Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seurustelu entisen kiusaajan kanssa

Vierailija
14.01.2020 |

Ajauduin vajaa vuosi sitten suhteeseen miehen kanssa joka kävi koulunsa samassa kaupungissa kuin minä mutta eri koulussa. Emme siis tunteneet toisiamme ennestään kuin hyvin etäisesti ulkonäöltä. Mies on minun seurassani todella ihana ja huomaavainen. On myös töissä sosiaalialalla nuorten parissa ja tuntuu pärjäävän siellä hyvin.
Nyt kuitenkin sain kuulla sattumalta hänen entisiltä luokkakavereiltaan että mies on yläasteella ollut kiusaaja joka oli "rääkännyt" muutamaa poikaa aika järjestelmällisesti vuosien ajan niin että siitä oli noille pojille jäänyt pysyviä traumoja.
Olin tietysti hyvin järkyttynyt tästä tiedosta ja otin sen puheeksi miehen kanssa. Odotin jotenkin että hänen koulutuksensa ja nykyinen ammattinsa olisi jonkinlaista tämän oman menneisyyden käsittelyä ja "hyvitystä" siitä mitä hän on tehnyt. Siis että olisi tajunnut mitä on tehnyt eikä halua tehdä sitä enää uudestaan. Järkytyksekseni mies tuntui kieltävän koko asian tai ainakin vähättelevän sitä todella rankasti. Ei oikein nähnyt siinä mitään muuta ongelmaa kuin että oli ollut "keskenkasvuinen" ja on nyt kasvanut aikuiseksi. Mutta mitään varsinaista katumusta en havainnut.
Nyt mietin pääni puhki että miten minun pitäisi suhtautua asiaan. Kuten sanoin, mies on todella ihana (ja ihan aidolla tavalla, ei millään narsistin "liian ihana" tavalla), kuuntelee ja välittää aidosti sekä minusta että läheisistään. Mutta tuo menneisyys on hänelle ihan sokea piste. Väkisinkin mietin että onko samanlaisia muitakin miehen menneisyydessä. Tai onko kyse vain jostain defenssistä jossa mies painaa itselleenkin traumaattisen asian pois mielestään?
Joka tapauksessa olen nyt aika epävarma suhteemme jatkosta. Sinällään haluaisin jatkaa mutta tämä tapaus kyllä painaa minua nyt niin paljon että suhteemme ei enää ole entisellään. Olisiko kenelläkään mitään ajatuksia tai neuvoja miten asiassa voisi mennä eteenpäin?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossakin on joku, joka tuntee sitä miestä kohtaan synkkää, ikuista, leppymätöntä vihaa. Minusta olisi kaameaa elää päivästä toiseen sen ajatuksen kanssa.

Vierailija
2/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agatha Christien mukaan ihminen ei muutu.

Olen lukenut kattavasti tuotantonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alfan maineeseen pääsee yläasteella väkivallalla, seksillä ja päihteillä. Nyt integroitunut nykyajan alfa-statukseen eli ura, sosiaalisuus ja muiden huomioon ottaminen. Armahda mies murrosiän paheista

Kidutus, johon koulukiusaaminen kuuluu, on rikos ihmisyyttä vastaan eikä vanhene koskaan.

Vierailija
4/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskot jotain vierasta ennemmin kuin miestäsi?

Ei miehenikään sinällään kiellä tapahtunutta. Ei vain oikein pysty puhumaan siitä mitään, sanoo vain olleensa silloin "hyvin nuori ja epäkypsä". Hänestä ei siis saa oikein mitään irti, ei tunnetta ei mitään.

Ja sen verran luotettavasti olen kuullut tapauksesta että en epäile sen totuudenmukaisuutta.

Vierailija
5/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkö suhtautua? Huolehdi ehkäisystä, älä hanki yhteistä asuntolainaa, älä edes muuta yhteen ja samalla luovu omasta asunnosta. Siinäpä.

Vierailija
6/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkö suhtautua? Huolehdi ehkäisystä, älä hanki yhteistä asuntolainaa, älä edes muuta yhteen ja samalla luovu omasta asunnosta. Siinäpä.

No emme edes asu yhdessä ja nyt eteneminen suhteessa on kyllä "jäissä" toistaiseksi kunnes saan vähän selvitettyä ajatuksiani. Toiveissa toki olisi että mies avautuisi asiasta oma-aloitteisesti mutta juuri nyt ei näytä siltä.

Vierailija
7/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tapaus. Itselleni tuo olisi ehdoton este suhteelle.

Vierailija
8/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminenhan on aina tietoista. Senhän tietää jo siitä, että kiusaaja pyrkii valikoimaan uhrikseen sellaisen, jonka ei usko fyysisesti kykenevän antamaan samalla mitalla takaisin. Ei hänkään ole niin hullu, että fyysisesti samanveroista tai vahvempaa lähtisi rääkkäämään.

Tässä tapauksessa pistää silmään myös järjestelmällisyys. Kun otteen sai, ei päästänyt irti. Sairasta.

Vierailija
9/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaminenhan on aina tietoista. Senhän tietää jo siitä, että kiusaaja pyrkii valikoimaan uhrikseen sellaisen, jonka ei usko fyysisesti kykenevän antamaan samalla mitalla takaisin. Ei hänkään ole niin hullu, että fyysisesti samanveroista tai vahvempaa lähtisi rääkkäämään.

Tässä tapauksessa pistää silmään myös järjestelmällisyys. Kun otteen sai, ei päästänyt irti. Sairasta.

En ole ihan samaa mieltä. Minusta kiusaaminen on ennemminkin joidenkin ihmisten (kieroutunut) käyttäytymismalli joka tulee jostain aika syvältä alitajunnasta. En usko heidän tietoisesti valikoivan uhrejaan vaan se tapahtuu enemmänkin "vaistolla". Kiusaaja vain kiinnittää automaattisesti huomiota sellaiseen ihmiseen jonka vaistoaa olevan hyvä uhri.

Vierailija
10/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamista ei mitenkään voi laittaa pelkästään keskenkasvuisuuden piikkiin. Kaikki eivät ole nuorena kiusaajia. Asian vähättely kertoo, ettei vieläkään ole tainnut ymmärtää tekojensa vakavuutta.

Ymmärrän että asia vaivaa sinua. Vaivaisi minuakin, jos samassa tilanteessa olisin.

Vierailija
11/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alfan maineeseen pääsee yläasteella väkivallalla, seksillä ja päihteillä. Nyt integroitunut nykyajan alfa-statukseen eli ura, sosiaalisuus ja muiden huomioon ottaminen. Armahda mies murrosiän paheista

Jos mies on entinen koulukiusaaja, on hän nykyinen työpaikkakiusaaja.

Jos tämän miehen kanssa menet suhteeseen, tulevaisuus etenee näin:

Teette yhdessä lapsen tai useamman.

Jossain vaiheessa mies joko jättää sinut tai kohtelee sinua niin huonosti, ettei sinulle jää muuta järkevää vaihtoehtoa kuin jättää hänet. Ja jo ennen tätä mies pettää sinua. (Alfamiesten luonteenpiirteisiin EI kuulu aviollinen uskollisuus; nainen, joka muuta kuvittelee tulee pettymään katkerasti)

Ja vaikka nyt saat kauneutesi ansiosta kenet miehen vain haluat, niin kun tuosta miehestä eronneena yksinhuoltajana etsit miestä, saat huomata, että laatumiehet eivät ole parisuhdemielessä yksinhuoltajan ulottuvilla (vaikka yhden yön suhteeseen saatatkin sellaisen saada).

Vierailija
12/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettaisin suhteen.

Vierailija
13/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
14/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat harvemmin myöntävät. Edes aikuiset kiusaajat. Minä pysyisin kaukana; kerran kiusaaja, aina kiusaaja.

Vierailija
15/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään.

Tuskinpa kukaan kouluaikoina oli paras versio itsestään.

Vierailija
16/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista ei mitenkään voi laittaa pelkästään keskenkasvuisuuden piikkiin. Kaikki eivät ole nuorena kiusaajia. Asian vähättely kertoo, ettei vieläkään ole tainnut ymmärtää tekojensa vakavuutta.

Ymmärrän että asia vaivaa sinua. Vaivaisi minuakin, jos samassa tilanteessa olisin.

Tuo on juuri se ristiriita jonka takia tässä emmin. Jos mies eläisi nykyäänkin jotenkin samanlaisella asenteella niin olisin jo lähtenyt viivana. Mutta kun jotenkin näyttää että mies käsittelisi kuitenkin tätä menneisyyttään omalla tavallaan nykyisen työnsä kautta. Ehkä jopa tajuamatta sitä itse. Olen itse nähnyt miehen työssään ja hän on todella hyvä ja luonteva nuorten seurassa ja he näyttävät hänestä aidosti pitävän.

Huoh! Miksi näiden suhteiden pitää aina olla näin vaikeita...

Vierailija
17/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmän ihmisen mielipide.

Vierailija
18/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne entiset koulukiusaajat, jotka tiedän, niin käyttäytyvät edelleen kovin ylimielisesti muita kohtaan. Toki kakaramaisuuden ja tyhmyyden piikkiin menee moni lapsuus- ja nuoruusajan törttöily ja ihmisellä on tapana kasvaa henkisesti. Jos on ollut oikein pääkiusaaja ja oikein valikoinut tietyt uhrinsa, niin kyllä sellainen pieni häivähdys ylimielisyyttä sieltä löytyy edelleen... Naureskellaan esimerkiksi muiden mokille, ulkonäölle jne., vaikka ei olisi mitään systemaattista kiusaamista enää.

Vierailija
19/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne entiset koulukiusaajat, jotka tiedän, niin käyttäytyvät edelleen kovin ylimielisesti muita kohtaan. Toki kakaramaisuuden ja tyhmyyden piikkiin menee moni lapsuus- ja nuoruusajan törttöily ja ihmisellä on tapana kasvaa henkisesti. Jos on ollut oikein pääkiusaaja ja oikein valikoinut tietyt uhrinsa, niin kyllä sellainen pieni häivähdys ylimielisyyttä sieltä löytyy edelleen... Naureskellaan esimerkiksi muiden mokille, ulkonäölle jne., vaikka ei olisi mitään systemaattista kiusaamista enää.

Tämän huomasin, kun törmäsin erääseen entiseen koulukiusaajaan baarissa viime kesänä, niin kyllä hän siellä edelleen naureskeli ja arvosteli naisten ulkonäköjä. Minua hän ei siis kiusannut, mutta todella rankasti läskitteli ja haukkui varsinkin tyttöjä yläasteella... Hän oli silloin sellainen supersuosittu urheilijapoika ja edelleen taitaa nauttia suurta suosiota, vaikka käytös on oksettavaa.

Vierailija
20/98 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kerran ollut tuommoinen kiusaaja niin tulee olemaan jatkossakin, jos vain sopiva uhri tulee kohdalle. Todennäköisesti nykyinen "kiusaamattomuus" johtuu siitä, että tuntee tällä hetkellä itsensä paremmaksi kuin muut. Kun kohdalle tulee häntä älykkäämpi, osaavampi, mukavampi, niin nämä kiusaajan luonteenpiirteet tulevat esiin. Itse en haluaisi mitään seuraa semmosen ihmisen kanssa, joka on kouluaikoina kiusannut oikein urakalla. Täyspöljä ihminen semmoinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan