Kukaan ihminen ei tarvitse yli 30 neliön asuintilaa.
Miten on mahdollista että keskimääräinen asuintila/hlö on 40 neliötä?? Käsittämätöntä... Ja yksin asuvilla vielä paljon enemmän. N. 60 neliötä.
Koittakaa nyt hyvät ihmiset tyytyä vähempään, se on vain tottumiskysymys!
Häpeällistä että maailma täyttyy ihmisten asumuksista kun tilaa vaaditaan järjettömiä määriä...
Kommentit (96)
No me mahdutaan sitten ap:n normeihin kun asumme miehen kanssa kaksiossa, 28,5m2/hlö.
Muuten en kommentoi, mutta 13neliöö on meillä per pää. Tää on varmaan yks syy, miksi kaikissa testeissä ollaan keskimääräistä huomattavasti ekologisempia.
Ei kelpaa näille ilmastokytille kuitenkaan. Pihvit yrittää viedä suusta ja autoa ei saisi käyttää, vaikka oikeastihan jokaiselle yli 5-henkiselle ruokakunnalle kannattaisi antaa joukkoliikennetukea kulkemiseen.
Minulla on 50-neliöinen, erittäin huonosti pohjasuunniteltu, invamitoitettu asunto (eli "terveiden" mukaan muutenkin suunniteltu ja tasot muokattu). Useiden liikkumisen apuvälineideni kanssa ylimääräistä tilaa ei juuri ole.
Eli kyllä, tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos ihan piruuttas ilmakuvaa Suomesta ja palataan sen jälkeen asiaan.
Ja miten tämä liittyy tähän asiaan?
Siten, että AP oli huolissaan tilan loppumisesta. Kannattaisiko opetella lukemaan ennen kuin tulee keskustelupalstalle päätään paukuttamaan?
Me asutaan miehen kanssa kaksin omakotitalossa, asuinpinta-alaa noin 130 neliöä ja kokonaispinta-ala reilu 200 neliöä. Tontti vajaa 2000 neliöä. Olemme lapsettomia. Tilaa juuri sopivasti ja edullisempaa tässä asuminen on kuin monessa koirankopin kokoisessa kerrostaloasunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin asuvana 75 neliötä, enkä yhtään pienemmässä haluaisi asua. Haluan että on erikseen makuuhuone, olkkari ja työhuone / tietokonepelihuone, ja lisäksi tietysti täytyy olla kylppäri ja keittiö. Ahdistavaa sellainen pikkukopissa eläminen, jota nuorena ja köyhänä tietysti joutui kokemaan. Opiskelijana asuin 17 neliön ns. itsemurhayksiössä.
Niin. Aivan. "Haluan, haluan, haluan"
Mutta et tarvitse...
Eihän siinä mitään, jos tuollaisen maksaa itse, mutta yhteiskunnan ei pidä kenenkään ylisuurta asumista tukea millään tavoin.
Suunnittelen 300 neliöistä oktaloa meille, siinä olis sitten 40 neliötä per pää.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan mieheni kanssa 28m2 yksiössä ja isompaan emme halua. Vuokra on 257e/kk sisältäen sähkön ja veden.
Voi kuinka kaipaankaan pikkukaupunkien vuokria!
Nuorena asuin muutaman tuhannen asukkaan kylänpahasessa, jossa 35-neliöisen asunnon vuokra oli n. 330€. Nykyisessä kotikaupungissani – palvelujen ja ”työmahdollisuuksien” ääressä – maksan 25 neliöstä 595€...
Meillä on vaimon kanssa 460 neliötä tässä talossa, asumme kahdestaan. Silti tästä kaupunkitontin pinta-alasta on alle 10% rakennettu. Ei lopu Suomesta tila vaikka meillä olisi 1000 neliötä asuintilaa per sierainpari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksin asuvana 75 neliötä, enkä yhtään pienemmässä haluaisi asua. Haluan että on erikseen makuuhuone, olkkari ja työhuone / tietokonepelihuone, ja lisäksi tietysti täytyy olla kylppäri ja keittiö. Ahdistavaa sellainen pikkukopissa eläminen, jota nuorena ja köyhänä tietysti joutui kokemaan. Opiskelijana asuin 17 neliön ns. itsemurhayksiössä.
Niin. Aivan. "Haluan, haluan, haluan"
Mutta et tarvitse...
Niin, no en toki välttämättä tarvitse. Mutta toistaiseksi ihmisellä on vapaus käyttää itse tienaamansa rahat myös minimivälttämättömyyttä väljempään asumiseen jos niin haluaa. Mihin ihmeen kommunismiin osa on kaikkea ilmastonmuutoksen yms. nimissä ajamassa, maailmaan jossa joku ylhäältäpäin sanoisi millainen asunto sulla pitää olla, miten saat tai et saa matkustella tms. Olisipa se ahdistava maailma jossa yksilölliset valinnat olisi kiellettyjä!
Sinänsä sen uskon että ilmastonmuutoksen takia voi tulla jotain rajoituksia. Mutta ei se voi mennä niin että suoraan sanellaan kieltoja vaan esim. henkilökohtainen hiilijalanjälkiraja tms, jonka puitteissa saa itse valita mihin kiintiönsä käyttää. Joku käyttää asumiseen, joku matkusteluun, joku lemmikeihin, joku autoiluun tms. Mutta tällä hetkellä sellaisia rajoituksia ei vielä ole ja ihmiset saa elää kukin kuten haluavat.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu siitä, paljonko aikaa käyttää kotona olemiseen.
Nimenomaan ja siitä mitä siellä tekee, onko lemmikkejä jne. Mutta ap:n mielestä lemmikkieläimetkin ovat kai turhuutta, koska ei niitäkään kukaan varsinaisesti tarvitse.
Miten ap järjestäisi tämän asian, että jokaiselle olisi pieni asunto? Mitä tapahtuisi yli-isoille asunnoille?
Alle 18 neliön opiskelija-asunto ei tuntunut kodilta vaan puolustusvoimain kontilta. Nyt 30 neliötä, riittoisa muttei mahdu sohvaa eikä pesukonetta. 40 neliön asunto olisi täydellinen minulle
Vierailija kirjoitti:
Muuten en kommentoi, mutta 13neliöö on meillä per pää. Tää on varmaan yks syy, miksi kaikissa testeissä ollaan keskimääräistä huomattavasti ekologisempia.
Ei kelpaa näille ilmastokytille kuitenkaan. Pihvit yrittää viedä suusta ja autoa ei saisi käyttää, vaikka oikeastihan jokaiselle yli 5-henkiselle ruokakunnalle kannattaisi antaa joukkoliikennetukea kulkemiseen.
Esim. pääkaupunkiseudulla joukkoliikenteen lippujen hinnoissa on tukea n. 50%.
Kun asioillasi käyt ja palaat kotiin, niin toinen matkoista on ilmainen.
Meillä on 23,25 neliötä per henkilö. Hah, onnistun aina vahingossa tekemään ekologiset valinnat, vaikken edes millään tavalla yritä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka aloitus provo onkin, niin olen osittain samaa mieltä.
T. 26-neliöisessä yksiössä asuva, joka kokee, että tästäkin tilasta voisi vielä nipistää (kunhan vuokrakin putoaisi samassa suhteessa)
Toiset viihtyy komerossa toiset talossa, kaikille onneksi löytyy sopivan kokoisia soppeja.
Tosiaan, tämä omani on aivan ihana tunnelmallinen pikku pesä. 😊
Tosin sietäisi kyllä olla jonkinlainen vuokrakatto neliömäärän mukaan, sillä lähes poikkeuksetta ainakin oman kotikaupunkini yksiöt ovat samanhintaisia kuin kaksiot tai jopa (rupukuntoiset) kolmiot...
Ketuttaako, kun mulla on varaa asua yksin 130 neliön omakotitaloa 😊 Voisi olla isompikin, mutta tämä riittää...
Vierailija kirjoitti:
Kotona vietetään normaalisti vain pari tuntia töiden jälkeen ennen nukahtamista.
Minä olen eläkkeellä ja käyn korkeintaan pari tuntia päivisin jossain.
Me teemme säännöllisesti töitä kotoa käsin, mukaanlukien puhelinpalavereita iltaisin. Silloin on syytä olla erillisessä huoneessa. Tarvitaan siis vähintään kaksio.
Toiset viihtyy komerossa toiset talossa, kaikille onneksi löytyy sopivan kokoisia soppeja.