Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Susinukke Kosola ON tyypillinen millenniaali: kyvyttömyys aitoon itseironiaan, velvollisuuksien välttely tekosyillä jne.

Vierailija
17.01.2020 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d89ca906-1e7e-4827-962e-7762bbda7691

Olen itsekin jonkin sortin millenniaali, joten uskon tietäväni vähän mistä puhun. Tuossa haastattelussa Susinukke tuo esiin hyviäkin pointteja enkä missään nimessä väitä, että kaikki millenniaalien ongelmat olisivat heidän omaa syytään.

Susinukessa kuitenkin tiivistyy monia millenniaalien perisyntejä, joista jokaisen kannattaa pyrkiä eroon.

Oman vastuun kiistäminen siitä, että yhteiskunta tarvitsisi häntäkin jossakin hyödyllisessä ammatissa, ja että kenties hänellä olisi jopa jonkinlainen velvollisuus siihen.

Loputon maailmanlopun voivottelu ilman että on edes viitsinyt ottaa selvää, kenen mukaan se maailmanloppu on tulossa, milloin ja miten.

Yksiselitteinen kieltäytyminen lasten teosta edes miettimättä, voisiko lapset olla hyväksi hänelle itselleenkin ja tuleeko hän kenties myöhemmin erilaisista syistä katumaan päätöstään.

Naurettavuuksiin menevä individualismi ja lumihiutalemaisuus, jota kuvastaa mm. itse suunniteltu nimi, ja epäilemättä tusinan verran tatskoja, joiden miettimiseen ja toteutukseen on käytetty kuukausien kokoaikainen työpanos.

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti toi Susinukke.😂

Juuri siinä kuvastuu se mahtipontisuus ja kyvyttömyys itseironiaan.

No minä taas sain hänen haastattelun perusteella sellaisen kuvan, että tuo nimi oli ironiaa. Olen häntä kymmenen vuotta vanhempi, mutta ajattelemme täysin eri tavoin työstä. Hyvinvointiyhteiskunta ei pysy pystyssä, jos ihmiset eivät tee myös ns. merkityksetöntä työtä.

Millenniaali taas kysyisi: "Miksi minun täytyisi käyttää tämä yksi ja ainoa elämäni ainoastaan miettien miten saan pidettyä hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä? Maailman tila näyttää sen verran paskalta, että miksi tuhlaisin parhaat vuoteni tuollaisen asian eteen, kun ei ole edes varmuutta onko maapallo enää asuttava kun olen eläkkeellä?"

Milleniaali voi kysyä mitä huvittaa. Vanhimmat ovat jo nelikymppisiä ja nuorimmatkin kaksvitosia. Tuollaiset kysymykset ymmärtää lapsilta ja teineiltä eikä ihan selkeästi aikuisilta.

Sitäpaitsi, kukaan ei vaadi ainoastaan miettimään hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pitämistä. Riittää kun käy töissä ja maksaa veroja, lopun ajan voi toteuttaa itseään niinkuin haluaa.

Vierailija
22/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ja osuvia kuvauksia millenniaalien elämästä jutussa mielestäni oli. Tosin en edelleenkään ymmärrä, miksi 80-luvun alussa syntyneet nelikymppiset luokitellaan samaan ryhmään. Millenniaalista tulee eniten mieleen juuri Susinuken tyyppinen ihminen, jollaisia on ikäluokassa n. 22-30v hyvinkin paljon, hyvässä ja pahassa. Olen itse 28v "junantuoma helsinkiläinen" ja samaistuin monelta osin.

Yhteinen tekijä monelle on ysärillä vietetty lapsuus, alkoholistiperheet ja paskat tai olemattomat isäsuhteet jne. Ikäluokassani on todella paljon mielenterveysongelmaisia, ja usein ne ongelmat alkavat lapsuudessa ja nuoruudessa vaikka niitä pääseekin hoitamaan ehkä vasta nuorena aikuisena.

Maailma on myös tullut saavutettavaksi. Ei minun lapsuudessani tai teini-iässänikään vielä ollut tyypillistä reissata ympäri planeettaa, mutta kiitos halpalentojen, nykyään voi köyhemmätkin matkustaa kaukomaillekin. Samalla siitä tietenkin syyllistetään ilmastonmuutoksen takia, ja etenkin vielä minua selvästi nuoremmat taitavat kokea siitäkin suunnatonta ahdistusta.

Halutaan kokea kaikki. Tylsyydestä ja tasapaksusta arjesta ei haaveile kukaan, mutta kolikon kääntöpuoli on (etenkin taloudellinen) epävarmuus. Lapset ovat yhtä kuin itsensä kahlitseminen kurjuuteen, joten niitäkään ei hankita. Ja ihan oikeasti, ei mt-ongelmaisten kannattaisikaan. Itsekään en aio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti toi Susinukke.😂

No minä taas sain hänen haastattelun perusteella sellaisen kuvan, että tuo nimi oli ironiaa. Olen häntä kymmenen vuotta vanhempi, mutta ajattelemme täysin eri tavoin työstä. Hyvinvointiyhteiskunta ei pysy pystyssä, jos ihmiset eivät tee myös ns. merkityksetöntä työtä.

Millenniaali taas kysyisi: "Miksi minun täytyisi käyttää tämä yksi ja ainoa elämäni ainoastaan miettien miten saan pidettyä hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä? Maailman tila näyttää sen verran paskalta, että miksi tuhlaisin parhaat vuoteni tuollaisen asian eteen, kun ei ole edes varmuutta onko maapallo enää asuttava kun olen eläkkeellä?"

No eipä ole kovin järkevä millenniaali, jos sellaisia kyselee. Turhasta individualismista pitää päästä eroon. Jotkut tekee paskaduunia, jotkut johtavat. Näin se on aina ollut, ja pitääkin olla, sillä eihän sitä muuten tule yhteiskunnan pystyssä pitämisestä yhtään mitään.

Vierailija
24/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka?

Vierailija
25/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti toi Susinukke.😂

No eipä ole kovin järkevä millenniaali, jos sellaisia kyselee. Turhasta individualismista pitää päästä eroon. Jotkut tekee paskaduunia, jotkut johtavat. Näin se on aina ollut, ja pitääkin olla, sillä eihän sitä muuten tule yhteiskunnan pystyssä pitämisestä yhtään mitään.

Miksi pitäisi? Millä perusteella toteamuksesi on se totuus?

Vierailija
26/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli oli harvinaisen tylsä, typerä, tyhjänpäiväinen ja irrallinen.

On vaikea saada kiinni ajatuksesta mitä susinukke tai toimittaja haluavat tässä tuoda ilmi.

Näen kuitenkin milleniaalit sikäli mitä arttikelista ymmärsin huomattavasti kuvattua heterogeenisempänä sukupolvena. Esim. Alueelliset erot korostuneet milleniaanien lapsuudessa ja nuoruudessa myöhempää sukupolvea enemmän. Pätkätyöt ja yleinen epävarmuus taas ovat yhteisiä milleniaalien jälkeisellekin sukupolvelle.

Vierailija
27/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä lehtijuttuja jotka avaan ja katson ja plaaaaaah suljen pois.

Milleniaali

Vierailija
28/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pätkätyöt ja yleinen epävarmuus taas ovat yhteisiä milleniaalien jälkeisellekin sukupolvelle.

Tuo on täysin totta. Tilanne ei tietenkää tule Gen Z:lle paranemaan yhtään vaan huononemaan. Millenniaalit vain tunnetaan siitä että olivat ensimmäinen sukupolvi joka havahtui valittamaan asiasta ääneen, ja saivat siksi marmattajan maineen. Gen Z:llä tulee olemaan ja on ihan samat ongelmat, kusessa ovat.

Vierailija
29/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti toi Susinukke.😂

Olenko ainut joka luki sen aluksi pikaisesti että "seksinukke"?

Ilmeisesti tuotantolinjalta laaduntarkkailussa pompannut yksilö.

Vierailija
30/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti toi Susinukke.😂

Miksi pitäisi? Millä perusteella toteamuksesi on se totuus?

Ihan jo sillä perusteella, että ennen ei sellaista ollut ja pärjättiin. Nyt individualismi on paskomassa asiat. Ei hyvä tulevaisuudenkuva, ei yhtään.

Vierailija
31/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tyypillinen, mutta sellaisiksi millenniaalit on kasvatettu. Edeltävä sukupolvi on jo ollut lapsenomainen ja säännöistä eroon haluava. Millenniaaleille yhteiskunta ei sitten enää tarjoa rakenteitakaan aikuiseksi kasvamiseen. Sen halun on ihan täysin lähdettävä omasta itsestä ja sittenkin tekee tiukkaa.

Vierailija
32/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien milleniaalien kannattaisi lukea Peter Buffettin kirja nimeltä Life is what you make it. Avaa aika hyvin silmiä ja antaa ajatuksen aihetta. Siis jos lukee avoimin mielin, ja se on sitten toinen juttu varsinkin milleniaaleille, että kykeneekö sellaiseen  Kirjoittaja on kuuluisan monimiljardöörin poika, joka ei kaikkien ulkopuolisten oletuksista huolimatta saanutkaan rahantäyteistä helppoa elämää valmiiksi tarjoiltuna, vaan pienestä pitäen vanhempien tärkein kasvatusoppi hänelle oli filosofia, että tee oma elämäsi itse. Näin lyhyesti yksinkertaistettuna.

Etsi itse unelmasi, intohimosi, tee töitä niiden eteen, RAKENNA elämäsi itse. Sun eteen sitä ei kukaan sulle valmiina tuo, etkä ole oikeutettu yhtään mihinkään vain sen takia että satut olemaan olemassa tässä maailmassa. Tämä ei ollut kirjasta, vaan omaani, mutta totta silti.

Tässä piilee myös milleniaaliongelman yksi isoista kivistä. Ei olla valmiita tekemään sitä itse, uhraamaan tavoitteen eteen omaa aikaa ja vaivaa, ei nähdä "matkaa" vaan nähdään vain se määränpää, joku mystinen "sitten kun sitä ja tätä ja tuota niin olen onnellinen", joka pitäisi kaiken lisäksi saada mahdollisimman helpolla heti nyt äkkiä. Ei tajuta, että se määränpää ei ole sen juttu, vaan nimenomaan se matka sinne. Se matka on juuri se, mitä kutsutaan nimellä ELÄMÄ.

Terveisin kasarilla syntynyt ex-milleniaali

Vierailija
33/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kauhistuttavan totta. Lisätään vielä Kelan maksama terapia, jossa voivotella oloaan ja toisaalta pakonomainen olo olla esillä ja laskea tykkäyksiä.

Mutta tärkein on tuo, että ei ole vastuuta, koska edelliset sukupolvet on tehneet maailmasta niin kamalan. Edellisellä kerralla tuollainen sukupolvi päätyi kahdesti sotaan.

Kuvasit milleniaalisukulaiseni. On lääkkeitä, terapiaa, elämän aiheuttamaa ahdistusta niin ettei voi valmistua. Sitten jaksetaan kyllä juhlia ja hankkia niitä tatuointeja ja somettaa.

Näyttää typerältä kun suvun kokoontuessa nämä istuvat sohvalla tuijottamassa puhelintaan luin transsissa. Mitään järkevää heistä ei saa irti. Suvun vanhuksista heillä ei ole huolenhäivää. Eivät edes kysy jos isomummo tarvii apua, että pääsee sohvasta ruokapöytään jne.

Näiden vanhemmat puolestaan pitävät lapsiaan ainutlaatuisia tapauksina ja uskovat vahvasti vielä lääkityksen ja terapian hoitavan eksistenssiahdiatuksen jne.

Vierailija
34/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kauhistuttavan totta. Lisätään vielä Kelan maksama terapia, jossa voivotella oloaan ja toisaalta pakonomainen olo olla esillä ja laskea tykkäyksiä.

Mutta tärkein on tuo, että ei ole vastuuta, koska edelliset sukupolvet on tehneet maailmasta niin kamalan. Edellisellä kerralla tuollainen sukupolvi päätyi kahdesti sotaan.

Kuvasit milleniaalisukulaiseni. On lääkkeitä, terapiaa, elämän aiheuttamaa ahdistusta niin ettei voi valmistua. Sitten jaksetaan kyllä juhlia ja hankkia niitä tatuointeja ja somettaa.

Näyttää typerältä kun suvun kokoontuessa nämä istuvat sohvalla tuijottamassa puhelintaan luin transsissa. Mitään järkevää heistä ei saa irti. Suvun vanhuksista heillä ei ole huolenhäivää. Eivät edes kysy jos isomummo tarvii apua, että pääsee sohvasta ruokapöytään jne.

Näiden vanhemmat puolestaan pitävät lapsiaan ainutlaatuisia tapauksina ja uskovat vahvasti vielä lääkityksen ja terapian hoitavan eksistenssiahdiatuksen jne.

Kannattaa ottaa huomioon, että tuo käyttäytymismalli mitä juuri kuvailit tulee olemaan vielä kymmenkertaisesti pahempi tämänhetkisellä uusien lasten/nuorten sukupolvella. Ja se näkyy jo. Ei ole montaa vuotta kun kukaan ei enää puhu millenniaaleista vaan noista seuraavista, jotka ovat jo ihan omassa luokassaan taas.

Meidän rakennuksessa ei naapurin lapset kykene edes saunassa käymään ilman tablettia tai älypuhelinta. 

Tervetuloa pellemaailmaan.

Vierailija
35/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän jo z-sukupolvi on jo osittain aikuinen, 1996-2010 syntyneet ja alfatkin jo koulussa.

Toivottavasti tämä uusin on jo tolkkuisempi kuin edeltävät. Pahoin pelkään että eivät ole.

Vierailija
36/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa huomioon, että tuo käyttäytymismalli mitä juuri kuvailit tulee olemaan vielä kymmenkertaisesti pahempi tämänhetkisellä uusien lasten/nuorten sukupolvella. Ja se näkyy jo. Ei ole montaa vuotta kun kukaan ei enää puhu millenniaaleista vaan noista seuraavista, jotka ovat jo ihan omassa luokassaan taas.

Meidän rakennuksessa ei naapurin lapset kykene edes saunassa käymään ilman tablettia tai älypuhelinta. 

Jokin vieroitushoito näille pitäisi keksiä. Lapin eräkämpillä on tilaa käyttää näitä riippuvaisia vieroitushoidossa.

Vierailija
37/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvää tekisi tuolle mennä opiskelemaan jotain hyödyllistä ja mennä töihin. Terapian tarve vähenee kummasti, kun on 8 h päivässä töissä.

Vierailija
38/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama juttu :D ollaankohan samassa rakennuksessa? Noiden lapset törmäilee seiniin ja oviin kun saunalta tulevat, kun tuijottavat ruutujaan äidin huudoista huolimatta. Ihan pähkähulluksi mennyt maailma.

Vierailija
39/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kumpi naurattaa enemmän se kuinka linkin avatessani odotin näkeväni nuoren naisen ihan jo tuon nimen perusteella vai se, että kyseisen tyypin oikea nime on Daniil, joka on puolestaan kahden venäläisen kaverini nimi. Olen itsekin siis nainen ja samanikäinen tuon  jutun tyypin kanssa. Pitää tästä nyt lukea tarkemmin koko kirjoitus.

Vierailija
40/153 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu meillä on näitä " susinukkeja" ihan omasta takaa, ei tarvi venäjältä lisää rahdata. Nämä on näitä chillailijoita, kaikki pitää tulla valmiina nenän eteen, ettei vaan joudu itse tekeen jotain ja jos joutuu niin terapiaan nopeesti toipuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän