”Lastentarhanopettaja” kertoi vaihtavansa työpaikkaa, kelaan.
Taisikin olla sitten sosionomi kyseessä. Hyvä vaan niin lapsi ehkä saa tilalle oikean opettajan, joka ei ole pätevä muuhun kuin perustyöhönsä, opettamiseen.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi vasu on muuten huomattavan sosiaalipedagoginen ;)
T. Sosionomi
Ei jumalauta mikä kommentti sosionomilta!!
”Sosiaalipedagoginen” :D
Mikäs siinä naurattaa? Sosiaalipedagogiikka läpäisee entistä vahvemmin varhaiskasvatuksen, että kannattaisi teidänkin siellä yliopistolla perehtyä asiaan. Jokainen, joka siitä vähänkään tietää, ymmärtää kohdella muita arvostavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten yliopistoväki on niin ilkeää? Aina vähättelemässä muita. En tod. halua tärkeilijöitä lapseni lähelle.
Ja lastentarhanopena en edes ylpeilisi yliopistotutkinnolla. Yliopistossa toki opiskellut, mutta pääsääntöisesti kandi, eli samantasoinen kuin AMK -tutkinto. Lisäksi kuten yllä mainittu, sosionomi on vielä opintopisteiltään jopa hiukan laajempi.
Mitä merkitystä sillä laajemmalla tutkinnolla on kun se ei sisällä opettajan pedagogisia opintoja? Voihan opettajakin olla vaikka hortonomi toiselta ammatiltaan, so?
No en nyt tuossa ottanut kantaa kumpi on pätevämpi. Otin esiin näkökulman, että molemmat ovat samantasoisia, alempia korkeakoulututkintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten yliopistoväki on niin ilkeää? Aina vähättelemässä muita. En tod. halua tärkeilijöitä lapseni lähelle.
Ja lastentarhanopena en edes ylpeilisi yliopistotutkinnolla. Yliopistossa toki opiskellut, mutta pääsääntöisesti kandi, eli samantasoinen kuin AMK -tutkinto. Lisäksi kuten yllä mainittu, sosionomi on vielä opintopisteiltään jopa hiukan laajempi.
Mitä merkitystä sillä laajemmalla tutkinnolla on kun se ei sisällä opettajan pedagogisia opintoja? Voihan opettajakin olla vaikka hortonomi toiselta ammatiltaan, so?
Sorry, mutta kaikilla kandeillakaan ei ole pedagogisia luettuna. Eivät sisälly joka yliopistossa automaattisesti tutkintoon.
Ap on trolli. Puoleen vuoteen ei ole edes ollut lastentarhanopettajia missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, mutta kaikilla kandeillakaan ei ole pedagogisia luettuna. Eivät sisälly joka yliopistossa automaattisesti tutkintoon.
No opettajankoulutuslaitoksissa taitaa kuitenkin sisältyä.
Vierailija kirjoitti:
Ap on trolli. Puoleen vuoteen ei ole edes ollut lastentarhanopettajia missään.
Juupajuu, lastentarhanopettaja on nykyään varhaiskasvatuksen opettaja. Entä sitten?
Olen LTO ja töissä Kelassa. Työkavereista yksi on sairaanhoitaja, pari on tradenomeja, muutama on hallintotieteitten maisteri ja taitaa pomolla olla tutkinto valtiotieteellisestä. Työparini pääaine on ollut tilastotiede.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki lääketieteen tai oikeustieteen kandeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toki lääketieteen tai oikeustieteen kandeilla.
Tässä puhutaan nyt kasvatustieteestä. Kaikilla kasvatustieteen kandidaateilla ei ole välttämättä pedagogisia opintoja taustalla.
Itse olen aina miettinyt, mikä himo opettajilla on kieltää muiden osaaminen. Eikö opettajan kuuluisi pikemminkin olla se, joka käyttäytyy esimerkillisesti, tuo esiin ihmisen vahvuudet ja saa muut ajattelemaan positiivisesti itsestään?
Aina morkkaamassa ja tallomassa muita. Ei yhtään mietitä, mitä voitaisi yhdessä saada aikaan. Omaa ylivertaisuutta vain pitää korostaa. Ihan älytöntä, jos tarkemmin ajattelee!
Kauheesti tääl puhutaan niinku esim varhaiskasvatuksen ammattilaisesta niinku koulutuksen pohjalta.
Voin sanoa, että ainaki itse koen että asia on niin, että kyse on persoonasta. Et millanen ihminen on. Koulutuksesta saatu tietotaito ei todellakaan ylitä sitä, millanen on ns. oikeanlainen persoona alalla. Enemmän vaikutusta ihmisellä, kun sillä minkä paperin on suorittanut. Ihmettelen miten ihmiset juttelee noin paljon itse tutkinnosta. Itse ainakin koen, että se on mun luonne jonka takia mä oon tälle alalle hakeutunu. Ihan minimaalinen merkitys on koulutuksella jonka hankin, oikeesti. Ihmettelen, jos muut ei oo samaa mieltä. :---D
Vierailija kirjoitti:
Kauheesti tääl puhutaan niinku esim varhaiskasvatuksen ammattilaisesta niinku koulutuksen pohjalta.
Voin sanoa, että ainaki itse koen että asia on niin, että kyse on persoonasta. Et millanen ihminen on. Koulutuksesta saatu tietotaito ei todellakaan ylitä sitä, millanen on ns. oikeanlainen persoona alalla. Enemmän vaikutusta ihmisellä, kun sillä minkä paperin on suorittanut. Ihmettelen miten ihmiset juttelee noin paljon itse tutkinnosta. Itse ainakin koen, että se on mun luonne jonka takia mä oon tälle alalle hakeutunu. Ihan minimaalinen merkitys on koulutuksella jonka hankin, oikeesti. Ihmettelen, jos muut ei oo samaa mieltä. :---D
Ajatteletko samoin myös luokanopettajista tai lääkäreistä, että ei se koulutus mitään kerro, persoona ratkaisee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse taidat tarvita sosionomia elämääsi. Hänen avullaan oppisit arvostamaan ihmisiä ympärilläsi.
(Minusta ainakin on mahtavaa, että lapseni saa kasvaa sosiaalisen asiantuntijan hoivissa. Yhdessä toisten kanssahan tätä elämää eletään)
Siis mitä mä juuri luin?
Oletko oikeasti noin tyhmä mitä esität? ”Sosiaalinen asiantuntijuus” ei taida ihan olla se mitä varhaiskasvatuksella haetaan.
Sun mielestä ryhmämuotoisessa kasvatuksessa ei tarvita sosiaalisen asiantuntijaa? Mietipä uudelleen.
- Uusi lapsi tulee, liittyy ryhmään, siirtyy elämänpiiristä toiseen
- Kinastellaan lelusta, ei osata jakaa
- Halutaan olla ensimmäinen, voittaa, ohittaa, puhua muiden päälle
- Rikotaan toisten rakennelmat
- Puhutaan ilkeitä, haukutaan muita
- Jätetään ulkopuolelle, kiusataan, hyljeksitään
- Tullaan isoveljiksi ja -siskoiksi
- Menetetään mummo, vanhempi, ystävä
- Käydään läpi vanhempien avioero
- Eletään päihdeperheessä
- Muutetaan ummikkona uuteen maahan ja kulttuuriin
... jatkanko? Päiväkodissa on ihmisiä kaikista elämäntilanteista, yhdessä. On konflikteja ja ristiriitoja, mutta niistä selvitään. Yhdessäoloa harjoitellaan, ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi kasvua harjoitellaan. Tämä jos joku on sosionomin työkenttää!
Ajatteletko samoin myös luokanopettajista tai lääkäreistä, että ei se koulutus mitään kerro, persoona ratkaisee?
-no lääkäristä en. Opettajasta sikäli joo, et persoona ratkasee. Mut siin vaan täytyy olla ne opetettavien aineiden tiedot kunnossa.
Varhaiskasvatuksessa se että sä oot empaattinen/hoivaava/tukeva, on se juttu. Sitä ei koulussa edes opeteta. Ja totta kai sun täytyy osata kertoo, et minkä värinen aurinko on ihan oikeasti taikka leikisti. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse taidat tarvita sosionomia elämääsi. Hänen avullaan oppisit arvostamaan ihmisiä ympärilläsi.
(Minusta ainakin on mahtavaa, että lapseni saa kasvaa sosiaalisen asiantuntijan hoivissa. Yhdessä toisten kanssahan tätä elämää eletään)
Siis mitä mä juuri luin?
Oletko oikeasti noin tyhmä mitä esität? ”Sosiaalinen asiantuntijuus” ei taida ihan olla se mitä varhaiskasvatuksella haetaan.Sun mielestä ryhmämuotoisessa kasvatuksessa ei tarvita sosiaalisen asiantuntijaa? Mietipä uudelleen.
- Muutetaan ummikkona uuteen maahan ja kulttuuriin... jatkanko? Päiväkodissa on ihmisiä kaikista elämäntilanteista, yhdessä. On konflikteja ja ristiriitoja, mutta niistä selvitään. Yhdessäoloa harjoitellaan, ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi kasvua harjoitellaan. Tämä jos joku on sosionomin työkenttää!
Tuota s2 opetusta antamaan sosionomi?
Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä mä juuri luin?
Oletko oikeasti noin tyhmä mitä esität? ”Sosiaalinen asiantuntijuus” ei taida ihan olla se mitä varhaiskasvatuksella haetaan.Sun mielestä ryhmämuotoisessa kasvatuksessa ei tarvita sosiaalisen asiantuntijaa? Mietipä uudelleen.
- Muutetaan ummikkona uuteen maahan ja kulttuuriin... jatkanko? Päiväkodissa on ihmisiä kaikista elämäntilanteista, yhdessä. On konflikteja ja ristiriitoja, mutta niistä selvitään. Yhdessäoloa harjoitellaan, ihmiseksi ja yhteiskunnan jäseneksi kasvua harjoitellaan. Tämä jos joku on sosionomin työkenttää!
Näähän osais kuka vaan, ei tähän sosionomia tarvita!
Jopa lastenhoitaja handlaa hyvin tällaiset asiat.