Olen saamassa ADD/ADHD diagnoosin yli kolmikymppisenä. Mikä helpotus
Koko elämän minua on kiusattu, pidetty hulluna, tyhmänä ja outona. Ihmiset ovat aina tuputtaneet minulle kaikenlaisia mt-diagnooseja, mutta yhtäkään niistä ei ole koskaan todettu. Olen ajatellut aina vaan olevani huonompi ja tyhmempi. Luultavasti oman itsetunnon korjaamiseen tämä ei enää auta, mutta helpottaa ja selventää asioita.
Se ei ole vielä ihan varma onko kyse noista, vai jostakin muusta tarkkaavaisuushäiriöstä. Lisäksi on pakko-oiteita ja hahmotushäiriötä.
Meinaa itku päästä, koko elämäni minua on vihattu ja halveksittu. Nyt ihmiset ymmärtää kun puhun asiasta
Kommentit (38)
Miksi odotit, että joku sanoo sinulla olevan joku vaiva.
Miksi et syönyt lääkkeitä kun ne tulivat markkinoille?
Vierailija kirjoitti:
Ap, meillä nepsyillä on asiat loppujen lopuksi aika hyvin, kun vertaa tähän yhteen jankkaajaan ja haukkujaan. Mikähän diagnoosi hällä on? 😁
Miksi on niin vaikea hyväksyä, että ravinto vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, meillä nepsyillä on asiat loppujen lopuksi aika hyvin, kun vertaa tähän yhteen jankkaajaan ja haukkujaan. Mikähän diagnoosi hällä on? 😁
Mitähän ihmettä ravinto liittyy kommenttiini? Puhun tuosta sinun jatkuvasta jankkauksesta ja haukkumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai paska ravinto vs hyvä ravinto vaikuttaa elämänlaatuun. Minun oloni on parempi kun olen alkanut syömään terveellistä vegaaniruokaa ja vähentänyt herkkuja, limua ja epäterveellisiä valmisruokia. Margariinia en käytä ja vegaanilihojakin vain harvakseltaan, joten ruokavalioni sisältää enimmäkseen täysjyvää, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä ja papuja.
Varmaan tässä puhuttiin lähinnä uhriutumissyyttelijöistä ja diagnoosisheimaajistas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyödyt diagnoosista?
Saa asianmukaisen lääkityksen ja sitä kautta paremman olon?
t. ei AP
Ei huonoa käytöstä lääkkeillä hoideta.
Ei add ole huonoa käytöstä wtf
Kyllä on. Ja johtuu huonosta ravinnosta. Ei aivot toimi margariineilla ja keinoruualla.
Eikä lauseenjäsennys taito!
No minulla sitä huonoa käytöstä lapsena oli kai se että olin hiljainen, omassa maailmassa oleva haaveilija joka ei aina edes vastannut kysymyksiin.
Aikuisena taas erilaiset arjenhallinnan ongelmat, sekä joskus myös ajanhallinnan, joista jotkut on päätelleet minulla olleen mt-ongelmia ja olen saanut vihat niskoilleni.
En ole saanut diagnoosia, koska minulla on kuulovamma. Keskittymiseem liittyvät ongelmat koulussa ja mm lukion keskeytyminen selitettiin sillä
Ap
Vierailija kirjoitti:
No yleensä kyllä tuommoinen tulee ilmi jo lapsena. Jospa on vaan yleinen elämänhallinta hukassa?
Niinhän se tuli ilmi ap:llakin: "Koko elämän minua on kiusattu, pidetty hulluna, tyhmänä ja outona. Ihmiset ovat aina tuputtaneet minulle kaikenlaisia mt-diagnooseja"
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyödyt diagnoosista? Voitko vain unohtaa asian ja jättää sairauden hoitamatta. Ja selittää huonon käytöksesi sairaudella?
Minkä sairauden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyödyt diagnoosista?
Saa asianmukaisen lääkityksen ja sitä kautta paremman olon?
t. ei AP
Ei huonoa käytöstä lääkkeillä hoideta.
Ei niin, mutta eihän tässä huonosta käytöksestäsi puhuttukaan.
Vierailija kirjoitti:
No minulla sitä huonoa käytöstä lapsena oli kai se että olin hiljainen, omassa maailmassa oleva haaveilija joka ei aina edes vastannut kysymyksiin.
Aikuisena taas erilaiset arjenhallinnan ongelmat, sekä joskus myös ajanhallinnan, joista jotkut on päätelleet minulla olleen mt-ongelmia ja olen saanut vihat niskoilleni.
En ole saanut diagnoosia, koska minulla on kuulovamma. Keskittymiseem liittyvät ongelmat koulussa ja mm lukion keskeytyminen selitettiin sillä
Ap
Höpöhöpö. Jos sinulla on kuulovamma todettu lapsena, niin olet käynyt kyllä foniatrian polilla kunnollisissa tutkimuksissa. Siellä olisi mahdollinen keskittymishäiriö todettu.
Eli olet vaan tyhmä, hidas ja kuulovammainen. Opettele elämänhallintaa. Häh täh häh?
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä pystyt vielä saamaan elämäsi kuntoon ja parantamaan arjenhallinnantaitojasi. Muista vaan, ettei Roomaakaan päivässä rakennettu ja valitset yhden pienen tavoitteen, jonka eteen työskentelet joka päivä. Anna itsellesi anteeksi menneisyydessäsi tekemät jutut ja yritä katsoa tulevaan päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHöpöhöpö. Jos sinulla on kuulovamma todettu lapsena, niin olet käynyt kyllä foniatrian polilla kunnollisissa tutkimuksissa. Siellä olisi mahdollinen keskittymishäiriö todettu.
Eli olet vaan tyhmä, hidas ja kuulovammainen. Opettele elämänhallintaa. Häh täh häh?
Mä suosittelen nyt, että te lopetatte tälle tyypille vastailun. Eihän tässä ole mitään muuta kuin se, että joku, jolla on tosi paha olo ja asiat huonosti, luulee, että kiusaamalla toista oma elämä alkaa vaikuttaa hienommalta. Ei se koskaan ala, mutta toiset yrittävät sitkeästi vuosia.
En tiennytkään että foniatrit toteaa keskittymishäiriöitä. Luulin että he ovat erikoistuneet vaan puhe ja äänihäiriöihin. Palstalla oppii uutta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai paska ravinto vs hyvä ravinto vaikuttaa elämänlaatuun. Minun oloni on parempi kun olen alkanut syömään terveellistä vegaaniruokaa ja vähentänyt herkkuja, limua ja epäterveellisiä valmisruokia. Margariinia en käytä ja vegaanilihojakin vain harvakseltaan, joten ruokavalioni sisältää enimmäkseen täysjyvää, kasviksia, hedelmiä, pähkinöitä ja papuja.
Varmaan tässä puhuttiin lähinnä uhriutumissyyttelijöistä ja diagnoosisheimaajistas.
Vegaaniruoka ei ole terveellistä ihmiselle. Blasebovaikutus sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoka ei ole terveellistä ihmiselle. Blasebovaikutus sinulla.
Teidät vhh-fanaatikot aina tunnistaa kilometrin päästä (eikä hyvällä tavalla), joten selkeästi sekään ei ole terveellinen ruokavalio ihmiselle. Onnea kuitenkin valitsemallasi tiellä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaninen ravinto on ihmiselle luonnotonta, joten hyvä olosi kyseisellä ruokavaliolla on kuvitelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No yleensä kyllä tuommoinen tulee ilmi jo lapsena. Jospa on vaan yleinen elämänhallinta hukassa?
Nyt kyllä haukkasit paskaa. Itsekin kolmekymppisenä ADD-diagnoosin saaneena voin sanoa, että kun tämän päivän kolmi-nelikymppiset olivat lapsia, Suomessa tunnettiin tarkkaavaisuushäiriöt hyvin huonosti. Vielä tänä päivänäkin diagnoosin saaminen on todella vaikeaa, koska päteviä lääkäreitä on todella vähän.
No, elämänhallintaa pohtineelle kommentoijalle annettakoon anteeksi. Hän on varmaan kovin nuori tai ainakin elämänkokemuksen määrältä nuorekkaana pysynyt.
Tunnen minäkin jopa yli 40 vuotiaana diagnoosin saaneita. Mitenkuten ovat työelämässä koppuloineet. Mitä 70 -luvulla näistä ymmärrettiin... Annan vilpittömän tukeni vanhemmille, jotka nykypäivässäkin yrittävät selviytyä erityislapsen (erityis ja erityis, kaikissa on jotakin erityistä) kanssa. Lapset kyllä hyväksyvät yllättävän hyvin erilaisuutta jos vaan olosuhteet ovat otolliset, mutta nykyäänkin monista nuorista tulee kovin takapajuisia kun itse tulevat vanhemmiksi. Tottahan sekin, että oman lapsen kasvattaminen on erittäin haastavaa jos haluaa tehdä sen eri tavalla kuin itse on tullut kasvatetuksi.
Lapseni kaveripiirissä on ADHD-lapsi ja näiden vuosien aikana tuo lapsi on tullut minulle hyvin tärkeäksi. En osaa sanoa, mitkä piirteet hänessä kuuluvat diagnoosiin tai millainen hän olisi ilman adhd:tä eikä sillä ole toki väliäkään. Mutta jotain sellaista hänestä löytyy, että maailma olisi paljon parempi paikka jos useampi ihminen olisi niinkuin hän. Ei liiaksi omanarvontuntoinen, osaisi iloita pienistäkin asioista, hyväksyisi asiat ja ihmiset sellaisena kuin ovat, ajatukset eivät askaroisi toisten mollaamisessa... On epävarman tiukkiksen ja suorittajan maailmankatsomus muuttunut kovasti jos nyt itseäni vähän kuvailen. Asennevammaisuus on kaikista pahinta.
Jos et ole jo törmännyt tähän kirjaan, niin suosittelen tutustumaan siihen. Kirjan loppupuolella on kaikenlaisia vinkkejä siihen, miten elämänhallintaa saa parannettua.
https://www.tammi.fi/kirja/anita-salakari/adhd-aikuisen-selviytymisopas…