Vierailija

En pysty ymmärtämään näitä hoitajien palkkavaatimuksia. Minusta 3000 sairaanhoitajilla ja 2200 lähihoitajilla (peruspalkat siis) ovat ihan liikaakin suhteessa hoitajien perustyömäärään.

Työmäärästä minulla on kokemuksia kuntoutussairaalan vuodeosastolla. Sairaanhoitajat (3 kpl osastolla) osallistuivat lääkärikierrokselle 2 kertaa viikossa. Lähihoitajat jakoivat lääkkeet 3 kertaa päivässä ja tekivät minulle hoitotoimenpiteen joka toinen päivä. Kaiken muun hoisi laitoshenkilökunta.

Fysioterapeutti sanoi, että minun pitää pyytää hoitajia kävelyttämään kerran päivässä 15 min. Kertaakaan kellään ei ollut aikaa.

Osastolla oli vastaanotto / toimistohuone, johon oli lasi-ikkuna. Siellä oli mm tietokoneet. Tässä huoneessa pidettiin aamu- ja iltapalaverit 15 min. Muuten huoneessa oli joku paikalla puoli tuntia aamulla ja puolituntia iltapäivällä. Muuten oli lappu luukulla.

Henkilökunnan taukotilan ovi pysyi visusti kiinni mutta sieltä kuului iloista naurua ja puhetta koko päivän. Henkilökuntaa ei näkynyt käytävillä.

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Sinähän sen sanoit, kellään ei ollut aikaa edes kävelyttämiseen! Kyllä työaikana pitäisi ehtiä työt hoitamaan, mutta koko ajan vaan lisätään pilipalihommia, kirjaamisia siivoamista yms. ettei edes perustyöhön aika riitä. Ja hyvä jos kuuluu naurua, enemmän meillä työpäivän aikana itketään. ketään ei edes hymyilytä.

Vierailija

Mitä itse olen sairaaloissa käynyt, niin kyllä ne hoitajat pääsääntöisesti juoruaa lasikopeissaan. Ikinä en ole yhdenkään pitävän kiirettä yhtikäs minkään suhteen.

Toki siis töiden tekoon on vähän aikaa, kun on kiire juoruamaan ja naureskelemaan lasikoppiin kollegoiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä itse olen sairaaloissa käynyt, niin kyllä ne hoitajat pääsääntöisesti juoruaa lasikopeissaan. Ikinä en ole yhdenkään pitävän kiirettä yhtikäs minkään suhteen.

Toki siis töiden tekoon on vähän aikaa, kun on kiire juoruamaan ja naureskelemaan lasikoppiin kollegoiden kanssa.

Minun kokemukseni on ettei siellä lasikopissakaan ole ketään.

Vierailija

Ai niin kun sinähän olit osaston ainoa potilas! Vain sinun lääkkeesi jakoivat, työtä heillä ei ollut sitten joka toinen päivä ollenkaan kun sinä et hoitoa tarvinut.

Itkettäisi jos ei naurattaisi miten tyhmiä ihmiset ovat. Olitpa muuten hyväkuntoinen kun ehdit kellottaa rapsat ja kuunnella taukohuoneen ulkopuolella, olit siis käytävällä klo 7-21, kun tiesit missä kukakin on ja mihin aikaan. Muistitko kurkkia muutkin potilashuoneet läpi?

Vierailija

Odotin joku aika sitten terveyskeskuksen päivystyksessä lääkärille pääsyä. Odotus kesti 4 tuntia. Siinäpä oli aikaa seurata hoitajien toimintaa. Paljon edestakaisin kävelyä huoneesta toiseen. Taukohuoneessa ramppasivat hyvin tiuhaan. Itse olen ollut pitkään töissä koulun oppilashuollossa. Ei meillä ole työpäivän aikana kuin 2 kertaa 15min kahvitauot ja puolen tunnin ruokatauko, mikä on omalla ajalla. Muuten tehdään töitä. Minulla on maisteritutkinto ja pitkä työhistoria, silti bruttopalkkani on vain hieman enemmän kuin sairaanhoitajilla keskimäärin. Ja vastuuta on paljon oppilaiden asioista. Oma vika tietysti, että on jäänyt työhön, mitä ei yhteiskunta arvosta, mutta ei sairaanhoitajat ole todellakaan heikoiten palkattu porukka verrattuna moniin muihin korkeasti koulutettuihin ja haasteellista työtä tekeviin.

Vierailija

Oma kokemukseni on että laitoshuoltaja on se joka koko ajan näkyvillä ja tuntuu myös tekevän aina töitä. Jakaa ruuat ja kerää astiat sekä kärryt viuhuen siivoaa jatkuvasti jotain. Hoitajat käyvät tekevät pakolliset ja sulkeutuvat kahvihuoneeseen "kirjaamaan". Toki poikkeuksiakin on mutta nämä ahkerat hoitajat oppii tuntemaan nopeasti. Muut piileksivät kahvihuoneessa ja jos joskus näkee ja erehtyy kysymään niin vastaus todellä äkäinen. 

Vierailija

Tehkääpä kansalaisaddressi, että ne kirjaamiset on lopetettava. menee oikeesti helkutin paljon aikaa niihin ihan PAKOLLISIIN kirjaushommiin. En tirdä missä bunkkerissa ne pitäis tehdä, että teille kelpaisi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tehkääpä kansalaisaddressi, että ne kirjaamiset on lopetettava. menee oikeesti helkutin paljon aikaa niihin ihan PAKOLLISIIN kirjaushommiin. En tirdä missä bunkkerissa ne pitäis tehdä, että teille kelpaisi?

Jos vaivautuisi opettelemaan kymmensormijärjestelmän ja ohjelmistojen käytön, se kirjaaminen ei ehkä kestäisi niin tuhottoman kauan?

Itse olen terveyskeskussihteerinä ja huomaa hyvin mihin se hoitajien aika menee: siihen että räpetellään kahdella sormella tietokonetta eikä vielä 20 vuoden jälkeen tiedetä, missä kohtaa potilastietojärjestelmää on mikäkin  asia! Tietokone on nykyään joka työssä sama kuin kynä ja paperi oli ennen, ei siihen kuulu tuhlata aikaa että ihmettelee perusvälineen käyttöä. Mutta niin vaan hoitsut tuhlaavat ja sitten ihmetellään kun uuvutaan.

Hoitsuilla on kummallinen käsitys että heidän ei tarvitse osata mitään muuta kuin hoitotyötä, mutta eihän se niin mene. Ennen vanhaan raportit tehtiin kynällä vihkoon eikä silloin auttanut ruikuttaa että "ei mun tarvitse osata kirjoittaa kun olen hoitaja". Mutta nykyään tuo asenne on ihan validi muka, että "ei mun tarvitse osata käyttää tietokonetta kun olen hoitaja". 

Vierailija

Epäreilua onkin se ,että toisaalla hoitajat tekevät vaativaa ja kiirestä työtä ja eivät silti saa enempää palkkaa kuin kevyissä ja vähemmän vaativissa tehtävissä toimivat. Palkkaero voi olla enintään 200 e/kk tai jopa ei ollenkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni on että laitoshuoltaja on se joka koko ajan näkyvillä ja tuntuu myös tekevän aina töitä. Jakaa ruuat ja kerää astiat sekä kärryt viuhuen siivoaa jatkuvasti jotain. Hoitajat käyvät tekevät pakolliset ja sulkeutuvat kahvihuoneeseen "kirjaamaan". Toki poikkeuksiakin on mutta nämä ahkerat hoitajat oppii tuntemaan nopeasti. Muut piileksivät kahvihuoneessa ja jos joskus näkee ja erehtyy kysymään niin vastaus todellä äkäinen. 

Olen täysin samaa mieltä. Pienipalkkaiset laitoshuoltajat tekevät siellä töitä, muilla aikaa kuluu paljon käytäväkävelyyn, juoruiluun ja kahvitaukoihin. Eikö johtavat hoitajat puutu lusmuiluun vai mistä kiikastaa.

Vierailija

Niin se kirjaaminen on tiedonjakoa. Olisiko kiva, jos kukaan hoitoosi osallistuva ei muistaisi verenpainearvojasi tai vaikkapa haavasi hoitoa? Siksi ne asiat sinne tietokoneelle kirjataan, että hoitoa voidaan seurata! Itsekin sanoit, että hoitajat eivät ehtineet sinua kävelyttää. Eli kiire heillä on ollut, ja sinä tuskin tiedät, mitä kaikkea he joutuvat työssään hoitamaan, jos et hoitajan työtä ole itse tehnyt.

Ja tuskinpa koko päivää olet kuunnellut kanslian ovella hoitajien ääniä, jos liikkuminenkin on vaikeaa.

Vierailija

Ei näy hoitajia käytävillä. Sielläkönpitäisi oleilla? Ei näy hoitajia lasikopeissakaan!/Siellä ne istuvat lasikopeissaan! Juorusivat = puhuvat. Töissä ei saa puhua. Tauolla ei saa olla, hoitaja nähty kahvihuoneessa! Istuikin vielä saatana eikä juossut, ei niillä kiire ole, vai? Kenen muun työntekijän istumista kytätään? Oli vihainenkin - mitä jos sinun ruokataukosi keskeytyisi joka ikinen päivä jos sitä taukoa edes ehtii kunnolla pitää? Hoitajanko pitäisi nyt tehdä kaikki laitoshuoltajankin työt siivoamisesta alkaen? Eikun.. mehän tehdään jo, ruokatilauksetkin siirtyivät hoitajille. Kukaan muu ei vaan tee meidän töitämme.

Tuonne en takaisin mene kuuna kullan valkeana. Hoitakaa itse kun on niin helppoa ja jatkakaa toki miettimistä kenen palkkaa alennettaisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Odotin joku aika sitten terveyskeskuksen päivystyksessä lääkärille pääsyä. Odotus kesti 4 tuntia. Siinäpä oli aikaa seurata hoitajien toimintaa. Paljon edestakaisin kävelyä huoneesta toiseen. Taukohuoneessa ramppasivat hyvin tiuhaan. Itse olen ollut pitkään töissä koulun oppilashuollossa. Ei meillä ole työpäivän aikana kuin 2 kertaa 15min kahvitauot ja puolen tunnin ruokatauko, mikä on omalla ajalla. Muuten tehdään töitä. Minulla on maisteritutkinto ja pitkä työhistoria, silti bruttopalkkani on vain hieman enemmän kuin sairaanhoitajilla keskimäärin. Ja vastuuta on paljon oppilaiden asioista. Oma vika tietysti, että on jäänyt työhön, mitä ei yhteiskunta arvosta, mutta ei sairaanhoitajat ole todellakaan heikoiten palkattu porukka verrattuna moniin muihin korkeasti koulutettuihin ja haasteellista työtä tekeviin.

Ikävää, että et saa nauttia pullakahvejasi rauhassa! 😭

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei näy hoitajia käytävillä. Sielläkönpitäisi oleilla? Ei näy hoitajia lasikopeissakaan!/Siellä ne istuvat lasikopeissaan! Juorusivat = puhuvat. Töissä ei saa puhua. Tauolla ei saa olla, hoitaja nähty kahvihuoneessa! Istuikin vielä saatana eikä juossut, ei niillä kiire ole, vai? Kenen muun työntekijän istumista kytätään? Oli vihainenkin - mitä jos sinun ruokataukosi keskeytyisi joka ikinen päivä jos sitä taukoa edes ehtii kunnolla pitää? Hoitajanko pitäisi nyt tehdä kaikki laitoshuoltajankin työt siivoamisesta alkaen? Eikun.. mehän tehdään jo, ruokatilauksetkin siirtyivät hoitajille. Kukaan muu ei vaan tee meidän töitämme.

Tuonne en takaisin mene kuuna kullan valkeana. Hoitakaa itse kun on niin helppoa ja jatkakaa toki miettimistä kenen palkkaa alennettaisiin.

Lisään vielä yhden havainnon aikaisemmista viesteistä: hoitajat harrastivat käytäväkävelyä! Toisen mielestä taas ei siis käytävillä ollut ketään. Nyt kerrotte heti miten onnistuu teleportatoitumaan potilashuoneseen jos ei käytävän kautta ja pitääkö käytävälle jäädä oleilemaan kaiken varalta vaikka huoneissa 7 ja 14 olisi hommia?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat itse haluavat kaikkien muiden palkkoja alemmaksi ja ne rahat itselleen. Ei minkäänlaista arvostusta riitä enää täältä suunnalta yhdellekään hoitajalle. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sinä sitten vissiin olit siellä "huoneessa" hoitajien kanssa siellä huoneessa kun tiedät , että a) se oli taukohuone b) ne oli tauolla c) eivät tehneet mitään

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on (myös) maisterin tutkinto mutta tätä lukiessa hämmästyttää miten vähän koulutus korreloi älykkyyden kanssa.

Siellä on toimenpidehuoneet joissa otetaan mm. sydänfilmejä. Paha pyytää mummoa ottamaan oma filminsä. Ruokataukoja jää väliin toisin kuin sinulla tai ehtii syödä tuntia eenen töiden loppumista. Että ihan kahvitaukosi pituudet luettelit....

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat