Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Määräaikainen työsopimus ja raskaus

Vierailija
12.01.2020 |

Kyselisin tuosta määräaikaisesta työsopimuksesta ja raskaudesta. Olen ihan alkuraskaudessa ja laskettu aika on joskus syyskuun puolella. Tämän hetkinen työsopimukseni on kesään asti ja tätä ennen minulla on jo ollut kaksi määräaikaista sopimusta. Sijaisuutta siis riittää.

Olin huolissani siitä, että jatketaanko työsopimusta raskauden takia. Olen melko varma, että sitä jatketaan, eikä työnantaja käytä raskautta tekosyynä. Seuraava sopimus olisi kuitenkin luultavasti kesän loppuun syyskuuhun saakka. Näin oli edellisenä kesänä.

Olenko ymmärtänyt oikein, että työnantaja Ei saa laittaa työsopimusta päättymään äitiysloman alkuun eli elokuulle, jos työsopimusta normaalisti olisi jatketta syyskuulle? Ja onko niin, että työnantajan on jatkettava minun määräaikaisuuttani, jos sijaisuutta on tarjolla ja ottaa minulle sijainen äitiysloman ajaksi? Onko käytännön kokemusta?

En kuulu liittoon, mutta pitäisikiö varmuuden vuoksi, jos tästä tulee omgelmia?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta pitää heti liittyä liittoon ja kysyä neuvoa sieltä eikä palstalta.

Vierailija
2/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskautta ei voi käyttää syynä eli sinulle tulisi tarjota sopparia kesäkuun alusta syyskuun loppuun, jos sijaisuus jatkuu. Mitään sijaista ei tietenkään sinulle ole tarve palkata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskot, että työnantaja toimii asiallisesti, niin älä turhaan tuon takia liittoon liity. Tarvittaessa saat saman avun ihan yksityisesti lakimieheltä.

Vierailija
4/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaista työsopimusta ei ole pakko jatkaa, jos ei ole perustetta määräaikaisuudelle. Esimerkiksi projektin päättyminen on ihan pätevä syy olla jatkamatta edes raskaanaolevan sijaisuutta. Raskaus ei ole mikään syy saada sijaisuus, kyllä siinä katsotaan pätevyyttäkin.

Fiksu työnantaja ei koskaan jatka määräaikaisuutta toisensa perään, vaan jättää aina 2-4 vko väliä työsuhteille.

Vierailija
5/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos uskot, että työnantaja toimii asiallisesti, niin älä turhaan tuon takia liittoon liity. Tarvittaessa saat saman avun ihan yksityisesti lakimieheltä.

Yksityinen lakimies kustantaa omaisuuksia. Liiton lakimies auttaa maksutta kaikkia jäseniä.

Vierailija
6/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kuitenkin lukee täällä https://www.tasa-arvo.fi/raskaus-ja-perhevapaat

”Käytännössä säännöksillä on merkitystä erityisesti määräaikaisten työsuhteiden kohdalla. Työnantaja ei esimerkiksi voi syrjäyttää työnhakijaa raskauden vuoksi valitessaan työntekijää määräaikaiseen työsuhteeseen. Määräaikaista työsuhdetta ei myöskään voi rajoittaa kestämään vain äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan alkuun eikä määräaikaista työsopimusta saa jättää raskauden tai perhevapaan takia uusimatta, kun työ jatkuu. Määräaikaisellekin työntekijälle voidaan valita sijainen hänen perhevapaansa ajaksi.”

Vierailija
7/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en sinua palkkaisi enkä sinuna edes hakisi ko. paikkaa jos tiedät ettet ole kyseistä työtä edes tekemässä. Käsittämätöntä.

Vierailija
8/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaista työsopimusta ei ole pakko jatkaa, jos ei ole perustetta määräaikaisuudelle. Esimerkiksi projektin päättyminen on ihan pätevä syy olla jatkamatta edes raskaanaolevan sijaisuutta. Raskaus ei ole mikään syy saada sijaisuus, kyllä siinä katsotaan pätevyyttäkin.

Fiksu työnantaja ei koskaan jatka määräaikaisuutta toisensa perään, vaan jättää aina 2-4 vko väliä työsuhteille.

Tässä työpaikassa on, sillä sijaisten tarve on jatkuva. Jos ei juuriomassa yksikössäni, niin jossain toisessa. Eli jos tuota laittamaani linkkiä on uskominen, niin työsopimustani pitäisi jatkaa.

Vierailija
9/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSEn adonis kirjoitti:

Itse en sinua palkkaisi enkä sinuna edes hakisi ko. paikkaa jos tiedät ettet ole kyseistä työtä edes tekemässä. Käsittämätöntä.

No laki on laki ja olenkin onnekas, kun saan asua Suomessa. Raskaus ei ole este työpaikalle. En voi ymmärtää, miksi haluaisit, että naisten asema ei olisi näin hyvä kuin se on!

Vierailija
10/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä työpaikassa on, sillä sijaisten tarve on jatkuva. Jos ei juuriomassa yksikössäni, niin jossain toisessa. Eli jos tuota laittamaani linkkiä on uskominen, niin työsopimustani pitäisi jatkaa.

Jos olet siellä ainoa sijainen, joka on töihin pätevä, niin silloin sijaisuutta tulee jatkaa, mutta jos sijaisia on monia, niin raskaus ei ole se syy, jolla sijaisuus jollekin annetaan. Jos siellä on esim. pitemmällä työkokemuksella pätevmpää porukkaa, niin aika hankala on mennä vetoamaan, että kun sijaisia on 15 ja paikkoja 10, niin juuri minun pitää se sijaisuus saada.

Vierailija
11/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muka teet määräaikaisuuden jatkotyötehtävät ison raskausmahan kanssa viimeisilläsi raskaan  saati kun synnytät ? 

Vierailija
12/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet siellä ainoa sijainen, joka on töihin pätevä, niin silloin sijaisuutta tulee jatkaa, mutta jos sijaisia on monia, niin raskaus ei ole se syy, jolla sijaisuus jollekin annetaan. Jos siellä on esim. pitemmällä työkokemuksella pätevmpää porukkaa, niin aika hankala on mennä vetoamaan, että kun sijaisia on 15 ja paikkoja 10, niin juuri minun pitää se sijaisuus saada.

Tämän ymmärrän ja on tietysti mahdollista, että vakkareita tulee takaisin opintovapailtaan ym ja näin ollen työtä ei olisi tarjolla. Mutta tilanteessa, jossa määräaikaista sopimusta jatkettaisiin sijaiselle, joka on ollut vähemmän, mutta ei minulle, niin se olisi väärin? En ole ennen peryhtynyt asiaan ja tämä tieto yllätti minut. Siksi kyselen, voiko pitää paikkaansa.

Vierailija
13/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muka teet määräaikaisuuden jatkotyötehtävät ison raskausmahan kanssa viimeisilläsi raskaan  saati kun synnytät ? 

Jään normaalisti äitiyslomalle kuten kuka tahansa muukin.

Vierailija
14/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän ymmärrän ja on tietysti mahdollista, että vakkareita tulee takaisin opintovapailtaan ym ja näin ollen työtä ei olisi tarjolla. Mutta tilanteessa, jossa määräaikaista sopimusta jatkettaisiin sijaiselle, joka on ollut vähemmän, mutta ei minulle, niin se olisi väärin? En ole ennen peryhtynyt asiaan ja tämä tieto yllätti minut. Siksi kyselen, voiko pitää paikkaansa.

Tietenkin se voi pitää paikkansa! Ei sijaisuuksia (edes hoitoalalla) jaeta sen mukaan, kuka on siellä ensimmäisenä aloittanut vaan esim. osaamisen, työssä tarvittavien ihmissuhdetaitojen, joustavuuden jne. perusteella. Jos työtäsi on jatkuvasti jouduttu paikkaamaan, niin luonnollisesti ensisijaisesti sijaisuuden saa sellainen, jota ei tarvitse koko ajan vahtia. Joskus jopa koulutodistuksen arvosanoilla on merkitystä, vaikka tästä harvemmin puhutaan.

Määräaikaiseen tehtävään voidaan ohitsesi ottaa vaikka joku täysin muualta tullut, kunhan päätöksessä voidaan selkeästi kertoa, miksi juuri hänet otettiin. Silloin asian voi ratkaista vaikka se, että edellinen työpaikka oli esim. päivystysyksikkö, josta sinulla ei ole mitään kokemusta.

Vierailija
15/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on määräaikaisuuden peruste jos tarve on jatkuva? Voit jo kolmen määräaikaisuuden kanssa keskustella liitossa onko tuo luettavissa jo toistaiseksi voimassa olevaksi työsuhteeksi. Varsinkin, jos ovat puolen vuoden pätkiä on vakinaistamisen tarve ollut jo jonkin aikaa.

Vierailija
16/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity liittoon. Liitosta saat lakimiehen apua ja pätevää neuvontaa toisin kuin av-palstalta. Nykyään uuden äitiyspäivärahan laskennan vuoksi on sulaa hulluutta jäädä työttömäksi ennen äitiyslomaa, siinä putoaa äitiyspäivärahakin.

Vierailija
17/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli määräaikaista sopimusta jäljellä reilu vuosi kun tulin raskaaksi ja kerroin esimiehelle asiasta saman tien ja sopimustani oli jo kahdesti jatkettu joten tehtiin heti vakituinen työsopimus koska tarvetta minun työlleni on. Nyt siellä on siis sijainen. Kannattaisi varmaan esimiehen kanssa ajoissa keskustella miten sinun tulee käymään työpaikan suhteen.

Vierailija
18/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on määräaikaisuuden peruste jos tarve on jatkuva? Voit jo kolmen määräaikaisuuden kanssa keskustella liitossa onko tuo luettavissa jo toistaiseksi voimassa olevaksi työsuhteeksi. Varsinkin, jos ovat puolen vuoden pätkiä on vakinaistamisen tarve ollut jo jonkin aikaa.

Jos määräaikaisuuden syynä on toisen henkilön sijaistaminen, niin niitä määräaikaisia työsuhteita voi olla vaikka 10 eikä se työ siitä vakituiseksi muutu! Meillä on yksi hoitaja ollut käytännössä 7 vuotta perhevapailla ja sijaisensa yritti saada itselleen toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta. Oikeuden kanta oli selkeä: koska tehtävän hoitajan on lakisääteisellä vapaalla, ei häneltä voi ottaa työsuhdetta pois (tosin se taitaa olla toimi eikä virka, näin muistelen). Vastaavasti jos tekee muiden perhevapaiden sijaisuuksia, niin on ihan turha kuvitella, että kunnalla/työnantajalla olisi mitään pakkoa perustaa uutta tehtävää tätä varten.

Vierailija
19/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehyä ei kiinnosta ainakaan pätkääkään, kokemusta on. Nyt työttömänä 6,5 vuoden sijaisuusputken jälkeen, koska olen äitiyslomalla.

Vierailija
20/44 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehyä ei kiinnosta ainakaan pätkääkään, kokemusta on. Nyt työttömänä 6,5 vuoden sijaisuusputken jälkeen, koska olen äitiyslomalla.

Eli määräaikasuuttasi ei jatkettu äitiysloman takia, mutta tilalle otettiin joku toinen?

Luin vastaavasta jutusta, joka päättyi käräjillä työntekijän hyväksi. Työnantaja oli siis syyllistynyt syrjintään.

https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/lakimies-vastaa-voiko-raskaus-p…

Oltiko siis jo etukäteen Tehyyn yhteydessä vai jälkeen? Mitä sanoivat sieltä? Mikä oli peruste ettei pääräaikaisuuttasi jatkettu?