Miksi vuokralla asujaa painostetaan Kelasta?
Hain Joulukuussa ensimmäisen kerran toimeentulotukea (Olen ollut yli vuoden työttömänä) Kelalta tuli eilen laskelma ja siinä oli pitkällinen teksti kuinka vuokrani on 100e liian suuri, ja minun pitää hankkia halvempi asunto ja nimenomaan vain kaupungin vuokra asunnoista, tai tukeni pienenee. Aivan järjetön vaatimus! Jokainen kodissaan asuva tietää mitä tarkoitan. Miksi tuttavani jotka asuvat yksin isoissa omakotitaloissa, eivät ole saaneet tällaisia kirjeitä? Heille on myös maksettu täysimääräisenä omakotitalon suuret lämmityskustannukset (sähkö). Itselläni lämmitys kuuluu vuokraan.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa, että väliaikaisen tilanteen vuoksi joutuisi kotia vaihtamaan. Onko kaupunkisi vuokra-asuntojen vuokrataso huomattavasti alhaisempi? Itse asun isossa kaupungissa tyttäreni kanssa kaksiossa. Vuokra ylittää reippaasti Kelan huomioiman osuuden. Eivät ole kehottaneet etsimään halvempaa kun ei sellaisia juurikaan ole. Kelan tulisi tarkistaa asumismenojen rajansa. Huomioidut kulut ovat sellaiset joiden puitteissa ainakaan isoissa kaupungeissa ei ole edes mahdollisuutta löytää asuntoa. Tsemppiä sinulle, toivottavasti löydät töitä.
Nuo rajat tarkistetaan vuosittain. Nytkin vuoden alussa tarkistettu ja osassa kunnista nostettu. Raja määräytyy siten, että kyseisessä kaupungissa vähintään 80% yleisen asumistuen saajista asuu sen hintaisessa tai halvemmassa asunnossa.
Ja aloittajalle: omistusasujille ja vuokralla asuville on samat kohtuullisuusrajat. Omakotitalossa asuvan sähkömenot, vesimenot, jätemenot jne tulee jäädä kuukaudessa alle kohtuullisten asumismenojen rajan myös. Mutta jos vuokrasi on yli 600 euroa, niin saa olla melko iso ja vetoisa omakotitalo, että saa sähköön palamaan tuon verran kuukaudessa. Omistusasujilla asumisen menot jää lähes aina alöe vuokrarajan.
Laita asuntohakemus kunnan asuntotoimistoon ja toimita se Kelaan. Vuokrasi huomioidaan täysimääräisesti, kun osoitat hakevasi edullisempaa asuntoa. Asuntoa tulee hakea ilman koko-tai aluerajauksia. Voit myös jäädä asumaan siihen asuntoon, mutta menona huomioidaan asumisesta vain normin mukainen osuus.
Kela ei todellakaan maksa vuokraani nytkään, eikä esim. vesimaksua koska tilitän sen itse vuokranantajalle ilman laskua. Sain toimeentulotukea n. 300e, josta pitää kustantaa syöminen ja kaikki muukin eläminen. Eli turha kuvitella, että toimeentulotuki kattaisi 630e vuokraa + muita Asumismenoja tai elämistä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Asun kohtuullisen isossa kaupungissa (yli 100 tuhatta asukasta) ja 48 neliön asunnossa jossa vuokra 630e. Asun yksin.
Tuo on todella halpa vuokra-asunto, jos neliöitä 48m2 ja vuokra 630€.
Tuossa ei omistajalle jää paljon tuottoa, kun lasketaan hoitovastike ja muut kulut.
Jos kertomuksesi on totta, niin Kelalla on mennyt suhteellisuuden taju, sillä vuokramarkkinoilta tuskin löytyy halvempaa. En ainakaan itse vuokraisi.
Kela on lopettanut jo vuosia sitten asunnon neliömäärä kyttäämisen
"Asunnon koko ja rakennusvuosi eivät enää on vaikuta asumistuen suuruuteen. Aiemmin asumistuki kohdennettiin suoraan asuntokunnan koon perusteella määräytyville neliömäärille.
Yhden hengen taloudessa tukea maksettiin 37 neliöön saakka, kahden hengen taloudessa 57 neliöön ja kolmen hengen ruokakunnassa 77 neliöön asti."
Jos joku asuu yksin kaksiossa tai kolmiossa, ei siitä tarvitse mitään syyllisyyttä tuntea. Muuttotappiopaikkakunnilta voi tosiaan saada vaikka kolmion järvinäköalalla halvemmalla kuin yksiön jostain pääkaupunkiseudun betonihelvetistä, josta voi saada vielä rotat ja luteetkin kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa, että väliaikaisen tilanteen vuoksi joutuisi kotia vaihtamaan. Onko kaupunkisi vuokra-asuntojen vuokrataso huomattavasti alhaisempi? Itse asun isossa kaupungissa tyttäreni kanssa kaksiossa. Vuokra ylittää reippaasti Kelan huomioiman osuuden. Eivät ole kehottaneet etsimään halvempaa kun ei sellaisia juurikaan ole. Kelan tulisi tarkistaa asumismenojen rajansa. Huomioidut kulut ovat sellaiset joiden puitteissa ainakaan isoissa kaupungeissa ei ole edes mahdollisuutta löytää asuntoa. Tsemppiä sinulle, toivottavasti löydät töitä.
Nuo rajat tarkistetaan vuosittain. Nytkin vuoden alussa tarkistettu ja osassa kunnista nostettu. Raja määräytyy siten, että kyseisessä kaupungissa vähintään 80% yleisen asumistuen saajista asuu sen hintaisessa tai halvemmassa asunnossa.
Ja aloittajalle: omistusasujille ja vuokralla asuville on samat kohtuullisuusrajat. Omakotitalossa asuvan sähkömenot, vesimenot, jätemenot jne tulee jäädä kuukaudessa alle kohtuullisten asumismenojen rajan myös. Mutta jos vuokrasi on yli 600 euroa, niin saa olla melko iso ja vetoisa omakotitalo, että saa sähköön palamaan tuon verran kuukaudessa. Omistusasujilla asumisen menot jää lähes aina alöe vuokrarajan.
Laita asuntohakemus kunnan asuntotoimistoon ja toimita se Kelaan. Vuokrasi huomioidaan täysimääräisesti, kun osoitat hakevasi edullisempaa asuntoa. Asuntoa tulee hakea ilman koko-tai aluerajauksia. Voit myös jäädä asumaan siihen asuntoon, mutta menona huomioidaan asumisesta vain normin mukainen osuus.
Kela ei todellakaan maksa vuokraani nytkään, eikä esim. vesimaksua koska tilitän sen itse vuokranantajalle ilman laskua. Sain toimeentulotukea n. 300e, josta pitää kustantaa syöminen ja kaikki muukin eläminen. Eli turha kuvitella, että toimeentulotuki kattaisi 630e vuokraa + muita Asumismenoja tai elämistä.
Ap.
Hah, kyllähän se Kela asumisesi kustantaa, jos kaikki tulosi ovat Kelasta. Ja toimeentulotuki ei ole ainoa tulosi. Saat myös asumistukea ja työttömyystukea. Ja sinulle kylläkin jää asumiskulujen jälkeen 500 euroa (toimeentulotuen perusosa) ruokaan ja elämiseen, ei 300e kuten väität. Asumistuki ja toimeentulotuki kattaa vuokrasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei painostettaisi? Jos Kela maksaa vuokrasi, Kelalla on oikeus määrittää raja, mihin saakka vuokraa maksetaan. Eihän siitä mitään tulisi, jos mitään rajoja ei olisi. Sitä paitsi 48 neliötä on kaksio. Yhdelle riittää pienempi ja halvempi.
Kela ei määrää yhtään mitään, se vain noudattaa lakeja ja asetuksia.
Hohhoijaa. Oletko itse saanut ttt tukea, kun kuvittelet, että tipahtaa 500e ja muut menot päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun kohtuullisen isossa kaupungissa (yli 100 tuhatta asukasta) ja 48 neliön asunnossa jossa vuokra 630e. Asun yksin.
Tuossa ei omistajalle jää paljon tuottoa, kun lasketaan hoitovastike ja muut kulut.
Jos kertomuksesi on totta, niin Kelalla on mennyt suhteellisuuden taju, sillä vuokramarkkinoilta tuskin löytyy halvempaa. En ainakaan itse vuokraisi.
Niin, se on kahdelle henkilölle oikein sopiva vuokra varmaan myös Kelan mielestä. Mutta yhdelle se on kallis, koska yksi henkilö ei tarvitse noin paljon neliöitä. Aloittajan asunto on yksinkertaisesti liian iso ja siksi luultavasti ylittää yhden henkilön vuokranormin. Tietysti vuokramarkkinoilta löytyy halvempia pienemmillä neliöillä. Itselläsi on mennyt suhteellisuuden taju. Vai meinaatko, että Kela maksaisi yksinasuvalle jonkun 1500 euron vuokran, koska asiakas asuu yli 100 neliön asunnossa yksin ja samoilla neliöillä ei halvempaa löydy? Tollo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Siis täh. 300 euroa annetaan rahaa syömiseen ja muuhun elämiseen. Maailma on sekaisin. Itselläni on vuositulot noin 70 000 euroa. Ei tulisi mieleenkään kerskakuluttaa noin paljon elämiseen kk-tasolla. Miten yhteiskunnalla on varaa elättää tälläisiä tyytymättömiä loisia?
Vierailija kirjoitti:
Katsoin kaupungin vuokra asunto sivuja ja ongelmaksi muodostuisi myös se, että minulla ei olisi vaadittavaa kahta vakituisessa työssä olevaa takaajaa tai Min. 700e takuu maksua. Ja kyselijöille, niin kyllä täältä pienimmän yksiön saisi jostain taajama kolhoosista, noin sataa euroa pienemmällä vuokralla. (Eli matkakustannukset lisääntyisivät ja vaikeuttaisivat lisää elämää)
Ap.
Niin kauan kuin asut muiden rahoilla sinulla ei pitäisi olla mitään sanottavaa asuntosi sijaintiin tai laatuun.
Vierailija kirjoitti:
Kela on lopettanut jo vuosia sitten asunnon neliömäärä kyttäämisen
"Asunnon koko ja rakennusvuosi eivät enää on vaikuta asumistuen suuruuteen. Aiemmin asumistuki kohdennettiin suoraan asuntokunnan koon perusteella määräytyville neliömäärille.
Yhden hengen taloudessa tukea maksettiin 37 neliöön saakka, kahden hengen taloudessa 57 neliöön ja kolmen hengen ruokakunnassa 77 neliöön asti."
Jos joku asuu yksin kaksiossa tai kolmiossa, ei siitä tarvitse mitään syyllisyyttä tuntea. Muuttotappiopaikkakunnilta voi tosiaan saada vaikka kolmion järvinäköalalla halvemmalla kuin yksiön jostain pääkaupunkiseudun betonihelvetistä, josta voi saada vielä rotat ja luteetkin kaupan päälle.
Neliöraja olikin aikoinaan melko hanurista. Meilläkin oli joskus opiskeluaikoina iso kaksio vuokralla ja vaikka se oli halpa, niin liian suuren koon vuoksi sen asumistukea leikattiin pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Oletko itse saanut ttt tukea, kun kuvittelet, että tipahtaa 500e ja muut menot päälle?
En ole saanut toimeentulotukea, mutta käsittelen itse Kelassa toimeentulotukihakemuksia. Näin minä ainakin asiakkaan hakemukset ratkaisen, että perusosa (noin 500) jää asiakkaalle asumismenojen ja muiden hyväksyttävien menojen jälkeen, jos asunto on kohtuuhintainen. Kerro toki, miten sinun hakemuksesi sitten on ratkaistu, jos peruosaa ei ole käyttöön jäänyt?
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä saa tälläkin hetkellä huoneen 295 €/kk, yksiön 580 €/kk ja kaksion 700€/kk. Asuimme yksiössä vielä esikoisen kanssa. Kaksio riittää hyvin siis useammankin lapsen perheelle perheelle, jos tavaraa ei ole liikaa/siitä hankkiudutaan eroon ja jos ei ole palkkatuloja hintavampaan!
Vau. Maitatko linkkiä niin haen heti tuota yksiötä
Vierailija kirjoitti:
Millaiset perusteet Kelalle yleensä käyvät, että ns. ylisuuri vuokra huomioidaan täysimääräisenä?
T. Eräs, jonka kymmeniä vuosia vanha lähiökaksio on yht'äkkiä liiallista ylellisyyttä kahdelle hengelle
Minulle olisi ylellisyyttä jos joku toinen maksaisi asumisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.Siis täh. 300 euroa annetaan rahaa syömiseen ja muuhun elämiseen. Maailma on sekaisin. Itselläni on vuositulot noin 70 000 euroa. Ei tulisi mieleenkään kerskakuluttaa noin paljon elämiseen kk-tasolla. Miten yhteiskunnalla on varaa elättää tälläisiä tyytymättömiä loisia?
Annetaan 500 euroa, ei 300. Toimeentulotuen perusosa on 500 euroa kuukaudessa yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelahan ei näitä summiä keksi tai päätä, vaan nämä rakkaat päättäämme.
https://www.kela.fi/documents/10180/0/Kelan%20rajat%202019_suomenkielin…
Vierailija kirjoitti:
Ennenkin asuttiin tupakeittiössä koko perhe tai alivuokalaishuoneessa, jonne oli kantovedet ja ulkohuuska. Vieläkin on julkisia saunoja, joten oma ei ole välttämätön. Rahoitetaan välttämättämöt verovaroin!
Mä asuisin mielelläni. Onko linkkejä hyviin vupkrahuoneissiin, johon pääsee konkurssin tehnyt luottotiedoton. En haluaisi asua tässä kaupungin vuokrakuutiossa jossa käytävästä tupakanhaju täyttää omankin kodin.
Vai onko entisen yrittäjän tie elää näin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset omistusasunnossa asuvien tuesta? Ei toimeentulotukea saa, jos omistaa kotinsa. (Eikä myöskään, jos on koditon.) Ainoastaan vuokralla asuvia tuetaan.
Se on sinun ongelmasi, elätkö liian leveästi vaikka ainoat tulosi ovat Kelan tukia. Jos tukeasi ollaan pienentämässä tarkoittaako se, että olet saanut sitä liikaa? Vai onko sinulla erityisoikeuksia?
JUURIKIN NÄIN OMISTUSASUNNOSSA ASUVA MAKSAA KAIKEN ITSE,EI SAA TUKIA,EIKÄ OLE THTEISKUNNAN ELÄTTI.
Siis jääkö toimeentuloasiakkaalle muka 500 €/kk elämiseen??? Oikeasti?? Mulla on vuositulot 70 000 euroa ja kulutan asumiskulujen jälkeen noin 250 €/kk. Tämä riittää mainiosti elämiseen. Miten valtiolla on varaa kustantaa luxuselämää loisille??
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei painostettaisi? Jos Kela maksaa vuokrasi, Kelalla on oikeus määrittää raja, mihin saakka vuokraa maksetaan. Eihän siitä mitään tulisi, jos mitään rajoja ei olisi. Sitä paitsi 48 neliötä on kaksio. Yhdelle riittää pienempi ja halvempi.
Tässä ongelmana vain, ettei juuri pienempiä asuntoja enää pitkiin aikoihin ole rakennettu, päinvastoin, Eu-määräysten mukaan pitäisi rakentaa suurempia, kun tällä hetkellä suomalaiset asuvat ahtaasti ja henk.kohden asuinneliöt ovat Eu-maiden pienempiä.
Jos kaupungin vuokra-asuntoja, rahoitus tulee Aralta, jolloin pitää rakennuttajan noudaan suosituksia ja lainsäädåntöä.
Ja näille haukkujoille. Ihmiset nyt sattuvat olemaan monesta syystä tt-tuella esim. sairas, vamma, pitk.aikaistyötyömyys jne.
Ei ahdista maksaa veroja, vaan se, että kaikkien pitäisi niillä saada kaikenlaista, eikä isolla osalla ole aikomuksenakaan elättää itseänsä ja lapset oppivat tämän saman. Lisäksi kikkaillaan tukien kanssa. Ei kiinnosta maksaa lusmujen elämistä. Eri.