Jos tarvitset terveydenhoidollista apua kotona, kuka auttaa?
Jos saat haavan, näpyn, palovamman, tikun tai vaikka jonkun muun ei niin kivan ja ehkä ällöttävänkin puhdistusta, paikkausta tms. hoitoa vaativan asian jonnekin päin vartaloasi, etkä pysty itse tekemään asialle mitään, kuka auttaa?
Oletetaan, ettei terveydenhuoltoa ole käytettävissä tässä vaiheessa.
Kommentit (19)
Toinen toisiamme.
Itse oon ensihoitaja, jola on teholla työssä, ja mies ensihoitaja ja takana YK-komennuksia lääkinnässä x4.
Puoliso on terveydenhuollon ammattilainen. Noihin vaivoihin saa avun häneltä, jos on/kun tulee kotiin. Yleensä kyllä vaivani vaativat sairaalahoitoa, harvemmin mitään itsestään ohi menevää tai kotikonstein hoidettavaa on. Kuvaavaa ehkä on, että tunnen ainakin 90% kaupunkimme ensihoitajista ja sairaalan ensiavun henkilökunnasta etunimellä.
Asun erakkona luolassa. Metsän eläimet tulevat auttamaan minua. Pöllö kiskoo tikun varpaasta, susi nuolee haavan puhtaaksi.
Tintit nokkivat matoja kuhisevat paiseeni puhtaaksi.
Ei kukaan.
Onneksi korvavaikku puhdistamiseen on olemassa erilaisia tuotteita, ettei koko aikaa tarvitse heikko kuuloisena olla.
No jos on sellaisessa paikassa mun kehoa (esim selkä, takaraivo tai niska), mihin mä en ylety tai en näe, mutta jolle pitäisi kuitenkin tehdä jotain, joutuisin pyytämään mun siskoltani (asuu naapurissa) apua. Mutta jos on paikassa, mihin näen ja yletyn, voin tehdä toimenpiteen itsekin. Molemmilla kerroilla, kun mulla on polviin laitettu tekonivelet, hakaset olisi pitänyt käydä 2 viikon päästä poistattamassa terveyskeskuksessa, mutta poistin ne itse. Yhden hakasen päälle iho oli kasvanut sen verran umpeen, että piti pari kertaa hengittää syvään ennenkuin nappasin sen pois. Mulla kyllä asuu seinän takana ortopedi ja toisella puolella seinän takana sairaanhoitaja, joten hätätilassa voisi heiltäkin pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi terveydenhuolto ei ole käytettävissä?
Toisinaan voi tulla tilanne, että jotain tarvitsee tehdä, ennenkuin pääsee terveydenhuoltoon. Tai vaivaan saa avun ihan kotihoidolla, jos joku sitä voi antaa eikä terveydenhuoltoa asialla tarvitsisi näin ollen lainkaan vaivata.
Lisäksi voi olla tilanne, että et jostain syystä pääse terveydenhuoltoon, koska asia ei ole niin kiireellinen / päivystysasia.
Voitko tukeutua puolisoon tai johonkin muuhun henkilöön tällaisessa tilanteessa. Jälkimmäisessä tapauksessa keneen silloin tukeudut?
Itse kun ei ole muita
- Jos tulee haava mistä tulee runsaamman puoleisesti verta niin siihen vain talouspaperia ja teippiä
- Palohaavan hoitoon käytän voita
- Tikku tai muu vastaava jos ei ole erityisen syvällä niin sivuleikkureilla pieni pala ihoa kerrallaan pois kunnes tikku tulee mukana joskus onnistuu ihan pinsetillä poistaa
Minä itse, olen hoitaja. Kyllä ap: n mainitsemat pikkuvaivat tulisi jokaisen täysijärkisen osata itse hoitaa, eikä lähteä kuormittamaan ainakaan päivystystä. Poikkeuksena laaja palovamma. Näpyt, tikut eivät kuulu akuuttihoitoon. Jos on tetanusrokote otettuna, niin pienillä nirhautumilla ei ole kiire mihinkään.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
No jos on sellaisessa paikassa mun kehoa (esim selkä, takaraivo tai niska), mihin mä en ylety tai en näe, mutta jolle pitäisi kuitenkin tehdä jotain, joutuisin pyytämään mun siskoltani (asuu naapurissa) apua. Mutta jos on paikassa, mihin näen ja yletyn, voin tehdä toimenpiteen itsekin. Molemmilla kerroilla, kun mulla on polviin laitettu tekonivelet, hakaset olisi pitänyt käydä 2 viikon päästä poistattamassa terveyskeskuksessa, mutta poistin ne itse. Yhden hakasen päälle iho oli kasvanut sen verran umpeen, että piti pari kertaa hengittää syvään ennenkuin nappasin sen pois. Mulla kyllä asuu seinän takana ortopedi ja toisella puolella seinän takana sairaanhoitaja, joten hätätilassa voisi heiltäkin pyytää apua.
Juurikin tarkoitin mainitsemaasi tilannetta, jossa et itse ylety etkä kunnolla näe ko. kohtaa joka pitäisi esim. säännöllisesti puhdistaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juurikin tarkoitin mainitsemaasi tilannetta, jossa et itse ylety etkä kunnolla näe ko. kohtaa joka pitäisi esim. säännöllisesti puhdistaa.
Mun sisko varmaan. Tai sitten yksi naapurissa asuva nainen, joka muutti vuosi sitten lastensa kanssa takaisin lapsuudenkotiinsa. Uskoisin, että hän voisi hoitaa homman. Ollaan siis hänen kanssaan muutenkin aika paljon tekemisissä.
Ei ole ketään. Sitten kuolen, jos en voi itse auttaa itseäni.
Mies auttaa. On ensiaputaitoinen, ei kuitenkaan työskentele alalla. Samoin minä autan häntä, itse en ole niin taitava, mutta onnistun miehen antaessa neuvoja.
Minua ällöttää vuotavat haavat yms. helpommin, miestä ei ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinaan voi tulla tilanne, että jotain tarvitsee tehdä, ennenkuin pääsee terveydenhuoltoon. Tai vaivaan saa avun ihan kotihoidolla, jos joku sitä voi antaa eikä terveydenhuoltoa asialla tarvitsisi näin ollen lainkaan vaivata.
Lisäksi voi olla tilanne, että et jostain syystä pääse terveydenhuoltoon, koska asia ei ole niin kiireellinen / päivystysasia.
Voitko tukeutua puolisoon tai johonkin muuhun henkilöön tällaisessa tilanteessa. Jälkimmäisessä tapauksessa keneen silloin tukeudut?
Voin tukeutua puolisoon ja myös lapsiini mutta jos asia tosiaan on päivystysasia niin ilman muuta menen sinne päivystykseen. Päivystykseen on menty myös silloin jos vaikkapa lapsen tai puolison haava on tarvinnut puhdistusta kun se puhdistaminen onnistuu siellä päivystyksessä huomattavasti helpommin kuin kotona vaikka periaatteessa oikeilla välieillä osaisin sen terveydenhuollon koulutuksen saaneena tehdä itsekin.
Jopa alakoululainen voi auttaa. Eräs tyyppi jahtasi nauraen äitiään sakset kädessä kun halusi hoitaa selän finnejä...
Vierailija kirjoitti:
jos pitää puhdistaa joku kohta, johon en kunnolla näe, niin käytän avukseni peiliä. käsilläni ulotun jokaiseen paikkaan kehossani. Ihmiskeho on sunnitletu siten.
toistaiseksi olen pärjännyt aina ensiaputilanteissa yksin. Jos olen halunntu arvion siitä täytyykö mennä lääkäriin, olen soittanut. Kerran viilsin veitsellä sormeen ja verenvuoto ei oikein tyrehtynyt. Soitin tk:n päivystykseen (silloin vielä oli hyvinvointivaltio meillä ja tk:ssa päivystys) ja pyysivät tulemaan paikalle, niin lääkäri katsoo. Lääkäri pisti sitten liimalla haavan kiinni ja hoitaja tuikkasi jäykkäkouristustehosteen.
kyllähän sitä itse pitää osata selvitä elämästään ja niistä tilanteista, joista ei selviä, niin pitää osata soittaa neuvoa antavaan puhelimeen ja kysyä, että pitääkö ihan lääkäriin tulla.