Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ootko huomannut että täällä kirjottelevat PK-seutulaiset olettaa kaikkien muidenkin asuvan PK-seudulla?

Vierailija
14.01.2020 |

Itse tulee usein havaittua, puhuvat niin kuin kaikki tietäs jonkun helsinkiläisen paikan, kaupan tai eläisivät siellä muutenkin.. Huvittaa jotenkin.

Huhuu PK-seutu, tällä palstalla on muualtakin kommentoijia ja lukijoita.

Kommentit (200)

Vierailija
181/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän jokaista ketjua muutenkaan tule luettua. Antaa niitten osallistua tällaisiin ketjuihin, jotka tietävät.

Juuri näin. Jos minulla ei ole hajuakaan mistä puhutaan, siirryn seuraavaan aiheeseen. 

Vierailija
182/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se välillä on, että jos joku kyselee vaikkapa hyvää matkakohdetta tai matkan hintaa, niin vastauksiin sisältyy se oletus, että lähtö on pääkaupunkiseudulta. Samoin saatetaan sanoa, että mene kauppaan ja osta joku asia tai vaikkapa että hoidata vaivasi yksityisellä lääkärillä.  Ei oteta huomioon, että johonkin tiettyyn kauppaan voi olla satojen kilometrien matka, samoin lääkärin vastaanotolle 

Miten voitte elää noin?

T. Helsinkiläinen

Siis miten? Ainakin monet asiat, kuten matkat tai ostokset vaativat suunnittelua ja ennakointia. Sitten kun lähdetään isommalle paikkakunnalle vaikkapa lääkärireissun vuoksia, samalla tehdään monta asiaa: shoppaillaan, käydään vaikkapa teatterissa, nähdään siellä asuvia tuttuja, yövytään hotellissa ja muuten hemmotellaan ja muuta

Lääkärireissulla jäädään shoppailemaan,käydään teatterissa ja yövytään hotellissa??! No ei varmasti jäädä. Jos menet Kela-taksilla lääkäriin 200 kilometrin päähän saattajana tai omalla asialla,niin et kyllä jää shoppailemaan. Varsinkin,jos olet muistisairaan läheisesi saattaja ja toinen vanhus odottaa kotona,että tulet laittamaan ruokaa ja muutenkin huolehtimaan. Omaishoitajana yksi yö hotellissa ois kyllä ollut ihana,ois saanut ehkä kerrankin nukkua, mutta eihän sellanen vain ole mahdollista.

Kyllä minä olen jäänyt, ja lähipiirini on myös tehnyt samaa. Tosin olen ollut lääkärissä vain seuraavista syistä: viisaudenhampaan leikkauksellinen poisto, oikomishoito, kuparikierukan asennus ja erään (harmittomaksi todetun) patin näyttäminen ihotautilääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu onhan tämä aika erikoista ja tuon Helsinkikeskeisyyden huomaa kyllä nimenomana televisiosta. Kaikki ohjelmat tehdään ja lähetetään sieltä. Kaikki elokuvat ja sarjat poikkeuksia lukuun ottamatta sijoittuvat Helsinkiin ja kuvataan siellä. Puhutaan usein siihen tyyliin, kuin Helsinki olisi käytännössä jokaisen suomalaisen asuinpaikka. Onhan tuo vähän typerää, kun siihen alkaa kiinnittää huomiota, vaikka tuohon toki onkin joutunut tottumaan ja pitämään itsekin itsestäänselvänä. Hölmöä, koska oikeasti Helsingin seudulla porukkaa taitaa asua viidestä miljoonasta asukkaasta vain noin miljoona (vai lähemmäs kaksi?) 

Helsinkiläiset eivät usein itse edes tajua minkälaisesta etuoikeudesta oikeasti nauttivat. Eikö sekin ole aika erikoista, että lähes kaikkien bändien yms. julkkisten lähtöpaikka on nimenomaan Helsinki? En jotenkin usko, että siksi koska parhaita/kiinnostavimpia, mutta paikallisuuden takia heidän mahdollisuutensa menestyä vain on ylivoimaisesti parempi, kuin muualta tulleilla. Tuo taas supistaa näkemyksiä, kun kaikki on sieltä yhdestä paikasta.

Helsinki-keskeisyys näkyy televisiossa myös sääohjelmissa, niissä aina "täällä etelässä" (siis Helsingissä) sää on tänään ollut sellainen ja sellainen, ihan kuin unohdettaisiin että Suomessa asutaan vielä selvästi Helsinkiä etelämpänäkin, ja siellä sää voi olla ihan muuta kuin Helsingissä, jonka sää aina edustaa "etelän" säätä.

t. Hankolainen

Joo juurikin noin. Tuo "täällä Helsingissä/etelässä" puheet uutisissa tai säässä on minusta ainakin jokseenkin ongelmallista (muoti sana) koska tuollaisten ohjelmien pitäisi olla objektiivisia katsauksia, eikä minua kiinnosta, että säämies hengaa siellä juuri nyt, koska se ei ole Suomen säätä kertoessa oleellista. Minä en ole "täällä Helsingissä" kun katson sitä säätä.

Tuo koskee myös sääuutisointia. Uutisissa saatetaan sanoa, että viikonloppu on sateinen, mutta sääkarttaa katsoessa Lahdesta ylöspäin luvataan täyttä aurinkoa. Sää jatkuu leutona, vaikka Jyväskylästä pohjoiseen olisi luvassa paukkupakkasia. Vieläkään ei tietoakaan helteistä, vaikka jopa Rovaniemellä asti olisi kärvistelty jo viikon päivät hellelukemissa, mutta pääkaupunkiseudulla lämpötila pysyttelee alle +20 asteessa.

Vierailija
184/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu onhan tämä aika erikoista ja tuon Helsinkikeskeisyyden huomaa kyllä nimenomana televisiosta. Kaikki ohjelmat tehdään ja lähetetään sieltä. Kaikki elokuvat ja sarjat poikkeuksia lukuun ottamatta sijoittuvat Helsinkiin ja kuvataan siellä. Puhutaan usein siihen tyyliin, kuin Helsinki olisi käytännössä jokaisen suomalaisen asuinpaikka. Onhan tuo vähän typerää, kun siihen alkaa kiinnittää huomiota, vaikka tuohon toki onkin joutunut tottumaan ja pitämään itsekin itsestäänselvänä. Hölmöä, koska oikeasti Helsingin seudulla porukkaa taitaa asua viidestä miljoonasta asukkaasta vain noin miljoona (vai lähemmäs kaksi?) 

Helsinkiläiset eivät usein itse edes tajua minkälaisesta etuoikeudesta oikeasti nauttivat. Eikö sekin ole aika erikoista, että lähes kaikkien bändien yms. julkkisten lähtöpaikka on nimenomaan Helsinki? En jotenkin usko, että siksi koska parhaita/kiinnostavimpia, mutta paikallisuuden takia heidän mahdollisuutensa menestyä vain on ylivoimaisesti parempi, kuin muualta tulleilla. Tuo taas supistaa näkemyksiä, kun kaikki on sieltä yhdestä paikasta.

Helsinki-keskeisyys näkyy televisiossa myös sääohjelmissa, niissä aina "täällä etelässä" (siis Helsingissä) sää on tänään ollut sellainen ja sellainen, ihan kuin unohdettaisiin että Suomessa asutaan vielä selvästi Helsinkiä etelämpänäkin, ja siellä sää voi olla ihan muuta kuin Helsingissä, jonka sää aina edustaa "etelän" säätä.

t. Hankolainen

Joo juurikin noin. Tuo "täällä Helsingissä/etelässä" puheet uutisissa tai säässä on minusta ainakin jokseenkin ongelmallista (muoti sana) koska tuollaisten ohjelmien pitäisi olla objektiivisia katsauksia, eikä minua kiinnosta, että säämies hengaa siellä juuri nyt, koska se ei ole Suomen säätä kertoessa oleellista. Minä en ole "täällä Helsingissä" kun katson sitä säätä.

Tuo koskee myös sääuutisointia. Uutisissa saatetaan sanoa, että viikonloppu on sateinen, mutta sääkarttaa katsoessa Lahdesta ylöspäin luvataan täyttä aurinkoa. Sää jatkuu leutona, vaikka Jyväskylästä pohjoiseen olisi luvassa paukkupakkasia. Vieläkään ei tietoakaan helteistä, vaikka jopa Rovaniemellä asti olisi kärvistelty jo viikon päivät hellelukemissa, mutta pääkaupunkiseudulla lämpötila pysyttelee alle +20 asteessa.

On naurettavaa kun sääennusteissa on erikseen Espoon, Vantaan, Helsingin ennuste. Alue on maantieteellisesti niin pieni ettei tuolle ole mitään järkevää perustetta.

Vierailija
185/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä Kusikiveltä on muutama kilometri lähimpään kauppaan.

Vierailija
186/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Hyvä esimerkki on se, että jos tapaa joukon ihmisiä jossain Helsingin ulkopuolella, ja esittäydytään mistä päin ollaan, pk-seudun ulkopuolella asuvat sanovat paikkakuntansa sujuvasti kuten "Olen Jyväskylästä" mutta pk-seutulaiset kaupunginosansa tyyliin "Olen Herttoniemestä" tai "Olen Malmilta".

Minä väitän, että kuitenkin suurin osa suomalaisista aikuisista osaa yhdistää Malmin, Herttoniemen ja muutkin paljon esillä olevat Helsingin kaupunginosat Helsinkiin. Samoin Helsingin isot kauppakeskukset ovat varmasti monelle tuttuja nimeltä, vaikka ikinä niissä ei olisi käynytkään.

Terkkuja landelta!

Vierailija
187/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikkihan täällä keskustelevat siihen tyyliin kuin kaikkialla olisi samoin kuin heidän paikkakunnallaan.

"Mitkä kaupat toimittaa kotiin?" ,"Käy lidlissä", "tilaa pizzaa", "kyllä ne viinit on tarpeeksi helppoa hakea sieltä alkostakin".

Harva edes ajattelee että isolla osalla ei ole näitä palveluita. Tai että edes se reissumiehen hinta ei ole sama kaikkialla.

Vierailija
188/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut. Hyvä esimerkki on se, että jos tapaa joukon ihmisiä jossain Helsingin ulkopuolella, ja esittäydytään mistä päin ollaan, pk-seudun ulkopuolella asuvat sanovat paikkakuntansa sujuvasti kuten "Olen Jyväskylästä" mutta pk-seutulaiset kaupunginosansa tyyliin "Olen Herttoniemestä" tai "Olen Malmilta".

Minä väitän, että kuitenkin suurin osa suomalaisista aikuisista osaa yhdistää Malmin, Herttoniemen ja muutkin paljon esillä olevat Helsingin kaupunginosat Helsinkiin. Samoin Helsingin isot kauppakeskukset ovat varmasti monelle tuttuja nimeltä, vaikka ikinä niissä ei olisi käynytkään.

Terkkuja landelta!

Vaikka osaisikin yhdistää, niin onhan tuossa ihan selkeä (kulttuurinen?) ero, ei se oikeastaan ollut se pointti. Ja ei nuo kaupunginosat sellaisenaan kerro minulle mitään, muuta kuin että tyyppi asuu Helsingissä.

Vierailija
189/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Jos sinä et ole sinut asuinpaikkasi kanssa, niin voi voi.

Tässä toinen hauska piirre... monet helsinkiläiset kuvittelevat, että kaikkien unelmien täyttymys olisi asua Helsingissä.

Monelle se olisi lähellä painajaista.

Siskoni asuu Helsingissä ja pari kertaa vuodessa ”pakollinen käynti.” Ahdistaa joka kerta sinne mennä ja olla. Ihana vapauden tunne, kun pääsee pois sieltä lähtemään.

Vierailija
190/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yleistä muutenkin.

Jompikumpi iltalehdistä kirjoitti juoksutapahtumasta Hakunilassa. Siis Hakunilassa. Mitään muuta ei mainittu. No tiedän kyllä missä Hakunila on ja varmaan moni muukin. Mutta oletus että koko maassa kaikki tietävät heti mistä on kyse ja osaavat sijoittaa paikan oikein on mielestäni ylimielinen. Lehdethän ovat myytävänä maanlaajuisesti.

Samoin nämä radiokanavat. Juontajat ovat helsinkiläisiä ja puhuvat paikoista vaikka kadunnimillä. Heille ne ovat tuttuja, isolle osalle kuuntelijoita eivät kuitenkaan. Tavallaan ymmärrän. Mutta se samalla sulkee monen kuuntelijan täysin ulkopuoliseksi.

En nyt kyllä ihan tajua, mikä tässä on ongelma. Tiedän missä on Hakunila, tiedän missä on Öllölä, mutta on paljon paikkoja joiden  sijaintia en tiedä. Siltikään se ei minua haittaa, jos jostain siellä tapahtuvasta asiasta vaikka mainitaan radiossa. Jos minua kiinnostaa, googletan tai selvitän muuten. 

Vierailija
191/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen hauska piirre... monet helsinkiläiset kuvittelevat, että kaikkien unelmien täyttymys olisi asua Helsingissä.

Siskoni asuu Helsingissä ja pari kertaa vuodessa ”pakollinen käynti.” Ahdistaa joka kerta sinne mennä ja olla. Ihana vapauden tunne, kun pääsee pois sieltä lähtemään.

Ja jälleen kerran on päästy landejen Hesa-ahistukseen! Ae että! Kyllä Hesa on pasketta! 

Vierailija
192/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö sitten olettaa että kukaan ei ole Hgistä? Onpa kamala ongelma taas tämä.

Vierailija
193/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Hankolainen

On naurettavaa kun sääennusteissa on erikseen Espoon, Vantaan, Helsingin ennuste. Alue on maantieteellisesti niin pieni ettei tuolle ole mitään järkevää perustetta.

Olen asunut noissa kaikissa eri puolilla ja säässä voi olla tosi iso ero. Rannikolla ja erityisesti Helsingin niemellä puhaltaa kosteanhyytävä tuuli mereltä, 15 km pohjoisempana Vantaalla on täystalvi tai reilusti lämpimämpää kesällä. Ajokelit voivat olla tosi erilaiset. Ja ilmoitetaanhan tunturialueillakin säätiedot tarkasti. On ihan eri olla 40 asteen pakkasessa alhaalla tai 7 asteen pakkasessa tunturin "lämpöladulla".

Vierailija
194/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkkuja landelta!

Vaikka osaisikin yhdistää, niin onhan tuossa ihan selkeä (kulttuurinen?) ero, ei se oikeastaan ollut se pointti. Ja ei nuo kaupunginosat sellaisenaan kerro minulle mitään, muuta kuin että tyyppi asuu Helsingissä.

Mikä se ongelma sitten on? Ihanko vain se, että ärsyttää, kun se helsinkiläinen olettaa kaikki tietävän Malmin olevan Helsingissä?

Ja jos sinä sanot olevasi Jyväskylästä, niin onhan sekin iso alue eikä kerro sille tyypille mitään muuta kuin että asut Jyväskylässä. Asutko kantakaupungissa vai jossakin useista kaupunginosista, vai kenties Korpilahdella vai Jyväskylän maalaiskunnassa?

Noh. Kyllähän tässä maailmassa riittää asioita mistä ärsyyntyä, vai mitä?

Vierailija
195/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Hankolainen

Vantaalla on kyllä usein himpun verran erilainen sää kuin Helsingin keskustassa. Siinä kun tulee välimatkaksi semmonen 30 km, niin kyllähän se jo vaikuttaa.

Vierailija
196/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö pidä siskostasi?

Vierailija
197/200 |
15.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen joskus täällä maininnut Länsikeskuksen ja varsinkin sen Citymarketin. Jos kaikki eivät tiedä, että Turussa on Länsikeskus, se ei paljon minua heilauta. Ne tietävät, jotka tietävät ja ovat ehkä kiinnostuneita, mitä alueeseen liittyvästä asiasta minulla on sanottavaa. Toisille asia on yks hailee, ja se taas on minulle yks hailee. En minäkään välitä mistään Tikkurilaan tai Torpparinmäkeen liittyvästä asiasta. Pajamäkeen ehkä, koska appiukko asuu siellä vielä, vaikka sata vuotta onkin aika pian tulossa täyteen.

Vierailija
198/200 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on yleistä muutenkin.

Jompikumpi iltalehdistä kirjoitti juoksutapahtumasta Hakunilassa. Siis Hakunilassa. Mitään muuta ei mainittu. No tiedän kyllä missä Hakunila on ja varmaan moni muukin. Mutta oletus että koko maassa kaikki tietävät heti mistä on kyse ja osaavat sijoittaa paikan oikein on mielestäni ylimielinen. Lehdethän ovat myytävänä maanlaajuisesti.

Samoin nämä radiokanavat. Juontajat ovat helsinkiläisiä ja puhuvat paikoista vaikka kadunnimillä. Heille ne ovat tuttuja, isolle osalle kuuntelijoita eivät kuitenkaan. Tavallaan ymmärrän. Mutta se samalla sulkee monen kuuntelijan täysin ulkopuoliseksi.

En nyt kyllä ihan tajua, mikä tässä on ongelma. Tiedän missä on Hakunila, tiedän missä on Öllölä, mutta on paljon paikkoja joiden  sijaintia en tiedä. Siltikään se ei minua haittaa, jos jostain siellä tapahtuvasta asiasta vaikka mainitaan radiossa. Jos minua kiinnostaa, googletan tai selvitän muuten. 

Ongelma oli se, että olisi varmaan ihan järkevää kertoa se _paikkakunta_ tällaisessa isomman kaavan uutisoinnissa. Mitä järkeä jostain Hakunilata ja Öllölästä on uutisoida ns. ulkopuolisille, jos se tieto varsinaisesti on tarkoitettu vain niille, jotka jo lähtökohtaisesti tietävät nämä? Miksi on liikaa sanoa Vantaan Hakunilassa?

Vierailija
199/200 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terkkuja landelta!

Mikä se ongelma sitten on? Ihanko vain se, että ärsyttää, kun se helsinkiläinen olettaa kaikki tietävän Malmin olevan Helsingissä?

Ja jos sinä sanot olevasi Jyväskylästä, niin onhan sekin iso alue eikä kerro sille tyypille mitään muuta kuin että asut Jyväskylässä. Asutko kantakaupungissa vai jossakin useista kaupunginosista, vai kenties Korpilahdella vai Jyväskylän maalaiskunnassa?

Noh. Kyllähän tässä maailmassa riittää asioita mistä ärsyyntyä, vai mitä?

No nimenomaan näin. Eikö ulkopuolisille tietämättömille olisi järkevintä sanoa ihan vain Helsinki tai Jyväskylä, kerran käytännössä se on ihan sama, paitsi että noin se on selkeämpää ja pelkästä kaupunginosasta ei välttämättä tiedäkään. Riittäähän niitä, eikä tämä ole edes ole aktiivinen ärsytyksen kohteeni, kunhan kommentoin aihetta :D 

Enkä tuossa viestissäkään varsinaisesti sanonut sen _ärsyttävän_ minua, huomautin vain ja pohdin tuota eroa. En ole tuo alkuperäinen kirjoittaja asiasta.

Vierailija
200/200 |
16.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen huomannut.

Ja aamulla huomasin sen myös AamuTV:ssä. kum jotkut kulttuuri-ihmiset puhuivat, puheeksi tuli koululaiset, niin eikö nämä luetelleet helsingin harrastusmahdollisuuksia, mitä kaikkia kyllä on lapsille tarjolla..... Juu, no eipä ole mitään tanssikouluja tai edes kursseja kuulkaa ihan missä vaan, vaikka hesassa ois.

Toivottavasti käsitin väärin sen keskustelun, kun en täysillä kuunnellut. Ei voi olla niin tyhmiä ihmisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi