Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Susinukke Kosola ON tyypillinen millenniaali: kyvyttömyys aitoon itseironiaan, velvollisuuksien välttely tekosyillä jne.

Vierailija
17.01.2020 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d89ca906-1e7e-4827-962e-7762bbda7691

Olen itsekin jonkin sortin millenniaali, joten uskon tietäväni vähän mistä puhun. Tuossa haastattelussa Susinukke tuo esiin hyviäkin pointteja enkä missään nimessä väitä, että kaikki millenniaalien ongelmat olisivat heidän omaa syytään.

Susinukessa kuitenkin tiivistyy monia millenniaalien perisyntejä, joista jokaisen kannattaa pyrkiä eroon.

Oman vastuun kiistäminen siitä, että yhteiskunta tarvitsisi häntäkin jossakin hyödyllisessä ammatissa, ja että kenties hänellä olisi jopa jonkinlainen velvollisuus siihen.

Loputon maailmanlopun voivottelu ilman että on edes viitsinyt ottaa selvää, kenen mukaan se maailmanloppu on tulossa, milloin ja miten.

Yksiselitteinen kieltäytyminen lasten teosta edes miettimättä, voisiko lapset olla hyväksi hänelle itselleenkin ja tuleeko hän kenties myöhemmin erilaisista syistä katumaan päätöstään.

Naurettavuuksiin menevä individualismi ja lumihiutalemaisuus, jota kuvastaa mm. itse suunniteltu nimi, ja epäilemättä tusinan verran tatskoja, joiden miettimiseen ja toteutukseen on käytetty kuukausien kokoaikainen työpanos.

Kommentit (153)

Vierailija
121/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jää nähtäväksi kirjoitti:

Tuntuu olevan kiva syyttää aikaisempia sukupolvia miten kaikki on nykyään huonosti, tosiasiassa aiemmat sukupolvet ovat mahdollistaneet sen että milleniaanit pystyvät etsimään itseään elämän ja tarkoitusta, käymään terpaissa ja haihattelemaan. aiemmat sukupolvet ovat theneet kaiken liian valmiiksi ja passanneet "nuorison" pilalle, kaikki on tarjottu valmiina ja ymmärretty ihan liiallisuuksiin. Mikähän on tulevaisuus näiden milleniaanien jälkeen, mitä he saavat aikaiseksi  kun työteko ei kiinnosta.

Nykyiset nuorethan, siis milleniaalejakin nuoremmat syyttää siitä, että edelliset on eläneet epäekologisesti ja pilanneet maapallon. He eivät välttämättä ymmärrä, millainen sosiaalinen ilmapiiri oli vielä joskus ysärilläkin. Ympäristöystävälliset naurettiin vaan pihalle ja hippeilystä pilkattiin. Jos näkyviä ympäristöyst.valintoja teki, niin siitä sai kyllä kärsiä ja tietyn roolin itselleen. Moni heistäkin olisi viitannut kintaalla ympäristöasioille. Ihmiset nyt menee sen massan mukana suurin osa.

Ja ilmastoasioissa vasta tuleekin esille se ei minä mutta muut-ajattelu. Kyllä muiden pitää luopua lentomatkustamisesta, lihasta ja uusimmista kännyköistä muttei minun. Muiden pitää asua maalla muttei minun. Minulle riittää tekopyhä moraaliposeeraus ja per sujen vihaaminen rasisteina ja minä saan täyttää kotimaani mamuilla koska ilmastonmuutos ja ilmastopakolaisuus.

T: Millenniaali PS äänestäjä joka tekee pskaduunia, seukkaa ulkomaalaisen kanssa ja joka just söi soijanistipataa kädessään kännykkä johon mustat pikkulapset lieneet louhineet koboltit ja kiinalaiset näppärät kätöset koonneet loput (tai robotit).

Vierailija
122/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nyt ei haluaisi tehdä itselleen mielekästä, merkitykselliseksi kokemaansa työtä? Hän on kuitenkin onnistunut elättämään itsensä kirjallisuudella, mikä ei ole mitenkään helpppoa nyky-Suomessa. Omakin tuleva alani on hyvin epävarmaa silpputyötä ja kyllähän se jollain tapaa pelottaa jo etukäteen. Työ on kuitenkin niin suuri osa elämää, etten näe vaihtoehtona tehdä elämäni loppuun saakka jotain duunarihommaa, joka ei yhtään motivoisi tai työtä joka olisi täysin arvojeni vastaista. Minusta on hyvä, että tästä taloudellisesta turvattomuudesta puhutaan. Ikäluokassani (25-35) pelko pärjäämisestä on kyllä lähes kaikkien mielessä jollain tapaa. Johan se näkyy jo paljon nuorempienkin mielenterveyskyselyssä yhtenä suurimpana huolenaiheena. Tunnen itsekin useamman ihmisen, joka ajautui jo lukioiässä burnouttiin, kun oli niin kova paine kirjoittaa hyvät arvosanat, pääsykoeuudistuksen jälkeen tuo paine on vielä paljon isompi. Mielestäni sellainen kertoo aika karua kieltä yhteiskunnastamme. 

En myöskään ymmärrä, miten Kosolaa tuon jutun perusteella voi pitää itsekkäänä. Hänhän kantaa suurta huolta ympäröivästä yhteiskunnasta ja ihmisistä. Omalla tavallaan myös vaikuttaa siihen runoudellaan ja toiminnallaan kirjallisuuden kentällä. Se on minusta tärkeä tehtävä, ei runoilijan tarvitsekaan edustaa koko kansaa ja sen ajatuksia. Varmasti on paljon ihmisiä jotka ovat lukeneet hänen kirjojaan ja löytäneet niistä lohtua tai uusia ajatuksia. Itsekin olen lukenut hänen kirjojaan ja joistain runoista pidin tosi paljon, ehkä kokonaisuudessaan en kuitenkaan ole aivan tuon tyyppisen runouden ystävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan kiva syyttää aikaisempia sukupolvia miten kaikki on nykyään huonosti, tosiasiassa aiemmat sukupolvet ovat mahdollistaneet sen että milleniaanit pystyvät etsimään itseään elämän ja tarkoitusta, käymään terpaissa ja haihattelemaan. aiemmat sukupolvet ovat theneet kaiken liian valmiiksi ja passanneet "nuorison" pilalle, kaikki on tarjottu valmiina ja ymmärretty ihan liiallisuuksiin. Mikähän on tulevaisuus näiden milleniaanien jälkeen, mitä he saavat aikaiseksi  kun työteko ei kiinnosta.

Nykyiset nuorethan, siis milleniaalejakin nuoremmat syyttää siitä, että edelliset on eläneet epäekologisesti ja pilanneet maapallon. He eivät välttämättä ymmärrä, millainen sosiaalinen ilmapiiri oli vielä joskus ysärilläkin. Ympäristöystävälliset naurettiin vaan pihalle ja hippeilystä pilkattiin. Jos näkyviä ympäristöyst.valintoja teki, niin siitä sai kyllä kärsiä ja tietyn roolin itselleen. Moni heistäkin olisi viitannut kintaalla ympäristöasioille. Ihmiset nyt menee sen massan mukana suurin osa.

Ja ilmastoasioissa vasta tuleekin esille se ei minä mutta muut-ajattelu. Kyllä muiden pitää luopua lentomatkustamisesta, lihasta ja uusimmista kännyköistä muttei minun. Muiden pitää asua maalla muttei minun. Minulle riittää tekopyhä moraaliposeeraus ja per sujen vihaaminen rasisteina ja minä saan täyttää kotimaani mamuilla koska ilmastonmuutos ja ilmastopakolaisuus.

T: Millenniaali PS äänestäjä joka tekee pskaduunia, seukkaa ulkomaalaisen kanssa ja joka just söi soijanistipataa kädessään kännykkä johon mustat pikkulapset lieneet louhineet koboltit ja kiinalaiset näppärät kätöset koonneet loput (tai robotit).

En kyllä edelleenkään ymmärrä tätä olkinukkea siitä, että tästä yhteisestä maapallosta huolehtiminen olisi jotenkin itsekäs teko. Olen 25 enkä tunne juuri ketään ikäistäni, joka rutiininomaisesti lentelisi kaukomatkoille, söisi säännöllisesti lihaa tai kuluttaisi jatkuvasti uutta elektroniikkaa tai ei ylipäänsä ainakin jossain määrin miettisi kulutustottumuksiaan. Monet matkustasvat nykyään Euroopassa junalla tai tekevät pitkiä useiden kuukausien mittaisi kaukomatkoja lentokoneella, jos lentävät. Mutta sellaista vanhempiemme tapaista lomakulttuuria, jossa joka talvi on pakko lentää 1-2 viikoksi lämpimään ei juuri näe. Ne instagram-bloggaajat ja muut, jotka lentelevät viikonlopuksi Berliinin eivät edusta koko sukupolvea. Aika monet tuntemani ihmiset ovat myös jo muuttaneet tai haluaisivat muuttaa maalle.

Vierailija
124/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä artikkelin kaltaiset ihmiset toivottavasti sisimmässään tietävät että voivat käyttää elämänsä pohdiskeluun ja arvosteluun siksi koska me muut pidetään perusasiat pyörimässä. Jos me kaikki luovutettaisiin ja alettais lausumaan runoja niin olisi Suomi ja Susihukkien elämä oikeasti kuralla. Pieni arvostus muita kanssaihmisiä kohtaan olisi paikallaan vaikka miten olisi itse jo luovuttanut elämän ja tulevaisuuden suhteen.

Joo ja mikään ei estä sitä, että samalla käy töissä ja käyttää vapaa-aikansa haahuiluun. Toisaalta millenniaalien hyvä puoli on, että osataan ja uskalletaan luopua turhasta. Esim. mediassa oli juttua kotisiivouksen tilaajista ja siinä eräs millenniaalinainen sanoi tilaavansa yksiöönsä kotisiivouksen kerran kuukaudessa hintaan 80 e.

Sitä vanhempien naisten ja miesten pelihousujen repimistä facessa. Hänet lytättiin laiskaksi ja hemmotelluksi prinsessaksi. Rouvat miettivät, että miten tuo pärjää perheenäitinä. Aivan kuin oletus olisi, että tuo nainen ei tuosta muutu ja kun edellisten sukupolvien naiset ovat juosseet nyrkin ja hellan väliä niin hänenkin pitää osoittaa paikkansa kotitalouskoneena. Samassa artikkelissa kuitenkin mainittiin, että myös perheenäidit tilaavat palvelua. Se jäi epäselväksi mitä miehet sitten tekevät, siivoavatko nätisti itsariyksiöitään tai perheellisinä omakotitalojaan vai onko koko homma vain kertakaikkiaan heitetty naisten niskoille. Itse en tällaiseen "tasa-arvoon" suostu.

Vierailija
125/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä edelleenkään ymmärrä tätä olkinukkea siitä, että tästä yhteisestä maapallosta huolehtiminen olisi jotenkin itsekäs teko. Olen 25 enkä tunne juuri ketään ikäistäni, joka rutiininomaisesti lentelisi kaukomatkoille, söisi säännöllisesti lihaa tai kuluttaisi jatkuvasti uutta elektroniikkaa tai ei ylipäänsä ainakin jossain määrin miettisi kulutustottumuksiaan. Monet matkustasvat nykyään Euroopassa junalla tai tekevät pitkiä useiden kuukausien mittaisi kaukomatkoja lentokoneella, jos lentävät. Mutta sellaista vanhempiemme tapaista lomakulttuuria, jossa joka talvi on pakko lentää 1-2 viikoksi lämpimään ei juuri näe. Ne instagram-bloggaajat ja muut, jotka lentelevät viikonlopuksi Berliinin eivät edusta koko sukupolvea. Aika monet tuntemani ihmiset ovat myös jo muuttaneet tai haluaisivat muuttaa maalle.

Monellako niistä ilmastosta hysterisoivista nuorista on kännykkä ja muuta elektroniikkaa, tilava asunto, kaukoidässä tehdyt halpavaatteet, kosmetiikkaa ja muuta ylimääräistä sälää jolla oikea linkolalainen ei tee mitään...? Jos katsoo tuota hallitusta niin tekopyhyyden määrä on jäätävä. Vielä kun kannatetaan massamaahanmuuttoa joka vasta tuottaakin järkyttävät päästöt ja jota kannatetaan "ihmisoikeuksien" nimissä vielä jonain ilmastonmuutosta ehkäisevänä tekijänä 🤣 niin ei mikään ihme, että tämän kun yhdistää haahuiluun ja hörhöilyyn monista nuoremman polven ihmisestä saa umpityperän kuvan.

Jos se ilmasto on niin tärkeä miksi pitää ajaa lyhyetkin matkat taksilla (Toivola), lentää koneella jonnekin lämpimään koko ajan fiilistelemään (Koutaniemi ja lähes kaikki julkkisvihreät) ja vouhottaa siitä, että Suomi on pakkotäytettävä pako laisilla, liha vietävä peruskoulun sijasta Kiinaan (kuusi miljoonaa kiloa vuodessa) ja on kuitenkin asuttava isossa talossa (Ohisalo). Enminävaanmuut.

Vierailija
126/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vahingossa Seksinukke.

Vierailija
127/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihkäinen tämä suksinukke on? En tiedä koska en avaa iltalehden linkkejä koskaan.

Mä olen 39v, milleniaali, ja kyllä me ollaan tässä ikäryhmässä selkesäti erilaisia kuin tällaiset tyypit. Nämä tyypit ovat sellaisia 18-25-vuotiata tällä hetkellä. nelikymppiset ymmärtävät ihan taatusti työn arvon, eivätkä ole mitään muunsukupuolisilmastovouhottajia. Mun LAPSI on ennemminkin noita, hän on 19- vuotias. En voi olla samaa sukupolvea lapseni kanssa, hei haloo.

Vaadin siis eri termiä meille 80-87 syntyneille, koska emmehalua tulla rinnastetuiksi tuollaiseen höpöporukkaan. Kuulumme ennemminkin X-sukupolveen vielä.

86 syntyneenä allekirjoitan. X-sukupolven ongelmat ja ilot kuulostavat paljon tutummilta kuin oman sukupolveni johon koen olevani henkisesti liian vanha.

Vierailija
128/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoo suuressa mittakaavassa, yhteiskunta on aina heilahtanut ajattelussaan ja arvomaailmassaan ääripäästä toiseen, tavalla tai toisella. Materian ihannoinnin jälkeen on siirrytty minimalismiin ja niukkuuden estetiikkaan. Konservatiivisista arvoista liberlialismiin ja takaisin perinteisiin arvoihin. Seuraava sukupolvi on aina jollain tavalla vastareaktio edelliseen. Voi olla, että milleniaalien jälkeentulevilla on täysin päinvastaiset arvot.

Nykyajassa on ominaista juuri se, mitä Susinukke (nimi LOL) tuossa haastattelussa mainitsee, nämä kaikki on olemassa yhtäaikaisesti vaihtoehtoina netissä. Yhden totuuden sijaan on monia totuuksia, eikä voi enää puhua "tiedosta". Hänhän nimenomaan kyseenalaistaa sen, mitä "tieto" ylipäätään on, kun puhutaan maailmankatsomuksesta ja arvoista. Vaihtoehtoisten faktojen käsite selventää tätä aika hyvin. Aikaisemmin tieto oli melko hankalasti saatavilla ja uskottiin sokeasti auktoriteetteja. Nykyään tietoa on paljon ja sitä pitää itse osasta etsiä ja suodattaa.

Vierailija
129/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette riepottele Susinukkea! Susinukke on ihana! Hän on myös lahjakas runoilija. Susinukke kävi kertomassa runoilijan työstään meidän yläkoululaisille. Hurmaava persoona ja katu-uskottava esiintyjä. Yläkoululaiset kuuntelivat hiirenhiljaa. Ihana, valloittava persoona!

Vierailija
130/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä on helppo syyttää aiempia sukupolvia ympäristön pilaamisesta, kun ei tarvi miettiä mitä sillä on saatu aikaiseksi vaan otetaan nykyinen hyvinvointi annettuna. Itse olen aiempaa sukupolvea (gen x?) ja näin jo pienenä sen valtavan eron omien vanhempien ja isovanhempien välillä. Mummolassa ei ollut sisävessaa vaan käytiin puuseessa, ei ollut keskuslämmitystä vaan puuhellat ja pystymuurit. Maatilan töitä ei tehty traktorilla vaan hevosella jne.

Tekisi milleniaaleille hyvää viettää vaikka muutama viikko 1900-luvun alun olosuhteissa ilman nykyajan mukavuuksia.

Vierailija
131/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä on helppo syyttää aiempia sukupolvia ympäristön pilaamisesta, kun ei tarvi miettiä mitä sillä on saatu aikaiseksi vaan otetaan nykyinen hyvinvointi annettuna. Itse olen aiempaa sukupolvea (gen x?) ja näin jo pienenä sen valtavan eron omien vanhempien ja isovanhempien välillä. Mummolassa ei ollut sisävessaa vaan käytiin puuseessa, ei ollut keskuslämmitystä vaan puuhellat ja pystymuurit. Maatilan töitä ei tehty traktorilla vaan hevosella jne.

Tekisi milleniaaleille hyvää viettää vaikka muutama viikko 1900-luvun alun olosuhteissa ilman nykyajan mukavuuksia.

Asiaa! Kyllä siinä millenniaalikin oppii.

Vierailija
132/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas, Susinukke on näköjään entinen lukiokaverini. Silloin hän oli vielä suurin piirtein normaali, mitä nyt taidelukiossa kaikki ovat vähän outoja. Mielenkiintoista.

Vierailija
133/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä artikkelin kaltaiset ihmiset toivottavasti sisimmässään tietävät että voivat käyttää elämänsä pohdiskeluun ja arvosteluun siksi koska me muut pidetään perusasiat pyörimässä. Jos me kaikki luovutettaisiin ja alettais lausumaan runoja niin olisi Suomi ja Susihukkien elämä oikeasti kuralla. Pieni arvostus muita kanssaihmisiä kohtaan olisi paikallaan vaikka miten olisi itse jo luovuttanut elämän ja tulevaisuuden suhteen.

Joo ja mikään ei estä sitä, että samalla käy töissä ja käyttää vapaa-aikansa haahuiluun. Toisaalta millenniaalien hyvä puoli on, että osataan ja uskalletaan luopua turhasta. Esim. mediassa oli juttua kotisiivouksen tilaajista ja siinä eräs millenniaalinainen sanoi tilaavansa yksiöönsä kotisiivouksen kerran kuukaudessa hintaan 80 e.

Sitä vanhempien naisten ja miesten pelihousujen repimistä facessa. Hänet lytättiin laiskaksi ja hemmotelluksi prinsessaksi. Rouvat miettivät, että miten tuo pärjää perheenäitinä. Aivan kuin oletus olisi, että tuo nainen ei tuosta muutu ja kun edellisten sukupolvien naiset ovat juosseet nyrkin ja hellan väliä niin hänenkin pitää osoittaa paikkansa kotitalouskoneena. Samassa artikkelissa kuitenkin mainittiin, että myös perheenäidit tilaavat palvelua. Se jäi epäselväksi mitä miehet sitten tekevät, siivoavatko nätisti itsariyksiöitään tai perheellisinä omakotitalojaan vai onko koko homma vain kertakaikkiaan heitetty naisten niskoille. Itse en tällaiseen "tasa-arvoon" suostu.

Tästä viestistä tulikin mieleen...Millenniaaleissa on kyllä tyhjäpäisiä marisijoita, jotka kuvittelevat, että maailma muuttuu punavihreässä kuplassa soijalattea ryystämällä ja "lampaita" ylimielisesti dissaamalla. Näissä vanhemmissa ikäpolvissa ei ole silti yhtään tervehenkisempää porukkaa vaan usein vaikuttaisi olevan juuri päinvastoin. Monesti on suorastaan sormet jäätyneet näppikselle, kun jostain bongaa heidän "totuuksiaan" nuoremmista sukupolvista. Se raivon, rankaisuhalun, ivaamisen ja vähättelyn määrä on jotain sanoinkuvaamatonta. Nuorempien sukupolvien halu kehittää maailmaa omalta osaltaan tuomitaan "haihatteluksi" ja samaan hengenvetoon huudetaan siitä, kuinka nykysukupolvet ovat itsekkäitä ja ajattelevat vain omaa etuaan. Suuri osa jopa toivoo sitä, että millenniaalit ja muut nuoret polvet joutuisivat kärsimään puutetta, köyhyyttä, osattomuutta ja kurjuutta, jotta nöyrtyisivät ja oppisivat olemaan valittamatta. "Niin mekin jouduimme tekemään ja tervepäisiä ihmisiä meistä tuli!" Niin varmaan joo, ja sika on kissaeläin.

En juuri viihdy negailijoiden ja tuhahtelijoiden kanssa mutta jos pitäisi valita marisevan millenniaalin ja toisille aidosti pahaa toivovan vanhemman ikäpolven edustajan väliltä, niin valitsen sen millenniaalin. Minä oikeasti pelkään ihmisiä, joilla on noin järjetön tarve kurittaa, rankaista ja alistaa toista.

Vierailija
134/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti toi Susinukke.😂

Juuri siinä kuvastuu se mahtipontisuus ja kyvyttömyys itseironiaan.

No minä taas sain hänen haastattelun perusteella sellaisen kuvan, että tuo nimi oli ironiaa. Olen häntä kymmenen vuotta vanhempi, mutta ajattelemme täysin eri tavoin työstä. Hyvinvointiyhteiskunta ei pysy pystyssä, jos ihmiset eivät tee myös ns. merkityksetöntä työtä.

Millenniaali taas kysyisi: "Miksi minun täytyisi käyttää tämä yksi ja ainoa elämäni ainoastaan miettien miten saan pidettyä hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä? Maailman tila näyttää sen verran paskalta, että miksi tuhlaisin parhaat vuoteni tuollaisen asian eteen, kun ei ole edes varmuutta onko maapallo enää asuttava kun olen eläkkeellä?"

No vaikka siksi, että sitten kun oma tai lapsesi umpisuoli puhkeaa, niin huomattava joukko kanssaihmisiä on tehnyt arvon persoonan näkemyksen mukaan "merkityksetöntä" työtä, alkaen vaikka niistä tien auraajista, jotta ambulanssi on ylipäätään päässyt laavusi luokse.  Toki, jos elät valintojesi mukaan, jätät savumerkit lähettämättä avunpyynnöksi. Puhelintahan ei noilla arvovalinnoilla ole myöskään syytä käyttää, kun ei halua osallistua yhteiskunnan ylläpitoon.

Mitä oikein sönkötät. Olen syntynyt suomalaiseksi, se takaa minulle yhdenvertaiset palvelut kaikkien kanssa riippumatta siitä mitä valintoja teen. Se ei ehkä mahdu tuohon ahtaaseen maailmankuvaasi, mutta se on fakta.

Et taida ymmärtää mistään mitään? Jos kaikki keskittyvät vain ja ainoastaan itsensä toteuttamiseen, niitä palveluja ei ole tarjolla KENELLEKÄÄN. Kukaan ei auraa teitä, ei päivystä sairaalassa, eikä ylipäätään välitä p*skaakaan sinun umpisuolestasi, sillä he kaikki ovat juuri toteuttamassa hienoa taideperformanssiaan, jossa pohdiskelevat: "kuka minä oikein olen?"

Vierailija
135/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki tällaiset milleniaalit pitäisi lähettää ajassa ainakin 50 vuotta taaksepäin.

Vierailija
136/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleniaaleille tärkeää on pohtia asioita, kauhistella maailman menoa, käydä psykoterapiassa ja harrastaa moraaliposeerausta.

Julkisuudessakin näkee paljon ihmisiä, joilla on suuret puheet, mutta teot eivät puhu puolesta.

Yleensä vähiten ääntä pitävät ovat niitä, jotka elävät kaikkein ekologisimmin, tekevät tuottavimpia töitä ja pitävät yhteiskunnan pyörimässä.

Tuo äänekäs ja ahdistunut vähemmistö oikeine mielipiteineen edustaa lähinnä niitä, joka on yhteiskunnalle käytännössä pelkkä kuluerä.

Vierailija
137/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt ei haluaisi tehdä itselleen mielekästä, merkitykselliseksi kokemaansa työtä? Hän on kuitenkin onnistunut elättämään itsensä kirjallisuudella, mikä ei ole mitenkään helpppoa nyky-Suomessa. Omakin tuleva alani on hyvin epävarmaa silpputyötä ja kyllähän se jollain tapaa pelottaa jo etukäteen. Työ on kuitenkin niin suuri osa elämää, etten näe vaihtoehtona tehdä elämäni loppuun saakka jotain duunarihommaa, joka ei yhtään motivoisi tai työtä joka olisi täysin arvojeni vastaista. Minusta on hyvä, että tästä taloudellisesta turvattomuudesta puhutaan. Ikäluokassani (25-35) pelko pärjäämisestä on kyllä lähes kaikkien mielessä jollain tapaa. Johan se näkyy jo paljon nuorempienkin mielenterveyskyselyssä yhtenä suurimpana huolenaiheena. Tunnen itsekin useamman ihmisen, joka ajautui jo lukioiässä burnouttiin, kun oli niin kova paine kirjoittaa hyvät arvosanat, pääsykoeuudistuksen jälkeen tuo paine on vielä paljon isompi. Mielestäni sellainen kertoo aika karua kieltä yhteiskunnastamme. 

En myöskään ymmärrä, miten Kosolaa tuon jutun perusteella voi pitää itsekkäänä. Hänhän kantaa suurta huolta ympäröivästä yhteiskunnasta ja ihmisistä. Omalla tavallaan myös vaikuttaa siihen runoudellaan ja toiminnallaan kirjallisuuden kentällä. Se on minusta tärkeä tehtävä, ei runoilijan tarvitsekaan edustaa koko kansaa ja sen ajatuksia. Varmasti on paljon ihmisiä jotka ovat lukeneet hänen kirjojaan ja löytäneet niistä lohtua tai uusia ajatuksia. Itsekin olen lukenut hänen kirjojaan ja joistain runoista pidin tosi paljon, ehkä kokonaisuudessaan en kuitenkaan ole aivan tuon tyyppisen runouden ystävä.

Hyvä kirjoitus sinulta. Haluaisin vaan tietää, että jos nuoret eivät jatkossa halua tehdä ns. merkityksetöntä työtä, niin miten saamme pidettyä yhteiskunnan pystyssä? Ei kaikki voi ryhtyä sometähdiksi tai kirjailijoiksi. Tarvitsemme myös mm. lähihoitajia, putkimiehiä, poliiseja, bussikuskeja, siivoajia....

138/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä työ on riittävän mielekästä ahdistuneelle lumihiutaleelle? Palkankin pitäisi olla tietysti kohdillaan.

Maailmanparannusangstailusta ei makseta palkkaa, eikä rokkitähdeksi riitä lahjat. Jäljelle jää sossupummin elämä.

Mitään normaalia ei voi tehdä, koska se ei ole tiedostavaa ja haiskahtaa tyytymiseltä. Se ei ole cool. Ainoastaan luuserit tekevät paskaduunia.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
139/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tämän keskustelun millenniaalit nähtävästi luulevat, että jossakin on taikaseinä, josta tulee rahaa, ambulanssi tai poliisi apuun tarvittaessa....

Vierailija
140/153 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susinukke HAHAHAHAAHAHAHAHA voi luoja