Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiritsee ihmeelliset käsitykset DI:n tai insinöörien palkoista

Vierailija
17.01.2020 |

Hyville ansioille insinöörit pääsee vasta monen vuoden työkokemuksen jälkeen. Useat DI:t saa saman verran palkkaa, kuin sairaanhoitajat. Mitä tapahtuisi yhteiskunnassa, jos insinöörit ja DI:t menisivät lakkoon?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta olen itse DI ja en tiedä yhtäkään opiskelukaveria, jonka alkupalkka olisi jäänyt alle 3500-4000 euron kuussa. Tähän lisät ja bonukset päälle. Kymmenen vuoden päästä sama luku on noussut valtaosalla yli 5000 euron, monilla yli 7000 euron kuussa. 

Tästä huolimatta suomalainen insinööri on törkeästi alipalkattu esim moniin Eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna. Ihan niinkuin sairaanhoitajakin.

Et taida sitten kovin montaa eri alan di:tä tietää. Kun ei DI:tkään toimi kaikki samalla alalla ja palkatkin ovat sitä myötä erit. Ei DI:t saa palkkaansa sillä oppiarvollaan, vaan osaamisellaan. Ei kaikki DI-linjat (kuten ei myöskään vaikka maisterit) ole vaatimuksiltaan samanlaisia. 

Esim. SKOL luokituksissa DI:t menee hyvin lyhyellä työkokemusella ylempin palkkaluokkiin, kun tavalliset insit lähtee pohalta ja vaaditaan parikymmentä vuotta että pääsee edes kakkoseen.

Vierailija
42/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuressa teknologian vientifirmassa insinöörin aloituspalkka 2800-3000e, DI:n 3200-3300e. Joten kyllä ihmisillä on epärealistiset käsitykset.

Keskipalkkoihin vaikuttaa hyvin paljon se että moni nousee esimieheksi ja johtajaksi. Joten se että insinöörin keskipalkka on 4000e, ei tarkoita että tuon rahan saa perus suunnittelutehtävistä vaan silloin ollaan jo esimiehiä.

Esim sairaanhoitaja ei yhtä usein ylene sairaalan johtajaksi kuin insinööri firman johtajaksi, siki insinööreillä parempi keskipalkka.

Oma palkkani suunnitelutoimistossa 20 vuoden työkokemuksella on 4500€, eikä minulla ole yhtään alaista, eikä edes mitään ylivertaista erityisosaamista. Kaltaisiani löytynee Suomesta satoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja miehemme ollaan molemmat DI:tä ja saadaan vaan vähän enemmän palkkaa nettona, kuin sairaanhoitajat. Uskaltaisin kuitenkin väittää työmme panoksen olevan aika suuri yhteiskunnallemme.

Ja sairaanhoitajienko ei ole? Sitä panosta kun pitää vihdoin alkaa mitata muutenkin kuin rahallisesti. Kaupallisten ja teollisuusalojen ylivertaisuus palkkauksessa on epäoikeudenmukaista. Yhteiskuntaa rakennetaan yhdessä, mikään ala ei voi palkkauksessa ajaa ohi vain siksi että tuottaa enemmän verotuloja. Sitäpaitsi sinä ja miehesi todennäköisesti teette päivätyötä, sairaanhoitajat raskasta kolmivuorotyötä. Pitää verrata peruspalkkaa eikä kokonaisansiota.

Vierailija
44/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ja miehemme ollaan molemmat DI:tä ja saadaan vaan vähän enemmän palkkaa nettona, kuin sairaanhoitajat. Uskaltaisin kuitenkin väittää työmme panoksen olevan aika suuri yhteiskunnallemme.

Ja sairaanhoitajienko ei ole? Sitä panosta kun pitää vihdoin alkaa mitata muutenkin kuin rahallisesti. Kaupallisten ja teollisuusalojen ylivertaisuus palkkauksessa on epäoikeudenmukaista. Yhteiskuntaa rakennetaan yhdessä, mikään ala ei voi palkkauksessa ajaa ohi vain siksi että tuottaa enemmän verotuloja. Sitäpaitsi sinä ja miehesi todennäköisesti teette päivätyötä, sairaanhoitajat raskasta kolmivuorotyötä. Pitää verrata peruspalkkaa eikä kokonaisansiota.

Kokonaisansiohan tässä on se ratkaiseva, eikä peruspaökka. Miksi pitää yrittää venkoilla sitä saamaansa rahasummaa pienemmäksi. Jos ne lisät ja korvaukset ei sinua mielestäsi hyödytä niin nehän voidaan poistaa. Kuntatalous kiittää.

Vierailija
45/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, löytyy valtavasti DI:tä joiden palkka jää selvästi alle 4000 euron. Mutta ei ne vaan ole taistelemassa barrikadeilla.

Vierailija
46/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokonaisansiohan tässä on se ratkaiseva, eikä peruspaökka. Miksi pitää yrittää venkoilla sitä saamaansa rahasummaa pienemmäksi. Jos ne lisät ja korvaukset ei sinua mielestäsi hyödytä niin nehän voidaan poistaa. Kuntatalous kiittää.

Peruspalkkaa kuuluu verrata peruspalkkaan se on se mitä maksetaan siitä itse työstä ja sen vaatimasta osaamisesta. Jos työn joutuu tekemään ja osaamisensa antamaan joulupäivänä, tunnin varoajalla tai tuplavuoron ajan, siitä ylimääräisestä kuormituksesta/haitasta saadaan ylimääräinen lisä.

Toki sitten kun verrataan peruspalkkaa peruspalkkaan, työn vaativuuden ja kuormuttavuuden arvioinnissa keskitytään siihen työn sisältöön ja siinä yhteydessä ei voi vedota vuorotyöhön tai jouluaattonyyhkytarinoihin, koska niistä saadaan erillinen korvaus.

Vierailija
47/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen amk-inssi, vuosi sitten valmistunut ja palkka 2800e. Ei tosiaan mikään kummoinen. Meillä saa talossa 6 vuotta ollut dippainssikin n. 4400, ja hänellä on 20 vuoden työkokemus..

Vierailija
48/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi. Mun ei ollut tarkoitus alkaa halveksua ketään, älkää te muutkaan pliis. Halusin vain tuoda keskusteluun myös tämän näkökulman, että usein unohdetaan, että myös näissä "kovapalkkaisissa koulutuksissa" nettopalkat ovat oikeasti usein melko lähellä sh-tasoa. Ap.

Vierailija
49/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäisenä päivänä ei mitään ihmeempää. Sitten viikon sisällä alkaisivat erilaiset tehtaat, laitokset, oppilaitokset, sairaalat pysähtyä kun kunnossapito ja käyttöinsinöörit puuttuisivat. Kuukaudessa iso osa rakentamisesta pysähtyisi ja loputkin tehtaat. Tämän jälkeen niiaisi valtion talous kun ei paljon olisi ulkomaille myytävää ja suorittavankin työn tekijät esimerkiksi teollisuudesta olisivat lomautettuna. Että näin, mutta eihän se insinöörin työ tietysti mitenkään tärkeää ole... Sairaalainsinöörien palkkoihin vaan puolitus, niin lähi- yms... hoitajat saa isot korotukset...

Mitä ovat kunnossapito- ja käyttöinsinöörit? Missä insinöörit tekevät kunnossapitotöitä? Laitosmiehet huolehtivat siitä että insinöörien suunnittelemat laitteistot toimivat, koulutuksena normaalisti peruskoulu, joskus ammattikoulu ja saattaapa joku teknikkokin olla joukossa. Insinöörithän ovat tyypillisesti poropeukaloita käytännön töissä eikä kukaan uskalla päästää heitä korjaamaan tai ylläpitämään monimutkaisia laitteita.

Joo ja inisnöörien lakosta ei muutamaan kuukauteen aiheutuisi yhtään mitään, mutta sitten alkaisi näkyä se että yritysten kehitystoiminta on pysähtynyt.

Kunnossapitoinsinööri suunnittelee ja ja hoitaa tekijät laitteiden huoltoon ja korjaamiseen oikeaan aikaan. Ei se tosin käsiään likaa, mutta tarpeellinen kuitenkin.

Vierailija
50/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta olen itse DI ja en tiedä yhtäkään opiskelukaveria, jonka alkupalkka olisi jäänyt alle 3500-4000 euron kuussa. Tähän lisät ja bonukset päälle. Kymmenen vuoden päästä sama luku on noussut valtaosalla yli 5000 euron, monilla yli 7000 euron kuussa. 

Tästä huolimatta suomalainen insinööri on törkeästi alipalkattu esim moniin Eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna. Ihan niinkuin sairaanhoitajakin.

Et taida sitten kovin montaa eri alan di:tä tietää. Kun ei DI:tkään toimi kaikki samalla alalla ja palkatkin ovat sitä myötä erit. Ei DI:t saa palkkaansa sillä oppiarvollaan, vaan osaamisellaan. Ei kaikki DI-linjat (kuten ei myöskään vaikka maisterit) ole vaatimuksiltaan samanlaisia. 

Esim. SKOL luokituksissa DI:t menee hyvin lyhyellä työkokemusella ylempin palkkaluokkiin, kun tavalliset insit lähtee pohalta ja vaaditaan parikymmentä vuotta että pääsee edes kakkoseen.

Tiedän että dippainssit valehtelee Usein palkkansa. Niillä on keskinäinen kilpailu kuka tienaa eniten ja korvat heiluu, kun palkkoja kerrotaan.

Vierailija
51/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinöörinä 20 vuotta isossa suunnittelufirmassa. 

Brutto 3600e, netto 2300e.

Lomaa 5 viikkoa vuodessa.

Käsitettä ylityö ei tunneta.

Palkka on aina sama, vaikka olisit kellon ympäri töissä. Tällöin tulee vain ns. siirtotunteja, joita voi pitää pois jos on hiljaisempaa.

Joo, mulla on tämänhetkinen palkka 5100€/kk. Mitään ylimääräisiä korvauksia ei ole, teit sitten 37 tai 80h töitä viikossa. Ei bonuksia eikä mitään. Vastuuta vain. Viikonloppuna töitä ja saatavilla aina. Mutta kadehtikaa toki, jäähän mulla nettona käteen hurrrrrrrjasti enemmän kuin Sari sairaanhoitajalla.

Pitäski alkaa lakkoon. Eihän se missään näy...

Edelleen, ammatinvalintakysymys...

Vierailija
52/53 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inssi 6 v työkokemusta palkka 3200 e.

Haloo hoitsut.. Di koulutus on yhtä pitkä kun lääkäreillä.

Miksi vertaatte aina insseihin? Miksette lääkäreihin, jos kerran di:kin käy vertailukohdaksi?

Plus jos se raha asuu yksityisellä puolella nissä inssit työskentelee, suorittakaa joukkopako yksityisiin sote-firmoihin, niin ette ole kuntien riistettävänä.

Ai ei vai..??

Vierailija
53/53 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeelliset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän