Paljonko sulla opintolainaa?
Ja miten ajattelit maksaa sen pois, esim koska ja millaiset kuukausierät, ja mitä vaihtehtoja sulla oli maksuissa? :)
Onko muita lainoja?
Kauan opinnot kesti ja minkä ikäinen olet?
Itselläni opinnot 2 vuotta ja lainaa on 6500euroo. Muita lainoja päälle 2000 euron edestä joita maksan parhaillaan takaisin 120e/kk. En vielä ole aloittanut opintolainan takaisinmaksua enkä tiedä edes että tuleeko sieltä milloinka joku kirje tms.
Olen ajatellut että alkaisin maksaa vaikka sitten kun olen tämän päälle 2000euron lainan maksanut ensiksi pois.
Ikää mulla 29 vuotta.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
34v, jotain päälle 10 000. En maksa koskaan takaisin. Sanoin jo aluksi etten tule työllistymään tälle alalle. Silti pakotettiin ottaman laina.
Miten saat lykättyä maksua loputtomiin? ellei taustalla väh.5 vuoden työkyvyttömyys joutuu käsittääkseni maksamaan kaiken takaisin? Kiinnostas kun itse maksan työmarkkinatuesta lähes 100€/kk opintolainaa pois ja toimeentulotuessakaan lainaa ei huomioida menoksi tietääksenio(en nosat toimeentulotukea itse,ainakaan vielä). Opintolaina kyllä oikeastaan melkoinen ansa köyhälle, katsotaan tuloksi opiskelijana, mutta eipä sitten katsotakaan menoksi enää, jos ei onnistukaan työllistymään valmistumisensa jälkeen:( Onhan se "halpa" laina, mutta ei de paljon lämmitä ,kun työttömänä olemattomista tuloistaan sitä joutuu vuosia makselemaan.
Työkyvyttömyys. Aspi diag jo ennen opiskelua. Lääkäri kirjoitti paperit jo eläkkeeseen, mutta kelan oma lääkäri katsoi ettei riitä kuntoutukseen ja sossu pakotti lainaan ennen toimeentulotukea. Kävin keskusteluissa sanomassa ettei onnistu takaisin maksu, mutta byrokratia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä alapeukutetaan niitä, joilla ei ole lainaa? Onko se teistä jotenkin hieno, että ihminen elää velkarahalla?
Lähinnä ihmettelen kun kysytään opintolainasta niin selitellään asuntolainoista ja asunnon arvoista ja ihme ettei vielä autolainokin vedetä tähän mukaan ja niiden merkit ja vuosimallit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä alapeukutetaan niitä, joilla ei ole lainaa? Onko se teistä jotenkin hieno, että ihminen elää velkarahalla?
Lähinnä ihmettelen kun kysytään opintolainasta niin selitellään asuntolainoista ja asunnon arvoista ja ihme ettei vielä autolainokin vedetä tähän mukaan ja niiden merkit ja vuosimallit.
Ap aloituksessa: "Onko muita lainoja?"
Minusta on täysin luonnollista vastata kaikkiin aloittajan kysymyksiin eikä vain otsikon kysymykseen.
On opintolainaa, vajaa 10000e vielä jäljellä. Maksan ihan pankin ehdottamassa aikataulussa pois, olisiko ollut 130e tienoilla / kk. On asuntolainaa lisäksi mutta miten se tähän liittyy... Opinnot kesti 5 vuotta kuten pitikin ja olen 29-vuotias.
Otin nuorena 4000€ opintolainaa. En ikinä jaksanut suorittaa opintoja loppuun, menin pienituloisiin töihin. Aloin maksamaan lainaa takaisin n. 100€/kk, viimein tänä vuonna saan lainan maksettua, enää alle tonni jäljellä. Hirveä riippakivi ollut henkisesti, ei ollut fiksua ottaa kun ei sitten opiskelu kiinnostanutkaan.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 0e. Teen toista tutkintoa. Ei muita lainoja. Nyt toimeentulotuella
Millä perusteella saat perustoimeentulotuella opiskella? Mut pakotettiin ottaa laina tai mennä töihin lasun uhalla.
En ole oikeutettu opintotukeen, joten en myöskään saa opintolainaa (tukikuukaudet meni edelliseen tutkintoon). Töitä en ole yrityksistä huolimatta saanut, joten toimeentulotuki on ainut mahdollisuuteni. Ilman sitä minulla ei olisi lainkaan rahaa. Lasua ei voi tehdä, koska minulla ei ole lapsia. t. eri
En ottanu lainaa tukikuukausien aikana. Enää en lainaaees saa vaan toimeentulotuen.
33vuotta. Maksoin kerralla kaikki pois kun voitin veikkauksesta rahaa. Jäljellä oli velkaa 6,5 tonnia. Ennen makselen 90€/kk
Mulla oli myös vähän päälle 60 000 markkaa. Valmistuin 25-vuotiaana ja 40-vuotiaana oli viimeinen erä maksettu. Mutta kyllä oli nuo korot julman korkeat 90-luvulla. Nykykoroilla tuntuu ihan käsittämättömältä, että tuollaisia korkoja aikanaan maksettiin opintolainasta. Pääasiassa minimiäitiyspäivärahoilla ja kotihoidontuella maksoin opintolainan pois.