On aika julmaa roikottaa ihmistä päästämättä työkyvyttömyyseläkkeelle
Olen sellaisessa tilanteessa, että lääkäri pitää työkyvyttömänä. Työkkärissä jouduin käymään ja nöyryyttävästi selittämään tilannettani sosiaalityöntekijöille ym. jälleen kerran. Ilmeisesti ymmärsivät, koska eivät yrittäneet tunkea edes kuntouttavaan työtoimintaan. Varasivat aikaa johonkin toimintakyvyn kartoitukseen (taas kerran, nämä ovat aina päättäneet siihen että toimintakyky todettu huonoksi, mutta eläkettä ei saa). Vaikka saan työttömyyskorvausta, niin on aika inhottavaa, kun ei tiedä mitä tapahtuu, ei voi suunnitella mitään. Työkyvyttömyyseläkkeellä voisi saada esim lainaa oman asunnon ostoa varten. Myös saisi sanoa ihmisille, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä eikä yrittää selittää jotain epämääräistä tilanteestaan. Saisi eläkeläisen kymppikortin uimahallissa.sanon nämä ihan sillä, että nämä edut ja oikeudet kyllä pitäisi olla ilman vääntöä siinä vaiheessa, kun pysyvästi sairastumisesta on jo neljä vuotta!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Jos omaa työtä ei pysty tekemään niin valtaosalle löytyy ainakin osa-aikainen ammatti, johon työkyky riittää. Jos ei neljän tai viiden vuoden kohdalla niin myöhemmin. Näin itse ainakin toivon.
Sairauspäivärahalla/määräaikaisella kuntoutustuella vuodesta 2014, ja syksyllä taas ammatilliseen kuntoutukseen. Jospa nyt löytyisi reitti, voimat ja sopivat työtehtävät työelämässä minullekin. Sairauksina 2 suuntainen mielialahäiriö (viimeisin 2kk osastojakso vuosi sitten) ja fyysistä toimintakykyä rajoittava lihassairaus.
Kurjinta olisi jos seuraava päätös kelasta ois suoraan pysyvä eläke. Mutta ei taida olla realistinen pelko :D
Jos olet ykköstyypin bipo, sinulla myös fyysistä kremppaa ja noin pitkä kuntsari, niin veikkaan eläkkeen puolesta. Sori.
Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee, jos ei pysty ammatillisen kuntoutuksenkaan jälkeen työllistymään mihinkään ammattiin. Ei riitä, että ei kykene nykyiseen ammattiin. Tai oikeastaan, jos ei ole mahdollista olla työmarkkinoiden käytettävissä, töitä kukaan ei voi luvata.
Apn tapauksessa kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä päätöksen tehneeseen työeläkeyhtiöön ja käydä läpi syyt, miksi hakemusta ei hyväksytty. Ehkä sairaus ei ole jatkunut vielä niin pitkään, että työkyvyn voi olettaa menneen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttömyyseläkkeelle valuu koko ajan terveitä nuoria työkykyisiä, mutta työhaluttomia elämään uupuneita. Vastapainona oikeasti työkyvyttömiä pitkän työuran tehneitä ei päästetä työkyvyttömyyseläkkeelle.
No kirjoitin tuossa aiemmin että olen kuntoutustuella. Itse tein siis 20v töitä ennen kuin tapaturman seurauksena menetin työkykyni. Elän kivuissa ihan joka päivä. En ole toistaiseksi keksinyt mitään työtä mitä pystyisin fyysisesti tekemään kun pukeminenkin on vaikeaa. Ehkä ammatillisessa kuntoutuksessa keksivät jotain, ortopedi oli melko pessimistinen kyllä sen suhteen.
Kristiina xx kirjoitti:
Mun mielestä on väärin, että nelikymppinen ihminen pääsee helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia kuin kuusikymppinen, jolla on selkä aivan risana.
Selkärisainen voi tehdä sentään jotain. Masentunut ei voi mitään. Masennus ei ole mikään "asennevamma" joka lähtee pois, kunhan vaan älyää reipastua.
Hanki kansallishame ja mene kelan toimistoon mölyämään, muista myös parkkeerata oven eteen auto, eläke tulee saman tien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö lääkäri voi kirjoittaa työkyvyttömyydestä lomakkeen, ja sen jälkeen voit hakea työkyvyttömyyseläkettä jne.
Kyllä se b-todistus on luultavasti kirjoitettu ja työkyvyttömyyseläkettä haettu mutta vakuutuslääkäri sen varmaan evännyt. Tätä tapahtuu jatkuvasti ja työkyvytön joutuu aivan väärillä tuilla kitkuttelemaan. Aivan järjetöntä.
Ei ole järjetöntä valtion kannalta. Perustoimeentulotuki on useimman kohdalla paljon pienempi kuin työeläke. Valtio säästää, mitä edemmäs tätä eläkkeen maksupäivää voidaan siirtää. Voipa henkilö jopa kuolla ennen eläkkeelle pääsyään, kuten tapahtui eräälle lähisukulaiselle.
Vakuutuslääkärijärjestelmästä ei paljoa tiedetä. Sirkuksen teknisiä ja hallinnollisia detaljeja voi vain arvailla, mutta ei liene kaukaahaettua väite siitä, että valtio on menot minimoidakseen kiintiöinyt eläkkeelle päässeet. Jokin määrä vuosittain pääsee sairas- ja työkyvyttömyyseläkkeelle. Loput joutuvat hakemaan yhä uudestaan, kunnes eläkebingossa onnistaa.
Lähisukulaisella onnisti normieläkkeen alkamisvuotta edeltävänä vuonna, lähes 10 vuotta kestäneen "kirjeenvaihdon" jälkeen. Ehti nostaa työeläkettä vain muutamia kuukausia ennen kuolemaansa. Suomen valtio säästi sievoisen summan, sillä eläkekertymäähän eivät omaiset takaisin saa.
Suomessa jäädään muuten Pohjoismaista kaikista raihnaisimpina eläkkeelle. Ruotsalaiset reissaavat päästyään eläkkeelle, Suomessa kituutetaan pahimmillaan leipäjonossa, kun lääkekustannukset vievät kaikki rahat.
Mun mielestä on väärin, että nelikymppinen ihminen pääsee helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia kuin kuusikymppinen, jolla on selkä aivan risana.