Tammikuussa laskuja varmasti muillakin?
Aivan hirvittävä määrä on taas tammikuussa laskuja kasaantunut. Laskin äsken yhteissumman : 1150€ !. Eli on sähkölasku, vakuutusmaksut, nettimaksut, kännykkälaskut, auton ajoneuvovero jne. Ja talon lainat lähtee tietenkin suoraan tililtä. Eli ne ei ole tuossa 1150 :ssa. Ja me ollaan kuitenkin "vain" kolmihenkinen perhe, tytär täytti just 17 v. Eilen mieheni kanssa puhuttiin, että mitäs sitten jos lapsia olis 3 ? ...ja molemmat ollaan siis töissä. Pienillä palkoilla, mutta töissä siis kuitenkin, ja tuntuu että rahat ei riitä kuin laskujen maksuun! Varmasti monella on sama tilanne, ja ihan varmasti tämä Suomen "kalleus", vai miksi sitä kutsuisi, niin vaikuttaa lasten määrän vähenemiseen. Nuorilla ei ole varaa tehdä lapsia tähän maahan. Ja se on surullista..
Kommentit (53)
Joka kuussa laitamme miehen kanssa molemmat perheen yhteisiä laskuja varten toiselle tilille 550 euroa. Ei tule laskut yllätyksenä. Ko. Tilille kertyy myös ylimääräistä rahaa perheen yhteisiin extrajuttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kertoma ilmiö on todella tuttu. Siksi pyristelin sellaisesta eroon mahdollisimman paljon. Esimerkiksi auton vakuutusmaksut on jaettu 12kk ajalle. Tämä ei kai tosin onnistu monessakaan yhtiössä. Jo pelkkä tämä tempaus auttaa todella paljon. Puhelimen liittymät ovat halvimmat mahdolliset. Niitä ei ole tarkoituksella päivitetty "tähän päivään", joka tarkoittaa samaa kuin ylihinnat.
Eikö ole mahdollista itse säästää sitä vakuutusmaksua? Kaikkia tilillä olevia rahoja ei ole pakko käyttää.
Olen matalapalkka alalla työskentelevä nainen, viime vuonna tajusin rahankulutustottumukseni ja tein velkaantumiselle stopin. Minulle ei ole edes lapsia, mutta silti saan tarkkaan senttini laskea, jotta riittävät. Puskuria suosittelen, sieltä sitten yllättävät menot kuittailet pois. Tosin nuohan ei yllättäviä, joten teet vaan laskelmat ja elelet niiden mukaan.
Maksan netin, puhelinlaskut jne. joka tapauksessa kuukausittain, ei ainakaan minulla palveluntarjoaja maksata kertarysäyksellä edellisen vuoden laskuja tammikuussa.
Itseä ketuttaa ettei tajunnut säästämisen tärkeyttä aiemmin.. Koskaan ei tosin liian myöhäistä ja nyt elellään vaan tulojen mukaan ja laitellaan rahaa sivuun.
Jeps. Kun aikoinaan muutin omilleni omaan (vuokra)asuntoon, tuli tämä tammikuun "ihme" huomattua tosiaan itsekin. Melkein kaikki instanssit sähkö- ja vakuutusyhtiöistä lähtien haluavat sijoittaa maksukauden tammikuuhun.
Erityisen ärsyttävän tuosta himmelistä tekee se, että Suomessa yrityksille on annettu kaikessa periksi, kuten maksujen takarajoissa. Itse saan nykyisin laskuja, joissa on hädintuskin kaksi viikkoa maksuaikaa (?!)
Jos en tietäisi tai osaisi aavistaa tammikuun laskuh**lvettiä, niin saattaisi käydä köpelösti. Tulee jo marraskuun lopulla laitettua hiukan rahaa sivuun noita laskuja varten.
Mulla on kaikki vakuutukset op-pohjolan kautta ja joka kuukausi menee suoraan tililtä jotakin. Suurin maksu on ollut satasen luokkaa, yleensä vähemmän. On ihanaa, kun ei tarvii tuskailla isojen laskujen kanssa.
Kysyin asiaa taloudenhoitajaltamme ja kertoi, että joulukuussa oli enemmän menoja kuin tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Jeps. Kun aikoinaan muutin omilleni omaan (vuokra)asuntoon, tuli tämä tammikuun "ihme" huomattua tosiaan itsekin. Melkein kaikki instanssit sähkö- ja vakuutusyhtiöistä lähtien haluavat sijoittaa maksukauden tammikuuhun.
Erityisen ärsyttävän tuosta himmelistä tekee se, että Suomessa yrityksille on annettu kaikessa periksi, kuten maksujen takarajoissa. Itse saan nykyisin laskuja, joissa on hädintuskin kaksi viikkoa maksuaikaa (?!)
Jos en tietäisi tai osaisi aavistaa tammikuun laskuh**lvettiä, niin saattaisi käydä köpelösti. Tulee jo marraskuun lopulla laitettua hiukan rahaa sivuun noita laskuja varten.
Mitä ihmettä? Tottakai maksukausi alkaa siitä mistä olet ottanut esim. vakuutuksen. Kilpailutin itse kotivakuutuksen esim. viime elokuussa, niinpä lasku on seuraavanakin vuonna elokuu eikä suinkaan tammikuu. Sähkölasku tulee neljästi vuodessa, eikä niistäkään yksikään kuukausi ole tammikuu vaan siitä alkaen kun olen muuttanut tähän asuntoon.
Eivät laskut tule yllätyksenä kenellekään. Jokaisen on itse taloutensa suunniteltava ja mielellään tietenkin niin, että tulot ovat suhteessa menoihin tasapainossa.
Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä joilla palkka on pieni ja mitä pienempi se on, sitä enemmän pitää suunnitella taloutta.
Olen ollut köyhä, huonotuloinen, keskituloinen ja välillä taas köyhä. Aina olen joka ikisen laskun pystynyt maksamaan, huolellisella taloudenpidolla ja elämällä tulojen mukaan.
Inssi
Vierailija kirjoitti:
Eivät laskut tule yllätyksenä kenellekään. Jokaisen on itse taloutensa suunniteltava ja mielellään tietenkin niin, että tulot ovat suhteessa menoihin tasapainossa.
Ymmärrän kyllä, että on ihmisiä joilla palkka on pieni ja mitä pienempi se on, sitä enemmän pitää suunnitella taloutta.
Olen ollut köyhä, huonotuloinen, keskituloinen ja välillä taas köyhä. Aina olen joka ikisen laskun pystynyt maksamaan, huolellisella taloudenpidolla ja elämällä tulojen mukaan.
Inssi
Ei kai tässä ollut kyse siitä, ettei laskuja pystyisi maksamaan, vaan siitä, että maksut kasaantuvat tammikuulle.
Toki jokainen järkevä säästää sitä varten jo loppuvuodesta, mutta valtaisa pumpsi se on, joka ainakin omakotitalossa asuvalta tammikuussa sieltä tililtä lähtee.
Yrityksetkin ns. putsaavat pöydän uutta vuotta varten.
Monia laskuja voi tasata vaikka 12 erään, tyypillisesti vakuutusmaksut. Moni vaan ei laske, että siihen tulee aikamoinen summa päälle, verrattuna että maksiaisi kerran vuodessa.
Itse varaudun ja kiitos DI-mieheni, elämämme on excelissä, ei tule ainakaan isoja "yllätyslaskuja". Kuitenkin jotain tulee. En esim. muistanut, että Hesarin laskukin tulee tammikuussa ja en ollut muistanut siihen varautua. No, 70 e ei ole minulle kuolema, harmittava meno vaan ja maksan sen mielelläni, koska lehti on minulle tärkeä. Joku pienituloinen varmaan lopettaisi tilauksen tähän ja maksaisi hammasta purren digilehden maksun.
Aloittajalle vastaisin näin: samassa tilanteessa ollaan. Koittakaa saaha jonkinnäköinen puskuri säästettyä. Ja varmasti tämä asia vaikuttaa osaltaan myös nuorten perheenperustamisiin. Lapsia ei tehdä kun ei ole varmaa tietoa työpaikasta. Tai sit ne on niitä surkeita osari / määräaikaishommia. Naapurissa asuva lapseton 27 v nainen tekee esim 15 tuntia viikossa kaupassa ja tienaa noin 700 euroa kuussa. Itse sen mulle sanoi. Ja että eipä näillä tuloilla lapsia hankita.
Vierailija kirjoitti:
Kun pakollisen menot on tiedossa, pitää tehdä budjetti ja kerätä puskurirahastoa tulevia varten.
Joillakin suomalaisilla tämä rahastoiminen, tilinseuraaminen ja kuittien kerääminen alkaa muistuttaa jonkinlaista fetissiä tai oireyhtymää. En tiedä, onko autismi oikea sana. Monet ulkomaalaiset tuttavani ovat kiinnittäneet tähän myös huomiota.
Autismiin kuuluvat erikoiset kiinnostuksenaiheet ja niistä saatava nautinto. Eräs tuttavani esimerkiksi tykkäsi kerätä junien aikatauluja, siis ihan vain huvikseen. Hän osasi myös ne ulkoa. Aikataulut olivat hänelle hyvin tärkeitä muutenkin. Jos myöhästyin yhteisestä tapaamisesta 5 minuuttia, hän yleensä hermostui ja koko lopputapaaminen oli pilalla. Hän myös seurasi elintarvikkeiden hintoja, tykkäsi kirjata exceliin kauppakuitit, tehdä tilastoja kulutuksestaan... Hän oli hyvin kirjaimellinen ihminen. Ruutiinit ja ennakointi olivat elämässä tärkeitä ja niitä piti olla myös muilla. En usko, että hän tulee koskaan löytämään puolisoa. Puolison sekoilu esim. näissä maksuasioissa ajaisi tuttavani luultavasti raivon partaalle.
Pääosin ulkomaalaiset tuttavani elävät melko vapaasti. Ketään ei kiinnosta kirjata ylös maansa hintoja. Vuokrat saavat jopa lain mukaan olla vähän myöhässä. Lienenkö ainoa, joka on kiinnittänyt tähän huomiota?
Muuten tammikuu menee laskujen suhteen kuin muutkin kuukaudet, mutta kaikki yhdistysten jäsenmaksut pitää maksaa tammikuussa. Tässä tulee myös kahden ratsastavan lapsen kausikorttien osto. Kyllä mulla rahaa niihin on, mutta jollain muulla voisi tehdä tiukkaa.
Hei ap. Itsestäkin tuntuu että on kamalasti laskuja tammikuussa. Ja en ole elänyt mitenkään yli varojeni joulukuussa. Jouluun käytin rahaa noin 150 e.
Olen itse luopunut kaikesta ylimääräisestä, esim lehdistä. Mutta kun silläkin on vaikutuksensa että lopetetaan kaiken rahojen käyttäminen. Nyt esimerkiksi Elle-lehti lopetetaan mikä tarkoittaa, että taas jää ihmisissä työttömäksi tai työt joillakin vähenee.
Pienipalkkainen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kertoma ilmiö on todella tuttu. Siksi pyristelin sellaisesta eroon mahdollisimman paljon. Esimerkiksi auton vakuutusmaksut on jaettu 12kk ajalle. Tämä ei kai tosin onnistu monessakaan yhtiössä. Jo pelkkä tämä tempaus auttaa todella paljon. Puhelimen liittymät ovat halvimmat mahdolliset. Niitä ei ole tarkoituksella päivitetty "tähän päivään", joka tarkoittaa samaa kuin ylihinnat.
Meilläkin tuo jako olisi mahdollinen, mutta maksaminen kahdessa erässä pienentää vakuutusmaksua. Eli se, että ottaa kahdesti vuodesa ison pumpsin säästää vuositasolla satasen ellei enemmän.
Meillä siis isot vakuutusmaksut, koska omakotitalo ja kolme urheilevaa teiniä ja kaksi autoa. Kilpailutetaan kaikki mikä voidaan, mutta yhdessä lapsista sellainen hoitovirheestä johtuva juttu, että se yleensä kaataa sen kilpailutuksen tuoman edun, kun tiettyjö asioita uusi vakuutusyhtiö sulkisi pois. Meillä siis lapsilla odella hyvät ennen syntymää otetut vakuutukset joista ei haluta luopua. Oma valinta toki, mutta tuo sen 600 € tammikuulle.
Ei se osiin jakaminen auton vakuutusmaksuissa korota hintaa ollenkaan. Mutta etu onkin se, ettei tarvitse maksella isoja summia kerrallaan. Silloin sen voi kohdentaa helpommin muuhun.
Suomessa tämä sähkön siirron hinta on niin julkea, että jo ykistään sen laskun näkeminen vituttaa aivan saatanasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun pakollisen menot on tiedossa, pitää tehdä budjetti ja kerätä puskurirahastoa tulevia varten.
Joillakin suomalaisilla tämä rahastoiminen, tilinseuraaminen ja kuittien kerääminen alkaa muistuttaa jonkinlaista fetissiä tai oireyhtymää. En tiedä, onko autismi oikea sana. Monet ulkomaalaiset tuttavani ovat kiinnittäneet tähän myös huomiota.
Autismiin kuuluvat erikoiset kiinnostuksenaiheet ja niistä saatava nautinto. Eräs tuttavani esimerkiksi tykkäsi kerätä junien aikatauluja, siis ihan vain huvikseen. Hän osasi myös ne ulkoa. Aikataulut olivat hänelle hyvin tärkeitä muutenkin. Jos myöhästyin yhteisestä tapaamisesta 5 minuuttia, hän yleensä hermostui ja koko lopputapaaminen oli pilalla. Hän myös seurasi elintarvikkeiden hintoja, tykkäsi kirjata exceliin kauppakuitit, tehdä tilastoja kulutuksestaan... Hän oli hyvin kirjaimellinen ihminen. Ruutiinit ja ennakointi olivat elämässä tärkeitä ja niitä piti olla myös muilla. En usko, että hän tulee koskaan löytämään puolisoa. Puolison sekoilu esim. näissä maksuasioissa ajaisi tuttavani luultavasti raivon partaalle.
Pääosin ulkomaalaiset tuttavani elävät melko vapaasti. Ketään ei kiinnosta kirjata ylös maansa hintoja. Vuokrat saavat jopa lain mukaan olla vähän myöhässä. Lienenkö ainoa, joka on kiinnittänyt tähän huomiota?
Joopajoo, juna-aikataulujen ulkoa latelu ja oman talouden hallinta onkin oireita samasta sairaudesta.
Ei travitse murehtia kun marraskuussa tekee seuraavan vuoden budjetin, siirtää siitä lasketun summan pienellä varalla joka kk sivuun ja makselee laskut kun ne tulee.
Jos itse teen sopimuksen ja lupaan maksaa, niin onhan se aika noloa unohtaa, edunvalvontaan joutaa moiset dementikot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on se protestanttinen etiikka.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap. Itsestäkin tuntuu että on kamalasti laskuja tammikuussa. Ja en ole elänyt mitenkään yli varojeni joulukuussa. Jouluun käytin rahaa noin 150 e.
Olen itse luopunut kaikesta ylimääräisestä, esim lehdistä. Mutta kun silläkin on vaikutuksensa että lopetetaan kaiken rahojen käyttäminen. Nyt esimerkiksi Elle-lehti lopetetaan mikä tarkoittaa, että taas jää ihmisissä työttömäksi tai työt joillakin vähenee.
Pienipalkkainen nainen
Juuri näin se menee. Suomea on ajettu, ja ajetaan edelleen alaspäin. Ja siksi tämä kaikki maksaa nyt aivan helkkaristi. Tulevaisuudessa elämme enää pelkästään velaksi, ellei suunta muutu hyvin äkkiä toiseksi. Ja se ei voi muuttua, koska ihmiset eivät tajua tilanteen vakavuutta. Sen kertoo jo viimeaikaiset lakkoilut ja palkkaneuvottelut. Olemme kusessa, josta pois pääseminen ei näillä älyn lahjoilla ja anehtimisella tule onnistumaan. Se ei ole mahdollista sitten niin mitenkään.
Meillä se kallis kk on toukokuu, silloin tulee autojen ja vakuutusten kaikki laskut samaan aikaan. Ei mitään ongelmaa, asia on ollut tiedossa ja hallinnassa.