Susinukke Kosola ON tyypillinen millenniaali: kyvyttömyys aitoon itseironiaan, velvollisuuksien välttely tekosyillä jne.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d89ca906-1e7e-4827-962e-7762bbda7691
Olen itsekin jonkin sortin millenniaali, joten uskon tietäväni vähän mistä puhun. Tuossa haastattelussa Susinukke tuo esiin hyviäkin pointteja enkä missään nimessä väitä, että kaikki millenniaalien ongelmat olisivat heidän omaa syytään.
Susinukessa kuitenkin tiivistyy monia millenniaalien perisyntejä, joista jokaisen kannattaa pyrkiä eroon.
Oman vastuun kiistäminen siitä, että yhteiskunta tarvitsisi häntäkin jossakin hyödyllisessä ammatissa, ja että kenties hänellä olisi jopa jonkinlainen velvollisuus siihen.
Loputon maailmanlopun voivottelu ilman että on edes viitsinyt ottaa selvää, kenen mukaan se maailmanloppu on tulossa, milloin ja miten.
Yksiselitteinen kieltäytyminen lasten teosta edes miettimättä, voisiko lapset olla hyväksi hänelle itselleenkin ja tuleeko hän kenties myöhemmin erilaisista syistä katumaan päätöstään.
Naurettavuuksiin menevä individualismi ja lumihiutalemaisuus, jota kuvastaa mm. itse suunniteltu nimi, ja epäilemättä tusinan verran tatskoja, joiden miettimiseen ja toteutukseen on käytetty kuukausien kokoaikainen työpanos.
Kommentit (153)
Tulee mieleen eräs henkilö, joka ei mennyt työhaastatteluun, koska ei halunnut työllistyä suhteilla. Mutta ei yhtään haittaa elää tukien varassa lähes keski-iläisenä ja uhriutua kun yhteiskunta ei anna mahdollisuuksia. Itsereflektio nollassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Z-sukupolvi vaikuttaa järkevältä, heidän nuoruuttaan taitaa hallita ympäristötietoisuus ja he tekevät sille jotain. Greta kuuluu tähän sukupolveen. Sukupolvi joka taistelee planeetan puolesta.
Ensimmäinen sukupolvi, jonka jäsenistä suuri osa on lentomatkaillut 16v ikään mennessä enemmän kuin vanhempansa olisivat vastaavassa iässä osanneet edes unelmoida...
Aivan, meidän äksien ansiosta. Ei he itse sitä ole päättäneet. Ellet sitten ole helikopterivanhempi joka antaa lasten päättää kaikesta.
Minkä ihkäinen tämä suksinukke on? En tiedä koska en avaa iltalehden linkkejä koskaan.
Mä olen 39v, milleniaali, ja kyllä me ollaan tässä ikäryhmässä selkesäti erilaisia kuin tällaiset tyypit. Nämä tyypit ovat sellaisia 18-25-vuotiata tällä hetkellä. nelikymppiset ymmärtävät ihan taatusti työn arvon, eivätkä ole mitään muunsukupuolisilmastovouhottajia. Mun LAPSI on ennemminkin noita, hän on 19- vuotias. En voi olla samaa sukupolvea lapseni kanssa, hei haloo.
Vaadin siis eri termiä meille 80-87 syntyneille, koska emmehalua tulla rinnastetuiksi tuollaiseen höpöporukkaan. Kuulumme ennemminkin X-sukupolveen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihkäinen tämä suksinukke on? En tiedä koska en avaa iltalehden linkkejä koskaan.
Mä olen 39v, milleniaali, ja kyllä me ollaan tässä ikäryhmässä selkesäti erilaisia kuin tällaiset tyypit. Nämä tyypit ovat sellaisia 18-25-vuotiata tällä hetkellä. nelikymppiset ymmärtävät ihan taatusti työn arvon, eivätkä ole mitään muunsukupuolisilmastovouhottajia. Mun LAPSI on ennemminkin noita, hän on 19- vuotias. En voi olla samaa sukupolvea lapseni kanssa, hei haloo.
Vaadin siis eri termiä meille 80-87 syntyneille, koska emmehalua tulla rinnastetuiksi tuollaiseen höpöporukkaan. Kuulumme ennemminkin X-sukupolveen vielä.
Tuo "mira" on 28, jutut kuulostaa teiniltä.
Ehkä hänellä on kolmenkympin kriisi?
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkeviä ajatuksia hänellä siitä ettei saa kuin pätkätöitä mikä johtaa perusturvallisuudentunteen puuttumiseen. Ja jos saa töitä niin tekee mahdollisimman paljon kaikkea mitä vaan saa kunnes on burnoutissa.
Mä en ihmettele että susinukke ei saa vakitöitä taidealan koulutuksella. Ei taiteilijoille ole mitään kunnan virkoja. Voisiko joku selittää asian hänelle?
Duunia saavat ne, joilla on työnantajalle jotain rahanarvoista osaamista tarjottavana. Tai sitten pitää tuotteistaa itsensä ja ryhtyä yrittäjäksi.
Mun mielestä peruskoulussa pitäisi opettaa tällaisia perusasioita enemmän. Moni nuori pettyy, kun on aivan katteettomat odotukset.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Ei milleniaaleja mielestäni voi kokonaan leimata laiskoiksi, omaa etua tavoitteleviksi tampioiksi. Suomessa moni syntyi keskelle 90-luvun lamaa joka rikkoi monia perheitä ja jätti jälkensä lasten psyykkeeseen. 15-20 ensimmäistä elinvuotta elettiin siinä vanhempien maailmassa joka oli ollut olemassa 50-luvulta lähtien, sitten yhtäkkiä aikuisuuden kynnyksellä kaikki onkin muuttunut ja mukana on täytynyt silti pysyä. Milleniaalit ovat onneksi sopeutuvaisia ja mukautuvat nopeasti erilaisiin muutoksiin, sillä heillä ei ole koskaan ollut iloa saada staattista yhteiskuntaa jossa ennustettavuus ulottuu ainakin 5 vuoden päähän. Milleniaaleille on täyttä höpöhöpöä ajatella että olisi samalla työnantajalla 40 vuotta, heille on tärkeä pysyä liikkeessä ja oppia koko ajan uutta tuvatakseen selustansa ja ollakseen kelpoa kauppatavaraa. Monen vanhemmat joutuivat vuoden 2008 laman aikana putkeen 55-vuotiaana ja sitä kohtaloa ei haluta itselleen. Vastalahjaksi tästä sopeutuvaisuudesta ja ketteryydestä milleniaalit sitten vaativatkin mielekästä työtä ja joustavuutta työnantajalta, sillä yhä harvemmalla on mahdollisuus jättää työt työpaikalle. Moni asiantuntijatyössä oleva joutuu nykyaikana olemaan kellon ympäri tavoitettavissa.
Tämä Susinukke kyllä edustaa sitä huonolla tavalla ultraindividualistista milleniaalia, jolla ei tunnu olevan aikomustakaan pitää yhteiskuntaa pystyssä. Monelle milleniaalille yhteiskunnan tuki on itsestäänselvyys eikä sitä osata arvostaa , esimerkiksi koulutuksen ilmaisuus on monelle asia jonka hyötyjä ei täysin nähdä. Vaihtoehtoja ajanvietolle on myös huomattavasti enemmän kuin aikaisemmilla sukupolvilla, joilla esimerkiksi sinkkuus nähtiin paljon suurempana stigmana kuin mitä nykyaikana. Koska pariutuminen on yhä hankalampaa kaikkien etsiessä itseään vielä pitkälle kolmekymppiseksi asti, aloilleen asettautuminen nähdään vankikoppina joka kestää lähes eläkkeelle asti. Tästäkin voi syyttää aikaisempien sukupolvien katkeria avioliittoja joissa eroamisen sijaan ollaan "yhdessä lasten takia" vaikka erityisesti lapset kärsivät pahoinvoivista vanhemmistaan. Ja jotka on ehkä solmittu liian pikaisen tuntemisen jälkeen ja liian nuorena, kun ei ole kasvettu vielä omaksi itsekseen.
Kaiken kaikkiaan milleniaalit ovat vanhempiensa tulosta, jotka taitavat ironisesti olla suuria ikäluokkia. Voisi sanoa että sitä niittää mitä kylvää.
Terveisin 30-vuotias juppi-city-milleniaali
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän todellakin mitä monet tässä ketjussa tarkoittavat, että elämässä ei "tarvitsisi" ahdistua kaikesta ja monella todellakin riittää se tavallinen elämä. Kuitenkin näen hyviäkin asioita silti nuorempien sukupolvien ajattelussa. Ehkä ihmiset saavat nykyään olla paremmin sellaisia kuin ovat ja minusta on ihan inhimillistä se, etteivät kaikki pysty siihen mihin joku toinen. Samalla täytyy silti muistaa se, että maailma ei kuitenkaan tästä paljon pehmene ja monilla aiemmilla sukupolvilla on saattanut olla paljon helpompaa kuin nykynuorilla. Ihan työn saannin, opiskelun sekä toimeentulonkin kannalta. Nykymaailma on aika kova paikka. Itse olen ehkä olosuhteistakin johtuen samanlainen pätkätyöläinen jonka pitäisi vihdoin päästä edes opiskelemaan. Siinä mielessä ymmärrän sen jos en ole mitään monenkaan silmissä. En todellakaan halua, että minuakaan säälitään, mutta toisten tilanteen ymmärtäminen on vaan hyvä asia. Kaikilla on kuitenkin omat haasteensa ja kenenkään elämä ei ole samanlainen ja harva edes tietää kenenkään tarinaa kunnolla. Minusta on ok olla erilainen ja heikompikin ihminen. Joillekin se on taas se heikkouden merkki ja pitäisi olla parempi ihminen.
Minua lähinnä ärsyttää se, että nämä heikommatkin vaativat, että heidän pitää saada kaikki samat asiat kuin niiillä on, jotka jaksavat tehdä työtä tavoitteidensa eteen. Tällainen rapauttaa kaikkien ihmisten työmoraalia.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ymmärrä mistä kitinä. Kyseinen henkilöhän kuitenkin käy töissä, maksaa veroja, ei ole rikollinen eikä syrjäytynyt. Vetää Turussa mm maksullista kirjoituskurssia, perusti oman kustantamon, on julkaissut useampia runoteoksia, on muutenkin aktiivinen henkilö Turkulaisissa kulttuuripiireissä. Kannattaa muuten tutustua hänen teoksiinsa, ovat oikeasti aika hyviä. Ja susinukke on taiteilijanimi. Oikea nimi on Daniil eikä ole sitä tietääkseni edes virallisesti vaihtanut. Noinkin nuoreksi ihmiseksi on kuitenkin ehtinyt tehdä vaikka ja mitä.
Hänen lisääntymisensä taas ei meille kuulu millään tavalla.
Älä pilaa hyvää kitinäketjua faktoilla. On kivempi päästä huutelemaan "laiskoista, omaan napaansa tuijottavista nuorista, jotka elää tukien varassa loppuikänsä" kuin lukea artikkeli ajatuksen kanssa ja ottaa selvää henkilön taustoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tärkein on tuo, että ei ole vastuuta, koska edelliset sukupolvet on tehneet maailmasta niin kamalan. Edellisellä kerralla tuollainen sukupolvi päätyi kahdesti sotaan.
Ei tällainen sukupolvi ole ollut koskaan ennen mahdollinen. Aina on pitänyt töitä tehdä, nykyään ei "tarvitse", vaikka oikeasti yhteiskunta toki sitä vielä tarvitsee, koska se ei ole tarpeeksi automatisoitu.
Kuinkahan nämä millennialit olisivat selvinneet -30 luvulla tukkimetsässä ja veikkaan että olivat hyvinkin selvinneet, josta voimme päätellä, että tällaiset haistapaskatasoiset "itsetutkiskelut" ovat edellisten sukupolvien kovan työnteon seurausta.
Homp peleilla ja tomp peleilla on aikaa ja yhteiskunnan antama mahdollisuus ajatella vain omaa hyvinvoitiaan.
Jos kusisukka olisi mennyt 12 vuotiaana isänsä kanssa 20 asteen pakkasessa kaatamaan pokasahalla puita ja vääntämään niitä lihasvoimalla hevosen rekeen, saadakseen leipää ja läskisoosia, ei olisi ollut aikaa illalla tuntea tyhjyyttä, huolta maailman tilasta, eikä myöskään ajatusta paskatyön tekemisen merkityksettömyydestä.
Mennyttä olisi vegaanius, huoli maailman tilasta ja Greetahin raivo merkitsisi vähemmän kuin jäätyneet työrukkaset ja saatanallinen kylmyys joka nousee märistä lapikkaista merkiten kuolemaa ellei jaksa painaa hommia koko pitkää päivää.
Näille ihmisille tekisi hyvää kokea elämässään jonkinlaisia vastoinkäymisiä, pumpulissa kasvaneille porvarispennuille, jolle helikopterivanhempien siloittaman lapsuuden jälkeen on aikaa lorvia tekemässä mitäänsanomatonta angstista runouttaan ja nostaa samanaikaisesti sosiaalisia tukia ja pohdiskella kaikenlaista elämälle vierasta shaissea.
Menkää töihin ulisemasta ja ellei sitä työtä löydy, menkää ja tehkää jotain muuta merkityksellistä lähimmäistenne hyväksi.
Älkää nyt ainakaan pakottako heitä kuuntelemaan teinirunoutta, sillä pikkutyttöjen päiväkirjat ovat niitä täynnä.
Aamen! Niin totta.
Kannattaa muistaa se, että tuohon maailmanaikaan It se mur hat olivat paljon yleisempiä. Toiselta isovanhemmaltani peräti kaksi miespuolista sisarusta päätyi siihen ratkaisuun ilmeisesti maailmantuskansa vuoksi. Isovanhempani ei halua puhua sisaruksistaan eli motiivit ovat lähinnä arvuuttelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauratti toi Susinukke.😂
Juuri siinä kuvastuu se mahtipontisuus ja kyvyttömyys itseironiaan.
No minä taas sain hänen haastattelun perusteella sellaisen kuvan, että tuo nimi oli ironiaa. Olen häntä kymmenen vuotta vanhempi, mutta ajattelemme täysin eri tavoin työstä. Hyvinvointiyhteiskunta ei pysy pystyssä, jos ihmiset eivät tee myös ns. merkityksetöntä työtä.
Millenniaali taas kysyisi: "Miksi minun täytyisi käyttää tämä yksi ja ainoa elämäni ainoastaan miettien miten saan pidettyä hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä? Maailman tila näyttää sen verran paskalta, että miksi tuhlaisin parhaat vuoteni tuollaisen asian eteen, kun ei ole edes varmuutta onko maapallo enää asuttava kun olen eläkkeellä?"
No vaikka siksi, että sitten kun oma tai lapsesi umpisuoli puhkeaa, niin huomattava joukko kanssaihmisiä on tehnyt arvon persoonan näkemyksen mukaan "merkityksetöntä" työtä, alkaen vaikka niistä tien auraajista, jotta ambulanssi on ylipäätään päässyt laavusi luokse. Toki, jos elät valintojesi mukaan, jätät savumerkit lähettämättä avunpyynnöksi. Puhelintahan ei noilla arvovalinnoilla ole myöskään syytä käyttää, kun ei halua osallistua yhteiskunnan ylläpitoon.
Mitä oikein sönkötät. Olen syntynyt suomalaiseksi, se takaa minulle yhdenvertaiset palvelut kaikkien kanssa riippumatta siitä mitä valintoja teen. Se ei ehkä mahdu tuohon ahtaaseen maailmankuvaasi, mutta se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Miten tietämättömiä ja mistään ymmärtämättömiä (ja opiskelemattomia) nykymilleniaalit on kun luulevat että tulee MAAILMANLOPPU? Ei tule, voi hyvät hyssykät, ei likimainkaan.
Jos vähän ymmärtäisitte - edes peruskoulun oppimäärän verran - biologiaa, maantiedettä, sosiaalipykologiaa, niin ymmärtäisitte että mitään maailmanloppua ei tule. Paitsi sitten muutaman sadan miljoonan vuoden päästä kun auringosta tulee punainen jättiläinen joka nielaisee maan.
Ihmiskunta ei lopu eikä kuole eikä maapallo tuhoudu. Ilmastonmuutos tarkoittaa sitä että OLOSUHTEET HUONONEE. Sellaiseen ihmislaji on sopeutunut ennenkin jääkausien, mustan surman, ilmastonmuutosten jne vaikeiden olosuhteiden myötä.Tyhmät lumihiutaleet.
Ja en nyt tässä väitä ettei ilmastonmuutosta olisi, on se ja pahasti onkin. Mutta ei siitä maailmanloppua seuraa.
Kyllä luonnon tuhoamisesta ja saastuttamisesta seuraa vakavia ongelmia ihmisillekin. Eli nyt on viimeinen hetki muuttaa kurssia.
Kurssin muuttaminen on vaikeaa, koska media ja some on onnistunut istuttamaan melkeinpä jokaiseen ihmiseen kuluttajan identiteetin. Kulutan - olen siis olemassa.
En tuomitse välttämättömyyksien kuluttamista. Tuomitsen nimenomaan luontoa tuhoavan ja saastuttavan kuluttamisen ja sen ihannoinnin. Ikävä kyllä nimenomaan epäeettisiä vaihtoehtoja tarjotaan ja pidetään esillä paljon enemmän kuin eettisempiä vaihtoehtoja kun käy ostospalatsissa.
Ihmisille tekisi hyvää ostaa vähemmän mutta laadukkaampia tuotteita. Myös shoppailu ajanvietteenä olisi hyvä korvata vaikka yhteisillä aterioilla. Tilausta on ravintoloille, jotka tarjoavat terveellistä ja eettistä ruokaa.
Milleniaaleilla tuntuu olevan tiettyjä tyypillisiä piirteitä. Maailmaa ei katsota sellaisena kuin se on, vaan sellaisena kuin sen pitäisi olla heidän mielestään ja sitten ahdistutaan, kun todellisuus ei taivu idealismiin. Onnellisuutta ja merkitystä haetaan lukemattomista eri lähteistä ja kokemuksista ja välttelemällä vältellään niitä ikivanhoja asioita, joista se onnellisuus on aina tullut. Perhe, lapset, työnteko joka tuottaa jotain selkeää hyötyä ei pelkästään itselle vaan myös muille. Lapset jätetään tekemättä, niitä suorastaan kammoksutaan ja tämän vuoksi jäädään itse ikuisesti vähän lapseksi. Keskiö ei siirry ikinä pois itsestä, vaan jäädään sinne istumaan ja täyttämään sitä omaa tyhjyyttä asioilla jotka eivät tule sitä tekemään.
Onkohan tämä Susinukke Kosola jotain sukua eräälle youtuben puolella vaikuttavalle herrasmiehelle, Lempäälän keisarille?
Aika ilkeää ja aiheetonta on ollut Susinuken haukkuminen ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Milleniaaleilla tuntuu olevan tiettyjä tyypillisiä piirteitä. Maailmaa ei katsota sellaisena kuin se on, vaan sellaisena kuin sen pitäisi olla heidän mielestään ja sitten ahdistutaan, kun todellisuus ei taivu idealismiin. Onnellisuutta ja merkitystä haetaan lukemattomista eri lähteistä ja kokemuksista ja välttelemällä vältellään niitä ikivanhoja asioita, joista se onnellisuus on aina tullut. Perhe, lapset, työnteko joka tuottaa jotain selkeää hyötyä ei pelkästään itselle vaan myös muille. Lapset jätetään tekemättä, niitä suorastaan kammoksutaan ja tämän vuoksi jäädään itse ikuisesti vähän lapseksi. Keskiö ei siirry ikinä pois itsestä, vaan jäädään sinne istumaan ja täyttämään sitä omaa tyhjyyttä asioilla jotka eivät tule sitä tekemään.
Oletko nähnyt fight clubin? Jo siinä todetaan tämä milleniaalien ongelman alkulähde. Meidän vanhemmat ovat sanoneet, että meistä voi tulla mitä vaan. Kun kasvetaan isoiksi niin huomataan, ettei meistä kaikista tule rokkitähtiä, malleja, mitään ihmeellistä. Ja meitä v..tuttaa.
Olen samaa mieltä siitä, että onnellisuus tulee - tai on helpoiten tullut - tasaisesta elämästä, työstä ja perheestä. Se vaan, että A) töitä ei samaan malliin ole ja B) siitä ei saa tarvittavaa toimeentuloa ja C) nykyisin näyttää yhä epätodennäköisemmältä, että lapsille pystyttäisiin antamaan turvallinen ja hyvä tulevaisuus tässä taloudellisessa tilanteessa ja maapallon tilanteen kannalta.
Vaivannäkö ei siis enää tarkoita turvattua tulevaisuutta. Se voi tarkoittaa hukkaan heitettyä panosta ja kohtuutonta lisähuolta jälkeläisistä. Se on se syy, että korvikkeita onnen lähteille ja merkitykselle haetaan.
Naapurissani btw asuu Kusiukko ja lapsensa kutsumanimi Kusinukke
Saa nähdä, mitä tästä milleniaalien kasvattamasta alfa-sukupolvesta tulee. Milleniaaliäitinä en yllättäen siedä kurittomuutta ja haihattelua. Ekologisuuteen pyritään ja luetaan kirjoja vanhan koulukunnan tyyliin. Telkkaria ei tuijoteta, koska se altistaa mainonnalle. Ulkomaille lähdetään korkeintaan yleissivistymään, ei hankkimaan ihosyöpää rantalomalle. Jälkikasvu oppii liikkumaan luonnossa, eikä siitä tarvitse laittaa kuvia Facebookiin.
Me milleniaalit saatamme olla hyvinkin "vanhanaikaisia", mitä nyt myös isältä edellytetään tasapuolista osallistumista perhe-elämään.
En jaksanut lukea juttua ollenkaan., Menis tuokin hamppari töihin.
Ensimmäinen sukupolvi, jonka jäsenistä suuri osa on lentomatkaillut 16v ikään mennessä enemmän kuin vanhempansa olisivat vastaavassa iässä osanneet edes unelmoida...