Kukaan ihminen ei tarvitse yli 30 neliön asuintilaa.
Miten on mahdollista että keskimääräinen asuintila/hlö on 40 neliötä?? Käsittämätöntä... Ja yksin asuvilla vielä paljon enemmän. N. 60 neliötä.
Koittakaa nyt hyvät ihmiset tyytyä vähempään, se on vain tottumiskysymys!
Häpeällistä että maailma täyttyy ihmisten asumuksista kun tilaa vaaditaan järjettömiä määriä...
Kommentit (96)
Tuo ei riittäisi meille, eikä kyse ole edes haluamisesta. Kumpikin tarvitsee oman erillisen ja jossain määrin äänieristetyn työhuoneen. Teemme kummatkin etätyötä ja työpuhelut sun muut ovat luottamuksellisia/ salaisia. Työhuoneissa pitää olla työpöytä (useammalle näytölle) ja säilytystilaa papereille sun muille ja huoneen pitää olla sellainen, että videoneuvotteluissa ei näytä sotkuiselta ja kamalalta asiakkaiden takia, eli ei mitään koirankoppia.
Tähän nähden meidän kahden hengen 110 neliötä ei mielestäni ole järin paha. Viihdymme viileässä (+18-19 astetta) ja ei tarvitse kulkea yli tunnin matkan päähän työpaikoille.
Meghan Markle tarvitsee yli 3000 neliötä!
Vaikea löytää 30 neliöistä omakotitaloa..
Vierailija kirjoitti:
Kotona vietetään normaalisti vain pari tuntia töiden jälkeen ennen nukahtamista.
Täh? :D Jos mä pääsen neljältä töistä, olen kotona 16:05. Nukkumaan menen klo 01:00. On siinä vähän enemmän kuin pari tuntia.
Meillä kyllä miehen kanssa on juurikin tuo 30 neliötä per nuppi kaksiossamme. Tätä ennen asuin 7 vuotta 28 neliössä.
Itselläni on noin 42m2. Haluaisin noin 5m2 enemmän sekä lasitetun parvekkeen. Mutta on tämäkin ok.
Vierailija kirjoitti:
Kotona vietetään normaalisti vain pari tuntia töiden jälkeen ennen nukahtamista.
Oikea kokoomuslainen päiväuni (kunhan ei koske itseä)
4-henkiselle perheelle 120 m2 on paljon. Meillä on vähemmän, ja tuntuu tosi väljältä. Nykyään haaveilen välillä omasta pienestä yksiöstä tai kuution muotoisesta "minitalosta" tai mobile homesta, jossa olisin vain minä yksin ja välttämättömimmät tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin asuvana 75 neliötä, enkä yhtään pienemmässä haluaisi asua. Haluan että on erikseen makuuhuone, olkkari ja työhuone / tietokonepelihuone, ja lisäksi tietysti täytyy olla kylppäri ja keittiö. Ahdistavaa sellainen pikkukopissa eläminen, jota nuorena ja köyhänä tietysti joutui kokemaan. Opiskelijana asuin 17 neliön ns. itsemurhayksiössä.
Niin. Aivan. "Haluan, haluan, haluan"
Mutta et tarvitse...
Olen samaa mieltä kuin tässä alussa,mulla oli 80neliötä yksin koska lapsena jouduin asumaan semmosessa kylmässä pikku mökissä jossa asui 5 muuta!
Se oli kamalaa!
Nautin ihanasta valoisasta kolmiostani.
Myöhemmin muutin kaksioon,mutta sekin on 60neliötä ja nimenomaan KOSKA MÄ HALUAN!
Ei kiitos mille mökkirähjälle tai pikkukoppero yksiölle,yök.
Mä haluan asua näin,kiitos kysymästä.
Minä haluaisin asua neliössä. Meitä on täällä minä ja kouluikäinen lapsi.
Haluaisin
- molemmille oman makkarin
- työ-/vierashuoneen
- olohuoneen
- tilavan keittiön, jonne mahtuu iso (6-8 hengen) ruokapöytä
- kodinhoitohuoneen
- erillisen wc:n
- saunan.
Todellisuudessa meillä on:
- 1 yhteinen makkari
- olohuone
- keittiö, jonne mahtuu neljän hengen pöytä
- vessa-kylppäriyhdistelmä.
Ankeaa on. Olen paljon kotona, joten olisi kivaa viihtyä kotona. Olisi myös hyvä, että lapsella olisi oma tila missä olla kavereiden kanssa. Oma makkari molemmille nyt vähintään. Mutta en ole ainakaan vielä valmis laittamaan yli tonnia asumiseen. :/
Tavallinen ihminen haluttaisiin tuotantorobotiksi, joka ei saisi asua, kulkea eikä syödä haluamallaan tavalla. Ei tietenkään saisi tavata sukulaisia tai ystäviä jos eivät asu samassa pihapiirissä. Ei tietenkään juhlia tai muuta turhuutta. Mistä näitä na***ja nykyään sikiää. Itse asun 60m2 kaksiossa yksin. Tässäkään ei ollut alunperin kunnon säilytystiloja vaan ne piti itse laittaa. Muuten ihan ok, ei mitenkään liian iso. Voisin toki asua n 10m2 pienemmässäkin jos siinä olisi hyvä pohja.
Täh? Mulla on olohuone jo yksinään yli 30 m^2. Yks makkari on nukkumiseen, toinen elektroniikka / harrastepaja ja kolmannesta tulee punttisali.
-M28
Vierailija kirjoitti:
Ketuttaako, kun mulla on varaa asua yksin 130 neliön omakotitaloa 😊 Voisi olla isompikin, mutta tämä riittää...
Mistäpäin tuo ”asua taloa” sanonta on, minusta kuulostaa ihan hullulle
M46
Ehkä en tarvitse, mutta sattuu olemaan varaa asua väljemmin. Onneksi en asu jossain kaupungin pikkukopissa vuokratalohelvetissä.
Nämä meillä on 22m2 tyypit unohtavat, että kerrostalo yhtiössä on paljon yhteisiä tiloja, jotka kuitenkin on okt talon neliöissä mukana, mutta nämä eivät niitä laske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin asuvana 75 neliötä, enkä yhtään pienemmässä haluaisi asua. Haluan että on erikseen makuuhuone, olkkari ja työhuone / tietokonepelihuone, ja lisäksi tietysti täytyy olla kylppäri ja keittiö. Ahdistavaa sellainen pikkukopissa eläminen, jota nuorena ja köyhänä tietysti joutui kokemaan. Opiskelijana asuin 17 neliön ns. itsemurhayksiössä.
Mutta et tarvitse...
Niin, no en toki välttämättä tarvitse. Mutta toistaiseksi ihmisellä on vapaus käyttää itse tienaamansa rahat myös minimivälttämättömyyttä väljempään asumiseen jos niin haluaa. Mihin ihmeen kommunismiin osa on kaikkea ilmastonmuutoksen yms. nimissä ajamassa, maailmaan jossa joku ylhäältäpäin sanoisi millainen asunto sulla pitää olla, miten saat tai et saa matkustella tms. Olisipa se ahdistava maailma jossa yksilölliset valinnat olisi kiellettyjä!
Sinänsä sen uskon että ilmastonmuutoksen takia voi tulla jotain rajoituksia. Mutta ei se voi mennä niin että suoraan sanellaan kieltoja vaan esim. henkilökohtainen hiilijalanjälkiraja tms, jonka puitteissa saa itse valita mihin kiintiönsä käyttää. Joku käyttää asumiseen, joku matkusteluun, joku lemmikeihin, joku autoiluun tms. Mutta tällä hetkellä sellaisia rajoituksia ei vielä ole ja ihmiset saa elää kukin kuten haluavat.
Näistä rajoituksista voidaan keskustella siinä vaiheessa kun on saatu neuvoteltua globaalisti rajoituksia subjektiiviseen lisääntymisoikeuteen. Eli ei ikinä.
Suurin ongelma on räjähdysmäinen väestönkasvu ja siitä johtuvat ongelmat kuten vesipula, metsien hävittäminen, viljelysmaan loppuminen, taudit+sairaudet ja niiden leviäminen yms. Jokainen syntyvä yksilö haluaa parempaa elintasoa eli kulutus ei vähene eikä varmasti muutu ekologisemmaksi väestömäärän lisääntyessä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti on linkki lisääntyneiden mt-ongelmien, ja koppiasumiseen siirtymisen välillä. Vanhusten kunnon huonontumisen on jo myönnettykin liittyvän pienentyneeseen elintilaan. Vähemmästäkin moni sekoaa kun asuminen on nykyään täynnä ongelmia saunattomuudesta, kylmälaitteiden, kokkauslaitteiden, varastotilojen, äänieristyksen puutteellisuudesta, ei ole pihaa käytössä, Yövieraita ei mahdu asiallisesti majoittamaan... ihan normaaleista asioista voi tulla kohtuuttoman ankeita ja vaikeita.
Juuri näin. Ei voi mennä saunaan rentoutumaan ja lämmittelemään, koska ei ole saunaa. Yövieraita ei voi majoittaa paitsi korkeintaan lapsen yhden kaverin patjalle lattialle. Aikuisia on vähän ikävä laittaa patjalle olkkariin.. Mitkään pidemmät kyläilyt eivät tule kysymykseen kun ei ole tilaa majoittaa.
Sukujouluja, illanistujaisia tms ei voi järjestää isommalle porukalle, kun asuntoon ei mahdu kuin neljän hengen ruokapöytä.
Pihalle meneminen vaatii aina erikseen lähtemisen ja säällisten vaatteiden pukemisen, kun piha = kerrostalon piha eli käytännössä menet kadulle tai lähimetsään tms.
Harrastusmahdollisuudet ovat rajalliset, koska naapurit eivät oikein tykkää musisoinnista, karaokeilloista kavereiden kanssa tai yhtään mistään mistä lähtee ääntä. Pihahommia ei tietenkään voi harrastaa, kun ei ole pihaa. Kaikenlaisen nikkaroinnin voi myös unohtaa, kun ei ole tiloja.
Kylläpä alkoi kyrsiä tämä kerrostaloelämä nyt kun näitä oikein listaa. Sinänsä nautin vaivattomasta asumisesta, mutta onhan se vaan fakta että mitään puuhastelua et kerrostalossa harrasta. Jotenkin elämä on ohuempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? :D Jos mä pääsen neljältä töistä, olen kotona 16:05. Nukkumaan menen klo 01:00. On siinä vähän enemmän kuin pari tuntia.
Meillä kyllä miehen kanssa on juurikin tuo 30 neliötä per nuppi kaksiossamme. Tätä ennen asuin 7 vuotta 28 neliössä.
Me nukutaankin kotona.
Tilaa on 300 neliötä. Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta et tarvitse...
Miksi aina pitäisi elää vain sen varassa mitä tarvitsee?
Vierailija kirjoitti:
Nämä meillä on 22m2 tyypit unohtavat, että kerrostalo yhtiössä on paljon yhteisiä tiloja, jotka kuitenkin on okt talon neliöissä mukana, mutta nämä eivät niitä laske.
Niinkuin pyörävarasto? Se on kylmätilaa, kuten sinulla siinä okt:n autokatoksessakin.
Varmasti on linkki lisääntyneiden mt-ongelmien, ja koppiasumiseen siirtymisen välillä. Vanhusten kunnon huonontumisen on jo myönnettykin liittyvän pienentyneeseen elintilaan. Vähemmästäkin moni sekoaa kun asuminen on nykyään täynnä ongelmia saunattomuudesta, kylmälaitteiden, kokkauslaitteiden, varastotilojen, äänieristyksen puutteellisuudesta, ei ole pihaa käytössä, Yövieraita ei mahdu asiallisesti majoittamaan... ihan normaaleista asioista voi tulla kohtuuttoman ankeita ja vaikeita.