Miksi nykyään on niin paljon sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ahdistuksesta kärsiviä?
Kommentit (151)
Pinnallinen ja menestys-painotteinen yhteiskunta.
Media ja internet aiheuttaa suuria paineita millainen ihmisen tulee olla luonteeltaan ja ulkonäöltään ja antaa ymmärtää että on huonompi ellei täytä näitä ihanteita.
Yheiskunta myös hyvin menestyspainottainen ja ihmisten ostovoima heikentynyt, tuloerot kasvaneet. Tässäkin somella on osansa kun pitää kehua menestystään, mutta muutenkin ihmisen mahdollisuudet ovat selvästi heikentyneet ellei rahaa löydy.
En syytä ahdistuksesta kärsiviä, oikeat syylliset ovat ne jotka arvostelee ihmisiä pinnallisuuden ja menestyksen perusteella. Esim moni ei huoli kaverikseen jos ei täytä ulkonäköihanteita tai ei ole menestynyt.
Sosiaalisten tilanteiden pelko on epävarmuutta omasta itsestä muiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Pinnallinen ja menestys-painotteinen yhteiskunta.
Media ja internet aiheuttaa suuria paineita millainen ihmisen tulee olla luonteeltaan ja ulkonäöltään ja antaa ymmärtää että on huonompi ellei täytä näitä ihanteita.
Yheiskunta myös hyvin menestyspainottainen ja ihmisten ostovoima heikentynyt, tuloerot kasvaneet. Tässäkin somella on osansa kun pitää kehua menestystään, mutta muutenkin ihmisen mahdollisuudet ovat selvästi heikentyneet ellei rahaa löydy.
En syytä ahdistuksesta kärsiviä, oikeat syylliset ovat ne jotka arvostelee ihmisiä pinnallisuuden ja menestyksen perusteella. Esim moni ei huoli kaverikseen jos ei täytä ulkonäköihanteita tai ei ole menestynyt.
Todennäköisesti nämäkin asiat vaikuttavat suuresti.
Ja surullistahan tässä on myös se, että näissä sosiaalisesti pelokkaissa on valtava potentiaali mitä ihanimpiin ystävyys- ja parisuhteisiin, jos he vain uskaltaisivat luoda helpommin suhteita. Toki kaikki ei haluakaan, eikä tarvitsekaan haluta, mutta kuinka moni jää yksinäiseksi tämän pelon vuoksi... Kaikki tietämäni ovat kahden kesken mitä parhaimpaa ystäväainesta.
Kun se naama on siinä lätyssä koko hereilläoloajan, missä välissä voisi opetella sosiaalisia taitoja?
Minä olin yläasteikäisenä sellainen, että pelkäsin puhelinsoittoja, pelkäsin kassalla käymistä ja muita "sosiaalisia suoritteita" ja katsekontaktia. Lisäksi punastuin/punastun tosi helposti vaikkei tilanne olisi millään tavalla hämmentävä. Esimerkiksi yhtäkkinen huomio ihmiseltä kenestä en ole edes kiinnostunut saattaa aiheuttaa sen, esimerkiksi joku herttainen mummo pysäyttää ja kysyy missä on vessa.
Kasvoin kuitenkin jostain syystä x ekstrovertiksi joka rakastaa tarinan kerrontaa ja olen aina ollut työpaikan kuin työpaikan ns. edistäjä ja kehittäjä. Nautin sosiaalisuudesta. Sinkkuaikoina rakastin tutustua uusiin ihmisiin jne.
Minä ymmärrän kaikkia ihmisiä ja miehenikin on äärimmäinen introvertti, piirre, joka hänessä viehätti ensimmäisenä. Minulla on paljon sekä ekstro- että introverttejä ystäviä.
Lähes kaikki tuntemani ekstrovertit hyväksyvät (aikuisina, teininä ei ehkä niin hyvin) esimerkiksi hiljaisemmat ja aremmat ihmiset osaksi harrastusporukkaa, työpaikkaa, keksivät sitten itse puhumista jos toisesta ei heti irtoa. Lämpimiä ihmisiä.
Siskoni jäi tällaiseksi vältteleväksi, samoin äitini. He kumpikin pelkäävät epäonnistumista ja nolaantumista, niin kuin minäkin aiemmin. He eivät ymmärrä että juuri kukaan muu ei välitä siitä, onnistuuko vai epäonnistuuko toinen arjen kohtaamisissa, jos joku menee "pieleen" kumpikin miettii ihan yhtä paljon, olikohan tunnelma minun vikani.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin yläasteikäisenä sellainen, että pelkäsin puhelinsoittoja, pelkäsin kassalla käymistä ja muita "sosiaalisia suoritteita" ja katsekontaktia. Lisäksi punastuin/punastun tosi helposti vaikkei tilanne olisi millään tavalla hämmentävä. Esimerkiksi yhtäkkinen huomio ihmiseltä kenestä en ole edes kiinnostunut saattaa aiheuttaa sen, esimerkiksi joku herttainen mummo pysäyttää ja kysyy missä on vessa.
Kasvoin kuitenkin jostain syystä x ekstrovertiksi joka rakastaa tarinan kerrontaa ja olen aina ollut työpaikan kuin työpaikan ns. edistäjä ja kehittäjä. Nautin sosiaalisuudesta. Sinkkuaikoina rakastin tutustua uusiin ihmisiin jne.
Minä ymmärrän kaikkia ihmisiä ja miehenikin on äärimmäinen introvertti, piirre, joka hänessä viehätti ensimmäisenä. Minulla on paljon sekä ekstro- että introverttejä ystäviä.
Lähes kaikki tuntemani ekstrovertit hyväksyvät (aikuisina, teininä ei ehkä niin hyvin) esimerkiksi hiljaisemmat ja aremmat ihmiset osaksi harrastusporukkaa, työpaikkaa, keksivät sitten itse puhumista jos toisesta ei heti irtoa. Lämpimiä ihmisiä.
Siskoni jäi tällaiseksi vältteleväksi, samoin äitini. He kumpikin pelkäävät epäonnistumista ja nolaantumista, niin kuin minäkin aiemmin. He eivät ymmärrä että juuri kukaan muu ei välitä siitä, onnistuuko vai epäonnistuuko toinen arjen kohtaamisissa, jos joku menee "pieleen" kumpikin miettii ihan yhtä paljon, olikohan tunnelma minun vikani.
Pahoittelut termien väärinkäytöstä, sopii vain paremmin näin lyhyesti kun yrittää tuoda jotain ilmi. Tarkoitin synnynäisiä ekstroverttejä jotka ovat lannistuneet pelkojen ja esteiden alle jotka siis kuitenkin haluaisivat olla yhteydessä ja sosiaalisia mutta pelot estävät. Introverttihän ei välttämättä ole lainkaan ujo, häntä ei vaan välttämättä kiinnosta olla osa isompia yhteisöjä.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan rohkaiseva teksti ja tärkeä huomio tämä kohta; "Lähes kaikki tuntemani ekstrovertit hyväksyvät (aikuisina, teininä ei ehkä niin hyvin) esimerkiksi hiljaisemmat ja aremmat ihmiset osaksi harrastusporukkaa, työpaikkaa, keksivät sitten itse puhumista jos toisesta ei heti irtoa. Lämpimiä ihmisiä." tämän toivoisi arkojen tiedostavan. Suurin osa aikuisista ajattelee todennäköisimmin juurikin näin.
Kotikasvatus. Tai lähinnä sen puute aiheuttaa suurimman osan kaikista ongelmista ja luonnevioista.
Vierailija kirjoitti:
Kotikasvatus. Tai lähinnä sen puute aiheuttaa suurimman osan kaikista ongelmista ja luonnevioista.
Niitä huonoja sosiaalisia kokemuksia moni saa kyllä ihan muualta kuin kotoaan. Persoonallisuustekijöilläkin oma vaikutuksensa. Liian usein haetaan pääasiallisinta syytä kotikasvatuksesta.
Samaa mieltä. Varmuus ei todellakaan lisäänny siitä, että ongelmaa alleviivataan.
Pidin pari vuotta sitten esitelmän kansainvälisessä konferenssissa. Jännitin. Esitelmän jäljeen vanhempi amerikkalainen tutkija tuli supisten ja kädet harteilleni laittaen kysymään ryhnässä, joko voin paremmin ja olenko rauhoittunut. Hän varmasti tarkoitti eleen ystävälliseksi ja kannustavaksi, mutta lähinnä se tuntui siinä tilanteessa v×ttuilulta. Ei tuntunut hyvältä, kun vajaavaisuuttani alleviivattiin. Tuli lähinnä sellainen olo, että se ei taaskaan riittänyt, että menin mukavuusalueeni ulkopuolelle ja yritin. :(