Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähihoitajat valittaa että käteen tulee vajaa 1800 eur/kk. Musta toi on ihan sopivasti rahaa. Mihin te kaikki rahat kulutatte?

Vierailija
14.01.2020 |

Itse en ole tienannut edes tuon verran ja hyvin toimeen tulen. Olen yh ja mitään tukia en ole hakenut. Omistusasunto on ihan kohta maksettu, ja rahat riittää.

Kommentit (221)

Vierailija
201/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen palvelukeskusken keittiössä töissä ja tienaan noin 1300e + 80-130e lisiä riippuen siitä miten on tehnyt viikonloppuja/pyhiä..

Kerran yksi hoitsu sanoi mulle että oli joskus itsekin samoissa hommissa mutta oli liian rankkaa. Siksi vaihtoi ammattia ja päätyi näin vanhusten hoitajaksi eikä valita yhtään. Kerran taas meille tuli harkkari joka oli vaihtamassa hoitoalalta kokiksi.

Kai se työn rankkuuden kokeminen on myös yksilöllistä ja vaikuttaa myös paljon se että pitääkö työstään oikeasti.

Hoitajat tekee paljon asioita mitä itse en voisi kuvitella tekeväni ja minun puolestani ansaitsisivat ehkä hieman enemmän kuin 1800e, onhan teillä ihmisten elämä käsissänne joka päivä ja vaatii myös henkistä jaksamista. Minun työni on fyysisesti hieman raskaampi ja saan itse siitä vaan 1300e niin mielestäni mekin ansaitsisimme enemmän. Minun ammatissa todellakin eletään kädestä suuhun mutta kukaan ei koskaan mähise meidän palkoista. Pidän työstäni mutta välillä tulee niin epäkiitollinen olo kun katsoo että mitä siitä taas jäi käteen ja varmasti sama fiilis myös hoitajilla. Ymmärrän myös vuorotyön rankkuuden kun pitää miettiä unirytmit jne. koska mieheni tekee tätä ja se kyllä verottaa omasta ajasta harrastuksista, perheen ajasta. Mielestäni tässä ainakin nämä kaksi alipalkattua ammattia. Varmasti on muitakin ammatteja missä palkkojen nostaminen olisi kohdillaan mutta kertokoot he niistä ketkä tietävät enemmän.

Ja joojoo itse valitsin, siksi me varmaan ollaankin hiiren hiljaa kyökissä ja hammasta purren hyväksytään asia.

Vierailija
202/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se palkka närästäisikään luultavasti niin paljon, jos työolot olisi ok. Sivusta havainnoimiani miinuksia on mm. vuorotyön rankkuus ja sitovuus, pakkorokotukset, vastenmieliset työtehtävät (siis osa työtehtävistä), yleinen hätyyttely tuurauksiin... itse saan ”siistissä sisätyössä” hoitajia pienempää palkkaa, mutta työni ei olekaan henkisesti tai fyysisesti läheskään yhtä kuormittavaa, ja se jää töihin, sillä kotiin ei töistä soitella, joten soisin arvokasta työtä tekeville hoitajille paremman palkan sekä mahdollisuuden tehdä tarvittaessa vaikka pienempiä työtunteja, koska nyt näyttää että alalla pärjätäkseen täytyy olla kunto kuin huippu-urheilijalla 24/7, eikä tässä sentään mitään robotteja olla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo varmasti riittäisi, mutta hankala olisi saada tuosta summasta säästöön ja helposti menee kuukauden budjetti jos tulee joku yllättävä isompi meno (vaikkapa uuden tietokoneen hankinta). Myös pitkät viikonloput ulkomaille, loma lapissa tai joku kalliimpi kesälomareissu pitäisi useimmiten jättää väliin. En voisi tehdä spontaaneja ostoksia tai ostaa juuri sellaista talvitakkia kuin haluan. Spontaani päätös lähteä leffaan, kylpylään, Hoploppiin tai ulos syömään: pitäisi todennäköisesti punnita, onko siihen tässä kuussa varaa. Jos kaverit järjestäisivät tyttöjen reissun Tallinnaan, olisi eka ajatus se, kuinka ison loven reissu tekisi kuukauden budjettiin.

Kyse on siis pitkälti elämäntyylistä ja siitä, millaiseen rahankäyttöön on tottunut.

Vierailija
204/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin paikoissa lähihoitajan työhön kuuluu esim. tuuseeraus, eli kirjaimellisesti ulosteen kaivaminen omilla sormilla toisen peräsuolesta, sekä masturboinnissa avustaminen (apuvälineen asettaminen asiakkaan toivomalla tavalla, poistuminen ja lopuksi jälkien siivoaminen). Tämä vaatii sosiaalista älykkyyttä, vankkaa tietopohjaa ihmisen fysiologiasta sekä vahvaa vatsaa. Jo siitä, että joutuu tuollaista työssään tekemään, tulisi maksaa erityistä korvausta. Tekisitkö itse hintaan 12€/h?

Vierailija
205/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmalta koulutukseltani lähihoitaja, ja vuosia tehnyt niitä hommia vanhushuollossa sekä mielenterveyskuntoutuksessa. Minusta palkka on oikein kohtuullinen työn älylliseen vaativuuteen sekä koulutukseen nähden. Työoloihin sen sijaan pitäisi ehdottomasti saada parannusta.

Vierailija
206/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erikoissairaanhoidossa lähihoitajana ja työkokemusta yhteensä n. 4 vuotta takana. Valmistuin lähihoitajaksi yo-pohjalla alle 1,5 vuodessa. Tienasin viime vuonna kokonaisuudessaan vajaat 37000 e joista lisiä oli n. 8800e ja lomarahoja n. 950e. Verojen ja muiden vähennysten jälkeen vuosiansiot olivat n. 26250 eli kuukauden netto n. 2200. Itse olen todella tyytyväinen tähän palkkaan ja minulle riittää hyppien keikkuen. Asun tosin yksin, en omista autoa ja olen muutenkin aika säästäväinen. En kehtaisi vaatia lisää palkkaa, työnkuvaan riittää aivan loistavasti.

Vierailija
207/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.

Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.

Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.

Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.

Raskasta paskaa työ? Aika kylmästi ajattelee silloin hoitaja hoidettavistaan. Itse voi olla koska vaan avun tarpeessa.

Vierailija
208/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

avain pärjääkö tuolla liksalla on, asuuko pk-seudulla vai ei. muualla pärjää oikein mainiosti.

Vierailija
209/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitsu92 kirjoitti:

Olen erikoissairaanhoidossa lähihoitajana ja työkokemusta yhteensä n. 4 vuotta takana. Valmistuin lähihoitajaksi yo-pohjalla alle 1,5 vuodessa. Tienasin viime vuonna kokonaisuudessaan vajaat 37000 e joista lisiä oli n. 8800e ja lomarahoja n. 950e. Verojen ja muiden vähennysten jälkeen vuosiansiot olivat n. 26250 eli kuukauden netto n. 2200. Itse olen todella tyytyväinen tähän palkkaan ja minulle riittää hyppien keikkuen. Asun tosin yksin, en omista autoa ja olen muutenkin aika säästäväinen. En kehtaisi vaatia lisää palkkaa, työnkuvaan riittää aivan loistavasti.

ok palkkahan tuo on. tiedätkö mitä sairaanhoitajien vuosiansiot on samalla osastolla?

Vierailija
210/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksihän hoitajat ei tee osa aika töitä saisi sovelettua päivärahaa ja ehkä myös asumistukea. sehän paljon järkevämpää. toki hoitajat varmaa pakosta joutuu tekemään 8h n koska pula heistä

Vierailija
211/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoin hoitotyötä 10v ja vaihdoin alaa, enkä kadu. Olisi pitänyt lähteä jo aiemmin. 5v vanhainkodissa ja toiset 5v kotihoidossa. Kotihoito raskainta, koska asiakkaan luona ei tarvittavia siirtovälineitä mitä laitoksissa ja yksin olet vastuussa mitä teet siellä kotona ja uskallatko jättää huonokuntoisen asiakkaan kotia. Ambulanssin saaminen ei aina ole itsestäänselvyys ja se, ottavatko asiakkaan mukaansa jatkohoitoon.

Ei voi koskaan tietää mitä lukitun oven takana on vastassa ja yhä enemmän tulee mielenterveyspuolen asiakkaita kotihoidon piiriin vaikka kotikuntoutus pitäisi heillä käydä.

Vierailija
212/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksihän hoitajat ei tee osa aika töitä saisi sovelettua päivärahaa ja ehkä myös asumistukea. sehän paljon järkevämpää. toki hoitajat varmaa pakosta joutuu tekemään 8h n koska pula heistä

Tuo olisikin toimivin ratkaisu monelle hoitotyöläiselle, mutta suomen työelämä =(työkkäri) ei juuri hyväksy kyseistä tapaa työskennellä kuormittumatta liikaa. Sitä joko kyetään kahdeksaan tuntiin, tai sitten ei kyetä ollenkaan :/

Vierailija
213/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntyylejä on monia. Monella menee rahaa paljon toissijaisiin menoihin. Tässä muutama säästövikki

-Vakuutuksista pitäisin normaalissa kivitalokaksiossa asuvana ainoastaan auton pakollisen liikennevakuutuksen.

-Vanha puhelin ilman nettiä 10e/kk

-Erillinen laajakaista sisältyy vaatikkeeseen

-Suoratoistopalvelut ja maksukanavat pois

-Autoon ei kannata ottaa lainaa, ajaa 1000 euron autolla

-Tankkaa e85 bensan sekaan pieniä määriä (omalla vastuulla)

-säästöt kasvamaan rahastoihin ja osakkeisiin

-Ei alkoholia tai tupakkaa

-Ei sisustuskrääsää yms. turhaa tavaraa.

Vierailija
214/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja te jotka tuskailette auton kulujen kanssa, kannattaa oikeasti miettiä yksityisleasingia, ei tarvitse huolehtia mistään.

Yleisesti ottaen nuo yksityisleasingit on järjestään surkeita diilejä, ellei sitten ole joku todella erikoistarjous päällä. Nimittäin tuo leasingvuokra pitää sisällään sen 24% ALV:ia ja leasingyhtiön katteen, toisien sanoen ostamalla saman auton itse ja maksamalla lyhennykset ja kulut itse, pääsee likimain aina halvemmalla.

Kuten sanottua, pois lukien todella erikoistarjoukset.

Vierailija
215/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitsu92 kirjoitti:

ok palkkahan tuo on. tiedätkö mitä sairaanhoitajien vuosiansiot on samalla osastolla?

En osaa sanoa tarkkaan, kun ei olla niin perusteellisesti juteltu, mutta niillä sairaanhoitajilla jotka pystyvät tekemään paljon yövuoroja ja pyhätöitä, niin brutto on yli 40000 e. Mutta suurensuuret erot meidän palkoissa ei ole.  Mikä on sinällään ok, koska työnkuvat ovat jokseenkin samanlaiset, mutta sh:lla enemmän vastuuta lääkehoidosta, antibiooteista jne.

Vierailija
216/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsäännöllisestä kolmivuorotyöstä nykyinen palkka on huono korvaus. Olen töissä 2 viikonloppua kolmesta, joulut sun muut joka toinen vuosi töissä. 1800 euroa ma-pe aamuvuorosta olisi ihan riittävä.

Vierailija
217/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka olisi ihan okei jos työpaikoilla olisi mahdollisuus useampaan työntekijään kerrallaan. Paljon hoidettavia eikä koskaan tarpeeksi aikaa, mikä tekee työstä myös raskasta.

Vierailija
218/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onha noita. Urheilutähtiä jotka ovat tienaneet kymmeniä miljoonia mutta silti jääneet puille paljalle. 

Vierailija
219/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan tämä sentään kutsumusammatti 😂

Vierailija
220/221 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"niillä sairaanhoitajilla jotka pystyvät tekemään paljon yövuoroja ja pyhätöitä, niin brutto on yli 40000 e. "

Ei ole hyvin. Lähihoitajakin voi saada sen 45 tuhatta, mutta se edellyttää että tekee melkein kaikki juhlapyhät töitä, on melkein aina viikonloppuisin töissä ja yövuoroja on melko runsaasti. Monille olisi helpompaa tehdä arkityötä ja päivävuoroja mutta palkka tipahtaa sitten aivan olemattomaksi.