Miksi vuokralla asujaa painostetaan Kelasta?
Hain Joulukuussa ensimmäisen kerran toimeentulotukea (Olen ollut yli vuoden työttömänä) Kelalta tuli eilen laskelma ja siinä oli pitkällinen teksti kuinka vuokrani on 100e liian suuri, ja minun pitää hankkia halvempi asunto ja nimenomaan vain kaupungin vuokra asunnoista, tai tukeni pienenee. Aivan järjetön vaatimus! Jokainen kodissaan asuva tietää mitä tarkoitan. Miksi tuttavani jotka asuvat yksin isoissa omakotitaloissa, eivät ole saaneet tällaisia kirjeitä? Heille on myös maksettu täysimääräisenä omakotitalon suuret lämmityskustannukset (sähkö). Itselläni lämmitys kuuluu vuokraan.
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurjaa, että väliaikaisen tilanteen vuoksi joutuisi kotia vaihtamaan. Onko kaupunkisi vuokra-asuntojen vuokrataso huomattavasti alhaisempi? Itse asun isossa kaupungissa tyttäreni kanssa kaksiossa. Vuokra ylittää reippaasti Kelan huomioiman osuuden. Eivät ole kehottaneet etsimään halvempaa kun ei sellaisia juurikaan ole. Kelan tulisi tarkistaa asumismenojen rajansa. Huomioidut kulut ovat sellaiset joiden puitteissa ainakaan isoissa kaupungeissa ei ole edes mahdollisuutta löytää asuntoa. Tsemppiä sinulle, toivottavasti löydät töitä.
Nuo rajat tarkistetaan vuosittain. Nytkin vuoden alussa tarkistettu ja osassa kunnista nostettu. Raja määräytyy siten, että kyseisessä kaupungissa vähintään 80% yleisen asumistuen saajista asuu sen hintaisessa tai halvemmassa asunnossa.
Ja aloittajalle: omistusasujille ja vuokralla asuville on samat kohtuullisuusrajat. Omakotitalossa asuvan sähkömenot, vesimenot, jätemenot jne tulee jäädä kuukaudessa alle kohtuullisten asumismenojen rajan myös. Mutta jos vuokrasi on yli 600 euroa, niin saa olla melko iso ja vetoisa omakotitalo, että saa sähköön palamaan tuon verran kuukaudessa. Omistusasujilla asumisen menot jää lähes aina alöe vuokrarajan.
Laita asuntohakemus kunnan asuntotoimistoon ja toimita se Kelaan. Vuokrasi huomioidaan täysimääräisesti, kun osoitat hakevasi edullisempaa asuntoa. Asuntoa tulee hakea ilman koko-tai aluerajauksia. Voit myös jäädä asumaan siihen asuntoon, mutta menona huomioidaan asumisesta vain normin mukainen osuus.
Kela ei todellakaan maksa vuokraani nytkään, eikä esim. vesimaksua koska tilitän sen itse vuokranantajalle ilman laskua. Sain toimeentulotukea n. 300e, josta pitää kustantaa syöminen ja kaikki muukin eläminen. Eli turha kuvitella, että toimeentulotuki kattaisi 630e vuokraa + muita Asumismenoja tai elämistä.
Ap.Siis täh. 300 euroa annetaan rahaa syömiseen ja muuhun elämiseen. Maailma on sekaisin. Itselläni on vuositulot noin 70 000 euroa. Ei tulisi mieleenkään kerskakuluttaa noin paljon elämiseen kk-tasolla. Miten yhteiskunnalla on varaa elättää tälläisiä tyytymättömiä loisia?
Tuollainen piheys on sairaus.
Mihin sinun rahasi menee, jos elämiseen jää alle köyhyysrajan verran rahaa? Edes ulosotto ei selitä tilannettasi, siinäkin suojaosuus on toimeentulotukea suurempi.
Vai onko ollut uskonto 10 ja matematiikka 5 koulussa?
Tai sitten mamma maksaa elatuksen ja itse nostat omalta tililtä vain taskurahat.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisi 500 euroa kuukaudessa toimentulotukea elämiseen, niin siitä jäisi sijoitettavaksi noin 300 euroa kuukaudessa osakkeisiin. Korkoa korolle ilmiön ja oikeiden myynti ja ostojen jälkeen pääsisin 40-vuotisen loisuran jälkeen miljönäärinä eläkkeelle, muiden kustantamana.
Miten olet varma, että pärjäät kymmeniä tai ainakin monia vuosia 200 eurolla kuukausi, tässä summasa on siis mukana myös ruoka.
Miten muut, kännykkä, vakuutukset, hygienia, lääkkeet, kodinkoneet, vaatteet, kulkeminen/auto/julkiset, pyöräkin joskus hajoaa, eli miten kustannat 200 eurolla koko ajan kaikki elämiseen kuuluvan ja vuosittaisen kulumisen ja rikkoutuminen?
Myös ihminen tarvitsee sosiaalista elämää, jos ei muuta niin ystävien ja sukulaisten merkkipäivät, hautajaiset, joulut?
Sairastuminen? Miten luulet, ettet sairastu sinä aikana kun kokoaa sitä uutta omaisuuttasi?
On typeryyttä kirjoitella tuollaista potaskaa kun hyvin monet ihmiset joutuvat ihan todella elämään niukkaa elämää, vailla valonpilkahdusta paremmasta. Olet joko tyhmä tai tunnevammainen.
Joskus haettu asumistukea niin asuttiin kuulemma liian kalliisti. Tästä nyt aikaa 16 vuotta.
En tiedä miten voi asua halvemmalla 3 henkeä kun asuttiin VTS asunnossa.
Noi rajat on liian alhaiset ja pitää ymmärtää että koti on ihmiselle tärkeä, ei niin vaan vaihdeta.
Vuokrat on kalliita eikä kaikille riitä yksiöt jos on sinkku.
Köyhä saa asumistukea omistusasuntoon joten miksei toimeentulotukeakin. Tääällä on hyvin selitetty https://www.rahakirstu.com/kela/kuka-voi-saada-asumistukea/
Konkurssin tehnyt luottotiedot on yrittäjä voisi seurailla Tori fi:n vuokrataan asuntoja palstaa. Ruuhka-Suomen ulkopuolella esim. itä-Suomessa ja Kainuussa on ollut useita vapaita edullisia asuntoja, joiden kohdalla lukee esim. Ei vuokravakuutta, kelan/sosiaalitoimen vuokravakuus käy, luottotietojen puute ei este vuokrasuhteen solmimiselle. Onhan näitä varmasti muuallakin. Luottotiedoton konkurssin tehnyt yrittäjä kuullostaa paljon paremmalle kuin joku joka on tilannut netistä tavaraa kymppitonneilla ja jättänyt laskut maksamatta. Normaaliaikuisen elämänkokemuksella ymmärtää, etteivät kaikki yrityshankkeet aina onnistu ja tämän takia luottotiedottomia on Suomessa pilvin pimein. Rehellisesti kun selvittää tilanteensa niin voi hyvällä omallatunnolla olla vuokralainen kun ei tarvitse salailla mitään. Sieltä, mistä väki vähenee ei ole aina helppoa löytää vuokralaisia, tuolla sivustolla on lukuisia asuntoja, jotka olleet siellä kuukausitolkulla. Ja kun et polta etkä rellestä niin olisit varmaan hyvä vuokralainen. Tsemppiä asunnon etsimiseen:-)
Vierailija kirjoitti:
Jos saisi 500 euroa kuukaudessa toimentulotukea elämiseen, niin siitä jäisi sijoitettavaksi noin 300 euroa kuukaudessa osakkeisiin. Korkoa korolle ilmiön ja oikeiden myynti ja ostojen jälkeen pääsisin 40-vuotisen loisuran jälkeen miljönäärinä eläkkeelle, muiden kustantamana.
Olisit myös aika nopeasti oikeudessa syytettynä petoksesta, koska nuo näkyisi sun verotuksessa....
Mua kehotettiin etsimään halvempi kämppä ja laittamaan hakemukset kunnalle jne. Laitoin hakemuksen ja liitin todistuksen Kelaan. Etsin koko ajan asuntoa, mutta en saanut. Kela ilmoitti että ei enää huomioida koko vuokraa, ja peruste oli se, että kunnassa on olemassa halvempiakin asuntoja. Aha? Onko? Mitä se auttaa jos niitä on, jos minä en sellaista itselleni saa napattua muiden hakijoiden joukosta? Muille tapahtunut samaa Kelan toimesta?
Vierailija kirjoitti:
Joskus haettu asumistukea niin asuttiin kuulemma liian kalliisti. Tästä nyt aikaa 16 vuotta.
En tiedä miten voi asua halvemmalla 3 henkeä kun asuttiin VTS asunnossa.
Noi rajat on liian alhaiset ja pitää ymmärtää että koti on ihmiselle tärkeä, ei niin vaan vaihdeta.
Vuokrat on kalliita eikä kaikille riitä yksiöt jos on sinkku.
Kai jokainen saa asua niin kalliisti kuin haluaa ja voi! Asumistuelle on maksimimäärä, joten samantekevää, mitä maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mua kehotettiin etsimään halvempi kämppä ja laittamaan hakemukset kunnalle jne. Laitoin hakemuksen ja liitin todistuksen Kelaan. Etsin koko ajan asuntoa, mutta en saanut. Kela ilmoitti että ei enää huomioida koko vuokraa, ja peruste oli se, että kunnassa on olemassa halvempiakin asuntoja. Aha? Onko? Mitä se auttaa jos niitä on, jos minä en sellaista itselleni saa napattua muiden hakijoiden joukosta? Muille tapahtunut samaa Kelan toimesta?
Koska elät pelkällä toimeentulotuella, vaikka se on tarkoitettu väliaikaiseksi? Asumistukeen ei voi vaikuttaa.
Olen asunut vuokralla elämäni aikana noin 27 vuotta. Ikinä ei ole Kelasta kuulunut pihaustakaan.
Kyllä saa kirjoitti:
Köyhä saa asumistukea omistusasuntoon joten miksei toimeentulotukeakin. Tääällä on hyvin selitetty https://www.rahakirstu.com/kela/kuka-voi-saada-asumistukea/
Hienoa, että asumistukea ei suunnata enää vain vuokranantajan taskuun, vaan ihminen voi lyhentää lainaansa. Se motivoi ihan eri tavalla tienaamaan, kun omaisuutta saa olla.
Mutta miksi tuhansia eroja kuukaudessa saavakin voi saada satoja euroja asumistukea, outoa... Olen yhä enemmän sitä mieltä, että Suomen pitäisi ottaa käyttöön sellainen kansalaispalkka tai mikä onkaan, jonka arvioidaan riittävän perusmenoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut vuokralla elämäni aikana noin 27 vuotta. Ikinä ei ole Kelasta kuulunut pihaustakaan.
Pitäisikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö?
Olis varmaan voitu saada alkuun asumistukea, kun olin harjoittelijan palkalla, eikä vaimo saanut silloin mitään tukia mistään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä horiset omistusasunnossa asuvien tuesta? Ei toimeentulotukea saa, jos omistaa kotinsa. (Eikä myöskään, jos on koditon.) Ainoastaan vuokralla asuvia tuetaan.
Se on sinun ongelmasi, elätkö liian leveästi vaikka ainoat tulosi ovat Kelan tukia. Jos tukeasi ollaan pienentämässä tarkoittaako se, että olet saanut sitä liikaa? Vai onko sinulla erityisoikeuksia?
Myös vaikkapa omistuskerrostaloasuntoon voi saada yhtiövastikkeeseen asumistukea ja vielä voi saada jossain tilanteessa toimeentulotukeakin.
Näyttää tiukentuneet tuo linja kun toimeentulotuki siirtyi Kelaan. Kun se oli vielä sosiaalitoimessa, kerrottiin että pitää hankkia halvempi asunto, jos oli ylikallis. Siihen asunnonvaihtoon sai aikaa ainakin puoli vuotta. Mutta, kaupungin vuokra-asuntoa ei voi vaikka yksinäinen mies saada.
Menisit töihin.