Mitä ihmettä käsite "saada katseita" oikein pitää sisällään?
Tähän sanapariin törmää tuon tuostakin. "Minkä ikäisenä lakkasitte saamasta katseita?" "Laihduin x kg ja aloin pitkästä aikaa taas saamaan katseita." Kertokaa tyhmälle (ja ilmeisen rumalle) mitä tämä tarkoittaa.
Jos huomaan jonkun erityisesti katsovan minua, ensimmäinen ajatus on, että tunnenko tuon ihmisen jostain, ja olisiko pitänyt tervehtiä. Mulla on huono kasvomuisti ja näin käy varmaan usein. Jos olen varma, että henkilö on vieras, seuraava vaihtoehto on, että mulla on varmaan hammastahnaa naamassa tms.
Eroaako ihaileva katse jotenkin näistä omista kokemuksistani, vai tapahtuuko "katsottavan" päässä vain muutos ajattelutavassa?
Kommentit (28)
Katseiden keräämisestä olen kyllä kuullut.
Tyyliin jos joku on käynyt ahkerasti salilla, hän kerää katseita. Asiassa positiivinen vire.
Siitä, että joku ”saa katseita”, kuulen tässä ensimmäistä kertaa...
Joku huomionkipeiden ihmisten juttu. Ja keskenkasvuisten ja pinnallisten.
Nuorena törmäsi kaikkialla kuolaaviin, limaisiin setämiehiin. Jotakin hyvää on vanhenemisessakin, vähemmän limanuljaskoja.
No sehän on myös itsetuntokysynys että mitä uskoo ihmisten ajattelevan itsestä. Minä en kerää mitään katseita missään, joten en voi ajatellakaan niistä mitään.
Moni tällä palstalla toivoo, ettei saisi katseita.
"Kaikki tuijottaa kaupassa".
Jotkut ihmiset luulevat aina jokaisen "katseen" tarkoittavan sitä, että toinen on kiinnostunut tai että itse on tosi hyvännäköinen. Suurimmaksi osaksi nämä "katseet" ovat silkkaa luulottelua. Minä näen päivittäin lukuisia ihmisiä bussissa, kadulla, kaupoissa, museoissa, kuntosalilla, missä milloin, ja ihan samalla lailla katson tai vilkaisen heitä kuin mitä tahansa muutakin ympäristössä olevaa. Joskus joku henkilö saattaa kiinnittää huomion, kun mietin tunnenko hänet tai kiinnitän huomiota vaikka kivaan takkiin. TODELLA HARVOIN olen katsellut ketään siinä mielessä, että tämä herättäisi jotain seksuaalista, tai olisi edes erityisen hyvännäköinen. Melkeinpä juuri koskaan en tee niin. Veikkaan myös, että monen muunkin kohdalla on näin, mutta joillakin on sitten tarve luulla jokaista vilkaisua seksuaalisen halun ilmaisuksi.
Itsetunto tulee kyllä ihan muusta kun siitä miten kuvittelee muiden itsensä näkevän.
Vierailija kirjoitti:
Joku huomionkipeiden ihmisten juttu. Ja keskenkasvuisten ja pinnallisten.
Nuorena törmäsi kaikkialla kuolaaviin, limaisiin setämiehiin. Jotakin hyvää on vanhenemisessakin, vähemmän limanuljaskoja.
Selvähän se, kun eihän mikään samanlaisuus yleensäkään toisissa ihmisissä ole sitä mikä kiinnostaa...
Toinen käsite, mikä on minusta jäänyt epämääräiseksi, on "olla vientiä".
Vierailija kirjoitti:
Moni tällä palstalla toivoo, ettei saisi katseita.
"Kaikki tuijottaa kaupassa".
Pitää kyllä olla aika erikoisen näköinen ihminen , että siihen kukaan esim. jonkun Prisman käytävällä jaksaa kiinnittää huomiota muuna kuin oman kärrinsä kulkuesteenä ja sen ohittamisen ajan ...
En tiedä kun en seuraa katsovatko muut ihmiset minua.
Jos nämä katseenkeräilijät itse pälyilevät sivuilleen siten että tulee hieman "oudon tyypin"-vibat, kyllä minä saatan katsoa oudosti käyttäytyviä/pukeutuvia ihmisiä. Myös oikein lihavat keräävät katseita, ei mitenkään positiivisesti, sori vaan.
Miehenä katselen yleensä pidempään naista jota haluaisin naida, muita en katsele vaikka olisi jotenkin outojakin. Parhaita näistä olisin valmis alkaa tapailla seurustelumielessä. Mutta jos ei pääse tuosta ekasta testistä läpi niin ei pääse seuraavastakaan.
Mulla oli nuorena kaveri, jonka kanssa kävin paljon ulkona. Juteltiin miesten kanssa usein niitä näitä. Myöhemmin jos näistä miehistä tuli juttua keskenämme, hän käytti ilmaisua "se kun tuli mua iskemään". En koskaan oikein tajunnut, mistä hän oli saanut tällaisen käsityksen. Kuvittelin, että mussa itsessäni on jotain vikaa, kun en ollut huomannut mitään "iskemistä". Itse muistin juttelun olleen suht tasapuolista kaikkien paikallaolijoiden kesken. Hän kuului ilmeisesti tähän ihmisryhmään, jotka kokevat kaiken kanssakäymisen tarkoittavan seksuaalista kiinnostusta.
Vierailija kirjoitti:
Itsetunto tulee kyllä ihan muusta kun siitä miten kuvittelee muiden itsensä näkevän.
Joo mutta jos on hyvä itsetunto niin ajattelee että useimmat muutkin ihmiset pitävät itsestä tai suhtautuvat ainakin neutraalisti, ja tulkitsee ehkä katseetkin helpommin kiinnostuksen osoituksina, tai ei ainakaan heti ajattele että katseen syynä on joku itsessä oleva vika. Jos taas itsetunto ei ole hyvä kuten minulla niin tulkitsee muiden eleet ennemmin negatiivisiksi kuin positiivisiksi.
Minusta se on sitä, kun mies katselee tavalla josta huomaa, että hän on (seksuaalisesti) kiinnostunut. Ja siinä kulkee jotain ilmassa, jotain energiaa - mies ikään kuin yrittää olla magneetti ja huomaan sen. Vaikea selittää, mutta tiedän kyllä varmuudella kun ”saan katseen”.
Tänään töissä minut näki tai minua katsoi varmaan 40 ihmistä, ja yhdeltä ”sain katseen”.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä katselen yleensä pidempään naista jota haluaisin naida, muita en katsele vaikka olisi jotenkin outojakin. Parhaita näistä olisin valmis alkaa tapailla seurustelumielessä. Mutta jos ei pääse tuosta ekasta testistä läpi niin ei pääse seuraavastakaan.
Testistä?
Moni vastaaja näyttää olevan hukassa käsitteiden kanssa. Katseiden saaminen ei ole mitä tahansa jokapäiväisiä katseita, vaan se tarkoittaa nimenomaan seksuaalissävytteisiä ja/tai ihailevia katseita vastakkaiselta sukupuolelta. :)
Kyllä tällaiset katseet erottaa js tunnistaa helposti, kun vähän seuraa ihmisten käyttäytymistä.
T. 45-v. nainen, joka on ikäisekseen hyvännäköinen ja joka saa katseita aina kun vähänkin laittautuu. Verkkareissa tai tuulipuvussa en saa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli nuorena kaveri, jonka kanssa kävin paljon ulkona. Juteltiin miesten kanssa usein niitä näitä. Myöhemmin jos näistä miehistä tuli juttua keskenämme, hän käytti ilmaisua "se kun tuli mua iskemään". En koskaan oikein tajunnut, mistä hän oli saanut tällaisen käsityksen. Kuvittelin, että mussa itsessäni on jotain vikaa, kun en ollut huomannut mitään "iskemistä". Itse muistin juttelun olleen suht tasapuolista kaikkien paikallaolijoiden kesken. Hän kuului ilmeisesti tähän ihmisryhmään, jotka kokevat kaiken kanssakäymisen tarkoittavan seksuaalista kiinnostusta.
Harvoin miehet juttelee naiselle vapaaehtoisesti ja oma-aloitteisesti jos ei ole mitään kiinnostusta...
Se tarkoittaa epämääräisiä mulkaisuja, joiden tarkoituksen lähellä olija tulkitsee kuten haluaa, yleensä negatiivisessa mielessä.
Vaikka mulkaisu johtuisikin roskasta silmässä.
up