Miksi vuokralla asujaa painostetaan Kelasta?
Hain Joulukuussa ensimmäisen kerran toimeentulotukea (Olen ollut yli vuoden työttömänä) Kelalta tuli eilen laskelma ja siinä oli pitkällinen teksti kuinka vuokrani on 100e liian suuri, ja minun pitää hankkia halvempi asunto ja nimenomaan vain kaupungin vuokra asunnoista, tai tukeni pienenee. Aivan järjetön vaatimus! Jokainen kodissaan asuva tietää mitä tarkoitan. Miksi tuttavani jotka asuvat yksin isoissa omakotitaloissa, eivät ole saaneet tällaisia kirjeitä? Heille on myös maksettu täysimääräisenä omakotitalon suuret lämmityskustannukset (sähkö). Itselläni lämmitys kuuluu vuokraan.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset omistusasunnossa asuvien tuesta? Ei toimeentulotukea saa, jos omistaa kotinsa. (Eikä myöskään, jos on koditon.) Ainoastaan vuokralla asuvia tuetaan.
Se on sinun ongelmasi, elätkö liian leveästi vaikka ainoat tulosi ovat Kelan tukia. Jos tukeasi ollaan pienentämässä tarkoittaako se, että olet saanut sitä liikaa? Vai onko sinulla erityisoikeuksia?
Sulla on tosi väärää tietoa! Aioin sanoa KVG mutta ajattelin auttaa tämän verran https://www.kela.fi/omistusasunto
No miksi ihmeessä meidän itsensä ja siinä sivussa muutkin elättävien pitäisi maksaa toisten vuokria kohtuuttomasti. Tiukemmat rajat saisivat vielä olla, maksakaa itse asumisenne. Ai niin, työnteko On raskasta ja liian huono palkka ja liian hankala työmatka yms....
Vierailija kirjoitti:
Miksi asut 48 neliön asunnossa yksin? Johan tuohon mahtuisi kolmihenkinen perhe asumaan.
Älä ole naurettava. 48 neliötä on juuri sopiva yhdelle aikuiselle ihmiselle. Koirat voi asua koirankopissa, mutta ei sellainen ole ihmiselle sopivaa. Ihminen ei myöskään ole tavara joka varastoidaan kuin johonkin kaappiin. Kyllä kotona pitää olla tilaa elää.
Helsingissä saa tälläkin hetkellä huoneen 295 €/kk, yksiön 580 €/kk ja kaksion 700€/kk. Asuimme yksiössä vielä esikoisen kanssa. Kaksio riittää hyvin siis useammankin lapsen perheelle perheelle, jos tavaraa ei ole liikaa/siitä hankkiudutaan eroon ja jos ei ole palkkatuloja hintavampaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitat hakevasi halvempaa asuntoa, mutta et ole saanut.
Tästä täytyy olla todistus esittää. Eli pelkkä sana ei riitä. Hakemus pitää myös pitää voimassa. Hakemuksessa ei saa esittää mitään toiveita esim. sijainnista tmv.
tuo argoni on samaa kaikille,ne lähettää tekstin kaikille kerrostalossa asuville.Muutin Helsinkiin tuli sama nootti,soitin Kelalle olivat todella v mäisiä ja puuskahti muuta keravalle. En muuttanut enkä enää soittanut kelalle.Maksoivat asumistukea ,en muuttanut.Jatka asumista ja sano jos kysyvät,että olet etsinyt halvempaa löytämättä sitä.Mutta ei niiden kuulu painostaa sinua ,siell äjoku m .ulkku töissä.mitä vähemmän olet yhteydessä sitä paremmin voit henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asut 48 neliön asunnossa yksin? Johan tuohon mahtuisi kolmihenkinen perhe asumaan.
Älä ole naurettava. 48 neliötä on juuri sopiva yhdelle aikuiselle ihmiselle. Koirat voi asua koirankopissa, mutta ei sellainen ole ihmiselle sopivaa. Ihminen ei myöskään ole tavara joka varastoidaan kuin johonkin kaappiin. Kyllä kotona pitää olla tilaa elää.
Itse olet naurettava. Tiedän työssäkäyviä ihmisiä, jotka asuvat yksin 20 neliössä, siis maksavat tämän itse mutta muuhun ei ole varaa. Miksi yhteiskunnan elpymille pitäisi kustantaa joku tilaihme? -eri-
Sitten voi valittaa kun maksaa itse asumisensa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset omistusasunnossa asuvien tuesta? Ei toimeentulotukea saa, jos omistaa kotinsa. (Eikä myöskään, jos on koditon.) Ainoastaan vuokralla asuvia tuetaan.
Se on sinun ongelmasi, elätkö liian leveästi vaikka ainoat tulosi ovat Kelan tukia. Jos tukeasi ollaan pienentämässä tarkoittaako se, että olet saanut sitä liikaa? Vai onko sinulla erityisoikeuksia?
Voi Jeesus. Kyllä tasan tarkasti saa omistusasuntoon tukia 😑 en jaksa kun mistään mitään tietämättömät huutelevat itse keksimiään faktoja pitkin nettiä.
Ennenkin asuttiin tupakeittiössä koko perhe tai alivuokalaishuoneessa, jonne oli kantovedet ja ulkohuuska. Vieläkin on julkisia saunoja, joten oma ei ole välttämätön. Rahoitetaan välttämättämöt verovaroin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedän, että nuo omakotitalot on joko maksettuja tai velkataloja, mutta miksi aina köyhimmän kimppuun käydään??
Ap.Kelaa ei kiinnosta kenenkään velat, eikä ne niitä ainakaan maksa. Kelaa kiinnostaa tuossa tapauksessa vain asumiseen hyväksytyt kulut.
No miks vidussa ne sitten kyselee Kelassa paljonko on velkaa jos hakee mitä tahansa tukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tiedän, että nuo omakotitalot on joko maksettuja tai velkataloja, mutta miksi aina köyhimmän kimppuun käydään??
Ap.Kelaa ei kiinnosta kenenkään velat, eikä ne niitä ainakaan maksa. Kelaa kiinnostaa tuossa tapauksessa vain asumiseen hyväksytyt kulut.
No miks vidussa ne sitten kyselee Kelassa paljonko on velkaa jos hakee mitä tahansa tukea?
Kysellä voi, mutta ei niitä velkoja huomioon oteta.
Katsoin kaupungin vuokra asunto sivuja ja ongelmaksi muodostuisi myös se, että minulla ei olisi vaadittavaa kahta vakituisessa työssä olevaa takaajaa tai Min. 700e takuu maksua. Ja kyselijöille, niin kyllä täältä pienimmän yksiön saisi jostain taajama kolhoosista, noin sataa euroa pienemmällä vuokralla. (Eli matkakustannukset lisääntyisivät ja vaikeuttaisivat lisää elämää)
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kaupungin vuokra asunto sivuja ja ongelmaksi muodostuisi myös se, että minulla ei olisi vaadittavaa kahta vakituisessa työssä olevaa takaajaa tai Min. 700e takuu maksua. Ja kyselijöille, niin kyllä täältä pienimmän yksiön saisi jostain taajama kolhoosista, noin sataa euroa pienemmällä vuokralla. (Eli matkakustannukset lisääntyisivät ja vaikeuttaisivat lisää elämää)
Ap.
Mihin ajattelit matkustaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Kela voi myöntää vuokravakuuden, jos se vuokranantajalle käy. Ei siis maksa mitään, mutta lupaa maksaa takuusumman verran, jos korjattavaa tulee.
Aina voit vuokrata muutaman yön airbnb kautta. Maksat tulosta 30% veroa sitten
Millaiset perusteet Kelalle yleensä käyvät, että ns. ylisuuri vuokra huomioidaan täysimääräisenä?
T. Eräs, jonka kymmeniä vuosia vanha lähiökaksio on yht'äkkiä liiallista ylellisyyttä kahdelle hengelle
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Todellinen ohjaus alkaa vasta tästä jos et pian työllisty tai siirry opiskelijaksi, kutsutaan monialaisen yhteispalvelun neuvotteluun, kannattaa varautua.
Mun kannalta tuo kuulostaa positiiviselta. Asu kunnan vuokra-asunnossa, joka on minulle mielestäni liian suuri ja kallis. Hain nyt pienempää asuntoa, koska maksan tyhjistä neliöistä, tai oikeastaan tällä hetkellä yhteiskunta maksaa.
Eli minulla mahtaa olla hyvä sauma saada halvemmalta alueelta pienempi asunto?
Vierailija kirjoitti:
Millaiset perusteet Kelalle yleensä käyvät, että ns. ylisuuri vuokra huomioidaan täysimääräisenä?
T. Eräs, jonka kymmeniä vuosia vanha lähiökaksio on yht'äkkiä liiallista ylellisyyttä kahdelle hengelle
Auttaako jos olet hakenut pienempää ja halvempaa asuntoa?
Omistusasunnossa asuva on oikeutettu toimeentulotukeen siinä missä vuokrallaolevakin, käytettävissä oleva varallisuus ratkaisee.