Mitä jos lapsi saa päiväkotipaikan vasta 1.8 mutta töihin olisi palattava 1.6?
Lapsi täyttää 3 vuotta toukokuun vika päivä eli minun olisi palattava töihin 1.6. Olen kuitenkin saanut nyt kuulla päivähoitotoimesta, että moni päiväkoti on kiinni kesällä, ja uusia lapsia muutenkin mahtuu vasta 1.8 kun ne vanhat lapset jää pois vasta heinäkuun kiinniolon aikana ym. muita syitä että miksi ei saa paikkaa ennen elokuuta. Sanoin että lain mukaan minun kuuluu saada paikka jos jätän hakemuksen ajoissa. Ja sanottiin, että joo joo mutta kesäksi saat kiertävän paikan eli lapsi menee kesällä viikoksi johonkin päiväkotiin ja viikoksi toiseen päiväkotiin jne ja saa vakipaikan vasta 1.8. Eli päivähoito pitäisi aloittaa kiertäen eri paikoissa, aina vaihtuu aikuiset ja talo ja muut lapset ja ei voi totutella mihinkään. Kuulostaa ihan mahdottomalta kun lapseni muutenkin on aika ujo, pelkää muutoksia ja vierastaakin vielä.
Mitä vaihtoehtoja tälle voisi olla? Paljonkohan maksaisi palkata kotiin yksityinen hoitaja kesä- ja heinäkuuksi? Lapsen sairauden takia hoitaja ei voi olla joku lukiolainen vaan pitää osata ottaa vastuu siihen sairauteen liittyen, mikään terveydenhoito-osaaja ei silti tarvi olla. Vai mitä muita vaihtoehtoja voisi olla tähän päiväkotialoitukseen?
Kommentit (83)
Laiton LTO kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laillistettu LTO kirjoitti:
Noin se menee.
Palkkaa hoitsu kotiin, maksa sille 2tonnia palkkaa eli sivukuluineen kustantaa sulle 3200€/kk.
Tai tyydy kiertolaispaikkaan.Nettopalkkani on kuussa 1700 euroa. Hoitovapaa on syönyt säästöt, koska halusin olla lapsen kanssa näin pitkään kotona. Mies maksaa minimielarit joten niillä ei paljoa 3200 euron hoitajaa palkata. Eikö muka saa ketään pienemmällä palkalla? Ei ole pakko olla laillistettu lto todellakaan. Ap
Itse saat 2500€/kk brutto, miksi jonkun pitäisi tulla reilusti alle kahdella tontulla?
Ei tarvitse jos ei halua. Ajattelin vain, että ei kaikki saa kesätöistä noin isoa palkkaa. Itsekin olin opiskeluaikana kesätöissä palkalla 1400 brutto kaksi kuukautta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat palkatonta, siirrät töiden aloitusta.
Minulle sopii. Onko työnantajan pakko myöntää jos vetoan tällaiseen syyhyn? Ap
Ei ole.
Aupair-tyttö elokuun alkuun asti tai kysyt onko mahdollisuutta päästä perhepäivähoitajalle.
Au pair on ehkä edullisin, jos hyvän onnistuu löytämään. 280-450e/kk käteen plus verot ja muut työnantajavelvoitteet riippuen työskentelyn pituudesta. Lisäksi toki ruoat ja oma huone ym. Ongelma vaan, että työaika max 25 h/vk, eli ei riitä kokopäiväiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Pelottelu kuuluu asiaan. Eli silloin ihmiset keksivät ratkaisun. Luultavasti uusi lapsi yritetään pitää mahdollisimman samassa paikassa, mutta jos paikat on kiinni ja ihmiset lomalla, niin pakkohan se on kierrättää. Se on sitten joka kesäinen ongelma, ellet pysty pitämään lasta lomalla koko päiväkodin sulkemisen ajan.
Itse hakisi paikkaa jo huhtikuulle, niin lapsi olisi vähän jo tottunut. Parashan olisi, että saisit yksityisen hoitajan. On olemassa yksityisen hoidon tuki, mutta en tiedä mitä kriteerejä pitää täyttää.
Sehän olisi hyvä, jos joku alkaisi kesän ajaksi yksityiseksi perhepäivähoito kaksi. Sitä tarvetta olisi muillakin.
Tulevina vuosina voin tietysti itse pitää kesälomaa ja anoa sen heinäkuuksi. Mutta nyt ekana kesänä ei ole niitä kertyneitä lomia.
Osaako joku neuvoa mistä kannattaisi kysellä noita yksityisiä hoitajia? Ja onko se todella noin kallista että 3200 kuussa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aupair-tyttö elokuun alkuun asti tai kysyt onko mahdollisuutta päästä perhepäivähoitajalle.
Asun lapsen kanssa kaksiossa, eli ei tänne aupairia mahdu. Meidän kunnassa ei ole muita kuin pari yksityistä perhepäivähoitajaa kunnan palvelusetelillä ja kuulin että ne lomailee aina juhannuksesta elokuun alkuun. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun lapsen kanssa kaksiossa, eli ei tänne aupairia mahdu. Meidän kunnassa ei ole muita kuin pari yksityistä perhepäivähoitajaa kunnan palvelusetelillä ja kuulin että ne lomailee aina juhannuksesta elokuun alkuun. Ap
Etkö voi asua hetken aikaa olohuoneessa lapsesi kanssa niin, että au pair saa teidän makuuhuoneenne?
Jos saisit palkatonta voisit ottaa itse hoitoon lapsia kesäksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisit palkatonta voisit ottaa itse hoitoon lapsia kesäksi.
Sekin kävisi. Kunhan vain keksin keinon saada palkatonta kun sitä ei meillä haluta myöntää. Ap
Ota osittaista hoitovapaata kesän ajalle, niin lapsen hoitoaika ainakin lyhenee, jos et muuta keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voi asua hetken aikaa olohuoneessa lapsesi kanssa niin, että au pair saa teidän makuuhuoneenne?
Hätätapauksessa voin, mutta suostuuko aupair menemään nukkumaan / makuuhuoneeseen aina klo 20 kun lapsi menee nukkumaan? Meillä on vain avokeittiö olohuoneeseen, eli jos olohuoneessa nukutaan niin ei voi olla siinä sitten samassa tilassa meluamassa. Ap
Kunta on velvollinen hankkimaan lapselle päivähoitopaikan jos vanhempi työllistyy yms.
Kunta hommatkoon kesäksi lisää väkeä töihin ja osa lapsistahan voi olla jo lomalla 1.6 alkaen. Nämä järjestelyt on kunnan ja päiväkodin päänvaiva, ei vanhemman joka tarvitsee lapselleen päivähoitopaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ota osittaista hoitovapaata kesän ajalle, niin lapsen hoitoaika ainakin lyhenee, jos et muuta keksi.
Sitä saa vain niin, että työaika on silti 30 tuntia viikossa ja päälle 1,5 tunnin työmatkat joka päivä eli hoitopäivä on silti lähes 8 tuntia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Soita kunnan päivähoidon toiminnan johtajalle ja kysy mikä on hoitopaikkatakuu.
Ainakaan meidän kunnassa ei voi aloittaa hoitoa jäämällä hoitopaikkatakuulle, pitää olla ensin hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kunta on velvollinen hankkimaan lapselle päivähoitopaikan jos vanhempi työllistyy yms.
Kunta hommatkoon kesäksi lisää väkeä töihin ja osa lapsistahan voi olla jo lomalla 1.6 alkaen. Nämä järjestelyt on kunnan ja päiväkodin päänvaiva, ei vanhemman joka tarvitsee lapselleen päivähoitopaikkaa.
Minulle on pitkin hampain luvattu "joku" päiväkotipaikka 4 kk hakemuksen jättämisestä mutta sanottu, että se ei ole vakipaikka vaan on kiertämistä päiväkodista toiseen ympäri kuntaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:llehan on sanottu, että hoitopaikan saa, mutta se ei ole sama päiväkoti, missä lapsi aloittaa elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Au pair on ehkä edullisin, jos hyvän onnistuu löytämään. 280-450e/kk käteen plus verot ja muut työnantajavelvoitteet riippuen työskentelyn pituudesta. Lisäksi toki ruoat ja oma huone ym. Ongelma vaan, että työaika max 25 h/vk, eli ei riitä kokopäiväiseksi.
Au pairille pitää lisäksi kustantaa lentoliput, eli kallis ratkaisu kahdeksi kuukaudeksi. Ja onko vierasta kieltä puhuva hoitaja lapselle sen stressittömämpi ratkaisu kuin kiertävä hoito? Lisäksi hoitajanhan piti olla lapsen sairauden suhteen osaava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ol sama ongelma viime vuonna. Olin palkattomalla kesän ja hoito+työt aloitettinn kesän jälkeen.
Miten sait neuvoteltua palkattoman? Meillä ei ole yleensä suostuttu myöntämään kenellekään palkatonta. Ap
Kerroin tilanteen avoimesti työnantajalle, lapsella myös erityisyyttä. Palkatonta anotaan, sitä ei ole työnantajan pakko myöntää. Onneksi sain.
Vierailija kirjoitti:
Kuntahan on luvannut paikan mutta on hankalaa aloittaa hoito suoraan lomakaudella, jolloin lapsi joutuu vaihtamaan hoitopaikkaa lomien mukaan.
Pelottelu kuuluu asiaan. Eli silloin ihmiset keksivät ratkaisun. Luultavasti uusi lapsi yritetään pitää mahdollisimman samassa paikassa, mutta jos paikat on kiinni ja ihmiset lomalla, niin pakkohan se on kierrättää. Se on sitten joka kesäinen ongelma, ellet pysty pitämään lasta lomalla koko päiväkodin sulkemisen ajan.
Itse hakisi paikkaa jo huhtikuulle, niin lapsi olisi vähän jo tottunut. Parashan olisi, että saisit yksityisen hoitajan. On olemassa yksityisen hoidon tuki, mutta en tiedä mitä kriteerejä pitää täyttää.
Sehän olisi hyvä, jos joku alkaisi kesän ajaksi yksityiseksi perhepäivähoito kaksi. Sitä tarvetta olisi muillakin.