevan yhtä vaikea tapaus kuin ap. En käytä lääkkeitä joka päivä, vaan silloin kun minun pitää todella keskittyä johonkin tärkeään, kuten kokeeseen lukemiseen.
Diagnoosi ja sen saamisen läpikäymiseen liittyvät asiat ovat saaneet minut myös näkemään itseni toisella tavalla. Pidin itseäni luuserina, koska opiskelut menivät huonosti ja olin töissä, joka ei liity mitenkään tutkintooni. Lisäksi kaikki harrastukseni ja kiinnostuksen kohteeni vaihtelivat nopeissa sykleissä, joka on saanut aikaan sen, että en ole oikein hyvä missään. Ja voin kertoa, että se sattuu ja vaikuttaa itsetuntooni.
Nyt osaan olla itselleni armollisempi. En ehkä koskaan saa mustaa vyötä karatessa, mutta olen ainakin käynyt varmaan kuuden eri taistelulajin alkeiskursseilla. Rakastan kieliä ja olen opetellut elämäni aikana varmaan kymmeniä kieliä, mutta puhun vain englantia. Tämä on ollut minulle erityisen tuskallista ja noloa, koska surkeista turistialkeista ei ole juuri mitään hyötyä.
Diagnoosin saamisen jälkeen olen opiskellut yhtä kieltä jo vuoden ajan. Olen siinä edelleen aika huono, koska teen todellä vähän päivässä kielen parantamiseksi, mutta minulle sillä ei ole merkitystä. Olen kuitenkin opiskellut sitä lähes joka päivä VUODEN ajan, johon en ole pystynyt koskaan ennen. Diagnoosin jälkeen näet ajattelin, että innostus kaikkeen uuteen on osa minua. Minulla on hirveästi tekemistä joka päivä, joten se on ihan ok, että teen tämän suhteen ihan minimimäärän töitä. Se riittää.
En ole tyhmä tai laiska (no ehkä joskus). Elämä on minulle täynnä kaikkea ihmeellistä ja upeaa, jota en malta olla tutkimatta tai kokeilematta. Olen brändännyt itseni uudelleen innokkaaksi, uteliaaksi ja energiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko sinusdta sitten parempi, että asioita ei tutkittaisi ja ongelmille ei haettaisi selitystä? Toisekseen miten voi unohtaa asian ja samaan aikaan selittää sillä käytöstään? Vastausestasi kumpusi agressiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Ei add ole huonoa käytöstä wtf
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Siellähän taas varsinainen järjen jättiläinen kirjoittelee :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Ap:n huonokäytöksisyys on ihan sinun oma oletuksesi.
Ei tosin yllätä palstalla, jolla ihmiset ovat aina "tienneet" tuntemattomien asiat paremmin kuin he itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Kyllä on. Ja johtuu huonosta ravinnosta. Ei aivot toimi margariineilla ja keinoruualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Ihania nämä ammattilaiset, jotka tulee pätemään! Voi kunpa add / adhd olisikin vain huonoa käyttäytymistä.
Ja lääkepiriä et sitten ala popsimaan. Muista se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Ap:n huonokäytöksisyys on ihan sinun oma oletuksesi.
Ei tosin yllätä palstalla, jolla ihmiset ovat aina "tienneet" tuntemattomien asiat paremmin kuin he itse.
Sitten niissä kommenteissa on yks tykkäys tullu heti. Ei ole vaikeeta arvata, kuka sen on laittanu :D
Eikö olosparempi baam myöntää se oma huonommuus, eikä keksiä jotakin ADD:ta?
Opettele pukemaan lapset siisteihin ja ehjiin vaatteisiin. Ei ihme että ihmiset vihaa sinua, kun lasuja tehdään moisista.
Hienoa uhriutumista ja muiden syyttelyä omista vioista. Sen ja oikean "diagnoosin" plus viihdelääkkeiden kanssa kaipaamasi persujen jäsenyys on taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. ei AP
Kyllä on. Ja johtuu huonosta ravinnosta. Ei aivot toimi margariineilla ja keinoruualla.
Huomattu on, katukuvasta jo näkee kenen nuppi on ruokittu keinotekoisella ruualla.
Ap, meillä nepsyillä on asiat loppujen lopuksi aika hyvin, kun vertaa tähän yhteen jankkaajaan ja haukkujaan. Mikähän diagnoosi hällä on? 😁