Häiritsee ihmeelliset käsitykset DI:n tai insinöörien palkoista
Hyville ansioille insinöörit pääsee vasta monen vuoden työkokemuksen jälkeen. Useat DI:t saa saman verran palkkaa, kuin sairaanhoitajat. Mitä tapahtuisi yhteiskunnassa, jos insinöörit ja DI:t menisivät lakkoon?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Minä ja miehemme ollaan molemmat DI:tä ja saadaan vaan vähän enemmän palkkaa nettona, kuin sairaanhoitajat. Uskaltaisin kuitenkin väittää työmme panoksen olevan aika suuri yhteiskunnallemme.
Siis saatte vain vähän enemmän kuin sairaanhoitajat vai vain vähän enemmän kuin mitä _luulette_ sairaanhoitajien julkisen keskustelun pohjalta saavan? Ja vertaatko nyt tehtäväkohtaista palkkaa tehtäväkohtaiseen vai päivätyöläisen kokonaisansiota vuorotyöläisen kokonaisansioon?
Suuressa teknologian vientifirmassa insinöörin aloituspalkka 2800-3000e, DI:n 3200-3300e. Joten kyllä ihmisillä on epärealistiset käsitykset.
Keskipalkkoihin vaikuttaa hyvin paljon se että moni nousee esimieheksi ja johtajaksi. Joten se että insinöörin keskipalkka on 4000e, ei tarkoita että tuon rahan saa perus suunnittelutehtävistä vaan silloin ollaan jo esimiehiä.
Esim sairaanhoitaja ei yhtä usein ylene sairaalan johtajaksi kuin insinööri firman johtajaksi, siki insinööreillä parempi keskipalkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ja miehemme ollaan molemmat DI:tä ja saadaan vaan vähän enemmän palkkaa nettona, kuin sairaanhoitajat. Uskaltaisin kuitenkin väittää työmme panoksen olevan aika suuri yhteiskunnallemme.
Siis saatte vain vähän enemmän kuin sairaanhoitajat vai vain vähän enemmän kuin mitä _luulette_ sairaanhoitajien julkisen keskustelun pohjalta saavan? Ja vertaatko nyt tehtäväkohtaista palkkaa tehtäväkohtaiseen vai päivätyöläisen kokonaisansiota vuorotyöläisen kokonaisansioon?
Noh, myönnän. Mitä luulen saavan. Paljonko siis saatte? Tosin mekin ollaan käytännössä aina töissä. Koko ajan päässä raksuttaa joku työasia.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta olen itse DI ja en tiedä yhtäkään opiskelukaveria, jonka alkupalkka olisi jäänyt alle 3500-4000 euron kuussa. Tähän lisät ja bonukset päälle. Kymmenen vuoden päästä sama luku on noussut valtaosalla yli 5000 euron, monilla yli 7000 euron kuussa.
Tästä huolimatta suomalainen insinööri on törkeästi alipalkattu esim moniin Eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna. Ihan niinkuin sairaanhoitajakin.
Herramujee mihin ihminen tarvitsee noin paljon rahaa? en väheksy työntekoasi. Mitä teet työksesi? tekniikan saralla ilmeisesti jotain? Huvittavinta mielestäni tässä maailmassa on että byrokratia ja ihmisten itesekeskeisyys estää meitä rakentamasta sitä oikeasti parempaa maailmaa ja näinollen ihmisestä tulee itse luomansa systeemin uhri, ironista.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisenä päivänä ei mitään ihmeempää. Sitten viikon sisällä alkaisivat erilaiset tehtaat, laitokset, oppilaitokset, sairaalat pysähtyä kun kunnossapito ja käyttöinsinöörit puuttuisivat. Kuukaudessa iso osa rakentamisesta pysähtyisi ja loputkin tehtaat. Tämän jälkeen niiaisi valtion talous kun ei paljon olisi ulkomaille myytävää ja suorittavankin työn tekijät esimerkiksi teollisuudesta olisivat lomautettuna. Että näin, mutta eihän se insinöörin työ tietysti mitenkään tärkeää ole... Sairaalainsinöörien palkkoihin vaan puolitus, niin lähi- yms... hoitajat saa isot korotukset...
Mitä ovat kunnossapito- ja käyttöinsinöörit? Missä insinöörit tekevät kunnossapitotöitä? Laitosmiehet huolehtivat siitä että insinöörien suunnittelemat laitteistot toimivat, koulutuksena normaalisti peruskoulu, joskus ammattikoulu ja saattaapa joku teknikkokin olla joukossa. Insinöörithän ovat tyypillisesti poropeukaloita käytännön töissä eikä kukaan uskalla päästää heitä korjaamaan tai ylläpitämään monimutkaisia laitteita.
Joo ja inisnöörien lakosta ei muutamaan kuukauteen aiheutuisi yhtään mitään, mutta sitten alkaisi näkyä se että yritysten kehitystoiminta on pysähtynyt.
Älä nyt naurata. Jo dippatyöstä sain selvästi parempaa palkkaa kuin päivätyötä tekevä sairaanhoitaja ja kertaakaan sen jälkeen ei tilipussi ollut DI:nä kuin nyt kolmivuoroa tekevänä sairaanhoitajana. Alaa vaihtaessa brutto tipahti lähes kaksi tonnia.
Päätin kuitenkin, että on parempi että ahdistaa kahtena päivänä kuussa eikä kaikkina niinä muina. Se, että työllä on joku, positiivinen, merkitys muullekin kuin omalle palkkapussille ja osakkeenomistajille on sen verran tärkeää. Työ on rankempaa, mutta myös mielenkiintoisempaa ja koulukin oli yllättävän vaativa. Matematiikka toki helpompaa, mutta helppoa se di-matikkakin pääasiassa on, ja monessa muussa jutussa opintopisteet paljon tiukemmassa kuin aikanaan teekkarina. Toki olen matemaattis-teknisesti lahjakas, joten DI:n opinnot olivat aikanaan helpot ja yliopistovuodet menivät lähinnä juhliessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta olen itse DI ja en tiedä yhtäkään opiskelukaveria, jonka alkupalkka olisi jäänyt alle 3500-4000 euron kuussa. Tähän lisät ja bonukset päälle. Kymmenen vuoden päästä sama luku on noussut valtaosalla yli 5000 euron, monilla yli 7000 euron kuussa.
Tästä huolimatta suomalainen insinööri on törkeästi alipalkattu esim moniin Eurooppalaisiin kollegoihin verrattuna. Ihan niinkuin sairaanhoitajakin.
Herramujee mihin ihminen tarvitsee noin paljon rahaa? en väheksy työntekoasi. Mitä teet työksesi? tekniikan saralla ilmeisesti jotain? Huvittavinta mielestäni tässä maailmassa on että byrokratia ja ihmisten itesekeskeisyys estää meitä rakentamasta sitä oikeasti parempaa maailmaa ja näinollen ihmisestä tulee itse luomansa systeemin uhri, ironista.
Mutta, kun sairaanhoitajat ovat ainakin lisineen keskituloisia. Eli siis itsekkäästi haluavat lisää palkkaa? He olisivat siis niitä, joilta verojen kautta pitäisi siirtää köyhille?
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt naurata. Jo dippatyöstä sain selvästi parempaa palkkaa kuin päivätyötä tekevä sairaanhoitaja ja kertaakaan sen jälkeen ei tilipussi ollut DI:nä kuin nyt kolmivuoroa tekevänä sairaanhoitajana. Alaa vaihtaessa brutto tipahti lähes kaksi tonnia.
Päätin kuitenkin, että on parempi että ahdistaa kahtena päivänä kuussa eikä kaikkina niinä muina. Se, että työllä on joku, positiivinen, merkitys muullekin kuin omalle palkkapussille ja osakkeenomistajille on sen verran tärkeää. Työ on rankempaa, mutta myös mielenkiintoisempaa ja koulukin oli yllättävän vaativa. Matematiikka toki helpompaa, mutta helppoa se di-matikkakin pääasiassa on, ja monessa muussa jutussa opintopisteet paljon tiukemmassa kuin aikanaan teekkarina. Toki olen matemaattis-teknisesti lahjakas, joten DI:n opinnot olivat aikanaan helpot ja yliopistovuodet menivät lähinnä juhliessa.
Hyvä sulle. Ihanaa, että löysit kutsumusammatin :) Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verottajahan tuosta haukkaa isomman osan ja se tarvitaan ,jotta kunnilla olisi rahaa niille hoitsuille mitään maksaa. Enemmän isotuloisia verotettavia tarvittaisiin , jotta julkinen sektori voi pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti pk-seudulla missä tyypillistä 10% elinkustannuslisä? Siellä voi hyvin olla 300-400e enemmän kuin muualla maassa
Vuoden 2018 lopussa Diplomiinsinöörin mediaanipalkka oli 4900 euroa. Eli puolet tienasi tuota vähempi ja puolet enempi. Keskipalkka oli 5360 euroa.
Lähde talouselämä
Vierailija kirjoitti:
Vuoden 2018 lopussa Diplomiinsinöörin mediaanipalkka oli 4900 euroa. Eli puolet tienasi tuota vähempi ja puolet enempi. Keskipalkka oli 5360 euroa.
Lähde talouselämä
Noin vähän, kun miettii, että siinä kaikki yritysjohtajat ja monimiljonäärit mukana! Ja DI:llä toki palkkakehitys aivan erilainen, kuin hoitajalla. Alussa varmasti saadaan lähes samoja palkkoja, mutta siitä monilla lähtee hyvin nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde talouselämä
Noin vähän, kun miettii, että siinä kaikki yritysjohtajat ja monimiljonäärit mukana! Ja DI:llä toki palkkakehitys aivan erilainen, kuin hoitajalla. Alussa varmasti saadaan lähes samoja palkkoja, mutta siitä monilla lähtee hyvin nousemaan.
Niinpä. Tuosta jää puolet käteen, eli ollaankin yllättävän lähellä sh:n palkkatasoa...
Vierailija kirjoitti:
Lähde talouselämä
Älä nyt pilaa hyvää ketjua faktoilla. Aloittaja on tyypillinen dippainssi, joka ei ymmärrä taloudesta mitään. Hän kuvittelee, että kun hän tienaa vain 4500 niin eihän nyt kukaan muu voi tienata häntä huonommin. Turhaan valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida sitten kovin montaa eri alan di:tä tietää. Kun ei DI:tkään toimi kaikki samalla alalla ja palkatkin ovat sitä myötä erit. Ei DI:t saa palkkaansa sillä oppiarvollaan, vaan osaamisellaan. Ei kaikki DI-linjat (kuten ei myöskään vaikka maisterit) ole vaatimuksiltaan samanlaisia.
Kommentistasi päätellen tiedän tästä paljon enemmän kuin sinä. Olen vielä itse ns. matalapalkkaisimmalta DI-alalta ja nainen. Oma peruspalkkani vajaan 15v työkokemuksen jälkeen on 6820 euroa kuussa. Lisäksi vuosibonus, joka on maksimissaan 25% vuosipalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, myönnän. Mitä luulen saavan. Paljonko siis saatte? Tosin mekin ollaan käytännössä aina töissä. Koko ajan päässä raksuttaa joku työasia.
Minun nettoansioni on noin 1925e/kk kokoaikaisena.
(Nyt olen osittaisella hoitovapaalla, ja vaikka tänään on vapaapäivä, niin kriisityötä (puhelimitse), kriisityön organisointia, tulkkitilauksia ja kollegan tutorointia on tullut tehtyä tänään. Yleensä olen kyllä hyvä irrottamaan työmoodista, mutta kyllä tässäkin duunissa helposti jää asiat työstymään ja esim. ammattikirjallisuutta ei ehdi työajalla lukea, niin se tehdään sitten vapaalla.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde talouselämä
Ja taas DI:n taloustiedot :D
Voi taivas teitä, kun ootte sööttejä...
Niinpä. Tuosta jää puolet käteen, eli ollaankin yllättävän lähellä sh:n palkkatasoa...
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairaalainsinöörit tekee ja miten sellaiseksi pääsee?
En sairaalainssistä tiedä, mutta kaveri on sairaalafyysikko, joka huoltaa röntgenlaitteita ym. ja kandi fysiikasta ja maisterivaiheessa sitten erikoistuminen.
Insinööriliiton sivuilta selviää, että 15 % heistä on naisia. Ja alkupalkkan mediaani on 2820 e/kk. Sieltä voi muutoinkin käydä tutustumassa insinöörikuntaan.
Jos inssit menis lakkoon, haitat olisi lähinnä taloudellisia.
Niinpä. Sitä paitsi paljon vaativimmissa, erityisosaamista edellyttävissä tehtävissä, kuten esim. suunnittelutehtävissä, tienataan usein ns. helpompia tehtäviä vähemmän. Veikkaan, että kommentoija on tutalta. Ap.