Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin kaikkeen älypuhelin on syyllinen?

Vierailija
12.01.2020 |

Voisiko se olla syyllinen alhaiseen syntyvyyteen? Oliko asia yleisessä keskustelussa näin laajasti ennen älypuhelimia? Onko tieto todellisuudesta ja ihmisten kokemukset niin pinnalla älypuhelimen myötä että nyt mietitäön hyvin tarkkaan halutaanko lapsia vaiko ei.

Toisaalta, miten kumppanin etsintä on muuttunut? Onko nykyisin sinkkuja enemmän kuin ennen älypuhelin aikaa? Tai kestääkö suhteet lyhyemmän aikaa?

Ihmisten ja varsinkin lasten ja nuorten liikkumattomuus varmasti on yhteydessä älypuhelimiin.

Onko ihmiset vähemmän onnellisia someajan myötä, uskoisin näin.

Vähentäisikö älypuhelin työn tuottavuutta yrityksissä? Joillakin aloilla varmasti. Toisaalta se voi lisätäkkin sitä.

Nukkuuko ihmiset vähemmän kuin ennen älypuhelimia? Todennäköisesti. Entä seksin harrastaminen. Ilmeisesti se on vähentynyt ainakin median perusteella.

Viettikö ihmiset enemmän aikaa kasvotusten?

Onko älypuhelin myötä keskittymiskyky huonontunut. Tietoa tulee paljon mutta mitään ei tarvitse rekisteröidä muistiin.

Ajatuksia? Olisiko elämä parempaa ilman älypuhelimia? Minun mielestä olisi.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta todella paha keksintö, jonka myötä ihmiskunta otti ison askeleen kohti omaa tuhoutumistaan, tai ainakin juuri kohti yksilöiden tuhoa. Sähkökatkot kriisitilanteissa, internet of things, kaikki tämä kehitys johtaa nimenomaan siihen, että poikkeustilanteessa yksilöitä tulee jäkuolemaan, koska ollaan niin riippuvaisia tuosta kapulasta.

Vierailija
2/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt jää monesti tekemättä, puoliso petti löydettyään treffipalstat kännykän myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat näistä miinuksista liittyvät internetiin yleensä, ei pelkästään älypuhelimiin. Itse olen koukussa pöytäkoneella istumiseen.

- aiheuttaa riippuvuutta, joka vaikeuttaa arjen pyörittämistä ja ihmissuhteita

- lyhyemmät unet kuin aiemmin

- keskittymiskyvyn puute

- väestön älykkyysosamäärän lasku

- kirjoittamistaidon köyhtyminen

- stressi siitä, että aina pitää olla saatavilla

- työmuistin heikentyminen

- kirjojen lukeminen on vähentynyt

- nettikiusaamisen yleistyminen

- vuorovaikutustaitojen huonontuminen johtuen siitä, että niitä harrastetaan ihmiselle ominaisesti huomattavasti vähemmän kuin aiemmin

- yleinen empatian puute kaikesta yllä mainitusta johtuen

- lapset eivät pääse enää kyykkyyn

Näitä olisi varmaan paljon lisääkin. Plussat:

+ kaikenlaiset näppärät sovellukset aina mukana, kuten sanakirja, muistio, kalenteri, nettipankki, laski, sää, kamera, dropbox, taskulamppu, gps (joka toisaalta huonontaa suunnistustaitoa)

Näitäkin olisi lisää varmaankin.

Vierailija
4/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään. Se on vain esine.

Vierailija
5/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan yleisesti tuottavuus ei ole lisääntynyt älypuhelinten myötä. Aikanaan internetin ja sähköpostin tuleminen aiheutti tuottavuuden lisääntymisen piikin, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut merkittävää muutosta.

Vierailija
6/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+ kaikenlaiset näppärät sovellukset aina mukana, kuten sanakirja, muistio, kalenteri, nettipankki, laski, sää, kamera, dropbox, taskulamppu, gps (joka toisaalta huonontaa suunnistustaitoa)

Tuollainen älypuhelin, johon ei saisi somesovelluksia, pelejä ja muita riippuvuutta aiheuttavia sovelluksia olisi muuten todella jees maailmanlaajuisesti. YouTube, Instagram, Snapchat, Jodel, TikTok, pelit yms. pitäisi julistaa puhelimissa laittomiksi.

Vierailija
7/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mielenkiintoinen aihe js hyvää keskustelua. Mun mielestä media vois ottaa laajasti aiheen käsittelyyn turhien uutistensa tilalle. Yhteiskunnallisesti tärkeä aihe!

Vierailija
8/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omistan vain perinteisen 2g-kännykän. Sillä voi soittaa ja vastaanottaa puheluita ja tekstailla. Ei kameraa, ei kuvia, ei gps:ää, ei nettiä. Elämä on hyvin simppeliä, kun ei hanki itselleen turhia kapineita.

M40+

Vierailija
9/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskakivut.

Vierailija
10/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someniska, riippuvuus ja nuorilla liika sometus joka voi johtaa jopa hyväksikäyttöön ( Oulu).

Ei sovi lapsille ollenkaan mutta vanhemmat ovat idiootteja.

Vierailija
11/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkään. Puhelin on eloton kappale, ja näin ei ole syyllinen yhtään mihinkään. Ainoastaan ne KÄYTTÄJÄT ovat syyllisiä noihin juttuihin, joilla ongelmia on.

Vierailija
12/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse omistan vain perinteisen 2g-kännykän. Sillä voi soittaa ja vastaanottaa puheluita ja tekstailla. Ei kameraa, ei kuvia, ei gps:ää, ei nettiä. Elämä on hyvin simppeliä, kun ei hanki itselleen turhia kapineita.

M40+

Minulla taas on älykännykkä, elämä on vielä simppelimpää kuin sinulla ja asioiden hoito helppoa. En käytä kännykkää kokoajan, en someta sillä, en postaile kuvia jne. On puhdas työkalu minulle. Kaikki nuo lieveilmiöt EIVÄT ole älykännykän vaan ihmisten itsensä aiheuttamia.

Vierailija
13/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pienet lapset vetävät itsensä pieneen mykkyrään, pää kumarassa ja hartiat jännittyneenä. Olen hoitanut jopa 4-vuotiaita lapsia niskakipujen vuoksi. t.fysioterapeutti

Vierailija
14/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M40+

Minulla taas on älykännykkä, elämä on vielä simppelimpää kuin sinulla ja asioiden hoito helppoa. En käytä kännykkää kokoajan, en someta sillä, en postaile kuvia jne. On puhdas työkalu minulle. Kaikki nuo lieveilmiöt EIVÄT ole älykännykän vaan ihmisten itsensä aiheuttamia.

Asioiden hoitamisen ei tarvitse olla helppoa, koska tuntilaskutus :)

Vierailija
15/15 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvasti yhä useammat vain tuijottaa sitä älypuhelinta. Monilla on jo normaali että kotona kaikki vahtaavat sitä omaa luuriaan. Mielenkiintoisempi se näyttää olevan kuin puoliso ja lapset. Ehkä seuraava askel on siirtyä kokonaan virtuaalimailmaan kun todellisuus ei mielytä? Ainakin niin kokonaan kun se on mahdollista maskin ja kuulokkeiden avulla.