Lasten epätasa-arvoinen kohtelu
Kertokaa esimerkkejä siitä, kun vanhempi on kohdellut yhtä lasta eri tavalla kuin toista. Muut sitten kommentoivat, oliko tämä oikein toimittu. Minä aloitan: Esikoiselle ei maksettu ajokorttia, vaan hän joutui käymään lukion ohella töissä autokouluun päästäkseen. Kuopukselle taas maksettiin.
Kommentit (23)
Keskimmäiselle ei järjestetty rippijuhlia, muille kyllä. Nuorin sai eniten vaatteita, rahaa jatkuvasti tekemättä mitään, vaikka oli täys nisti. Keskimmäiselle paineet opiskelusta ja vanhempien ja vammaisen sisaruksen hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortin hankkimiseen ja muihin taloudellisiin apuihin voi vaikuttaa vanhempien taloudellinen tilanne. Esimerkiksi jos vanhempi työttömänä/opiskelee/äitiysloma, niin luonnollisesti ajokortin kustantaminen ei onnistu, kun taas myöhemmille lapsille voi onnistua taloudellisen tilanteen parannattua.
Lisäksi nuorimpien lasten kohdalla taloudellinen tilanne on luultavimmin parhaimmillaan, koska vähemmän kuluja lapsista ylipäätään (vanhemmat lapset muuttaneet pois kotoa), jolloin ainoaa kotona asuvaa voidaan lelliä enemmän. Lisäksi työkokemuksen myötä palkat ovat varmaan parantuneet ja mahdollisesti lainojakin (opintolaina/asuntolaina) on voitu saada jopa maksettua.
Onko se kuitenkaan oikein? Olen muuten lukenut sellaisenkin teorian, että vanhemmat huolehtivat nuorimmasta lapsesta kauemmin kuin muista. Tämä johtuu siitä, että sitten kun lopettaa viimeisemmän lapsen taloudellisen ja muun avustamisen, päättyy yksi elämänvaihe, ja on yhden askeleen lähempänä vanhuutta.
Tässä on vielä se ärsyttävä juttu, että nuorin tuskin osaa olla kiitollinen asemastaan. Hänhän ei tiedä tai muista sitä, että vanhemmat sisarukset ovat aikoinaan joutuneet tekemään paljon enemmän töitä niiden etuuksien vuoksi, jotka hänellä itsellään on automaattisesti.
Minusta on se on reilua, jos kumpikin saa käyttää sen rahan itse. Siinä vaiheessa, kun lahjan antaja pyytää jakamaan sen perheen kanssa, asia menee vaikeaksi.