Ootko huomannut että täällä kirjottelevat PK-seutulaiset olettaa kaikkien muidenkin asuvan PK-seudulla?
Itse tulee usein havaittua, puhuvat niin kuin kaikki tietäs jonkun helsinkiläisen paikan, kaupan tai eläisivät siellä muutenkin.. Huvittaa jotenkin.
Huhuu PK-seutu, tällä palstalla on muualtakin kommentoijia ja lukijoita.
Kommentit (200)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yleistä muutenkin.
Jompikumpi iltalehdistä kirjoitti juoksutapahtumasta Hakunilassa. Siis Hakunilassa. Mitään muuta ei mainittu. No tiedän kyllä missä Hakunila on ja varmaan moni muukin. Mutta oletus että koko maassa kaikki tietävät heti mistä on kyse ja osaavat sijoittaa paikan oikein on mielestäni ylimielinen. Lehdethän ovat myytävänä maanlaajuisesti.
Samoin nämä radiokanavat. Juontajat ovat helsinkiläisiä ja puhuvat paikoista vaikka kadunnimillä. Heille ne ovat tuttuja, isolle osalle kuuntelijoita eivät kuitenkaan. Tavallaan ymmärrän. Mutta se samalla sulkee monen kuuntelijan täysin ulkopuoliseksi.Eikö siinä sanottu myös, että Itä-Uudenmaan poliisi on tutkinut tätä juoksutapahtumaa. Ois voinut tuosta vähän päätellä missä sijaitsee.
Itä-Uusimaa on laaja alue ja yleensähän nämä alueet vain laajenevat entisestään. Voi tuntua jostakusta hiuksen halkomiselta, mutta itse ajattelen että koko maan laajuisessa tiedottamisessa pitäisi aina mainita ainakin lähin kaupunki tai taajama. Paikallisuutiset ovat asia erikseen.
Ensimmäisestä viestistäsi sai kuvan, että mainittiin vain Hakunila eikä annettu mitään vihjettä maantieteellisestä sijainnista Suomessa.
No nimenomaan. Ketjussa joku kommentoi että mainitsemassani jutussa puhuttiin myös Itä - Uudenmaan poliisista jonka perusteella olisin voinut päätellä Hakunilan sijainnin. Ei kyse ole siitä etten tietäisi, vaan se, että mielestäni on epätasa-arvoista puhua paikannimistä tarkentamatta niille, jotka eivät paikkaa osaa kartalla sijoittaa.
Tai sitten, jos asia tarpeeksi kiinnostaa, voi vaikka itse lyödä Googleen "Hakunila" ja tadaa, on taas viisaampi. Ei se ole mikään tasa-arvoasia, että joka pikkuasia pyritään selittämään siten, että penaalin vähiten terävä kynäkin tajuaa.
No jos tälle linjalle lähdetään niin pikkuasia se todella onkin. Ehkäpä jossain korvessa, keskellä-ei-mitään. Ei merkitystä minulle.
Ehkä kyse on enemmän nimenomaan helsinkiläisistä. He tuntevat olevansa aina jotenkin parempia kuin muut. Espootakin pitää aina nimitellä pilkallisesti landeksi.
T. Paljasjalkainen espoolainen kirjoitti:
Ehkä kyse on enemmän nimenomaan helsinkiläisistä. He tuntevat olevansa aina jotenkin parempia kuin muut. Espootakin pitää aina nimitellä pilkallisesti landeksi.
Sanoo espoolainen. Kas kumma kun ei Kaunialainen.
Vähän sama kun jenkit puhuu euroooppalaisten kanssa fb.n ryhmässä. Jos kysyy ihmisiltä missä ne asuu, muut sanoo maan tai maan ja kaupungin. Jenkit sanoo vaan kaupungin. Jos kysyy tarkemmin ne sanoo mystisen kirjainyhdistelmän.
Googlaamalla se ilmenee osavaltioksi Yhdysvalloissa.
Suomalaiset sanoo usein vain "Finland".
Vierailija kirjoitti:
Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.
Vääntäkää rautalangasta, miten se liittyy siihen, että pk-seudulla asuvat olettavat kaikkien asuvan pk-seudulla. Miten tuosta väitteestä voi nähdä sen oletuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu. Asun Helsingin keskustassa ja täytyy myöntää, että välillä hämmästyn jos joku kertoo vaikkapa postin tai kaupan olevan kymmenen kilometrin päässä. Usein en oikein osaa ajatella kerrostaloasumista metsän laidalla. Keskusta tarkoittaa minulle Kolmen sepän patsasta ja on vaikea mieltää, että jossain Järvenpäässä voi olla keskusta. Suomi on iso maa ja monimuotoinen elämisen suhteen. Pitäisi muistaa.
Asun Helsingissä ja olen töissä Espoossa. Suurin osa työkavereista on espoolaisia. Aina kun minä puhun keskustasta, puhun tietenkin Helsingin keskustasta. Työkaverit puhuu taas Espoon keskustasta. :D
Espoossa ei ole keskustaa, siellä on keskus.
Niitä keskuksia on itseasiassa 5 (Espoon keskus, Espoonlahti, Matinkylä, Leppävaara, Tapiola). ;)
Kyllä se välillä on, että jos joku kyselee vaikkapa hyvää matkakohdetta tai matkan hintaa, niin vastauksiin sisältyy se oletus, että lähtö on pääkaupunkiseudulta. Samoin saatetaan sanoa, että mene kauppaan ja osta joku asia tai vaikkapa että hoidata vaivasi yksityisellä lääkärillä. Ei oteta huomioon, että johonkin tiettyyn kauppaan voi olla satojen kilometrien matka, samoin lääkärin vastaanotolle
Muun suomen viha ja ennakkoluulo pk.seutulaisia kohtaan on kyllä uskomatonta.
Olin aupairina Lontoossa long time ago.
En tuntenut siellä vielä ketään suomalaista.
Sit kielikoulussa oli yksi. Ilahduin ja menin juttelemaan. Se vastaili nokka pystyssä yksitavuisesti. Kun kysyin mistä se on kotoisin se mulkoili epäluuloisesti. - Kuopiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu. Asun Helsingin keskustassa ja täytyy myöntää, että välillä hämmästyn jos joku kertoo vaikkapa postin tai kaupan olevan kymmenen kilometrin päässä. Usein en oikein osaa ajatella kerrostaloasumista metsän laidalla. Keskusta tarkoittaa minulle Kolmen sepän patsasta ja on vaikea mieltää, että jossain Järvenpäässä voi olla keskusta. Suomi on iso maa ja monimuotoinen elämisen suhteen. Pitäisi muistaa.
Asun Helsingissä ja olen töissä Espoossa. Suurin osa työkavereista on espoolaisia. Aina kun minä puhun keskustasta, puhun tietenkin Helsingin keskustasta. Työkaverit puhuu taas Espoon keskustasta. :D
Espoossa ei ole keskustaa, siellä on keskus.
Niitä keskuksia on itseasiassa 5 (Espoon keskus, Espoonlahti, Matinkylä, Leppävaara, Tapiola). ;)
Faktana pysyy, että Espoossa ei ole aitoa keskusta. Henkinen keskus on Tapiola.
Se että on pykästy kauppakeskus ei tee paikasta keskusta.
- paljasjalkainen espoolainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se välillä on, että jos joku kyselee vaikkapa hyvää matkakohdetta tai matkan hintaa, niin vastauksiin sisältyy se oletus, että lähtö on pääkaupunkiseudulta. Samoin saatetaan sanoa, että mene kauppaan ja osta joku asia tai vaikkapa että hoidata vaivasi yksityisellä lääkärillä. Ei oteta huomioon, että johonkin tiettyyn kauppaan voi olla satojen kilometrien matka, samoin lääkärin vastaanotolle
Miten voitte elää noin?
T. Helsinkiläinen
Me ollaan parempia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 20 v Espoossa. Tunnen monia syntyperäisiä espoolaisia. Aina kun puhumme keskustasta, puhumme Hki keskustasta. Espoon keskuksesta ei kuule puhuttavan keskustana, kun se ei edes ole "keskusta". Yleensä se on vaan Sentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.
En ole huomannut täällä Helsingissäkään.
Montako Lidliä siellä on, tuskin olet kaikissa käynyt?
En ole tuo jolle vastasit, mutta olen käynyt Kampin, Citycenterin, Sörnäisten, Graniittitalon ja Itäkeskuksen Lidleissä eikä missään niistä näkynyt irtokarkkeja.
No missä kaupungissa/kunnassa niitä irtokarkkeja sitten on Lidlissä?
Kampin uudessa Lidlissä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ilmiö toistuu päättäjissäkin luulevat että julkinen liikenne toimii yhtä hyvin kaikkialla maassa
Joku Kalliossa asuva cityhippi ei tajua että jopa Helsingissä on alueita joilla joukkoliikenne ei toimi kunnolla (Östersundom, Landbo) ja sitten ollaan kuitenkin vaatimassa, että autoilua pitäisi rajoittaa.
Suurin osa Suomesta on sellaista aluetta, että lähibusseja kulkee harvoin jos ollenkaan ja joissain kunnissa joku suurten kaupunkien väliä muutaman kerran päivässä suhaava Onnibuss voi olla ainoa julkinen kulkuneuvo. Ja suurin osa Suomesta on niin harvaan asuttua, että toimivan joukkoliikenteen rakentaminen on mahdotonta.
Toimiva joukkoliikenne olisi täysin mahdollista. Kuten hyvin moni muukin asia. Mutta kaikkea rajoittaa raha.
"Tämä lähiö, missä itse asun, olisi Suomen 28. suurin kunta (väkiluku hieman yli 40 000).
Ei ole yhtä ainutta lähiötä Helsingissäkään"
No, jos Tikkurila lasketaan lähiöksi, niin voisi tuo 40000 asukasta löytyäkin.
Saiko muuten paikka nimensä maalitehtaan mukaan vai päinvastoin ?
katso samalla myös:
https://www.junat.net/fi/tikkurila
tuolta näet Tikkurilan asemalta lähtevät junat
Suurin osa on toki lähiliikennejunia, mutta löytyypä tuolta niinkin kaukainen ja kansainvälinen kohde kuin Pietari:
Lähtöaika Juna Määränpää Raide
10:13 AE784 Pietari 2
t: entinen Tikkurilan asukas, asuin kiinteistönvälittäjäkielenkäytön mukaan "kivenheiton päässä" Tikkurilan asemalta.
No, kiinteistönvälittäjien kielenkäyttö nyt on mitä on, tosiasiassa se kivi olis kerrostalon pihalta pitänyt "heittää" niin että räjäyttää dynamiittipötkön sen alla, ehkä se sitten olis lentänyt Tikkurilan asemalle saakka.
Mutta onhan Tikkurilassa nyt uusi hieno rautatieasema 2010 -luvun tyyliin.
Vierailija kirjoitti:
Sanoo espoolainen. Kas kumma kun ei Kaunialainen.
Niin, suurin osa espoolaisista ei asu Westendissä. Kuten en minäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole huomannut täällä Helsingissäkään.
Montako Lidliä siellä on, tuskin olet kaikissa käynyt?
En ole tuo jolle vastasit, mutta olen käynyt Kampin, Citycenterin, Sörnäisten, Graniittitalon ja Itäkeskuksen Lidleissä eikä missään niistä näkynyt irtokarkkeja.
No missä kaupungissa/kunnassa niitä irtokarkkeja sitten on Lidlissä?
Espoosta löytyy Lidl irtokarkkeineen. Mutta vain yhdessä olen nähnyt.
Ompun Lidlissä 😊.
Juu olen huomannut tämän ilmiön jo kauan sitten. Olenkin pitkään noudattanut mottoa "jos paikkakuntaa ei mainita, se on Helsinki (tai joskus Espoo tai Vantaa)", ja tuo pätee lähes _aina_.
Esim. silloin kun Myyrmannissa räjähti vuonna 2002. Televisiossa Kolmoskanavan reportteri puhui vain Myyrmannista aivan kuin kaikki suomalaiset tietäisivät missä semmoinen on. Muistan istuneeni järkyttyneenä television edessä ja melkein huutaneeni "missä??", mutta sitten tajusin käyttää tuota yllä mainitsemaani mottoa ja päättelin että kyse on pääkaupunkiseudulla sijaitsevasta kauppakeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan usko, ellette satu olemaan töissä ihan liki paikkaa, joka on nimeltään Espoon keskus. Muutoin he puhuvat Tapiolasta, joka on ehkä lähimpänä keskustattoman Espoon keskustaa, mutta kukaan espoolainen ei puhu Tapiolasta Espoon keskustana, vaan Tapiolana.
Espoon keskus taas ei ole mitään muuta kuin lähiö, jossa on juna-asema, kukaan ei sinne mene varta vasten tekemään yhtään mitään.
Jos joku puhuu täällä paikasta jota en tiedä, ja se kiinnostaa, niin googlaan sen. Kuten Tampereen Armonkallio.