Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri arvosteli 8 luokkalaista tet-tyttöä kohtuuttomasti!

Vierailija
11.01.2020 |

Tyttö tuli paikalle ajoissa, teki kaikki mitä pyydettiin ja oli kohtelias ja asiallinen. Työkaveri arvioi tytön työsuorituksen koululle ” tyhjänpäiväiseksi ja valitti kuinka tyttö ei mitään osannut. Minulle sanoi että ei käy täysillä tuo likka.
Itselläni on teinejä ja jäi kyllä paha mieli tytön puolesta. Mitä ihmettä voi odottaa joltain 14 -vuotiaalta? Onko aikuiset noin pihalla että kasiluokkalainenkin on oikeasti vielä lapsi, se tarvitsee ohjausta ja aikuisen tukea ja ennen kaikkea ymmärrystä osakseen. Jäi varmasti karmea kokemus tytölle, ikävä kyllä.

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voisi ilmoittaa kouluun omaa kantaasi?

Ehdottomasti tän kannalla. Pahoittelisin kollegan sanoja ja kertoisin olevani eri mieltä. Tylyttäisin myös ko. kollegaa. Tet on työelämään tutustumista, ideana ei ole että saa pariksi päiväksi osaavaa työvoimaa.

Vierailija
142/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan työkaverilla jotain henkilökohtaista tyttöä vastaan? Tunsiko kenties tytön vanhemmat tai muita sukulaisia ja tahtoi jotenkin kostaa tytön kautta jotain...

Törkeää käytöstä aikuiselta ihmiseltä!

Tämä tuli mullakin mieleen. Kokemusta on valitettavasti. Työkaveri, jonka vastuulla tettiläimen oli antoi surkeat arvostelut. Vierestä seuranneena mun mielestä tyttö teki just mitä piti, oli ajoissa ja hoiti hommat hyvin. Työkaveri taas perehdytti huonosti, nakkeli niskojaan ja oli tosi ikävä. Kävi ilmi, että tytön äiti oli kiusannut työkaveria koulussa erittäin pahasti. Fyysistä väkivaltaa, varasti avaimet, puhkoi renkaat pyörästä yms. ja tämä oli henkilökohtaista kaunaa tytön äitiä kohtaan. Työkaveri sai varoituksen ja tytön arvio korjattiin meidän muiden arvioiden pohjalta.

Tää kuulostaa musta oikeastaan kummankin osapuolen suhteen tosi surulliselta. En ole varma, olisinko itse työnantajan roolissa antanut ihan oikeaa varoitusta, mutta jotenkin olisi tietysti täytynyt eka arvioija saada tajuamaan, ettei hän voita tuolla mitään.

Mä olisin kyllä antanut jos oli aivan ilmeistä että kyseessä oli kosto. Ne on alaikäisiä kuitenkin ja lapsen kiusaaminen tuollaisessa tilanteessa on erityisen julmaa. Ei se tyttö äidilleen mitään voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ette sitten uskalla sanoa sille kollegallenne vastaan, hymisette vaan. Annatte hiljaista hyväksyntää toiminnalle!

Tää. Puuttukaa tuollaiseen, senon aikuisina teidän velvollisuus.

Vierailija
144/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan työkaverilla jotain henkilökohtaista tyttöä vastaan? Tunsiko kenties tytön vanhemmat tai muita sukulaisia ja tahtoi jotenkin kostaa tytön kautta jotain...

Törkeää käytöstä aikuiselta ihmiseltä!

Taisi nähdä tytössä tulevan pomonsa, eikä pystynyt pääsemään siitä yli.

Vierailija
145/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin aikoinaan päiväkodissa tetissä ja mua verrattiin viittä vaille valmistuneeseen yliopisto-opiskelijaan...

Ps. Itse käytin tet -todistuksia kun hain kesätöitä... (paitsi tuota yhtä)

Vierailija
146/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin yläasteella harjoittelussa kaupassa. Ja kaiken tein mitä sanottiin, ja hommaa kyllä riittikin hinnoittelussa ja hyllyttämisessä jo pelkästään yhdellä osastolla.

En ymmärrä miksi arviolapussa luki "ei sovellu alalle". Kyllä on ihminen huono jos ei kelpaa lätkimään hintalappuja ja nostelemaan saippuaa esille.

No, työkyvyttömyyseläkkeellähän minä nykyään olenkin.

Vierailija
147/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutais tuo työkaveri kortistoon muutamaksi vuodeksi miettimään käytöstään. Varmaankin joku katkera vanha haahka.

Vierailija
148/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin yläasteella harjoittelussa kaupassa. Ja kaiken tein mitä sanottiin, ja hommaa kyllä riittikin hinnoittelussa ja hyllyttämisessä jo pelkästään yhdellä osastolla.

En ymmärrä miksi arviolapussa luki "ei sovellu alalle". Kyllä on ihminen huono jos ei kelpaa lätkimään hintalappuja ja nostelemaan saippuaa esille.

No, työkyvyttömyyseläkkeellähän minä nykyään olenkin.

❤️

Vierailija
149/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaiden työpaikkojen epäreiluuden kohteeksi joutunieden nuorien uhrien meetoo-kokemuksia.

Onneksi näistä puhutaan nykyään ja ajat muuttuu.

Vierailija
150/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sairaiden työpaikkojen epäreiluuden kohteeksi joutunieden nuorien uhrien meetoo-kokemuksia.

Onneksi näistä puhutaan nykyään ja ajat muuttuu.

👆

Vierailija
151/161 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla, olin kaverin kanssa kukkakaupassa ja tehtiin mitä käskettiin. Saatiin todella huonot arvostelut ja palautteet ettei mitenkään pystytä kyseiseen työhön. KUmpikaan meistä ei ollut aikaisemmin ollut töissä saati töissä kukkakaupassa, joten tuntui aika rajulta. Kuitenkin olimme ajoissa paikalla kun työaika alkoi ja oltiin työpäivän loppuun asti, ei lintsattu ja oltiin asiallisia ja tehtiin mitä käskettiin.

Tettiarvostelut tuntuvat olevan todella mielivaltaisia. Omalla nuorella vähän samanlaisia kokemuksia. Lisäksi kuultiin myöhemmin, että samasta tettipaikasta oli muutkin saaneet yhtä masentavia arvioita - nuoret, jotka tiedän kunnollisiksi ja reippaiksi. Ilmeisesti kyllääntynyt osaston "esimies" purkaa omaa turhautumistaan ja pahaa oloaan tuolla tavalla.

Vierailija
152/161 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikkojen ohjeistus tettiläisten arvioinnista ei selvästikään ole ajan tasalla. Arvostelut heittelevät aivan laidasta laitaan eikä nuoren osaamisella ja asenteella tunnu olevan oikein mitään korrelaatiota arvosteluiden kanssa. Osa työpaikoista todellakin tuntuu odottavan saavansa ilmaisen työntekijän joka on heti valmiina hommiin, toiset antavat kiittävät arvioit jos nuori vain vaivautuu ajoissa paikalle eikä tee kauheasti vahinkoa.

Vierailija
153/161 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätevää arviointia tuo. Unohdetaan, että oikeaa on verrata vastaavanlaisiin toisiin tettiläisiin, eikä jo ammatissa toimiviin henkilöihin.

Harjoittelupaikkojen ohjaajat tuntuvat myös alinomaa unohtavan tämän: Vertaa muihin oppilaisiin äläkä ammattilaisiin!

Vierailija
154/161 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi kiusallista tettiläiselle tai harjoittelijalle että aletaan naureskelemaan kuinka huonoja harkkareita aiemmin yrityksessä on ollut. Siitä tulee vaan fiilis että mitäköhän minustakin mahdetaan puhua

Vierailija
155/161 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on taas ollut vallan huipulla. Täysin ala-arvoista toimintaa. TET tarkoitus on antaa nuorille positiivisia kokemuksia. Jos olisin tuon arvostelun antaneen pomo, niin keksisin tekosyyn työsuhteen purkuun.

Vierailija
156/161 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tosi kiusallista tettiläiselle tai harjoittelijalle että aletaan naureskelemaan kuinka huonoja harkkareita aiemmin yrityksessä on ollut. Siitä tulee vaan fiilis että mitäköhän minustakin mahdetaan puhua

Niinpä. Päiväkodissa vielä, missä hoidetaan/kasvatetaan ihan ammattina lapsia, joille tulisi olla esimerkkejä. Ja sitten itse käyttäydytään kuin pahaiset kakarat.

Vierailija
157/161 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla toi on niin tyypillistä käytöstä. Haukutaan kaikkia, seläntakana puhutaan p-kaa sen minkä keretään, ei opastetaan ollenkaan, ei perehdytetä, ei kerrota paikan tapoja ja käytäntöjä, sitte huudetaan naama punaisena, et ei näin...

Vierailija
158/161 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ite noin 15v sitten tettiläisenä syrjäisellä lähetyskirppiksellä, siellä kävi hyvällä säkällä kolme asiakasta päivässä ja meinasin kuolla tylsyyteen kun joskus ei ollut moneen tuntiin yhtään mitään tekemistä. Mutta nyt kun luen näitä muiden kokemuksia tet-harjoittelusta niin huhhuh, olinkin aika onnekas...

Vierailija
159/161 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonlinnassa eräässä hotellissa oli aikoinaan sama meininki, tettiläisennolis pitäny osata kaikki ja sit kun ei tiennyt jotain niin pyöriteltiin silmiä ja haukuttiin että miten et tuotakaan asiaa tiedä. Järkyttäviä kateellisia +30v. naisia kaikki, jotka kiusasi teinejä. En enää ikinä astunut jalalla kyseiseen hotelliin.

Vierailija
160/161 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tet läisen tarvi mitään edes osata vaan tutustua työelämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme