Ootko huomannut että täällä kirjottelevat PK-seutulaiset olettaa kaikkien muidenkin asuvan PK-seudulla?
Itse tulee usein havaittua, puhuvat niin kuin kaikki tietäs jonkun helsinkiläisen paikan, kaupan tai eläisivät siellä muutenkin.. Huvittaa jotenkin.
Huhuu PK-seutu, tällä palstalla on muualtakin kommentoijia ja lukijoita.
Kommentit (200)
Tavallaan ymmärrän PK-seutukeskeisyyden, asuuhan siellä ihan hitokseen porukkaa, joten usein kun joku PK-seudulla asuva jossain päin nettiä puhuu, niin kuulijana on aika todennäköisesti joku toinen PK-seutulainen.
Mutta usein se myös ärsyttää etenkin sellaisten elinoloihin ja mahdollisuuksiin liittyvien ilmiöiden yhteydessä, jotka poikkeavat täällä omalla kotoseudullani merkittävästi PK-seudusta. Julkinen liikenne on yksi esimerkki. Asun ihan suht tiiviisti asutussa taajamassa 10km kaupungin keskustasta, ja silti minulla on lähimmälle bussipysäkille matkaa yli kaksi kilometriä ja siitä valtaosa on valaisematonta maantienvartta. Bussi kulkee muutaman kerran päivässä (lähinnä virka-aikaan koululaisten takia), ja pääsen sillä parin kilometrin päähän työpaikastani. Tilanne on tosi erilainen kuin Helsingissä asuvalla ystävälläni, joka pääsee tosi kätevästi liikkumaan julkisilla! Kun puhutaan yksityisautoilun alasajamisesta, niin autoilijat on usein tällaisista ympäristöistä, missä itse elän, mutta päättäjät ja valtava ihmismäärä heitä puoltamassa ovat siellä Helsingissä. Se on aikamoinen kuilu meidän välissä.
Terveisiä böndelle Pasilan Triplasta. Se on Helsingissä.
Olen huomannut saman ja se ärsyttää suunnattomasti.
En pidä vastakkain asettelusta, mutta sellaista se vaan on, eli "stadi" vastaan "lande". Ja lande tarkoittaa tosiaan kaikkea kehä 3 ulkopuolella. Oulussakin asuvaa sanotaan landelaiseksi. Siis mitä hittoa?
Keskustelu ilmaston lämpenemisestäkin ärsyttää. Autoilu on pahasta. Ja aina pk-laiset sanoo että muuttakaa kaupunkeihin niin ei tarvii autoa. Voi pyöräillä, kävellä tai käyttää julkisia. Hyvin menee. Mutta mitä jos se koko perheen elinkeino on siellä maalla. Pitäisikö meidän myydä autot, talo, ajaa yritys alas ja mennä työttömiksi kaupunkiin jotta voitaisiin kävellä joka paikkaan. Masennushan siinä tulisi.
Yrittäkää nyt pk-laiset tajuta että ette ole maailman napa. Eikä kaikilla todellakaan ole halua asua kuin sillit purkissa saasteiden keskellä. Tarvitsemme autoa ja palveluita. Jos esim. lääkäripalvelut viedään 16km päästä, tarkoittaa se sitä että joudumme ajamaan 30km päähän lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se välillä on, että jos joku kyselee vaikkapa hyvää matkakohdetta tai matkan hintaa, niin vastauksiin sisältyy se oletus, että lähtö on pääkaupunkiseudulta. Samoin saatetaan sanoa, että mene kauppaan ja osta joku asia tai vaikkapa että hoidata vaivasi yksityisellä lääkärillä. Ei oteta huomioon, että johonkin tiettyyn kauppaan voi olla satojen kilometrien matka, samoin lääkärin vastaanotolle
Miten voitte elää noin?
T. Helsinkiläinen
Siis miten? Ainakin monet asiat, kuten matkat tai ostokset vaativat suunnittelua ja ennakointia. Sitten kun lähdetään isommalle paikkakunnalle vaikkapa lääkärireissun vuoksia, samalla tehdään monta asiaa: shoppaillaan, käydään vaikkapa teatterissa, nähdään siellä asuvia tuttuja, yövytään hotellissa ja muuten hemmotellaan ja muuta
Vierailija kirjoitti:
Kyse saatan puhua jostain lähellä olevasta asiasta ja oletan että muut asiasta kiinnostuneet puhuvat myös. Esim se Paloheinä. Jos joku puhuu Rovaniemen lähiöstä , niin todenköisesti korkeintaan silmäilen asian. En puutu siihen sen enempää. En oleta, että kaikki palstalaiset yhtyy Paloheinä keskusteluun, vain ainoastaan asiasta tietävät ja kiinnostuneet. Mielenkiintoa lisää, jos joku liittää keskusteluun vaikka Jyväskylän Paloheinän mukaan.
Onhan täällä paljon keskusteluja joista en tiedä mitä ne tarkoitaa. Ei kaikkien tarvitse pystyä olemaan mukana kaikissa asioissa.
Niin mutta kun niitä samannimisiä lähiöitä, katuja tai muita paikkoja saattaa olla Suomessa useampia. Jos ei mainita paikkakuntaa, saattaa käydä juuri niin, että yksi keskustelija puhuu Helsingin Paloheinästä ja toinen Jyväskylän Paloheinästä ja saattaa mennä pitkään ennen kuin keskustelijoille selviää, että tässä puhutaan nyt ihan eri paikoista, eikä keskustelussa siis ole päätä eikä häntää.
Joku teki joskus jossain aloituksen, että kertokaa miten pääsee suorinta tietä Stockalta rautatieasemalle. Nämä kaksikin löytyy useammasta kaupungista. Minä kerroin sitten miten pääsee omassa kaupungissani :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se välillä on, että jos joku kyselee vaikkapa hyvää matkakohdetta tai matkan hintaa, niin vastauksiin sisältyy se oletus, että lähtö on pääkaupunkiseudulta. Samoin saatetaan sanoa, että mene kauppaan ja osta joku asia tai vaikkapa että hoidata vaivasi yksityisellä lääkärillä. Ei oteta huomioon, että johonkin tiettyyn kauppaan voi olla satojen kilometrien matka, samoin lääkärin vastaanotolle
Miten voitte elää noin?
T. Helsinkiläinen
Siis miten? Ainakin monet asiat, kuten matkat tai ostokset vaativat suunnittelua ja ennakointia. Sitten kun lähdetään isommalle paikkakunnalle vaikkapa lääkärireissun vuoksia, samalla tehdään monta asiaa: shoppaillaan, käydään vaikkapa teatterissa, nähdään siellä asuvia tuttuja, yövytään hotellissa ja muuten hemmotellaan ja muuta
Lääkärireissulla jäädään shoppailemaan,käydään teatterissa ja yövytään hotellissa??! No ei varmasti jäädä. Jos menet Kela-taksilla lääkäriin 200 kilometrin päähän saattajana tai omalla asialla,niin et kyllä jää shoppailemaan. Varsinkin,jos olet muistisairaan läheisesi saattaja ja toinen vanhus odottaa kotona,että tulet laittamaan ruokaa ja muutenkin huolehtimaan. Omaishoitajana yksi yö hotellissa ois kyllä ollut ihana,ois saanut ehkä kerrankin nukkua, mutta eihän sellanen vain ole mahdollista.
Pääkaupunkiseudulla asuu vain 20% suomalaisista ja Helsingissä vain 10% suomalaisista. Helsinkiläiset ovat eräänlaisia fakki-idiootteja, jotka käsittävät asiat aina Helsingin kannalta eivätkä pysty muuttamaan pois sieltä vaikka tarvetta olisi esim. opiskelun tai työn perässä. Luulevat että muualla ei voi asua kuin Helsingissä ja luulevat että kaikki tietävät sitä ja tätä Helsingistä eikä muualla ole mitään. Luulevat Helsinkiä jotenkin isoksi kaupungiksi vaikka se on melko pieni kansainvälisesti ja oikeastaan vain yksi pieni tavallinen osa Suomea, toki pääkaupunki mutta ei se nyt mitenkään ihmeellinen paikka asua ja elää ole, ei sen kummempi kuin vaikka Tampere. Silti esim. aiempi paljasjalkalainen helsinkiläinen avopuolisoni Tampereella asuessamme oli todellinen Helsinki-idiootti parin vuoden ajan vielä Tampereelle muuton jälkeenkin. Helsinkiläisyys lähtee ihmisestä varsin hitaasti kuluen. Ei vastaavaa ilmiötä ilmene jos vaikka tamperelainen muuttaa Kuopioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.
Vääntäkää rautalangasta, miten se liittyy siihen, että pk-seudulla asuvat olettavat kaikkien asuvan pk-seudulla. Miten tuosta väitteestä voi nähdä sen oletuksen?
Siten että luulevat että KAIKKIEN Lidleissä on irtokarkkeja, koska kaikkien Lidlihän on sama kuin heillä.
Vierailija kirjoitti:
Muun suomen viha ja ennakkoluulo pk.seutulaisia kohtaan on kyllä uskomatonta.
Olin aupairina Lontoossa long time ago.
En tuntenut siellä vielä ketään suomalaista.
Sit kielikoulussa oli yksi. Ilahduin ja menin juttelemaan. Se vastaili nokka pystyssä yksitavuisesti. Kun kysyin mistä se on kotoisin se mulkoili epäluuloisesti. - Kuopiosta.
Vain helsinkiläinen voi nähdä aloituksessa vihaa ja ennakkoluuloja. Tässähän nimenomaan otetaan kantaa siihen, miten umpimielisesti PK-seutulaiset ajattelevat palstaillessaan. Ikäänkuin kaikki palstalaiset olisivat PK-seudulta.
Ei koske vain tätä palstaa. Töissä usein sägköpostiin kilahtaa koulutusmainoksia. Mielenkiintoinen koulutus, osoitteena pelkkä katu. Mutta missä kaupungissa?
Ihan varmasti, jos koulutus on Oulussa tai Tampereella, se lukee mainoksessa. Helsinkiläisillä ei tule mieleen mainita tuollaista pikkuseikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ja se ärsyttää suunnattomasti.
En pidä vastakkain asettelusta, mutta sellaista se vaan on, eli "stadi" vastaan "lande". Ja lande tarkoittaa tosiaan kaikkea kehä 3 ulkopuolella. Oulussakin asuvaa sanotaan landelaiseksi. Siis mitä hittoa?
Keskustelu ilmaston lämpenemisestäkin ärsyttää. Autoilu on pahasta. Ja aina pk-laiset sanoo että muuttakaa kaupunkeihin niin ei tarvii autoa. Voi pyöräillä, kävellä tai käyttää julkisia. Hyvin menee. Mutta mitä jos se koko perheen elinkeino on siellä maalla. Pitäisikö meidän myydä autot, talo, ajaa yritys alas ja mennä työttömiksi kaupunkiin jotta voitaisiin kävellä joka paikkaan. Masennushan siinä tulisi.
Yrittäkää nyt pk-laiset tajuta että ette ole maailman napa. Eikä kaikilla todellakaan ole halua asua kuin sillit purkissa saasteiden keskellä. Tarvitsemme autoa ja palveluita. Jos esim. lääkäripalvelut viedään 16km päästä, tarkoittaa se sitä että joudumme ajamaan 30km päähän lääkäriin.
No turha semmostakaan kuvaa on antaa, että kaikilla täällä kaukana hesasta olis auto, ei ole.
Ja sekin on harhaluulo että me kaikki "landelaiset" oltas jotain ympäristöstä piittaamattomia turvenuijia ja ilmastonmuutoksen kieltäjiä, ei helvetti olla.
Minulla tosin ei ole autoa siksi koska olen köyhä eläkeläinen, mutta kyllä minä luonnosta enemmän välitän kuin autoista tai ihmisistä.
Onneksi tällä paikkakunnalla on juna-asema ja linja-autotkin kulkevat, jos on tarve lähteä isompiin kaupunkeihin.
Jos pitää automarkettiin lähteä, päästään siskon kyydillä.
On normaalia samaistua. Kaikki aloitukset eivät ole kaikille, eivät minulle eivätkä ap:lle. Jos luulee toisin, on vähän häiriintynyt, ehkä ns. harhaluuloinen.
Ja on täällä onneksi terkkarikin, jos se vietäisiin, niin tosiaan ei naurattaisi.
Ei ne julkiset niin usein kulje, ja sitäpaitsi vaikea olisi pää kainalossa lähteä lääkäriin jos ei pääse oven eteen.
Onneksi kauppaan pääsen kävellen ja pyörällä kun asun kunnan keskustassa. Autoa ei siis aina täällä landellakaan tarvita.
Mutta olenkin luuseri eläkeläinen yh vaan, mitä väliä mun mielipiteellä.
132
Onko se paloheinä siellä PK-seudulla vai eikö?
Vierailija kirjoitti:
Lidl-ketjussakin huomasi, väittivät kivenkovaa että Lidlissä on irtokarkkeja. Ei tasan tarkkaan ole meidän Lidlissä.
No joissain lidleissä on?
Mitä ap:n "huomioon" tulee niin miksi kenelläkään olisi velvollisuutta selittää kaikkea seikkaperäisesti jotta ihmiset joita asia ei edes koske ymmärtäisivät myös?
Kaikki mun tapaamani pk seutulaiset, joko netissä tai livenä, on ulosannillaan osoittaneet ajattelevansa että kaikki a) tuntevat nimeltä Helsingin alueet ja kadut, ja että b) suomi pyörii kaikkialla kuten pk seudulla.
Korostan nyt, että puhun mun tapaamistani. En tiedä ovatko kaikki tällaisia, mutta kaikki mun kohtaamat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muun suomen viha ja ennakkoluulo pk.seutulaisia kohtaan on kyllä uskomatonta.
Olin aupairina Lontoossa long time ago.
En tuntenut siellä vielä ketään suomalaista.
Sit kielikoulussa oli yksi. Ilahduin ja menin juttelemaan. Se vastaili nokka pystyssä yksitavuisesti. Kun kysyin mistä se on kotoisin se mulkoili epäluuloisesti. - Kuopiosta.Vain helsinkiläinen voi nähdä aloituksessa vihaa ja ennakkoluuloja. Tässähän nimenomaan otetaan kantaa siihen, miten umpimielisesti PK-seutulaiset ajattelevat palstaillessaan. Ikäänkuin kaikki palstalaiset olisivat PK-seudulta.
Paitsi että ap:n mainitsema käytös ei edellytä minkäänlaista umpimielisyyttä, varmasti ymmärtävät palstalla käyvän ihmisiä ympäri Suomen ja Suomen ulkopuoleltakin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun tapaamani pk seutulaiset, joko netissä tai livenä, on ulosannillaan osoittaneet ajattelevansa että kaikki a) tuntevat nimeltä Helsingin alueet ja kadut, ja että b) suomi pyörii kaikkialla kuten pk seudulla.
Korostan nyt, että puhun mun tapaamistani. En tiedä ovatko kaikki tällaisia, mutta kaikki mun kohtaamat on.
Ovat siis sanoneet että "ajattelen kaikkien tuntevan nimeltä Helsingin alueet ja kadut ja että Suomi pyörii kaikkialla kuten pk-seudulla"?
Tosiasia on myös, että reilusti yli viidesosa väestöstä asuu pk-seudulla ja Helsingin seudulla (mihin kuuluu mm. Kerava, Tuusula jne) asuu yli neljäsosa Suomen väestöstä.