Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Miten sanoa nätisti lapselle että tämä tarvitsisisi dödön? Enhän voi tokaista "sinä haiset"

Vierailija
16.01.2020 |

Vasta 10v, mutta parina viime viikkoina alkanut tuntua hienhajua joten dödön osto se kait on edessä.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse esikoiselle ostin deodorantin kauppareissulla ja lykkäsin kotona käteen "Tossa sulle, kun oot jo niin iso. Laita suihkun jälkeen kainaloon ja anna kuivaa ennen kuin puet paidan." kyllä poika jo toki entuudestaan tiesi mikä tuote kyseessä, laajasti on juteltu murrosiästä yms.

Tytär itse sanoi, että kainalot haisee ja ostin hänelle hajusteettoman deodorantin koska käyttää muuten tuoksuja.

Nuoremmasta pojasta en ollut huomannut vielä tarvetta ja onkin vasta 9 vuotta niin en ollut ajatellut. Esikoinen oli yksi päivä todennut pikkuveljelleen, että sulla kainalot haisee kunnon äijähielle ja lahjoitti yhden omista deodoranteistaan hänelle.

Kaikki selvinneet ilman traumoja hikikainaloista ja dödöstä. Ei se iso juttu ole.

Vierailija
22/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oletatte, että lapsi on poika? Tytötkin haisee hieltä. Ei ruusulta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei vanhemmat puhuneet asiasta mitään, joten en tajunnut käyttää deodoranttia vielä lukiossakaan (ei ollut myöskään yhtään kaveria) , kaikki vttuili minulle että haisen enkä tajunnut miksi. Olen 90- luvulla syntynyt.

Vierailija
24/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletatte, että lapsi on poika? Tytötkin haisee hieltä. Ei ruusulta.

Löysin tasan yhden viestin missä tehtiin tuo oletus.

Vierailija
25/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asioista voi puhua suoraan. Meillä alkoi ensin rasvoittumaan hiukset, kerroin että se on normaalia ja pitää pestä nyt useammin. Sama dödössä, sanoin että kuuluu ikään, pitää opetella dödön käyttö nyt. Kukaan ei huomaa jos käytät mutta jos et niin sen saattaa huomata.

Myös kuukautisista on puhuttu monta kertaa,

Kyllä lasta pitää valmistella tulevaan ja kertoa monta kertaa että kaikki tuo on ihan normaalia ja jokainen luokkakaveri käy kaiken sen saman läpi ajallaan. Herkkä ikä, lapsen pitää tuntea olevansa täysin normaali kaiken sen myllerryksen ja uuden edessä.

Vierailija
26/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla noin vaikeaa. Miksei voi sanoa omalle lapselle nätisti, että hiki on alkanut haista, murrosikä lähestyy ja olisi aihetta alkaa käyttää dödöä. Viedä lapsi ostoksille sen jälkeen, jotta voi itse valita mieleisen.

Missä pumpulissa te kasvatatte lapsenne?

Vierailija
27/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille lapsilleni olen sanonut että murrosikäisellä alkaa hiki haista ja että pitää huolehtia siitä ettei haise pahalle. Eli joka päivä suihkuun, ja joka päivä puhtaat vaatteet. Dödöä kainaloon. Ei ole minusta mitenkään törkeää tai loukkaavaa, vaan että se kuuluu ikään kun alkaa kasvaa aikuiseksi.

Vierailija
28/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me puhutaan tuosta ihan suoraan. Pakko on ollut puhua, kun tytöllä alkoi hiki haisemaan jo ekaluokalla eikä ole vielä sitä teini-ikäisen oma-alotteista vimmaa käydä suihkussa joka päivä. Sanon että haistappa itse näitä vaatteita ja olen opastanut dödön käyttöön. Ei häntä itseään häiritsisi yhtään, mutta pelkään että kaverit alkaa huomauttelemaan. Minusta aika paljon pienempi paha että minä sanon, kuin että aletaan kiusaamaan tuon takia.

Vierailija
29/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta hienhajustani huomautti vasta oma isoäitini ollessani 14-vuotias. Hän myöskin osti dödön mulle. Olis ollut kiva jos jompikumpi omista vanhemmista olis kertonut vähän aikaisemmin. Ties kuinka monissa tilaisuuksissa olin ollut haisemassa siihen asti. En vain itse tajunnut asiaa. Olin sellainen myöhäisherännäinen tyttö.

Vierailija
30/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaan äiti toi yksi päivä kaupasta dödön ja sanoi, että sun on nyt aika alkaa laittaa tätä. Ensin toi isosiskolle, ja pari vuotta myöhemmin minulle. Kai se sen hajun perusteella päätteli, että on aika, mutta ei sanonut että haisen.

Osti jonkun tyylikkään ja kivan hajuisen, niin sitä oli kiva laittaa. 

Vierailija
31/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me puhutaan tuosta ihan suoraan. Pakko on ollut puhua, kun tytöllä alkoi hiki haisemaan jo ekaluokalla eikä ole vielä sitä teini-ikäisen oma-alotteista vimmaa käydä suihkussa joka päivä. Sanon että haistappa itse näitä vaatteita ja olen opastanut dödön käyttöön. Ei häntä itseään häiritsisi yhtään, mutta pelkään että kaverit alkaa huomauttelemaan. Minusta aika paljon pienempi paha että minä sanon, kuin että aletaan kiusaamaan tuon takia.

Onpa aikaisin alkanut hiki haista! Onko pullea? 

Vierailija
32/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erkkalapselle ostin 2 hajutonta dödöä, suhautin molempia ilmaan jaktsyin, että kumpi haisee paremmalta. Sitten näytin että näin sitä kainaloon suhautetaan.

Vierailija
33/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa aikaisin alkanut hiki haista! Onko pullea? 

Ei ole pullea. Tälle on joku nimikin tälle tilalle, en vain nyt muista. Periaatteessa olisi mahdollista että olisi alkanut puberteetti muutenkin aikaisemmin, mutta muita merkkejä siitä ei kuitenkaan ole tullut. Lapsi on pian 11 v. eikä kuukautiset kuitenkaan ole alkaneet, joten en ole enää huolissani. Alussa mietin että onko jotain isompaakin häikkää.

Vierailija
34/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarvitsisit dödön" on nätisti sanottu. "Haiset" ei.

Vierailija
35/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse ainakin olen sanonut että lemuat hielle, nyt suihkuun ja deodorantit kainaloon. Meillä ollaan läheisiä eikä mikään keskustelu ole tabu. Dödön käyttöä ollaan jo opetettu ennen kunon alkanut hiki haista ja muutenkin suihkussa käydään kerran päivässä ja vaikka kaksikin jos siltä tuntuu.

Häpeääkö joku oikeasti sitä ettei voi sanoa lapselleen että hiki haisee?

Näköjään joo sillä meilläkin käy tytön kaveri joka täyttää tänä vuonna 10 ja haisee ihan järkylle hielle! On jonkin verran ylipainoa. Mietinkin aina että eikö vanhemmat haista. Voikin siis olla ettei kehtaa vaan sanoa asiasta lapselleen!! Karhunpalvelus lasta kohtaan.

Vierailija
36/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini oli sellainen töksäyttälijä, että 30v asti häpesin kaikkia normaaleita asioita. Omille lapsilleni olen tuonut asiat esiin toisin ja todennut paremmaksi menetelmäksi.

Sama. Haisteli esim. mun pyykkiin laittamia vaatteita ja sitte töksäytti että saisit kyllä vaihtaa useammin ku tollaselle haisee. Vessassa jos kävi niin alkoi semmonen "kuka täällä on käynyt ku tommoselle haisee" yms. Ja sitte vielä sano ihan vaan että aikuisella alkaa kainalot haista ja käytä deodotanttia ja aina muistitteli että ootko muistanu käyttää

Häpesin/häpeän osittain vieläkin. En mielellään käy vieraissa paikoissa vessassa, en halua päästää ihmisiä lähelle koska pelkään haisevani. Nuo kommentit jossa sanottiin että sanoa vain suoraan että haisee aiheuttivat lähinnä väristyksiä. Minusta paras idea tähän mennessä oli tuo että kaupassa ehdottaa että hei haluatko sinäkin tämmöisen ja sitte vaikka sanoa että suihkun jälkeen ihanan raikas tunne jatkuu pidempään kun aina päivittäisen suihkun jälkeen käyttää tämnöstä. Tiedä sitten olinko herkkä lapsi vai mitä mutta minulle tuo suoraan sanominen oli traumatisoivaa, toki siinäkin kai hieman väliä miten sen sanoo suoraan.

Ehkä joku välimuoto? Tylytys on rumaa ja tarpeetonta, mutta ainakaan mun tyttäreni ei olisi jaksanut kuunnella tai ainakaan noudattanut ihan noin hienovaraista ilmaisua.

Vierailija
37/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi? Kyllä meillä voi perheenjäsenten kesken puhua suoraan asioista! Huomasin oman tyttöni kainaloiden haisevan just tuossa iässä ja sanoin, et hei kuule, nyt täytyy ruveta joka ilta pesemään kainalot saippuan kanssa ja paita pitää vaihtaa päivittäin. Katotaan jos se riittäis, ostetaan sitten deodorantti myöhemmin. Tyttö oli vain että aijaa, okei, no on joillakin meidän luokkalaisillakin jo deodorantit käytössä.

Voi ei :( Oma äiti haukkuu haisevaksi. Tyttö varmaan ajattelee, että kai se on sitten ok että koulussakin pilkataan ja huomautellaan hajuista

Toivottavasti osaat myös opettaa että kenenkään hausrmisesta ei ole ok mennä sanomaan påin näköä? Mistä tietää jos ihmisellä on vaikka joku sairaus että haisee?

Vierailija
38/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muutenkin yrittää saada lapset kestämään vähän rempseämpääkin puhetapaa. Maailma ei kuitenkaan kohtele silkkihanskoin vaikka äiti niin tekisikin. Mieheni perheessä on aina hyssytelty kaikki asiat ja nyt aikuisenakin hän menee melkein sohvan alle piiloon pienistäkin ristiriitatilanteista. Voitte kuvitella miten vaikeaa tuollainen on kun toimii vielä yrittäjänä, eikä palaute ole aina positiivista. Äitinsä myös menee aivan raiteiltaan jos vaikuttaa että välillämme on pienintäkään kitkaa.

Vierailija
39/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi? Kyllä meillä voi perheenjäsenten kesken puhua suoraan asioista! Huomasin oman tyttöni kainaloiden haisevan just tuossa iässä ja sanoin, et hei kuule, nyt täytyy ruveta joka ilta pesemään kainalot saippuan kanssa ja paita pitää vaihtaa päivittäin. Katotaan jos se riittäis, ostetaan sitten deodorantti myöhemmin. Tyttö oli vain että aijaa, okei, no on joillakin meidän luokkalaisillakin jo deodorantit käytössä.

Voi ei :( Oma äiti haukkuu haisevaksi. Tyttö varmaan ajattelee, että kai se on sitten ok että koulussakin pilkataan ja huomautellaan hajuista

Toivottavasti osaat myös opettaa että kenenkään hausrmisesta ei ole ok mennä sanomaan påin näköä? Mistä tietää jos ihmisellä on vaikka joku sairaus että haisee?

Sitten kanssaihmiset pyörtyilee siitä hajusta ympärillä eikä toinen tajua haisevansa?

Jos itse haisisin niin olisin kiitollinen jos joku siitä sanoisi. Voisi mennä vaikka lääkäriin jos olisikin joku sairaus. Kyllä se haiseminen johtuu lähes aina puutteelisesta hygieniasta.

Itse en kehtaa sanoa haisulille mutta salaa aina toivon että joku kehtaisi.

Vierailija
40/49 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on avuton idi ootti