Ootko huomannut että täällä kirjottelevat PK-seutulaiset olettaa kaikkien muidenkin asuvan PK-seudulla?
Itse tulee usein havaittua, puhuvat niin kuin kaikki tietäs jonkun helsinkiläisen paikan, kaupan tai eläisivät siellä muutenkin.. Huvittaa jotenkin.
Huhuu PK-seutu, tällä palstalla on muualtakin kommentoijia ja lukijoita.
Kommentit (200)
En ole todennut mitään ap:n väitettä tukevaa. Sen sijaan olen aika usienkin itsekseni ajatellut että koska kyse on selvästi muuta kuin pk-seutua koskevasta kommentista niin olisi mielenkiintoista kuulla missäpäin maata ollaan.
Ap:n Helsinki-viha on naurettavaa ja niin last season. Ihan samalla tavalla täällä asutaan (toki maksetaan ittemme siitä kipeiksi), syödään, juodaan, käydään töissä tai ollaan työttömiä kuin missä tahansa muualla maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu. Asun Helsingin keskustassa ja täytyy myöntää, että välillä hämmästyn jos joku kertoo vaikkapa postin tai kaupan olevan kymmenen kilometrin päässä. Usein en oikein osaa ajatella kerrostaloasumista metsän laidalla. Keskusta tarkoittaa minulle Kolmen sepän patsasta ja on vaikea mieltää, että jossain Järvenpäässä voi olla keskusta. Suomi on iso maa ja monimuotoinen elämisen suhteen. Pitäisi muistaa.
Asun Helsingissä ja olen töissä Espoossa. Suurin osa työkavereista on espoolaisia. Aina kun minä puhun keskustasta, puhun tietenkin Helsingin keskustasta. Työkaverit puhuu taas Espoon keskustasta. :D
Espoossa ei ole keskustaa, siellä on keskus.
Niitä keskuksia on itseasiassa 5 (Espoon keskus, Espoonlahti, Matinkylä, Leppävaara, Tapiola). ;)
Faktana pysyy, että Espoossa ei ole aitoa keskusta. Henkinen keskus on Tapiola.
Se että on pykästy kauppakeskus ei tee paikasta keskusta.
- paljasjalkainen espoolainen.
Henkinen keskus? Älä viitsi. Tapiola ihan yhtä vähän/paljon keskus kuin nuo 4 muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No juu. Asun Helsingin keskustassa ja täytyy myöntää, että välillä hämmästyn jos joku kertoo vaikkapa postin tai kaupan olevan kymmenen kilometrin päässä. Usein en oikein osaa ajatella kerrostaloasumista metsän laidalla. Keskusta tarkoittaa minulle Kolmen sepän patsasta ja on vaikea mieltää, että jossain Järvenpäässä voi olla keskusta. Suomi on iso maa ja monimuotoinen elämisen suhteen. Pitäisi muistaa.
Asun Helsingissä ja olen töissä Espoossa. Suurin osa työkavereista on espoolaisia. Aina kun minä puhun keskustasta, puhun tietenkin Helsingin keskustasta. Työkaverit puhuu taas Espoon keskustasta. :D
En todellakaan usko, ellette satu olemaan töissä ihan liki paikkaa, joka on nimeltään Espoon keskus. Muutoin he puhuvat Tapiolasta, joka on ehkä lähimpänä keskustattoman Espoon keskustaa, mutta kukaan espoolainen ei puhu Tapiolasta Espoon keskustana, vaan Tapiolana.
Espoon keskus taas ei ole mitään muuta kuin lähiö, jossa on juna-asema, kukaan ei sinne mene varta vasten tekemään yhtään mitään.
Kukaan espoolainen ei todellakaan puhu Tapiolasta keskuksena. Jos lähden "keskustaan" lähden Helsingin keskustaan. Tapiola on Tapiola.
Helsingistä kun ei tule lähdettyä kuin ulkomaille.
Harvalla ihmisellä tulee koskaan mitään asiaa maaseudulle, kun sillä ei ole mitään merkitystä oikein missään hyvässä.
Sitten ei muista koko alueen ja siellä olevien koko olemassaoloa.
Suomalaiset 5,5 miljoonaa mahtuisi ihan väljästi H:ki, Espoo ja vantaa kuntien alueelle.
Niin suomessa on sellainenkin kunta kuin Kihniö 😁
Vierailija kirjoitti:
T
voi vaikka itse lyödä Googleen "Hakunila" ja tadaa, on taas viisaampi.
Miksi kirjoittaa Googleen, kun kyseinen jenkkifirma on yksi nykyajan pahimipia vakoilijoita.
Google on ilmainen siksi, kun se vakoilee käyttäjiään, ja myy tiedot yrityksille.
Jos Android -puhelimessasi tai tabletissasi on Google -tili, niin laite lupaa kysymättä varmuuskopioi tekstiviestit, puhelulokin ja puhelinmuistion Googlen hallitsemalle pilvipalvelimelle.
Yksityiset tietosi päätyvät siis Googlelle, ja jos FBI/CIA/NSA sattuisi haluamaan tietosi, niin jenkkifirmana Googlen on pakko ne tiedot luovuttaa, ja jenkkilain mukaan Google ei edes saa kertoa sinulle, että tietosi on luovutettu.
Mutta ei hätää, lisätietoja Hakunilasta saa ilman Googleakin, kas näin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hakunila
Ja hakukoneita on onneksi muitakin kuin Google:
Valitettavaa on se, että moni selain (Tietenkin Googlen oma Chrome, mutta myös Firefox) tekee hakuja suoraan osoiteriviltä, ja käyttää oletushakukoneena Googlea.
Surkeimmissa selaimissa tuota oletushakukonetta ei voi edes vaihtaa, tai ainakin on kohtuuttoman vaikea löytää se oikea paikka, mistä oletushakukoneen vaihto tapahtuu.
Ei pidä paikkaansa. Asun pk-seudulla mutten oleta tollasta. Monesti kysyny esim. tekemistä lapsen kanssa kyselyissä missä päin ovat tai kertonu vaikka talojen valaistuskokemuksia lapsuuden kotipaikasta.
Mutta oletko huomannut, että 90 % täällä yleistää asioita, että jos jotkut tekee jotain, niin se onkin kaikki?
Eiköhän nämä keskustelut mene suunnilleen yksiin sen kanssa kuinka paljon missäkin asuu porukkaa.
Pk-seudulla asuu suhteellisesti enemmän ihmisiä kuin muualla, joten ihan loogista että täälläkin on enemmän pk-seudulla asuvia ihmisiä jotka puhuvat pk-seudun asioista.
Samoin radiossa, telkkarissa, lehdissä jne.
En voi ymmärtää että tästä voi joku vetää herneen nenäänsä. Minä asun pk-seudulla ja puhun asioista joita tiedän. En aloita enkä osallistu keskusteluihin joissa puhutaan raahen osuuspankin aukioloajoista, koska en tiedä asiasta mitään. Sen sijaan osallistun keskusteluihin helsingin asuinalueista jne.
Joku puhuu tuomiokirkosta tarkoittaen Helsingin tuomiokirkkoa, vaikka Turun Tuomiokirkko on se pääpaikka.
Olen huomannut.
T. 24 km lähimpään kauppaan.
Olen itse junantuoma helsinkiläinen ja tuossa kyllä perää. Myös medioissa oletetaan usein, että kaikki asuvat Helsingissä. Paikoista saatetaan puhua tyyliin ”Mäkelänkadulla”, mainitsematta kaupunkia.
Ärsyttää kuitenkin kaikki väkisin tehty vastakkainasettelu Helsingin tai pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välille. Oma kokemus on, että helsinkiläisillä ei välttämättä ole kovin paljoa tietoa muusta Suomesta, mutta suhtautuvat ihan positiivisesti. Muualla Suomessa taas Helsinki kyllä tiedetään ja sitä ja helsinkiläisiä saatetaan inhota aika avoimestikin.
Kun kerran ilmiö on niin yleinen, niin varmasti löytyisi helpolla useita esimerkkejä tästä yleistämisestä?
Milloin huomaan irl landelaisten piikittelyä pk.seutulaisia kohtaan, se lähinnä ihmetyttää.
Voihan tänne muuttaa, jos niin paljon käy kateeksi.
Piikittelystä ei ole haittaa kuin piikittelijälle itselleen.
Mutta täällä palstalla esiintyvät ilmiöt on täysin yhdenteviä. Ei todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä, koska en ole ikinä kuullut espoolaisten puhuvan keskustasta ja tarkoittavan Espoon keskusta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse junantuoma helsinkiläinen ja tuossa kyllä perää. Myös medioissa oletetaan usein, että kaikki asuvat Helsingissä. Paikoista saatetaan puhua tyyliin ”Mäkelänkadulla”, mainitsematta kaupunkia.
Ärsyttää kuitenkin kaikki väkisin tehty vastakkainasettelu Helsingin tai pääkaupunkiseudun ja muun Suomen välille. Oma kokemus on, että helsinkiläisillä ei välttämättä ole kovin paljoa tietoa muusta Suomesta, mutta suhtautuvat ihan positiivisesti. Muualla Suomessa taas Helsinki kyllä tiedetään ja sitä ja helsinkiläisiä saatetaan inhota aika avoimestikin.
Helsinkiläisillä on parempi itsetubto. Landella ollaan järhestäin heikolla itsetunnolla varustettuja, siksi pitää inhota.
En ole huomannut, päinvastoin, moni tänne kommentoinut, ei asu pk-seudulla, vaan ympäri Suomea.
Kertokaa ihmeessä joku esimerkki mistä tämän ollette huomanneet?
Olen ollut tällä palstalla 90-luvulta alkaen, enkä ilmiöön ole törmännyt.
Itse asun Keski-Suomessa ja vielä maalla ja ainoa mihin olen törmännyt, kun joku pk-seutulainen on yllättynyt lumen tulosta tai miksi Helsingissä ei saada aurattua katua, mutta samaan aiheeseen voi törmätä missä päin tahansa Suomea.
Minusta hesalaiset ovat mukavia.
Olen kyllä huomannut. Viimeisin, mikä tulee mieleen, oli kun joku kyseli pari päivää sitten suosituksista ratsastustallista. Ei mitään mainintaa paikkakunnasta. Tyyppi veti herneet nokkaan jo heti etusivulla, kun toopet kanssakeskustelijat kehtasivat kysellä, että mistähän päin Suomea. No Helsingistä TIETENKIN. 😂 En jäänyt seuraamaan miten tapaus eteni.
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran ilmiö on niin yleinen, niin varmasti löytyisi helpolla useita esimerkkejä tästä yleistämisestä?
Minä ainakin joskus olen kirjoittanut tyyliin: onpa paska talvi, taas tulee vain vettä tuutin täydeltä. Enpä ole muistanut mainita, että puhun stadista käsin.
80 prossaa Suomesta paistattelee auringossa ja kimaltelevilla hangilla :)
Tai helposti sadattelee jotain joukkoliikenteen toimimattomuutta ja iloisesti unohtaa että osa palstalaisista asuu paikassa, johon bussi tulee kerran vuorokaudessa jos silloinkaan.
Myönnän, että tunnistan itseni. En ole ainoastaan pääkaupunkiseutukeskeinen, vaan ihan helsinkikeskeinen. Olen syntynyt täällä kuten vanhempani, mies ja hänen vanhempansa. Kaikki sukulaiset asuvat täällä, samoin lähes kaikki ystävät ja tutut.
Lähinnä olen käynyt vain Lapissa lomalla ja satunnaisesti muissa suuremmissa kaupungeissa työ- tai kulttuurimatkalla. Huomaan ajattelevani ja täälläkin kirjoittavani vain Helsingin näkökulmasta. Täytyy yrittää korjata asia.
Tosiasiahan tietysti on, että vain n. kymmenesosa Suomen kansasta asuu Helsingissä.