Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten epätasa-arvoinen kohtelu

Vierailija
10.01.2020 |

Kertokaa esimerkkejä siitä, kun vanhempi on kohdellut yhtä lasta eri tavalla kuin toista. Muut sitten kommentoivat, oliko tämä oikein toimittu. Minä aloitan: Esikoiselle ei maksettu ajokorttia, vaan hän joutui käymään lukion ohella töissä autokouluun päästäkseen. Kuopukselle taas maksettiin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte myös kertoa siitä, kun serkkukatras saa epätasa-arvoista kohtelua isovanhemman taholta. Mitä mieltä olette taas siitä, että kuopukselle järjestettiin paljon suuremmat ylioppilasjuhlat kuin muille oli pidetty? Sinne kutsuttiin sellaisiakin sukulaisia, joiden kanssa ei muuten olla tekemisissäkään. Näin ollen tämä juhlittava sai tietenkin paljon enemmän lahjarahaa kuin isosisaruksensa aikoinaan. Tästä taas seurasi, että sisarukset ihmettelivät ja kadehtivat sitä, miten vähällä työllä tämä nuorin pääsi itsenäisen alkuun, muutti uudelle paikkakunnalle ynnä muuta.

Vierailija
2/23 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorinta lasta kuljetetaan kouluun ja harrastuksiin päivittäin, vanhempia ei oikeastaan koskaan. Sitten isommat saavat ajokortit, jotka vanhemmat maksavat sillä ehdolla, että auttavat muuta perhettä kuskihommissa, vaikka juuri nämä henkilöt on totutettu kulkemaan joka paikkaan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette, ovatko nuo yllä mainitut OK?

Vierailija
4/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhemmat antavat yksilapsisen perheen lapselle x määrän rahaa ja kaksilapsisen perheen lapsille x määrän rahaa kahdelle jaettuna. Eli yhdelle kymppi ja toisille kymppi jaettuna eli 5 per nenä. Reilua eikö totta.

Vierailija
5/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdelle lapselle tehdään polttopuut, muille ei.

Vierailija
6/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte myös kertoa siitä, kun serkkukatras saa epätasa-arvoista kohtelua isovanhemman taholta. Mitä mieltä olette taas siitä, että kuopukselle järjestettiin paljon suuremmat ylioppilasjuhlat kuin muille oli pidetty? Sinne kutsuttiin sellaisiakin sukulaisia, joiden kanssa ei muuten olla tekemisissäkään. Näin ollen tämä juhlittava sai tietenkin paljon enemmän lahjarahaa kuin isosisaruksensa aikoinaan. Tästä taas seurasi, että sisarukset ihmettelivät ja kadehtivat sitä, miten vähällä työllä tämä nuorin pääsi itsenäisen alkuun, muutti uudelle paikkakunnalle ynnä muuta.

Eihän isovanhemmat mitään ylioppilasjuhlia järjestä, vaan lasten vanhemmat. Serkuilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ei nuo lahjat edes mitään isoja Suomessa ole. Monesta ei lahjakalu edes juuri perusta.

Vierailija
7/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Pojille maksettiin tiskauksesta ja muusta kodintöistä rahaa, mutta tyttöjen piti tehdä sama ilmaiseksi.

2) Isovanhemmat olivat todella läheisissä väleissä yhden serkuksen kanssa jolla ei ollut sisaruksia, eikä kuin yksi vanhempi, köyhä vieläpä, elämässään. Ottivat mukaan matkoille enemmän kuin niitä joilla oli sisaruksia ja kaksi työssäkäyvää, hyvätuloista, vanhempaa. Lisäsivät hänet myös testamenttiinsa.

Vierailija
8/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän isovanhemmat mitään ylioppilasjuhlia järjestä, vaan lasten vanhemmat. Serkuilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Ei nuo lahjat edes mitään isoja Suomessa ole. Monesta ei lahjakalu edes juuri perusta.

Siis vanhemmat nämä juhlat järjestivät. Anteeksi, kun kerroin harhaanjohtavasti.

Minun tuttavapiirissäni kyllä on annettu rahalahjoja rippi- ja ylioppilasjuhlien yhteydessä. Mitä enemmän on vieraita, sitä enemmän tulee rahaa.

Vierailija
9/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna vanhemmat antaa rahalahjat, siskolle saman kuin minulle. Mutta minut ohjeistetaan, että minun pitää jakaa se tasan oman perheeni jäsenten kesken (mies ja kolme lasta) ja nyt kun on lapsenlapsiakin, niin vielä lapsenkin perheelle tasan.

Eli jos sisko saa 500 niin minä saan 100, mieheni 100, kaksi meidän lapsista 100, ja kolmas 33, hänen puolisonsa 33 ja heidän lapsensa 33.

Vierailija
10/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko saa samat lahjat kuin minä, vaikka tienaa minua enemmän. Ei se noita lahjoja edes tarvitsisi.

Vierailija
11/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluna vanhemmat antaa rahalahjat, siskolle saman kuin minulle. Mutta minut ohjeistetaan, että minun pitää jakaa se tasan oman perheeni jäsenten kesken (mies ja kolme lasta) ja nyt kun on lapsenlapsiakin, niin vielä lapsenkin perheelle tasan.

Eli jos sisko saa 500 niin minä saan 100, mieheni 100, kaksi meidän lapsista 100, ja kolmas 33, hänen puolisonsa 33 ja heidän lapsensa 33.

Mielestäni ihan reilu systeemi. Kumpikin sisarus perheineen saa yhtä paljon.

Vierailija
12/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vanhemmat nämä juhlat järjestivät. Anteeksi, kun kerroin harhaanjohtavasti.

Minun tuttavapiirissäni kyllä on annettu rahalahjoja rippi- ja ylioppilasjuhlien yhteydessä. Mitä enemmän on vieraita, sitä enemmän tulee rahaa.

Että on saattanut saada ihan pari satasta sua enemmän. Sillä on tuo raha mennyt baariin ihan kuin sullakin.

Vierailija
13/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisaruksella ei ole siis perhettä

Vierailija
14/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuveli laitettiin harrastamaan kitaransoittoa, minut balettitunneille. Inhosin vaaleanpunaisia hörselöitä. Koko huoneeni oli vaaleanpunainen, vaikka inhosin ko väriä, pikkuveljelläni ei ollut mitään vaaleanpunaista.

Vierailija
15/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksos tytöt joita äiti on aina kohdellut epätasa-arvoisesti.

Suosii sitä joka on enemmän itsensä näköinen.

Vauvoina kun toinen pudotti tutin "uppitta tippuiko tutti, tuotta tinulle".

Toiselta putoaa tutti "mitä sä sen sinne puotit, ole sitten ilman" äänensävykin muuttuu sekunnissa, riippuu kummalle puhui.

Sama jatkuu edelleen kun ovat isoja.

Kauheetaa kuunneltavaa vierestä.

Vierailija
16/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuopuksena saanut mitään, pientä tai isoa, koska "ei ole rahaa". Esikoisen leluja, kirjoja, harrastusvälineitä oli nurkat täynnä. Lehtitilauksia esikoisen mieltymysten mukaan koko lapsuus. Esikoinen sai a*rvostella ja p*ilkata pienempiä, tätä pidettiin hauskana "vitsailuna".

En olisi kaivannut tavaraa tai rahaa, vaan sitä että vanhempani olisivat nähneet, kuka olen ihmisenä ja mistä pidän. Ihan halvatkin asiat p*ilkattiin tai t*yrmättiin tai torjuttiin. Mietin usein, miltä olisi tuntunut kasvaa kuten siskoni? "Ai sinä olet tällaisesta kiinnostunut, no kannustetaampa sinua näin ja noin".

Vierailija
17/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kuopuksena saanut mitään, pientä tai isoa, koska "ei ole rahaa". Esikoisen leluja, kirjoja, harrastusvälineitä oli nurkat täynnä. Lehtitilauksia esikoisen mieltymysten mukaan koko lapsuus. Esikoinen sai a*rvostella ja p*ilkata pienempiä, tätä pidettiin hauskana "vitsailuna".

En olisi kaivannut tavaraa tai rahaa, vaan sitä että vanhempani olisivat nähneet, kuka olen ihmisenä ja mistä pidän. Ihan halvatkin asiat p*ilkattiin tai t*yrmättiin tai torjuttiin. Mietin usein, miltä olisi tuntunut kasvaa kuten siskoni? "Ai sinä olet tällaisesta kiinnostunut, no kannustetaampa sinua näin ja noin".

jatkuu:

Vaikeimpia ja kipeimpiä on ehkä vastakkaiseen s*ukupuoleen tai ulkonäköön liittyvät ilmiöt. Pieni lapsi lähes k iusattiin ja naureskeltiin h *engiltä, jos "tykkäsi" jostakin. Suhtauduin v*ihamielisesti vielä lähes aikuisena poikien huomioon, enkä ole ymmärtänyt kuin vasta nyt mistä se johtui.

Samalla olen tajunnut että se vanhin eli täysin normaalia tytön elämää, poikaystävineen ja laittautumisineen.

Miksi? Kysyn usein. Kukaan perheestämme ei edelleenkään koe, että tässä oli jotain väärää.

Vierailija
18/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortin hankkimiseen ja muihin taloudellisiin apuihin voi vaikuttaa vanhempien taloudellinen tilanne. Esimerkiksi jos vanhempi työttömänä/opiskelee/äitiysloma, niin luonnollisesti ajokortin kustantaminen ei onnistu, kun taas myöhemmille lapsille voi onnistua taloudellisen tilanteen parannattua.

Lisäksi nuorimpien lasten kohdalla taloudellinen tilanne on luultavimmin parhaimmillaan, koska vähemmän kuluja lapsista ylipäätään (vanhemmat lapset muuttaneet pois kotoa), jolloin ainoaa kotona asuvaa voidaan lelliä enemmän. Lisäksi työkokemuksen myötä palkat ovat varmaan parantuneet ja mahdollisesti lainojakin (opintolaina/asuntolaina) on voitu saada jopa maksettua.

Vierailija
19/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä vanhempasi ovat, kun sinulla on lapsenlapsiakin?

Vierailija
20/23 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajokortin hankkimiseen ja muihin taloudellisiin apuihin voi vaikuttaa vanhempien taloudellinen tilanne. Esimerkiksi jos vanhempi työttömänä/opiskelee/äitiysloma, niin luonnollisesti ajokortin kustantaminen ei onnistu, kun taas myöhemmille lapsille voi onnistua taloudellisen tilanteen parannattua.

Lisäksi nuorimpien lasten kohdalla taloudellinen tilanne on luultavimmin parhaimmillaan, koska vähemmän kuluja lapsista ylipäätään (vanhemmat lapset muuttaneet pois kotoa), jolloin ainoaa kotona asuvaa voidaan lelliä enemmän. Lisäksi työkokemuksen myötä palkat ovat varmaan parantuneet ja mahdollisesti lainojakin (opintolaina/asuntolaina) on voitu saada jopa maksettua.

Onko se kuitenkaan oikein? Olen muuten lukenut sellaisenkin teorian, että vanhemmat huolehtivat nuorimmasta lapsesta kauemmin kuin muista. Tämä johtuu siitä, että sitten kun lopettaa viimeisemmän lapsen taloudellisen ja muun avustamisen, päättyy yksi elämänvaihe, ja on yhden askeleen lähempänä vanhuutta.