Menetkö lääkärille meikattuna?? Omakannassa aina lukee että huolittelematon ulkonäkö
En oikein tajua. Puhtaat vaatteet. Pesen hampaat. Meikkiä ei ole ei, ei varmaan osittain siksi että menen SAIRAANA lääkäriin. Silti lääkärit (kaikki muuten naisia) kirjoittaa "huolimattomasta/huolittelemattomasta" ulkonäöstä.
Käytättekö te 2h ulkomuotonne huolitteluun ennen lääkäriä? Ykköset päälle, korut, luomivärit jne? Mites hiukset, pyydättekö jonkun tekemään teille kampauksen tai katsotteko youtubesta tutoraaleja?
Kommentit (93)
Aivan oikeastiko? Ei ole koskaan tullut mieleenkään meikata lääkärikäyntiä varten, kun en meikkaa muutenkaan. Ja nainen olen.
Miten luulette naispuolisten maatalouslomittajien, asentajien, metsäkoneenkuljettajien ja muissa sellaisissa ammateissa olevien toimivat, joissa ei yleensä isommasti meikata? Ei todellakaan ryhdytä naamioitumaan lääkärikäyntiä varten.
Ette kai te tosissanne kuvittele, että meikki on se ainoa keino, jolla ulkonäöstä tehdään huoliteltu.
Provohan tämä on, sillä tuskin missään oikeat lääkärit Suomessa kiinnittävät huomiota varttitunnin tapaamisella potilaan ulkonäköön, saati että tärväisivät aikaa täysin turha asian kirjaamiseen. Terveystiedoissa taitaa olla vieläkin ammatti, ja ehkä meikin puuttuminen herättää huomiota, jos ammatti on konsulentti, malli tai lentoemäntä. Tai sitten ap kävi lääkärissä sellaisessa maassa, jossa kadunlakaisijat ja roskakuskitkin meikkaavat joka arkipäivä.
Se 1950-luvun katukuva tosiaan ... ei hyvin tarkkoja muistikuvia ole minullakaan, mutta kuvien perusteella ei ollut suomalaisnaiset meikattuja. Oli kuitenkin jakkupukuja tai ainakin hameita, oli korkokenkiä ja sateella kalossit - ette taida edes tietää, mitkä ne ovat.
Mutta ehkä teidän sairautenne on sen laatuinen, että ulkonäön repsahtaminen on oire tilanteen pahenemisesta. Esimerkiksi masentunut ihminen ei jaksa huolehtia itsestään.
Huolittelematon ulkonäkö voi mitä luultavammin viitata mm. seuraavaan:
-Rasvainen, sojottava tukka mikä näyttää siltä kun ei olisi moneen päivään kammattu
-Selvästi likaiset vaatteet
-Haju
-Kynnenaluset täynnä peetä, pitkät kynnet
Homssuinen olemus kulkee toisinaan käsi kädessä huonon elämänhallinnan ja eräiden sairauksien kanssa. Ei moista merkintää tehdä siksi että halutaan aiheuttaa toiselle paha mieli vaan siksi että mahdollisesti olennaiset seikat terveydentilan kannalta on huomioitu. Sinulla on oikeus näyttää juuri siltä miltä haluat, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että x tekijät ovat yleisempiä joukoussa a kuin b. Sinuna yrittäisin objektiivisesti pohtia onko lääkärin huomiossa mahdollisesti jotain perää (suurella todennäköisyydellä on) ja jos tulet siihen tulokseen että ainakin jossain määrin on - mistä syystä näytän huolittelemattomalta (esim. rasvainen tukka, likaiset vaatteet ja haju)? Onko olemukseni muuttunut siitä mitä se on ollut 2v tai 5v aiemmin?
Tää on kyllä hauska juttu. Minulla luki myös omakannassa aina ”epäsiisti” ulkonäkö vaikka oli puhtaat vaatteet ja hiukset sekä hampaat harjattuna. Mielestäni olin siis ihan siistin näköinen. Minulla vaan sattuu olemaan luonnostaan kalpea iho ja tummat silmänaluset.
Kerran sitten suivaantuneena meikkasin vastaanotolle. Omakannassa luki tämän käynnin jälkeen ”erittäin siististi meikattu”. 😂
Jos haluan saikkua masennus-diagnoosilla, nii meen aina lekurille ihan p*rsiistä revityn näköisenä. Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Oho. Minä en meikkaa lainkaan ja lääkärillä käyn yleensä farkuissa ja t-paidassa, hiukset poninhännällä. Ikinä ei lääkäri ole kirjoittanut mitään huolittelemattomasta ulkonäöstä.
Ootko hoikka tai normaalipainoinen ja hyväihoinen?
Menin kerran lääkäriin siitepölyallergian vuoksi. Olin tosi turvoksissa/punakka eikä kaupan lääkkeistä ollut mitään apua. Lääkäri kysyi, että onko varmasti allergiaa, etten vaan käyttäisi liian paljon alkoholia?? En edes tykkää yhtään alkoholin mausta eikä minulla ole alkoholitaustaa. Menin kyllä aika sanattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleishabituksesta tehdään merkintä, jotta mahdolliset muutokset voisi huomata. Esimerkiksi jos potilas on aiemmin ollut aina huoliteltu, ja sitten alkaa käydä lääkärissä huolittelemattomana, se voi olla oireellista.
Miksi se pitää sitten merkata, jos käy aina "huolittelemattomana", jos alkaakin laittautumaan myöhemmin niin lätkäistään joku narsistidiagnoosi?
Ei ole kyllä ulkonäköä kommentoitu ikinä kannassa ja olen mennyt meikattuna ja ilman meikkiä. Kerran oli että vaikuttaa masentuneelta mutta oikeesti mua vitutti se lääkäri niin paljon ja koitin vaan pidätellä itseäni että en räjähdä sille. Viimeksi kun kävin niin oli ihana kommentti siinä luki 39-vuotias NUORI nainen. VÄHÄN ylipainoa. Oikeasti ylipainoa on n.40kg.
Hah, itse menen ihan rönttäverkkareissa, enkä mieti kyllä ulkomuotoa ollenkaan. Töistä saatan tulla jakkupuvussa, kotoa tosiaan likaisissa kotirytkyissä, ilman meikkiä, tukka sudittu ehkä jollekin sotkunutturalle.
Ainoa kommentti mikä on olemukseen tai persoonaan liittyen kannassa on erittäin asiallisesti käyttäytyvä. Tämä kahteen kertaan, eri lääkärien toimesta. Ja ainakin toisella kerralla olin varmasti ihan kotirytkyissä.
Kyllä väittäisin, että nuo kommentit liittyvät enemmän siihen miten käyttäytyy kuin siihen miltä varsinaisesti näyttää.
Kerran menin käymään terkkarissa aknen takia. Jouduin lähtemään töistä kesken päivän, joten olin tietysti siisteissä vaatteissa ja meikattuna. Mun piti vielä mennä takaisin töihin lääkärikäynnin jälkeen, joten en voinut pestä meikkejä pois. Nuori naislääkäri tästä sitten valitti tosi ärtyneen kuuloisena, ettei voi tutkia mun ihoa kun on meikkiä naamassa. Ymmärrettävää toki ja pahoittelin asiaa.
Sanon lääkärille, et turha laittaa ulkonäkökommenttia. Kukaan ei jaksa eikä ole väliäkään sillä miltä sattuu näyttämään. Ja lääkärin ON toteltava tätä toivetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä meikkiä tahi hiustenmuotoilutuotteita, enkä juokse muodin perässä. Lääkäriin kun menen, olen kipeänä ja myös näytän siltä. En oo vielä tähän päivään mennessä löytänyt mainintaa ulkonäöstäni, vaikka tämä palsta mulle kertoo että on ihan normihuttua lääkäreillearvostella potilaiden ulkomuoto.
Vai toimiiko tää vain MT tapausten kohdalla?
Olen tuo kolmannen kommentin kirjoittanut ja minulla on pitkä psykiatrinen historia, mutta siltikään lääkärit eivät noiden fyysisen puolen käyntien yhteydessä ole ikinä kommentoineet ulkoasuani. Psykiatrit kyllä aikoinaan useilla käynneillä laittoivat aiheesta jonkin maininnan, mutta koska AP kirjoitti vain "lääkärillä käymisestä", niin oletin, ettei tässä ole kyse psykiatrisesta puolesta.
Ei, keuhkoputkentulehduksia ym. Muuten olisin käyttänyt sanaa psykiatri. Ap
Runsas ylipaino?
Minun tiedoissani lukee asiallinen potilas, mutta obesiteetti - suomennos: läski :D - mainitaan.
Kerran on kantaan kirjoitettu että näytin kalpealta. Juu olen varsinkin talvisin ihan kalkkilaivan kapteeni ilman meikkiä, mutta eipä tullut mieleenkään alkaa meikkailemaan siinä tilanteessa kun astmaoireet äityivät sen verran pahoiksi että oli pakko hakeutua lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Sanon lääkärille, et turha laittaa ulkonäkökommenttia. Kukaan ei jaksa eikä ole väliäkään sillä miltä sattuu näyttämään. Ja lääkärin ON toteltava tätä toivetta.
Mt-ongelmia?
Miksi pitäisi totella, kun kyse on sinun hyvinvoinnistasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä ulkonäköä kommentoitu ikinä kannassa ja olen mennyt meikattuna ja ilman meikkiä. Kerran oli että vaikuttaa masentuneelta mutta oikeesti mua vitutti se lääkäri niin paljon ja koitin vaan pidätellä itseäni että en räjähdä sille. Viimeksi kun kävin niin oli ihana kommentti siinä luki 39-vuotias NUORI nainen. VÄHÄN ylipainoa. Oikeasti ylipainoa on n.40kg.
Kannattaa kertoa kaikille kyseisestä lääkäristä, jos ylipainolukema ja ikä pitävät paikkansa. ;)
Missä siellä omakannassa tuommoisia lukee? Onko siellä kaikki käynnit siis jos esim. muuttanut paikkakuntaa ja mistä asti? Alkoi kiinnostaa kun en ole koskaan omakannassa käynyt.
Mitäköhän siellä minusta lukee, en halua edes nähdä. Jotenkin tuntuu, että nykyään naista pidetään epäsiistin näköisenä kun ei enää näytä nuorelta ja raikkaalta. Käyn suihkussa ja pesen hiukset päivittäin, pesen hampaat aamuin illoin, kampaan hiukset, minulla on aina puhtaat vaatteet ja mietin kyllä mikä sopii yhteen ja näyttää asialliselta, meikkaan kevyesti. Mutta näytän silti väsyneeltä ja kuihtuneelta keski-ikäiseltä. Eli varmaankin sitten monen mielestä rähjäiseltä.
En meikkaa. Miksi pitäisi? Sitä paitsi on vain hyvä, että lääkäri näkee miltä näytän sairaana, ihon väri jne. Toki laitan puhtaat vaatteet päälle ja pesen hiukset jos ne ovat ihan kauheat, tai ainakin laitan ne siististi kiinni jos en jaksa. Ei minulla ole koskaan ollut moisia merkintöjä ulkonäöstäni. N47
En meikkaa muuten kuin juhliin (enkä niihinkään aina), enkä todellakaan lääkärille laittaudu. Tykkään mukavista, pehmeäksi käytetyistä vaatteista ja helpoista hiustyyleistä (=enintään kietaistu ponnarille). Sen kerran kun ulkonäöstä on jotain mainittu se oli "siististi pukeutunut". Ja olen kuitenkin joutunut hankkimaan useamman (psykiatrin) lausunnon nimenomaan arvioimaan yleistä vointiani. Voisi siis kuvitella että ulkoasuun on kiinnitetty huomiota.
Aika vaikea kuvitella, että kuvailemallasi laittautumisella kukaan löytäisi mitään huomautettavaa.