Miesten kokemat shokkierot
https://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/miten-selvita-erosta-yll…
"Kun suomalaiset eroavat, aloitteen tekee 70 prosentissa tapauksista nainen. Vain 30 prosenttia miehistä on niin sanotusti jättäjiä. Tämä selviää Osmo KontulanPerhebarometri 2013 -tutkimuksesta.
”Ero voi tulla miehelle todella yllätyksenä. Parisuhteessa mies ei ole havainnut ongelmia tai parisuhteen laatu ei ole tullut puheeksi, ja sitten vaimo ilmoittaa, että nyt erotaan. Kun apua lähdetään sen jälkeen hakemaan esimerkiksi parisuhdeterapista, tilanne on edennyt jo niin pitkälle, että terapia ei enää auta. Se jos mikä tuntuu epäreilulta ja silloin käynnistyy varsinainen shokkierokriisi, kun mies huomaa, että mitään ei olekaan enää tehtävissä”, Miessakit ry:n vastaava erotyöntekijä Kari Vilkko sanoo."
Ai luoja mua ärsyttää nää eroista tehdyt lehtijutut. Ihan varmasti on eroja, jotka tulee toiselle osapuolelle täytenä yllätyksenä, en todellakaan kiistä sitä. Mutta kyllä näissä jutuissa unohdetaan joka kerta tehokkaasti se miten hyvin miehet osaa sulkea silmänsä ja korvansa ja ilmeisesti aivonsakin kun toinen kertoo, että nyt menee huonosti ja tarttis tehdä jotain.
Kerronpa omasta avioerostani, eikä varmasti ole ainutlaatuinen kokemus.
Yritin kahden vuoden ajan puhua miehelle, sanoin että asioiden ja meidän kummankin tulisi muuttua, meidän pitäisi huomioida toisemme paremmin jne. Mies ei suostunut kuuntelemaan tai keskustelemaan ja monesti lyttäsi minun mielipiteet kokonaan, koska "olin täysin väärässä". Kun viimein ilmoitin, että otan avioeron, se tuli miehelle "ihan yllätyksenä" ja hänen mielestä "kaikkihan oli hyvin" ja silloin hän ehdotti muun muassa terapiaa... Eipä kiinnostanut enää.
Eihän tässäkään olisi mitään helkkarin yllätystä ollut, jos olisi ottanut sen pään pois omasta per.seestään ajoissa.
Sitten kun näitä lehtijuttuja lukee niin miehistä tehdään ihan reppanoita, joita julman naiset kohtelee ikävästi. Jep jep.
Kommentit (456)
Joo, nämä "puun takaa" tulevat erot on tuttuja mullekin. Tai siis mun eksälle.
Miesten aivot todella ON erilaiset.
Nainen koettaa kommunikoida ihan suoraan vuosikausia, ja kun lopulta ei jaksa enää ja haluaa erota, se tulee PUUN TAKAA.
Kaikki menee vuosia sinne "akkain löpinää" - laariin. Täysin ohi korvien.
En ala enää parisuhteeseen ollenkaan.
Myös mun exmiehelle ero tuli shokkina. Hän päätti kahden vuoden ajan pitää kaikkia keksusteluyrityksiäni joko nalkutuksena ja hormonihöyryinä, kolmatta en sitten enää yrittänyt, vaan lähdin.
Tää on kyllä jännä. Näkee jo ulospäin, vaikket tuntisi naista tai miestäkään kovin hyvin, että vikaa suhteessa on. Nainen tuskastuneena yrittää, mutta mies on ihan kuin ei näkisi, kuulisi tai ymmärtäisi mitään. Paitsi jaksaa haukkua naista kaikille koko ajan. Sitten se nainen vihdoin ja viimein saa tarpeekseen ja ihan hirmuinen YLLÄTYS koko ero miehelle. Ei tosin kellekkään muulle.
Onko teistä vihjeitä eroon
"sinähän tämän lomakohteen valitsit"
"syödään myöhemmin"
????
Meillä mieheni ilmoitti eroavansa. Tuli ihan puun takaa. Itse olin onnellinen, enkä ikipäivänä olisi uskonut meidän ikinä eroavan.
Mitä, jos käyttäisitte sanaa "ero", kun pohditte eroa. Jokaisessa perheessä pohditaan ja kiistellään lomakohteesta tai ruoka-ajoista. Ei se silti mitenkään viittaa eroon!! Tai jos yhden kerran vuosi aiemmin on maininnut humalassa, että pitäisikö erota, ei se riitä! Erosta pitäisi puhua kuukausittain tai viikottain. Toiselle on annettava aikaa valmistautua ja varautua. Todella törkeää vain ottaa ja lähteä.
En tiedä, miten pystyn toipua tästä shokkierosta. Ei ketään pitäisi jättää ilmoitusasiana! Noh, uusi oli katsottuna valmiiksi.
Ja sitten mies alkaa tekemään muutoksia kun nainen on jo luovuttanut ja ero on selvä, ei ole enää kiinnostuskiikareita yrittää.
Mies ottaa naisen itsestäänselvyytenä suhteen aikana.
Hyvin, hyvin tavallinen tarina. Ikävä kyllä. En tiedä, miten ihmeessä tuon voisi muuttaa? Mikä saa miehen ymmärtämään, että se puhe ei ole vain "akkojen löpinää" ?
Jos avioliitto on vuosia pelkkää yritystä muuttaa toista toisenlaiseksi, sille nalkutukselle ja valitukselle tulee immuuniksi ja sitä alkaa pitää vain toisen tapana kommunikoida.
Miehet ovat suurpiirteisempiä ja suvaitsevampia tässä asiassa ja antavat toisen olla nalkuttava ja kaikesta valittava puoliso ja jatkavat rakastamista kaikesta huolimatta.
Tuo nyt vain on tuollainen eikä hän itse sille mitään voi, eikä oikeastaan ole tarvettakaan, sillä hänellä on oikeus olla oma itsensä.
Nainen taas kokee, että miehen on muututtava toisenlaiseksi ja ellei hän muutu naisen toiveiden mukaiseksi avioliiton aikana, naisen rakkaus loppuu (onkohan sitä alunperin ollutkaan) ja hän on valmis hylkäämään miehensä riippumatta siitä haluaisiko mies edelleen jatkaa nalkuttavan ja kaikesta valittavan puolisonsa kanssa perhe-elämää.
Ehkä nykynaiset tarvitsisivat avioliiton kaavaan lisäyksen, minä annan mieheni olla sellainen kuin hän on, enkä yritä muuttaa häntä toisenlaiseksi nalkuttamalla, arvostelemalla, alistamalla tai muillakaan keinoilla jotka eivät kuitenkaan takaa minun onnellisuuttani, sillä alistuvaa koiraa on ikävä katsell pidemmän päälle, eikä siitä ole oikein mitään iloa.
Parempi viedä piikille tai erota lopullisesti, tappaa itse alistamansa koira tai hylätä alistettu mies jota lupasi muutama vuosi aiemmin rakastaa niin myötä kuin vastoinkäymisten aikana.
Vierailija kirjoitti:
"syödään myöhemmin"
????
Meillä mieheni ilmoitti eroavansa. Tuli ihan puun takaa. Itse olin onnellinen, enkä ikipäivänä olisi uskonut meidän ikinä eroavan.
Mitä, jos käyttäisitte sanaa "ero", kun pohditte eroa. Jokaisessa perheessä pohditaan ja kiistellään lomakohteesta tai ruoka-ajoista. Ei se silti mitenkään viittaa eroon!! Tai jos yhden kerran vuosi aiemmin on maininnut humalassa, että pitäisikö erota, ei se riitä! Erosta pitäisi puhua kuukausittain tai viikottain. Toiselle on annettava aikaa valmistautua ja varautua. Todella törkeää vain ottaa ja lähteä.
En tiedä, miten pystyn toipua tästä shokkierosta. Ei ketään pitäisi jättää ilmoitusasiana! Noh, uusi oli katsottuna valmiiksi.
Tottakai näin. Mies ei lähde mihinkään, ellei ole uutta katsottuna valmiiksi, mielellään niin että pääsee suoraan toisen helmoihin. Se on mysteeri, miksi naisen puhetta ei kuunnella ja sitten uhriudutaan yllättyneenä.
Suurimmassa osassa on takana miehen pettäminen. Kiinni jäädessään ei halua erota.
Nainen joutuu tekemään senkin työn eli rustaamaan hakemuksen. Ja näin näyttää siltä, että nainen olisi alunperin halunnut erota.
Vierailija kirjoitti:
"syödään myöhemmin"
????
Annoin miehelle ihan päivämäärän milloin haen eroa jos ei tule muutosta asioihin ja jos ei mennä terapiaan. Vuosia olin asiasta puhunut ja ihan sanalla ero. Lopulta sitten sanoin että tästä päivästä on vuosi aikaa tulla muutosta tilanteeseen. Ei tullut ja tuli shokkiero miehelle.
Vierailija kirjoitti:
"syödään myöhemmin"
????
Ai että jos ei käytetä sanaa ero niin mies voi kohdella miten vain? Jos mies on päivittäin ilkeä vaimolleen ja vaimo on näistä tilanteista hoksauttanut niin ei voi tulla yllätyksenä että toinen ei lopulta jaksa enää yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"syödään myöhemmin"
????
Annoin miehelle ihan päivämäärän milloin haen eroa jos ei tule muutosta asioihin ja jos ei mennä terapiaan. Vuosia olin asiasta puhunut ja ihan sanalla ero. Lopulta sitten sanoin että tästä päivästä on vuosi aikaa tulla muutosta tilanteeseen. Ei tullut ja tuli shokkiero miehelle.
Ellet sinä muutu toisenlaiseksi, sellaiseksi mitä minä haluan, minä eroan sinusta, ehkä etsin uuden kumppanin ja muutaman vuoden päästä toimin samalla tavalla.
On tuokin aika kova vaatimus normaalin itsetunnon omaavalle ihmiselle, miehelle tai naiselle.
Millainen ihminen kykenisi muuttamaan käyttäytymistään toisenlaiseksi kun toinen sitä vaatii, kun ihmisille on vaikeaa luopua tupakoinnista tai laihduttaa, vaikka itselläkin olisi kova halu muuttua toisenlaiseksi?
SInä muutut tai tulet kärsimään ellet muutu.
Mafia hommaa tuollainen.
Teen sinulle ehdotuksen josta ei kannata kieltäytyä.
Meillä mies oli ihan idiootti vuosikaudet. Oli kaikki vapaat baarissa ja ei tehnyt yhtään mitään kotihommia eikä esim. käynyt kaupassa kun hänellä "niin rankka työ". Itselläni oli rankempi mutta silti pyöritin arkea ja hoidin lapset ja kodin ym. Rahat miehellä meni puoliksi vuokraan mutta loput joi ja minä osti ruuat ja maksoin lasten jutut, harrastukset ym. iahn aina. Mies myös haukkui minua jatkuvasti ja oli aina huonolla tuulella ollessaan kotona. Aamut alkoivat ison miehen kiukuttelulla kun kahvi on pahaa tai lapset äänekkäitä ja häntä häiritsee. Sai kuitenkin jäädä kotiin vapaapäivänä pötköttämään kun minä vein lapset päiväkotiin ja lähdin sitten töihin. Kun tulin kotiin oli tiskit laittamatta ja roskat viemättä ja monesti sain koirankin heti lenkittää kun mies oli vaan nukkunut tai katsonut leffaa koko päivän. Ja siis minä hain vielä lapsetkin tarhasta. Miehellä ei ollut esim. masennusta, töissä hän oli ihan reipas ja kaveriden kanssa jaksoi vallan hyvin juosta baarissa tai tehdä jotain muuta, olla sosiaalinen ja reipas. Kotona hän vaan oli tosi laiska ja sanoi minulle että hän ei todellakaan muutu, on aina ollut tämmöinen. Kun sitten halusin erota hän ihmetteli, kun omasta mielestään oli ollut niin kiva. Sukulaisilleen haukkui minut itsekkääksi lehmäksi kun en häntä arvosta.
Kummallinen asia tämä että nainen valittaa vuosikaudet, mies ei ymmärrä ja sitten tulee ero. Tässä täytyy olla joku perustava ongelma kommuniaatiossa molemmilla osapuolilla kun tämä on niin yleinen tarina.
Voiko vika olla silloin pelkästään miehissä,? Vai onko molempien kommunikaatiotavoissa parannettavaa?
Myös minun entiselle seurustelukumppanille ero tuli yllätyksenä. Olin puhunut erosta ja suhteen ongelmista koko suhteen ajan. En heti päässyt irtaantumaan tästä suhteesta, jossa koin tulevani hyväksikäytetyksi. Mies ei ikinä ottanut puheita tosissaan vaan piti niitä vain turhanpäiväisenä valituksena. Sitten lopulta kun keräsin voimat ilmoittaa erosta, alkoi itsemurhalla uhkailu sekä minun elämäni tuhoamisella. Tällä tavoin yritti kiristää minua takaisin, mikä todisti vain sen, ettei suhde todellakaan perustunut rakkauteen vaan hyväksikäyttöön.
Tiedän useita suhteita, missä nainen on jo pitkään kertonut suhteen ongelmista ja toivonut niihin muutosta. Mies ei kuuntele ja pitää tätä vain nalkuttamisena ja valittamisena. Sitten kun nainen ilmoittaa erosta, koska näihin hänen toivomiin asoihin ei ole tullut muutosta, se on miehelle järkytys eikä hän ole kuullutkaan moisista ongelmista. Tämä taitaa olla se tyypillisin skenaario.
Joo eksälle tuli myös ero shokkina vaikka olin puhunut erosta suoraan, etten enää jaksa tätä suhdetta.
Luuli minun vain puhuvan omiani eikä millään uskonut, että ihan oikeasti aion erota.
Vierailija kirjoitti:
"syödään myöhemmin"
????
Sinun tapauksesi oli erilainen ,koska miehesi oli pettäjä. Etkö muka huomannut mitään merkkejä pettämisestä? Sekään ei mielestäsi anna miehen ymmärtää tilannetta jos sanotaan että tilanteen täytyy muuttua ja toista pitää kohdella paremmin tai ehdotetaan terapiaa? Onko mies joku lapsi, jolle kaikki pitää selittää moneen kertaan ? Miksi mies ei ota toisen epätyytyväisyyttä tosissaan? Miksi mies ei ota mitään vastuuta suhteen tilasta, vaikka siitä hänelle kuinka sanottaisiin?
Itse olen yhden kerran sanonut miehelleni harkitsevani eroa, koska mies teki liikaa töitä ja jätti minut täysin yksin selviytymään taaperon ja kahden alle yksivuotiaan kanssa. Väsymyksestäni ja avuntarpeestani olin hänelle monesti puhunut mutta se ei vaan mennyt jakeluun. Hän kuvitteli tekevänsä osansa hankkimalla rahaa. Ikinä en unohda sitä yllättynä ilmettä kun hän tajusi minun olevan tosissaan. Hän vähensi töitä, alkoi auttaa lasten kanssa enemmän ja yhdessä olemme edelleenkin. Väestöliiton tutkimuksesta käy myös ilmi, että suurin syy näihin naisten hakemiin eroihin on kommunikaatio-ongelmat. Kannattaa kuunnella kun kumppani puhuu ja ottaa se tosissaan ja olla itselin avoin ja rehellinen tuntemuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kummallinen asia tämä että nainen valittaa vuosikaudet, mies ei ymmärrä ja sitten tulee ero. Tässä täytyy olla joku perustava ongelma kommuniaatiossa molemmilla osapuolilla kun tämä on niin yleinen tarina.
Voiko vika olla silloin pelkästään miehissä,? Vai onko molempien kommunikaatiotavoissa parannettavaa?
MInä sanoin miehelle, että haluan erota. Ylipuhui vielä yrittämään,ja kun puolen vuoden päästä lopulta päätin erota, asia tuli hänelle täysin yllätyksenä. Eihän meillä mitään ongelmia ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos avioliitto on vuosia pelkkää yritystä muuttaa toista toisenlaiseksi, sille nalkutukselle ja valitukselle tulee immuuniksi ja sitä alkaa pitää vain toisen tapana kommunikoida.
Miehet ovat suurpiirteisempiä ja suvaitsevampia tässä asiassa ja antavat toisen olla nalkuttava ja kaikesta valittava puoliso ja jatkavat rakastamista kaikesta huolimatta.
Tuo nyt vain on tuollainen eikä hän itse sille mitään voi, eikä oikeastaan ole tarvettakaan, sillä hänellä on oikeus olla oma itsensä.
Nainen taas kokee, että miehen on muututtava toisenlaiseksi ja ellei hän muutu naisen toiveiden mukaiseksi avioliiton aikana, naisen rakkaus loppuu (onkohan sitä alunperin ollutkaan) ja hän on valmis hylkäämään miehensä riippumatta siitä haluaisiko mies edelleen jatkaa nalkuttavan ja kaikesta valittavan puolisonsa kanssa perhe-elämää.
Ehkä nykynaiset tarvitsisivat avioliiton kaavaan lisäyksen, minä annan mieheni olla sellainen kuin hän on, enkä yritä muuttaa häntä toisenlaiseksi nalkuttamalla, arvostelemalla, alistamalla tai muillakaan keinoilla jotka eivät kuitenkaan takaa minun onnellisuuttani, sillä alistuvaa koiraa on ikävä katsell pidemmän päälle, eikä siitä ole oikein mitään iloa.
Parempi viedä piikille tai erota lopullisesti, tappaa itse alistamansa koira tai hylätä alistettu mies jota lupasi muutama vuosi aiemmin rakastaa niin myötä kuin vastoinkäymisten aikana.
Kerroppa vielä miksi sen naisen pitäisi sietää kumppania, joka kiukuttelee, vähättälee ja lyttää kumppaniaan koko ajan? Jolta koskaan ei saa apua eikä tukea. Joka on perheessä vapaamatkustajana. Joka käyttää henkistä ja fysiistä väkivaltaa.
Jos et muuta käytöstäsi haluan erota(haukkui ulkonäköäni, ei ikinä huomioinut seksissä, teki vain 1/10 osan kotitöistä... yms). Näin kryptisesti kerroin asian miehelleni vuosien ajan. Sitten erosin. Oli yllättynyt.
Meillä tuli myös ero miehelle shokkia. Pari vuotta kuuntelin sitä joka päiväistä valitusta ja kitinää kuinka en osaa tehdä mitään oikein. Kun edellisenä päivänä valitti että ruoka ei ole valmis kun tulee töistä kotiin, tein seuraavana päivänä ruoan aikaisemmin että oli valmis juuri kun saapui kotiin. No taas tuli kitinä että kuka haluaa syödä näin aikaisin. Mies halusi kesälomareissullr Lontooseen, oikein vaatimalla vaati että lähdemme juuri sinne. No paikanpäällä valitti koko loman että aina pitää mennä sinne minne MINÄ haluan ja hän ei saa koskaan päättää lomakohdetta. Yritin sanoa nätisti näissä tilanteissa että hän oli se joka näin halusi mutta tuli vain lisää huutoa ja kiukuttelua. Oli päättänyt että en tee koskaan mitään oikein ja olen itsekäs. Sitten itki eroa kun kamala vaimo näin ilman syytä, yhtäkkiä ottaa eron. Seurusteluaikana oli aivan eri mies.