Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oksettaa menestyshehkutus

Vierailija
16.01.2020 |

En kirjoita tätä viestiä sen takia että olen kateellinen hyvin koulussa tai töissä menestyville, mutta se kuinka sitä suorastaan vaaditaan lähes kaikilta. Peruskoulun jälkeen PITÄÄ mennä lukioon, koulussa 8 arvosana PITÄÄ nostaa ysiin. Pitää, pitää pitää.... ihminen on arvossaan kun on vähintään korkeakoulututkinto. Ammattina psykologi, lääkäri, opettaja, lakimies-tai nainen. Mitä se muuttaa? Mitä jos lapsi ei pysty tähän eikä halua? Eikö tärkeintä ole onnellisuus ja se että saa jonkinlaisen vakituisen työpaikan että pärjää elämässään?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika ei mennyt lukioon. Aluksi harmitti mutta nyt ajattelen että hänelle siitä ei olisi ollut hyötyä. Hän lähti opiskelemaan alaa josta tykkää, on innostunut ja motivoitunut. Ala on sikäli monipuolinen että luultavasti tulee löytämään töitä tulevaisuudessakin. Olen silti korostanut että hullumainen työnteko joka nyt tuntuu kiinnostavan ei ole järkevää pitemmällä tähtäimellä koska elämässä on muutakin kuin työ. Eli alan korkeampaa koulutusta on fiksua ajatella. Mutta en ole huolissani koska hänen alansa ihmisiä tarvitaan aina vaikka järjestään jokainen muu lukisi itsensä tohtoriksi.

Vierailija
22/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ja etenkin nainen katuu myöhemmin omistautumista uralleen. Muu elämä jäi kokematta ja kumppani löytymättä

mies51v

Monet löytävät puolison jo opiskeluaikana samalta alalta.

Varmasti ja hyvä niin. Pääkaupunkiseudulla kyllä on aikalailla koulutettuja naisia ilman miestä.

mies51v

Ja nykyään kuitenkin onneksi tässä maassa on mahdollista yhdistää parisuhde, perhe ja työ. Olen lukenut viime ajat Suomen 1900-luvun alun uranuurtajanaisten tarinoita ja lähes kaikki heistä ovat olleet perheettömiä, ja monet uransa vuoksi myös niihin aikoihin paheksuttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun poika ei mennyt lukioon. Aluksi harmitti mutta nyt ajattelen että hänelle siitä ei olisi ollut hyötyä. Hän lähti opiskelemaan alaa josta tykkää, on innostunut ja motivoitunut. Ala on sikäli monipuolinen että luultavasti tulee löytämään töitä tulevaisuudessakin. Olen silti korostanut että hullumainen työnteko joka nyt tuntuu kiinnostavan ei ole järkevää pitemmällä tähtäimellä koska elämässä on muutakin kuin työ. Eli alan korkeampaa koulutusta on fiksua ajatella. Mutta en ole huolissani koska hänen alansa ihmisiä tarvitaan aina vaikka järjestään jokainen muu lukisi itsensä tohtoriksi.

Kuulostat fiksulta ihmiseltä. Järkevä vanhemmuus on hyvä pohja lapsen elämälle. Tuli hyvä mieli tekstistäsi.

Vierailija
24/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa kommunismi.

Omat vanhemmat ovat korkeastikoulutettuja ja molemmilla ns. sosialistinen ammatti. Eli saavat veronmaksajien rahoista melko kovaa palkkaa.

Isä on lääkäri ja äiti pitkän linjan lukion opettaja.

Itse en selvinnyt edes peruskoulusta.

Olin pettymys vanhemmilleni ja olen suurimmaksi osaksi työtön.

En oikein näe järkeä siinä että menetän elämäni päivistä noin 8h siitä hyvästä että tienaan niukin naukin 50e.

Ei kuulosta hyvältä diililtä. Ilmeisesti mun vanhemmilta on kuitenkin peritty järkeä sen verran että arvostan vapaa-aikaa suhteessa työstä saatavaan korvaukseen.

Odottelen lähinnä vanhempien perintöä, joka käytännössä koostuu veronmaksajien rahaa.

Olenko minä kommunisti vai kapitalisti?

Taidan olla kapitalisti, joka laskelmoi ettei työnteko kannata, koska palkat on niin matalia.

Arvostan yksilönvapautta ja kannatan perustuloa.

Vierailija
25/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liberaalit arvot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa kommunismi.

Omat vanhemmat ovat korkeastikoulutettuja ja molemmilla ns. sosialistinen ammatti. Eli saavat veronmaksajien rahoista melko kovaa palkkaa.

En oikein näe järkeä siinä että menetän elämäni päivistä noin 8h siitä hyvästä että tienaan niukin naukin 50e.

Ei kuulosta hyvältä diililtä. Ilmeisesti mun vanhemmilta on kuitenkin peritty järkeä sen verran että arvostan vapaa-aikaa suhteessa työstä saatavaan korvaukseen.

Odottelen lähinnä vanhempien perintöä, joka käytännössä koostuu veronmaksajien rahaa.

Taidan olla kapitalisti, joka laskelmoi ettei työnteko kannata, koska palkat on niin matalia.

Näinhän se on.

Sosialistille työssäkäynti on se ensisijainen tapa toimeentulolle.

Vierailija
26/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, menestyshehkutus oksettaa ja niin myös kurjuushehkutus.

Vierailija
27/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liberaalit arvot kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksettaa kommunismi.

Minä väittäisin että sekä että.

Vierailija
28/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten totta, että Suomessa julkisen sektorin työntekijät tavallaan ovat kyllä veronmaksajien kukkarolla. Heitä on todella paljon ja heillä on loistavat edut verrattuna yksityissektoriin. Ei se työnteko sinänsä ole arvokasta, vaan oikean työn tekeminen.

29/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mutta se kuinka sitä suorastaan vaaditaan lähes kaikilta. Peruskoulun jälkeen PITÄÄ mennä lukioon, koulussa 8 arvosana PITÄÄ nostaa ysiin. Pitää, pitää pitää.... ihminen on arvossaan kun on vähintään korkeakoulututkinto.

Siis kuka vaatii?

Itse olen elänyt jo pitkän elämän ja koulutukseni on ainoastaan toisen asteen ammatillinenkoulutus. Töitä on ja kukaan ei ole koskaan vaatinut enempää (ellen minä itse).

Minusta tuntuu että puhut täyttä sontaa.

Vierailija
30/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ei ole vätys ja heittäydy laakereilleen, että muut hoitaa asiat ja toimeentulon. Skarpatkaa nuoret.

Vierailija
31/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ja etenkin nainen katuu myöhemmin omistautumista uralleen. Muu elämä jäi kokematta ja kumppani löytymättä

mies51v

Monet löytävät puolison jo opiskeluaikana samalta alalta.

Varmasti ja hyvä niin. Pääkaupunkiseudulla kyllä on aikalailla koulutettuja naisia ilman miestä.

mies51v

Ja nykyään kuitenkin onneksi tässä maassa on mahdollista yhdistää parisuhde, perhe ja työ. Olen lukenut viime ajat Suomen 1900-luvun alun uranuurtajanaisten tarinoita ja lähes kaikki heistä ovat olleet perheettömiä, ja monet uransa vuoksi myös niihin aikoihin paheksuttuja.

Uranuurtaja ja töissä käyvä nainen on kaksi eri asiaa. Suomessa kaikki naiset ovat tehneet paljon töitä aina. Monet pienellä palkalla tai jopa palkatta, mutta työttömiksi heitä ei voi kutsua. Mutta nykyisin sanoisin, että työn yhdistäminen perheeseen on entistä vaikeampaa. Silpputyö, kolmivuorotyöt ja epämääräiset työajat, jopa viikonloppuisin tekee perhe elämän kyllä vaikeaksi ja monelle taloudellisesti mahdottomaksi.

Uranuurtajana naiselle ei nykypäivänäkään perhe tahdo mahtua kuvioihin. Vaatimukset ovat kovat ja jo yhden lapsen äitiysloma tuhoaa urakehitystä. Puhumatta kahdesta tai kolmesta.

Elämän kestävä ura on harvinainen ihan kaikille. Puhutaan muutamasta prosentista ihmisistä. Muut käyvät vain töissä. Mutta ihmisille joka haluaa perheen ja jää ilman sitä asia on tietenkin tragedia, vaikka kyse olisikin pienestä ryhmästä tai suuresta.

Vaikea muiden on sanoa mistä jokaisen onnellisuus syntyy. Joku voi olla ihan aidosti onnellinen kun alla on se Ferrari tai vihdoin on päässyt Balille. Ei kaikki koe suurta onnellisuutta siitä, että on 20 tuntia vakituisesti, jollain kaupan kassalla töissä. Minulla on lääkäriystävä ja hän kyllä on aidosti onnellinen työssään, eikä tosiaankaan haaveile lopettamisesta. Kyllä monet menestyneet pitävät ihan oikeasti työstään ja kertovat sitten ihan vaan arjestaan ja lomistaan, joka sitten vaan näyttäytyy muille kerskailuna, vaikka se on ihan vaan erinäköistä.

Vierailija
32/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan ei ole vätys ja heittäydy laakereilleen, että muut hoitaa asiat ja toimeentulon. Skarpatkaa nuoret.

Eihän nuorille ole edes töitä tarjolla. Skarppaa itse ja herää tähän työttömyyteen.

Moni nuori kyllä yrittää ja käy kokeilemassa, mutta kun kokemusta puuttuu ja osaaminen ei kehity.

Vanhempi väki taas makaa laakereiden varassa ja heillä olisi kokemusta ja asiantuntijuutta.

Heitä taas työnantajat kavahtaa kun kuuluvat liittoon ja ovat ns. konservatiiveja (vanhan liiton tekijöitä, heille työnteko on se juttu), mutta jos työstä ei makseta tarpeeksi. Esimerkkinä vaikka levyseppähitsaajat.

Kova tarve olisi, mutta esimerkiksi telakalla ei heille haluta maksaa oikeaa asiantuntijan palkkaa.

Ei sitten tehdä töitä. Nuoria halutaan, muttei ne osaa. Eikä heidän anneta kehittyä. Monoa tulee.

Nyt tällä hetkellä on ollut keskustelua postin palkoista ja nyt hoitajien palkoista sekä työoloista.

Samat jutut on tapetilla kuin keltaliivien Pariisissa.

Meilla valitettavasti ei taida tulla mellakoita, mutta työntekijöiden oikeuksia ja etuja on poljettu tarpeeksi.

Meillä on todella heikko ostovoima ja ihmisten mitta alkaa olla täynnä tätä riistoa.

Oli ilo katsoa eilen telkkarista kun hoitajien etuja ajavat pistivät jauhot suuhun.

Vierailija
33/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kaveripiirissä monia työttömiä nuoria jotka ovat jo luovuttaneet.

Eivät kyllä lepää laakereilla. Heistä on tullut salipetoja. Salilla eka ja salilla vika menoa.

Asuvat kommuuneissa ja kasvattavat lihasta päivästä toiseen, kun ei ole parempaakaan tarjolla.

Odottelevat että vanhat väistyy ja ajat muuttuu paremmaksi.

Todennäköisesti tulevaisuudessa on arvot vähän paremmat.

Työnteko sellaisenaan on kokenut murroksen. Ihmiset ovat havahtuneet siihen että liittoon kuuluminen on tavallaan porvarillista ja konservatiivista menoa ja osana oikeistoa. Se tukee sitä ettei perustuloa tule ja ihmisiä kyykytetään jatkossakin. Miksi liitot edes parantaisi palkkoja tai työoloja? Hehän tekisivät itsensä tarpeettomiksi. Jos on tarpeeton niin menettää itse toimeentulonsa.

Töitä ei ole kaikill tarjola teknologian kehityksen syystä. Olisi aiheellista keskustella siitä että olisko aika heittää vanhat arvot romukoppaan.

Työnteko ei enää ole se ensisijainen tapa saada elantoa. Sen lisäksi kultuuri jossa herätään töihin  ja 9-17 kuluttaa ympäristöä ja lämmittää sitä peruuttamattomasti.

Nyt tulisi maksaa ihmisille siitä hyvästä ettei osallistu ilmaston saastuttamiseen.

Työnteko ei enää pitkään aikaan ole ollut se millä saadaan toimeentulo.

Toki on ihmisiä joilla on virat ja työedut hyvät, he ovat jo vähemmistöä.

Ajat on muuttuneet.

Vierailija
34/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semisti pärjännyt kirjoitti:

Eipä siinä mitään, jos on sitten elämäänsä tyytyväinen. Näyttää vain siltä, että elämässään pärjäämättömät ovat usein katkeria ja kateellisia. Ensin ei koulunkäynti kiinnosta ja aikuisena valitetaan työttömyyttä tai työn raskautta ja huonoa palkkaa. Samaan aikaan vaaditaan pärjänneille lisää veroja ja itselle lisää tukia. 

Vielä muutama vuosikymmen sitten tässä maassa oli ajatuksena kaikkien ihmisten pärjääminen. Kaikille töitä ja työstä kohtuullista palkkaa. Nykyisin vanhat vasemmistopuolueetkin ajavat kovaa oikeistolaista yhteiskuntamallia, vain osalle väestöstä hyvä elämä, loput eläköön köyhyydessä. 

Miksi osa väestöstä joutuu kilpailemaan työpaikoista koko muuta maailmaa vastaan ja samaan aikaan ns. koulutettuja suojataan jopa kotimaiselta työpaikkakilpailulta? Ei tämä ole luontainen kehitys, se on härskiä porvaripolitiikkaa. Monet julkisen puolen hallinnolliset työt voitaisiin teettää huomattavasti halvemmalla vaikka Pakistanissa siinä missä suomalaisten vaatteetkin. Siirretään työ sinne tai laitetaan paperinpyörittäjät samaan globaaliin palkkakilpailuun muiden työntekijöiden kanssa.

Vierailija
35/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin yhtälö on kun on paljon korkeastikoulutettua väestöä työttömänä, niin he kyllä tajuavat kokonaiskuvan ja sen että tarvitaan perustuloa.

Ei heitä huijata. He kyllä äänestävät lähitulevaisuudessa siten ettei se miellytä moniakaan vanhoja jarruja.

Vanhojenkin pitäisi tajuta että ajat on muuttuneet ja he ovat tavallaan itse syyllisiä siihen.

On maksun aika.

Ap sinällään on aika kujalla. Kun nyt on korkeastikoulutettujen inflaatio. Ei opiskelu takaa työpaikkaa ja menestystä. Sen nyt tietää kaikki.

Eli sinällään on kyllä järkevää jos ei opiskele itseään pitkälle. Toki ihmettelen kyllä jos ei maailma ja tieto kiinnosta. Kyllähän ihmisen on hyvä sivistää itseään jo itsesuojelunkin kannalta.

Muuten voi olla helposti vietävissä ja ei tiedä asioista.

Vierailija
36/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sanottiin että ne jotka eivät menesty ovat sitten katkeria jne. Mutta pitää tuoda myös se näkökulma että joskus myös menestyneet ihmiset ovat vähän ikäviä ihmisiä ja loputtoman ahneita omaan napaan tuijottajia. 

Mukavimmat ihmiset löytyy usein sieltä kultaiselta keskitieltä eli ihan tavallisista ihmisistä.

Tämä oma kokemukseni siis. Kunnianhimosta ei ole haittaa mutta sekin voi ampua raskaasti yli.

Vierailija
37/38 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menestys on ok ja kilpailu on ihmiselle luontaista toimintaa.

Tuloerot ei ole ok ja heikentää kilpailua. Jos kärkikolmikko on reilusti kaukana jälkijoukosta, niin jälkijoukon mielihalut kohota kärkikolmikkoon heikkenee.

Tämä esiintyy myös ihan urheilussakin.

Opiskelu kuitenkin kannattaa. On ihan selvää että heikosti kouluttautuneet ovat populistien vietävissä.

Opiskelu ei silti takaa sitä että näkee kokonaiskuvan ja ymmärtää eri liitoksia.

Olisi tärkeää nuorille hahmottaa miten meitä yritetään pissata silmään.

Selvää on ettei jokaiselle edes opiskelleelle ja osaavalle löydy välttämättä töitä.

Tämän kun äänestäjät tajuaa niin ihmiset alkavat vaatia perustoimeentuloa vastikeettomaksi.

Jos eletään menneisyyden harhoissa, niin kehitys hidastuu, mutta perustulo on vääjäämätön.

Vanhat arvot on murentumassa markkinatalouden edessä. Mikä on kyllä aika ironista :D

Vierailija
38/38 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menestys on ok ja kilpailu on ihmiselle luontaista toimintaa.

Tuloerot ei ole ok ja heikentää kilpailua. Jos kärkikolmikko on reilusti kaukana jälkijoukosta, niin jälkijoukon mielihalut kohota kärkikolmikkoon heikkenee.

Tämä esiintyy myös ihan urheilussakin.

Opiskelu kuitenkin kannattaa. On ihan selvää että heikosti kouluttautuneet ovat populistien vietävissä.

Opiskelu ei silti takaa sitä että näkee kokonaiskuvan ja ymmärtää eri liitoksia.

Olisi tärkeää nuorille hahmottaa miten meitä yritetään pissata silmään.

Selvää on ettei jokaiselle edes opiskelleelle ja osaavalle löydy välttämättä töitä.

Tämän kun äänestäjät tajuaa niin ihmiset alkavat vaatia perustoimeentuloa vastikeettomaksi.

Jos eletään menneisyyden harhoissa, niin kehitys hidastuu, mutta perustulo on vääjäämätön.

Vanhat arvot on murentumassa markkinatalouden edessä. Mikä on kyllä aika ironista :D

Olisitko jo hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi