Pitäisikö kaikkien sairaanhoitajien irtisanoutua 29.2.2020, jos palkat eivät nouse merkittävästi?
Jokaisella sairaanhoitajalla on oikeus irtisanoutua virastaan. Tämä on fakta. Jos jokainen sairaanhoitaja ilmoittaisi tänään kirjallisesti päättävänsä virkasuhteensa päivämäärällä 29.2.2020, voisi liittoneuvotteluihin tulla täysin uusi ääni. :D Silloin ei enää puhuttaisi kympeistä, vaan ehkä jopa tonnin palkankorotuksesta.
Kyllä varmasti sairaanhoitajia piristäisi, jos 3 500 euron kuukausipalkka olisikin jatkossa 4 500 euroa. :)
Kommentit (667)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota hoitajaongelmaa ratkaista palkoilla, ei se sitä työtä helpota. Pitäisi vaan palkata enemmän hoitsuja, että työkuorma pienenisi ja olisi enemmän aikaa potilaille. Tuo palkan lisäkinuaminen on ihan tyhmää.
Joo. Mutta kun nykyisellä palkalla ei saada hoitajia reservistä (eli muista töistä) hoitajan töihin. Ei auta vaikka koko Suomen kuntapäättäjät huutaisivat naama sinisenä haluavansa palkata lisää hoitajia.
Tarvitaan yhdistelmähoitoa; maltillinen palkankorotus ja lisää virkoja.
Niitä ei saada töihin, koska kokevat työnsä raskaaksi ja eivät ehdi tekemään sitä potilastyötä. Työntekijöitä lisää => ei niin raskasta työtä => enemmän aikaa potilaille. Kyllä se määrä vaan on se avainkysymys. Jos oikeasti joku sanoo että jaksaa tehdä enemmän ja paremmin työtä, jos siitä maksetaan enemmän, niin kyllä on jossain korvien välissä vika.
Jos ette saa palveluksistanne/ammattitaidostanne tarpeeksi palkkaa, olkaa ratkaisukeskeisiä ja vaihtakaa alaa. Muussa tapauksessa on turha valittaa, me kaikki tiedetään ettei palkat tule koskaan nousemaan ja jos et tiedä syytä, kannattaa perehtyä aiheeseen. Terkuin entinen sh, nykyinen insinööri. Nykyisin on helppo opiskella esim monimuotona, joten pystyy samalla tienaamaan ja opiskelemaan jos raha on kynnyskysymys. Itse tein sh töitä kaksi ekaa opiskeluvuotta, sitten työllistyinkin uudelle alalle.
Lopettakaa se valitus ja tehkää asialle jotakin, niin kauan kun ihmiset tekee huonolla palkalla, ei muutosta ole nähtävissä. Ja niitähän aina löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, lisää palkkaa! Jos ei muuten, niin kiristämällä kuten viimeksi.
Sen saisi kyllä tehdä, että virka pois tuosta työstä ja normaalit sopimukset kuten muillakin työntekijöillä. Saataisiin vaihtoa aikaiseksi.Tuo viran poistaminen olisi kyllä varmaan ihan hyvä, silloin palkkauskin olisi toivottavasti henkilökohtainen eikä pelkkää taulukkoa tuijottamalla. Kun osa hoitajista varmaan ansaitsisi oikeasti paremman palkat, mutta aika moni paljon pienemmän...
Taulukkopalkoilla ne tomissakin olevat työskentelee. Ei julkisen puolen esimiehillä ole lainkaan harkinnanvaraa palkkauskessa.
Luvut on kyllä kovat, saadaanko kohta uusia ennätyksiä julkisenpuolen menoista.
Palkansaajia on Suomessa yhteensä noin 2,4 miljoonaa. Hoitajien erilliskorotukset merkitsisivät noin 333 euron tulonsiirtoa jokaiselta palkansaajalta hoitajille joka vuosi 10 vuoden ajan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fc0e1bb9-48c3-45d9-91a3-c45f1c1ea…
Hoitajia saa helposti koulutettua lisää. Alalle on tulijoita, vaikka hakijamäärät ovatkin laskeneet. Varmahko työllisyys mukavalla keskipalkalla on kuitenkin ihan iso valtti.
Kannatan joukkoirtisanoutumista. Olisi kiva nähdä, ketkä pääsisivät takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai, lisää palkkaa! Jos ei muuten, niin kiristämällä kuten viimeksi.
Sen saisi kyllä tehdä, että virka pois tuosta työstä ja normaalit sopimukset kuten muillakin työntekijöillä. Saataisiin vaihtoa aikaiseksi.Tuo viran poistaminen olisi kyllä varmaan ihan hyvä, silloin palkkauskin olisi toivottavasti henkilökohtainen eikä pelkkää taulukkoa tuijottamalla. Kun osa hoitajista varmaan ansaitsisi oikeasti paremman palkat, mutta aika moni paljon pienemmän...
Tää on myös ongelma. Nyt sama palkka tulee sekö sille joka ”kaivaa ojaa” ahkerasti lapio heiluen, että sille joka vaan nojailee lapioon. Sitä ahkeraa ei voi palkita ahkeruudesta koska ay-liitto vaatii kaikille saman palkan.
T. Sote-pomo
Sontapuhetta. TES palkat on minimeitä ja työntekijäpuolelle kyllä sopii että palkkaa masetaan enemmän. Se on työntajapuoli joka jääräpäisesti pysyy TES minimeissä, vaikka työntekijäpula kuinka edellyttäisi palkan nostamista. Mutta tämähän ei ole mikään hoitoalan ongelma, vaan koskee kaikkia työnantajia Suomessa. Kaikki muu joustaminen on ok, paitsi että työntekijän etuja ei saa joustaa paremmiksi. Suomessa ei vielä ole palkkakilpailua, mutta kyllä sekin aika vielä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikki laiskat saikuttaja hoitajat voivat irtisanoutua joukolla. Korvataan teidät vuokrafirman työntekijöillä ja lähäreillä. Ja muistskaa että irtisanoutuminen on lopullinen, takaisin ei pääsekään.
T. TyönantajaEt ole sairaanhoitajien työnantajaa nähnytkään jos kuvittelet ottavasi kadulta uudet työntekijät irtisanoutuneiden tilalle.
Höps, hoitajia on työttömänä valtavia määriä, sieltä ottaa vaan seuraavan. Suojat pois hoitsuilta ja lisää palkkaa, niin rupeavat jaksamaan.
Taidat elää tynnyrissä? Menisit itse töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikki laiskat saikuttaja hoitajat voivat irtisanoutua joukolla. Korvataan teidät vuokrafirman työntekijöillä ja lähäreillä. Ja muistskaa että irtisanoutuminen on lopullinen, takaisin ei pääsekään.
T. TyönantajaToivon että sinun umppariasi on leikkaamassa varamispalvelusta otettu koulupudokas.
Miten jollakin voi olla noin idioottimaiset jutut?!?
Tietääkseni hoitajat EIVÄT LEIKKAA. Ei edes kaikki lääkärit leikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Luvut on kyllä kovat, saadaanko kohta uusia ennätyksiä julkisenpuolen menoista.
Palkansaajia on Suomessa yhteensä noin 2,4 miljoonaa. Hoitajien erilliskorotukset merkitsisivät noin 333 euron tulonsiirtoa jokaiselta palkansaajalta hoitajille joka vuosi 10 vuoden ajan.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/fc0e1bb9-48c3-45d9-91a3-c45f1c1ea…
Myös niiltä hoitajilta itseltään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. TyönantajaEt ole sairaanhoitajien työnantajaa nähnytkään jos kuvittelet ottavasi kadulta uudet työntekijät irtisanoutuneiden tilalle.
Höps, hoitajia on työttömänä valtavia määriä, sieltä ottaa vaan seuraavan. Suojat pois hoitsuilta ja lisää palkkaa, niin rupeavat jaksamaan.
En myöskään ymmärrä miksi sh pitäisi saada samaa palkkaa kuin insinöörin? Koulutus on molemmissa amk, mutta koen kyllä oman työni paljon vaativampaa nyt kuin aikaisemmin. Lisäksi insinöörikoulutuksesta ja sh-koulutuksesta ei voi puhua samana päivänäkään. Itse olen entinen sh, nykyinen insinööri amk joten koen oikeudekseni sanoa näin. Ja aloittava insinööri ei esim suunnittelutoimistossa tienaa juuri enempää kuin sh, tosin palkkatason nousu on todennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajien kannattaa alkaa kiusata toisiaan entistäkin enemmän, niin että entistäkin useampi hoitaja ottaa loparit. Sitten sairaanhoitajia on erityisen vähän jäljellä joten työnantajat nostavat hoitajien palkkoja siinä toivossa että hoitajat tekisivät erityisen ahkerasti töitä. Mutta ei, silloinkaan hoitajien ei kannata tehdä erityisen ahkerasti töitä, vaan heidän tulee erityisen ahkerasti kiusata uusia hoitajia, jotta hoitajapula saadaan jatkumaan.
Palkat eivät nouse ahkeralla työnteolla. Palkat nousevat hoitajapulalla. Hoitajapula saadaan aikaan kun hoitajat kilvan kiusaavat toisiaan.
Kuka muka nykyään työntekoon keskittyisi? Kuka muka niin tyhmä olisi? Kaikkihan sen tietävät että rahaa ansaitakseen täytyy vehkeillä muiden pään menoksi eikä työskennellä!
Tää on niin totta!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4 irtisanoutuu, palkataan 3 takaisin jakamalla neljännen palkka näille kolmelle. Samalla toki lomat alkaa nollista. Kauanko pankkitili antaisi myöden eronneilla istua kotona tukien varassa?
On niitä muitakin töitä. Hoitaja voi istua vaikka kaupan kassalla tai mennä siivoojaksi, mutta kaupan kassa tai siivooja ei pääse sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä miksi sh pitäisi saada samaa palkkaa kuin insinöörin? Koulutus on molemmissa amk, mutta koen kyllä oman työni paljon vaativampaa nyt kuin aikaisemmin. Lisäksi insinöörikoulutuksesta ja sh-koulutuksesta ei voi puhua samana päivänäkään. Itse olen entinen sh, nykyinen insinööri amk joten koen oikeudekseni sanoa näin. Ja aloittava insinööri ei esim suunnittelutoimistossa tienaa juuri enempää kuin sh, tosin palkkatason nousu on todennäköistä.
Suurin ero taitaa olla siinä, että insinöörinä voit enemmän vaikuttaa itse siihen palkkaasi. Mutta kyllähän se myös vaatii uhrauksia eli vapaa-ajalla kouluttautumista jne. Sitä vaan ei ymmärretä että tekniset alat oikeasti vaativat jatkuvaa opiskelua ja työtaidon kehittämistä. Ja ihan varmana paljon enemmän kuin esim. hoitoalalla. Hyville hoitajille soisin enemmän palkkaa, mutta se että kaikki lusmutkin tienaisivat 4000 kuussa olisi kyllä pikkasen liikaa mun verorahoilla maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on yksi hoitotyön ongelma. Paskalla ja hyvällä työntekijää on kumallakin paska palkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin ero taitaa olla siinä, että insinöörinä voit enemmän vaikuttaa itse siihen palkkaasi. Mutta kyllähän se myös vaatii uhrauksia eli vapaa-ajalla kouluttautumista jne. Sitä vaan ei ymmärretä että tekniset alat oikeasti vaativat jatkuvaa opiskelua ja työtaidon kehittämistä. Ja ihan varmana paljon enemmän kuin esim. hoitoalalla. Hyville hoitajille soisin enemmän palkkaa, mutta se että kaikki lusmutkin tienaisivat 4000 kuussa olisi kyllä pikkasen liikaa mun verorahoilla maksettavaksi.
Tietämättömät väheksyy muiden töitä. Hoitoalan töissäkin on tapahtunut valtavasti muutoksia viimeisen 20 vuoden aikana. Hoidot kehittyy koko ajan. Hoitojen kirjo alkaa jo olla niin kattavaa että yhä harvempi kykenee osaamaan niitä laaja-alaisesti, vaan täytyy yhtä enemmän erikoistua ja kaventaa aluetta, jotta osaamisen syvyys riittää.
Hoitsuiksi kouluttautuivat kaikki kutosen keskiarvolla ja alle suoriutuneet, peruskoulunsa jotenkin suorittaneet tytöt. Ja nyt pitäisi maksaa veroista näille samoille alisuorittajille itsensä kipeäksi? Miksi?
Työpaikoilla pahoinvointia, kun rääkkäävät toisiaan sillä hyvin osaamallaan kiusaamisella, mitä harjoittivat toisiaan kohtaan jo koulussa. Luuserit purkaa pahaa oloaan toisiinsa. Oisko aika tehdä loppu tästä hihhuloinnista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota hoitajaongelmaa ratkaista palkoilla, ei se sitä työtä helpota. Pitäisi vaan palkata enemmän hoitsuja, että työkuorma pienenisi ja olisi enemmän aikaa potilaille. Tuo palkan lisäkinuaminen on ihan tyhmää.
Samaa mieltä, hoitajamitoituksessakin kusetettiin ja käytännössä ei yhtään lisäkäsiparia. En tiedä miten jaksaa, vaikka palkka nousisikin.
Alalle ei ole tulijota, koska palkaus ei enää vastaa työn vaativuutta. Ei ole lisäkäsiä tarjolla, vaikka niiden hankkimiseen löytyisi tahtoa.
Itse olen vaihtanut hoitotyöstä tutkimuspuolelelle ja suosittelen lämpimästi nuorille että kannattaa hakeutua muille aloille. Hoitotyössä ei ole parennusta näkyvissä, päin vastoin, tapahtuu romahdus ja palvelutaso tulee putoamaan murto-osaan nykyisestä. Kehityksen suunta on kestämätön.
Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen.