Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö Suomessa todella käyttää kahta kättä oven avaamiseen vai mitä en tässä nyt ymmärrä?

Vierailija
18.01.2020 |

https://www.is.fi/jaakiekko/art-2000006376763.html?utm_campaign=tf-IS&u…

”Huoneesta ei pysty myöskään lähtemään yhtä kättä käyttäen. Jos esimerkiksi pidät jotakin sylissä, se on pakko ensin laskea maahan ja avata sitten ovi. Se tekee minut hulluksi, Shaunessy selittää.”

Siis onko se käyttänyt aiemmin vain heiluriovia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuolla tyypillä on vain yksi käsi.

Vierailija
2/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ED ovet ilmeisesti auenneet nuppia kääntämällä. Suomessa lukko on erillisessä nupissa ja ovi aukeaa kahvaa painamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuppiovet ovat hankalia.

T. Suomesta päivää

Vierailija
4/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse kuin ulko-oveen, jos se on lukittu. Jos ei ole kankea ovi, niin voi aueta yhdelläkin kädellä.

Vierailija
5/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin vanhoissa kerrostaloissa pitää. Omaa oveani ei taatusti saa kukaan yhdellä kädellä avainta kääntämällä auki ellei ole joku voimamies. Pitää painaa ovea tuntuvasti eteenpäin samalla kun kääntää avainta.

Vanhukset eivät tällaisissa asunnoissa voi asua jos esim. voimat ovat ehtyneet. Tietääkseni muissa maissa ei tällaisia ovia käytetä.

Vierailija
6/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset osaa nojata kropalla ovea päin jositä pitää painaa? Eri asia tietenkin, jos pitää vetää kiinni samalla kun avaa. Johtuisiko oviin vaadituista tiivisteistä karmeissa?

Vierailija
7/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunee keskustassa tai sen lähistöllä jossa näitä vanhoja nuppiovia. Aivan vittumainen keksintö, pitää ns. taklata ovea että sen viimeisen käännöksen saa lukkopesässä tehtyä.

Vierailija
8/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusia abloy-lukkoja ja ulko-ovia ei tarvitse töniä tai taklata mutta 1930-60 luvun alkuperäisiä pitää. Ei muuten aukea. Naurettava design :D Asuin tuollaisessa nuorempana Helsingissä.

Vierailija
9/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen ongelma. Jos sitä ovea pitää painaa, miksi siihen tarvitaan kättä? Saahan sitä ovea painettua vaikka olkapäällä. Mutta juu, minäkin olen kyllä asunut asunnossa, jossa toisella kädellä pitää kääntää avainta ja toisella sitten painaa kahvaa alas. 

Vierailija
10/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ihmettelen tuota siksi että a8nakin Yhdysvalloissa on usein sisälläkin niitä käännettäviä nuppeja ovenkahvojen sijaan. Nuppia varten täytyy todellakin olla käsi vapaana, kun taas kahvaa voi vaikka kyynärpäällä käsitellä.

Vierailija
11/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen ongelma. Jos sitä ovea pitää painaa, miksi siihen tarvitaan kättä? Saahan sitä ovea painettua vaikka olkapäällä. Mutta juu, minäkin olen kyllä asunut asunnossa, jossa toisella kädellä pitää kääntää avainta ja toisella sitten painaa kahvaa alas. 

Ja ulospäin mennessä pitää toisella kädellä kääntää lukon nuppia ja toisella kädellä painaa kahva alas.

Vierailija
12/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mein ovessa pitää kääntää ja damalla työnnän kengällä sisäänpäin.

Vierailija
13/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkin uudet lukot ei aukene kuin kahdella kädellä. Toisella käännetään avainta (tai sisäpuolelta väännetään lukkoa) ja toisella painetaan ovenkahvaa. Eivät aukea pelkällä väännöllä vaan siihen tarvitaan molempia.

Vierailija
14/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa tää lukitsemishomma on suhteellisen uusi juttu. Eihän siitä ole kauaakaan kun ovenlukitukseksi riitti harjan varsi ulko-oven nojalle. Eikä mitään varasteltu.

Vierailija
15/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lukkomallista, miten joutuu avaa. Vanhoissa taloissa on helpot ja uusissa vaikeammat.

Vierailija
16/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun Tampereella 1994 rakennetussa kerrostalossa, eikä tämän talon ovia kyllä yhdellä kädellä saa auki, sen huomasin konkreettisesti viime kesänä, kun oli toinen käsikipsissä. Sekä ulko-oven, että asunnon ovessa on ns. sähkölukko, joka toimii niin, että samaan aikaan, kun kiertää avainta lukossa, pitää vetää kahvasta.

Ulospäin kyllä pääsee yksikätisenä, mutta sisälle ei. Eli ei mikään harvinaisuus ole tämä.

Vierailija
17/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille vanhaan kerrostaloon uusittiin ovet ja lukot. Satuin olemaan kotona kun tämä tehtiin. Olin sairauslomalla koska oikea käteni oli pahasti rikki. Yritin onneksi juuri lähteä ulos kun lukkoseppä touhusi naapurioven parissa. En saanut ovea auki yhdellä kädellä.

Lukkoseppä huuteli oven takaa, että VEDÄ toisella kädellä sisäänpäin samalla kun käännät siivestä. Minä inisin, että minulla ei ole kuin yksi käsi! Hän sitten avasi oven ja yritti löysyttää lukkoa jotenkin, mutta ei se oikein toimi. Kun avaan oven sisältä päin sitä pitää vetää ja kun tulen sisään, ovea pitää työntää.

Lukko on siis tällainen:

https://www.lukkokauppa.com/ABLOY-CY001-Sento-avainpe

Vierailija
18/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee aina ulkomailla ikävä abloy-lukkoja! Reissussa saa aina tovin opetella, että miten huoneen/asunnon oven saa auki.

Vierailija
19/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sisään pääsee niin että painaa ovea mutta ulos mennessä tarvitaan kahta kättä. Rasittavaa kun on kädet täynnä 5 erilaista kierrätyspussukkaa ja omakin laukku. Se vaan on niin kankea. 5 vuotta vanha kerrostalo.

Vierailija
20/24 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten voi miettiä, missä maassa mennään lastulevyovesta sisään ovea potkaisemalla ja missä maassa ei mennä.