Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (412)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitajat saa aina vuoronvaihdosta tai päivystyksestä kunnon korvauksen? Ystäväni on sairaalassa töissä ja joka kerta jos vaihtaa esim aamusta iltaan saa 90 euroa ekstaa normaalin palkan päälle. Peruspalkka noin 2000 euroa, mutta lisiä tulee reilu 1000 euroa kuukaudessa. Eikä ikinä valita palkkaansa.

Meitä vuorotyöläisiä on muillakin aloilla kuin te hoitajat. Myös me joudumme olemaan joulut töissä ja tekemään töitä öisin. Itse työskentelen pätkätöissä niin ravintola-alalla, kuin kaupoissa ja erilaisissa asiakaspalveluissa. Kaikissa pitää painaa jos jonkinlaista vuoroa ja usein tehdä myös ylitöitä, kun työkaveri sairastuu. En silti valita, sillä itsepähän olen aloille hakeutunut, tosin terveyden takia osin myös. 

Mielestäni jos hoitajien palkkaa nostetaan, nostetaan sitten samalla poliisien ja palomiesten! Kumpikin uhkaa oman terveytensä töissä ja tekee myös pitkiä ja epäsäännöllisiä vuoroja. Ystäväni on poliisi ja työ on muuttunut yhä haastavammaksi ja vaarallisemmaksi viime vuosina. Koskaan ei tiedä mitä vuorossa tulee vastaan. Väkivalta on läsnä tehtävissä yhä useammin ja huumeet tekevät ihmisistä arvaamattomia.

Nyt kun avautumisen makuun pääsin, niin vielä pari pointtia omasta näkökulmasta tässä :D Sen sijaan, että palkkoja korotetaan, palkkaisin itse enemmän käsipareja hommiin alalle. Äitini esimerkiksi kertoi, että jaksaisi kyllä töissä, jos ois enemmän ihmisiä tekemässä hommat. Etenkin yksityisellä puolella on vaarallisen vähän henkilökuntaa paikalla ja haamuhoitsuja listat täynnä. 

Jos palkkoja nostetaan, on entistä vähemmän varaa palkata lisää työvoimaa. Jos työ on todella raskasta, eikä lompsan täyttämisen sijaan helpottas enemmän, jos ois enempi porukkaa jakamassa vastuun?

Pyydän jo etukäteen anteeksi, jos joku tästä provosoituu. Lähärit ei yleensä oo penaalin terävimpiä kyniä. 

Oudolta kuulostaa että vuoronvaihdosta saisi korvauksen. Itse töissä vanhainkodissa eikä puhettakaan tuollaisesta vaikka vuoroja joutuu säännöllisesti vaihtamaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tänään juuri asiantuntijat puhuivat radiossa hoitajapulasta ja palkoista ja siihen on yksi lääke eli raha, jotta hoitajat pysyisi työssään.

Jos ei valtiolla ole rahaa, korotetaan hoitomaksuja ja väläyteltiin myös potilaan varallisuutta ja työterveydenhoidosta ja yksityisestä terv.hoidosta Kela korvaukset alhaisemmaksi.

Ja Suomi pitäisi saada jollain konstilla houkuttavammaksi maaksi tulla tänne töihin, ihan samalla tavalla kuin Norja ja Ruotsi, jonne suomalaiset hoitajat menevät töihin, mutta siinäkin puhuu raha.

Ja hoitajamitoituksilla ei poisteta ongelmaa, kun niitä hoitajia ei ole mistä palkata.

Jos jo pelkkä nykyisten työntekijöiden palkkojen nosto tekee sen yli 300 euroa per veronmaksaja, niin turha kuvitella että sen lisäksi vielä löytyisi rahaa palkata uusia työntekijöitä sillä samalla kalliilla hinnalla. Eli hoitajat kuvittelevat, että kunhan saavat lisää rahaa tililleen, kaikki on hyvin. Mutta kun kukaan ei rahan voimalla pysty enempää venymään, ei se itse ongelma mene pois. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mistä nuo yli kolmen tonnin bruttopalkat keskimäärin oikein lasketaan ja kenen palkoista?? Meitä virka-aikaa tekeviä hoitajia on paljon. Minun brutto 2 ikälisällä ja hk-lisällä on 2800e, josta jää käteen 1900e/kk. Työkokemusta 15 vuotta, töitä on enemmän, kun jaksaisi edes tehdä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitajat saa aina vuoronvaihdosta tai päivystyksestä kunnon korvauksen? Ystäväni on sairaalassa töissä ja joka kerta jos vaihtaa esim aamusta iltaan saa 90 euroa ekstaa normaalin palkan päälle. Peruspalkka noin 2000 euroa, mutta lisiä tulee reilu 1000 euroa kuukaudessa. Eikä ikinä valita palkkaansa.

Meitä vuorotyöläisiä on muillakin aloilla kuin te hoitajat. Myös me joudumme olemaan joulut töissä ja tekemään töitä öisin. Itse työskentelen pätkätöissä niin ravintola-alalla, kuin kaupoissa ja erilaisissa asiakaspalveluissa. Kaikissa pitää painaa jos jonkinlaista vuoroa ja usein tehdä myös ylitöitä, kun työkaveri sairastuu. En silti valita, sillä itsepähän olen aloille hakeutunut, tosin terveyden takia osin myös. 

Mielestäni jos hoitajien palkkaa nostetaan, nostetaan sitten samalla poliisien ja palomiesten! Kumpikin uhkaa oman terveytensä töissä ja tekee myös pitkiä ja epäsäännöllisiä vuoroja. Ystäväni on poliisi ja työ on muuttunut yhä haastavammaksi ja vaarallisemmaksi viime vuosina. Koskaan ei tiedä mitä vuorossa tulee vastaan. Väkivalta on läsnä tehtävissä yhä useammin ja huumeet tekevät ihmisistä arvaamattomia.

Nyt kun avautumisen makuun pääsin, niin vielä pari pointtia omasta näkökulmasta tässä :D Sen sijaan, että palkkoja korotetaan, palkkaisin itse enemmän käsipareja hommiin alalle. Äitini esimerkiksi kertoi, että jaksaisi kyllä töissä, jos ois enemmän ihmisiä tekemässä hommat. Etenkin yksityisellä puolella on vaarallisen vähän henkilökuntaa paikalla ja haamuhoitsuja listat täynnä. 

Jos palkkoja nostetaan, on entistä vähemmän varaa palkata lisää työvoimaa. Jos työ on todella raskasta, eikä lompsan täyttämisen sijaan helpottas enemmän, jos ois enempi porukkaa jakamassa vastuun?

Pyydän jo etukäteen anteeksi, jos joku tästä provosoituu. Lähärit ei yleensä oo penaalin terävimpiä kyniä. 

No ei meillä ainakaan makseta vuoronvaihosta mitään. Hälytysrahan saa jos hälytetään töihin. Sekin tais olla jotai 40 euroa.

Vierailija

Me elämme yltäkylläisyydessä kirjoitti:
Kannattaisi olla toistaiseksi tyytyväinen. Jos mennään Puolaan tai Bulgariaan, niin ne palkat on tasoa 200-300e kk.

Espanjassakin alle tonnin palkkoja.

Enemmän olisin hoitajina tyytyväinen palkkaan ja äänestäisin vasemmistoa, ettei taso vain pääse laskemaan rajummin.

Ei lienee mikään utooppinen ajatus että tulevaisuudessa hoitajien palkat on siinä tonnin kieppeillä Suomessakin.

Meillä maksetaan ihan liian suuria palkkoja siihen miten meillä olisi varaa maksaa.

Tuskin mainitsemissasi maissa elinkustannuksetkaan ovat niin korkeita ja kalliita kuin Suomessa. Ihmeellistä tämä vihan ja katkeruuden määrä hoitajia kohtaa palkka asiassa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tyhmille pitäisi jokakerta rautalangasta vääntää kuinka raskasta on kolmivuorotyö. Siitä sitten saadaan lisiä huonon peruspalkan päälle. Kokonaispalkka ei vastaa työn vaativuutta ja raskautta millään tavalla. Kokeilkaa kääntää kerran kolmessa viikossa vuorokausirytmi niin että valvotte kolme yötä ja nukutte päivällä. Ja tulkaa kertomaan miltä tuntui. Tai olkaa säännöllisesti perheenne luota pois viikonloppuja, iltoja ja juhlapyhiä.

Ja nyt vasta tullaan työn stressaavuuteen ja hektisyyteen joka johtuu siitä että hoitajia on liian vähän ja työtä liian paljon. Työ on usein (varsinkin vanhustyössä) myös fyysisesti äärimmäisen kuormittavaa, monelle tulee ajan myötä tuki- ja liikuntaelimistön sairauksia jotka osalla johtaa työkyvyttömyyseläkkeelle joutumiseen.

Ja sitten se ikuinen laulu että itsepähän alan valitsit. Jos tästä lähdetään niin sitten jokainen hoitaja voi varmaan valita uudelleen ja lähteä alalta. Ja niin moni on tehnytkin. Hoitakaa sitten lapsenne ja vanhempanne itse. Tämä "jokainen on oman onnensa seppä"- ajattelu ei voi olla lähtökohta kun puhutaan palkoista. Työn taloudellisella tuottavuudella perustellaan joidenkin teollisuusalojen esim. paperiteollisuuden korkeita palkkoja. Unohdetaan että valtion maksamat mittavat yritystuet ovat osa heidän palkanmuodostustaan.

Juu kyllä tässä rytmiä käännellään ja juhlapyhät, viikonloput ym menee poikkeuksetta töissä. Työni on henkisesti kuormittavaa ja stressaavaa enkä tienaa niin hyvin kuin hoitajat. Ei se silti haittaa koska itse olen työni valinnut ja aina voi vaihtaa alaa jos homma ei maistu :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään juuri asiantuntijat puhuivat radiossa hoitajapulasta ja palkoista ja siihen on yksi lääke eli raha, jotta hoitajat pysyisi työssään.

Jos ei valtiolla ole rahaa, korotetaan hoitomaksuja ja väläyteltiin myös potilaan varallisuutta ja työterveydenhoidosta ja yksityisestä terv.hoidosta Kela korvaukset alhaisemmaksi.

Ja Suomi pitäisi saada jollain konstilla houkuttavammaksi maaksi tulla tänne töihin, ihan samalla tavalla kuin Norja ja Ruotsi, jonne suomalaiset hoitajat menevät töihin, mutta siinäkin puhuu raha.

Ja hoitajamitoituksilla ei poisteta ongelmaa, kun niitä hoitajia ei ole mistä palkata.

Jos jo pelkkä nykyisten työntekijöiden palkkojen nosto tekee sen yli 300 euroa per veronmaksaja, niin turha kuvitella että sen lisäksi vielä löytyisi rahaa palkata uusia työntekijöitä sillä samalla kalliilla hinnalla. Eli hoitajat kuvittelevat, että kunhan saavat lisää rahaa tililleen, kaikki on hyvin. Mutta kun kukaan ei rahan voimalla pysty enempää venymään, ei se itse ongelma mene pois. 

Mutta se parempi palkka houkuttelelisi paremmin töihin ja uusia alalle.

Meidän terv.keskukseen ja vuodeosastolle ei hoitajia saada ja sijaisuuksia tekevät jo eläkkeellä olevat hoitajat ja neuvottelevat palkan jokaisen työkeikan mukaan ja palkka on huomattavasti korkeampi, kuin tessin palkka.

Ja uutisten mukaan tällä hetkellä tarvittaisiin pelkästään vanhusten hoitoon 400 uutta hoitajaa. Ja muut potilaat päälle.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitellaanko ihan oikeasti, että jos julkisen puolen hoitajien palkkoja nostetaan huimasti, niin kaikki säilyy ennallaan? Niin se ei todellakaan ole! Jostain se on pois ja ruvetaan sitten tutkailemaan niitä työehtosopimuksia vähän tarkemmin... Miten käy esimerkiksi 38 lomapäivälle? Lomarahat? Lisät? Alkaa oikein kunnon säästötalkoot ja se palkankorotus ei todellisuudessa tuo mitään lohtua. Näyttää ehkä kivalta paperilla, mutta siihen se sitten jää.

Tätä minäkin hoitajana pelkään, jos palkankorotukset menee läpi. Jostain on otettava jotain pois... Se on karu fakta. En usko, että julkinen puoli toimii niin, että tuosta vaan saadaan palkankorotuksia ja kaikki jatkuu ennallaan...

Eikä toimi varsinkaan siinä vaiheessa, kun kyseessä on hoitajat. Kyllä siellä lähtee työehtosopimukset aika karuun syyniin... Peruspalkka voi nousta sen satkun pari ja siitä hyvästä lähtee jotain muuta pois, joka saattaa nimenomaan heikentää entisestään työoloja... Jos nyt mietitään vaikka sitä suurta etua, että on 38 lomapäivää, niin helppo jo siitä napsaista 8 päivää pois. Kaikkea tällaista "pientä kivaa" on varmasti luvassa!

Näin juuri. Tehy kaiketi luulee, että ihan noin avokätisesti nostetaan palkkoja tasa-arvon nimissä... Ei todellakaan... Kyllä hoitajat tulevat vielä kärsimään palkankorotuksista, jos ne menee läpi.

Jos hoitajien palkkoja ei nyt nosteta, Hesarin mukaan julkinen terveydenhoito romahtaa ja se on jo vuosia sitten jo alkanut, kun pätevät ja osaavat hoitajat siirtyvät muihin tehtäviin tai muihin maihin.

Eikä apua ole edes maa hanmuuttajista, kun heillä ei ole koulusta ja ammattilaisia ei Suomeen muista maista tule.

Jos palkkoja nostetaan, niin jotain muuta heikennetään. Se on fakta!

Ja se suurin ongelma ei todellakaan ole edes palkoissa...

Onhan se silti kuitenkin tärkeimpiä ongelmia.

Vierailija

Jos hoitajien kolmevuorotyö palkkaa verrataan insinöörien virka-aika palkkaan niin se vääristää kyllä kovasti. Verratkaan hoitajien bruttopalkkaa ILMAN vuorolisiä insinöörien palkkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kyllä sillä rahalla on ihmeellinen voima tai ainakin sillä pystyttäisiin saamaa uusia hoitajia, tilanne räjähtää käsiin, kun 50-60-luvulla syntyneet hoitajat jäävät eläkkeelle. Ja nyt 60-luvulla syntyneet ovat suurin ikäluokka.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Insseilläkin joku 3200-3300 ihan normipalkka.

Projektipäälliköt saa sitten ehkä jonkun 4500.

Eli kaikkien hoitajien pitäisi saada päälikkötason palkkaa?

Ei vaan samaa palkkaa kuin insinööritkin.
Insinööri päivätyössä 3200-3300e (en tiedä onko alkupalkka vai kokeneemman? )
Sairaanhoitaja päivätyössä 2800e (sis. täydet kokemuslisät, heko 5%, tehtäväkohtainen lisä 2%=minä, 20 vuotta alalla ollut).
Kovin olisin tyytyväinen tuohon inssin palkkaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Me elämme yltäkylläisyydessä kirjoitti:
Kannattaisi olla toistaiseksi tyytyväinen. Jos mennään Puolaan tai Bulgariaan, niin ne palkat on tasoa 200-300e kk.

Espanjassakin alle tonnin palkkoja.

Enemmän olisin hoitajina tyytyväinen palkkaan ja äänestäisin vasemmistoa, ettei taso vain pääse laskemaan rajummin.

Ei lienee mikään utooppinen ajatus että tulevaisuudessa hoitajien palkat on siinä tonnin kieppeillä Suomessakin.

Meillä maksetaan ihan liian suuria palkkoja siihen miten meillä olisi varaa maksaa.

Tuskin mainitsemissasi maissa elinkustannuksetkaan ovat niin korkeita ja kalliita kuin Suomessa. Ihmeellistä tämä vihan ja katkeruuden määrä hoitajia kohtaa palkka asiassa.

Kyllähän se aika monia lääkäreita ja insinöörejä suututtaa jos leivänpäälliset viedään hoitajien leipien päälle.

Siitähän tässä on kyse että yritetään ottaa juustot ja makkarat toiselle leivälle.

Minä olen saanut koko elämäni nauttia leivänpäällisistä ja en tappelematta luovu niistä. En ala vaihtaa vuoroa että nyt minä syön leipää ilman päällisiä!

Vierailija

Naurattaa jos joku luulee hoitoalan olevan jotain kutsumustyötä. Hoitotyö ei todellakaan ole mitään kutsumustyötä vaan työtä siinä missä muutkin työt. Ehkä jollekin 1% työ on kutsumustyötä 😂

Hoitotyötä tehdään rahan takia aivan kuten kaikkia muitakin töitä. Yksinkertaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siia missä vitu**a saa joku kolme tonnia palkkaa? Mulla jää käteen just ja just alle kaks tonnia

Tv sh

Miksi puhut nettopalkasta kun aina puhutaan bruttopalkasta? Ja 3000e saa ihan missä tahansa 3- vuorotyössä.

Vierailija

Ilmapiirin ja esimiehen vielä kun saisi vaihtoon hoitoalalla. Enemmän vanhusten kunnioitusta ja arvostusta hoitajilta, tupakkatauot työajan ulkopuolelle. Vanhukset ovat elämää nähneitä, ja kokeneita, ja itseäni vanhempia, vaikka olisivatkin muistisairaita. Hoitotyö on monesti pelkkää suorittamista, vaikka pitäisi olla inhimillistä kohtelua ja läsnäoloa, siitä se palkka pitäisi maksaa.

Vierailija

hoitajat on pitkälti pakotettu tekemään ylitöitä/ylimääräisiä vuoroja, tottakai tulot siinä kasvaa.terveisin sh 15v töitä ja brutto alle 2750 päivätyö uran ja palkkakehityksen huipulla.
kyllä sieltä tessistä voi selvittää bruttopalkan,ei nuo keskimääräiset ansiot kerro yhtikäs mitään.Kattokaa tessistä.

Vierailija

Ihmiset voisi lakata sairastumasta niin ei tarvittaisi hoitajia mihinkään. Laihduttakaa niin ei tarvita niitä diabetes ym.hoitajia. Vanhaksi ei kannata elää, eutanasian voisi laillistaa niin päästään vanhuksista kätevästi eroon. Ja jos nyt sattuu saamaan jonkun infarktin niin eikö ole parempi vaan kuolla kuin jäädä vajaakuntoisena elämään. Niinhän se meni ennen vanhaankin. Tulisi mukavasti säästöjä. tietysti voidaan mennä myös siihen, että vakuutusten kautta ihmiset kävisivät vain yksityisellä lääkärillä niin ei tarvita hoitajia. Lääkäri ottaisi sitten verikokeet ja röntgenit myös, vähän niinkuin eläinlääkärit hoitaa kaiken itse. Ja jokainen hoitaisi itse lapset, itsensä ja vanhempansa jos apua tarvitsee. Ratkeaa hoitajapula ja taloudellinen puoli molemmat.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat