Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta

Vierailija
10.01.2020 |

Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.

Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.

Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (241)

Vierailija
81/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaita rasvahappoja kalasta, öljyistä ja avokadosta

Terveelliset rasvahapot parantavat ihon kuntoa ja vähentävät kuivuutta. Rasvahappojen vaikutus atooppisen ihon hyvinvointiin on todistettu tieteellisesti.

Tässä tutkimustulos:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2650695

Vierailija
82/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mies tulee töistä kotiin, niin menet nukkumaan.

Oletko koskaan kärsinyt vakavasta unen puutteesta? Silloin ei nukahda enää. Kun mies tulee töistä klo 18:30 niin minä menen lepäämään pimeään makuuhuoneeseen, mutta en saa unta vaikka makaan siellä välillä kaksi tuntia. Enkä saa ottaa unilääkkeitä, koska minun pitää huolehtia lapsesta yöllä. Ap

unilääke. Melatoniini koko porukalle.

Minulla on käytössä reseptillä melatoniini, ei se vaikuta mihinkään. Lapselle en halua syöttää tuollaista ylimääräistä, kun lapsen keho on jo sekaisin allergiajutuista. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus on myös paljastanut, etä E-vitamiini vähentää atooppisen ihottuman riskiä lapsilla.

Tutkimus:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20104235

Vierailija
84/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Betakaroteeinia saadaan muun muassa porkkanoista ja bataateista, joissa molemmissa on lisäksi runsaasti A-vitamiinia. Myös riittävä A-vitamiinin saanti ehkäisee ihon kuivumista."

Niinpä niin. Porkkana on voimakkaasti allergisoiva juures, yleinen koivu-sarjan allergikoilla.

Onko lisää näitä nerokkaita "luonnollisia" hoitoehdotuksia ap:lle? 

Vierailija
85/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitotasapaino ei ole kunnossa, jos lapsi ei sairauden takia nuku. 

Ja sitten toistetaan siedätystä. Lapsi joka kipujen ja kutinan takia nukkuu huonosti, nukkuu helposti pätkissä pelkästä tottumuksesta. Noin pienten allergiat on aika mahdoton saada oireettomiksi ja varsinkin, kun usein tiedä mikä lasta vaivaa. Lapsi ei osaa sanoa että missä tai mikä vaivaa.

Vierailija
86/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinilisän käyttö voi olla uusi hoitomuoto atooppiseen ihottumaan.

Tutkimus:

https://www.mdpi.com/2072-6643/8/12/789

Vierailija
87/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihon kuivuminen, kutina ja ihottuma voivat olla seurausta myös ruoka-allergiasta. Yleisimpiä allergiaa aiheuttavia ruokia, jotka voivat myös pahentaa ja ylläpitää atooppista ihottumaa, ovat muun muassa maito, vilja kananmuna, tomaatti, sitrushedelmät ja omena.

Lisäksi prosessoitu ruoka ja ruoan lisäaineet voivat tutkimuksen mukaan aiheuttaa yliherkkyysreaktioita etenkin atooppisesta ihottumaa sairastavilla.

Tutkimus:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19390435

Vierailija
88/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa todella väsyttävä allergialääkkeitä, joita annetaan lapselle illalla. Useimmissa perheissä ne auttaa.

Vierailija
89/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinilisän käyttö voi olla uusi hoitomuoto atooppiseen ihottumaan.

Tutkimus:

https://www.mdpi.com/2072-6643/8/12/789

Voi hohhoo. Eikös kaikki suomalaiset vauvat ja pienet lapset saa d-vitamiinilisää? Ainakin ohje on antaa. Ja silti täällä on paljon atoopikoita. 

Vierailija
90/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti nukut noin vähän kuin kerrot, minusta teidän kannattaisi ottaa taloudellisesti takkiin tukien osittaisen menetyksen muodossa ja laittaa lapsi osapäivähoitoon, että saat levätä ja nukkua. Jos elätte jo nyt tili tuli tili meni -budjetilla, vaihtakaa vaikka auto halvempaan malliin tai riipikää rahat mistä tahansa kasaan. Tuo sinun unen määrä kuulostaa nimittäin todella vaaralliselta terveydellesi ja sen rinnalla materialla ei ole merkitystä.

Vierailija
91/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lapsi pitäsi nukkua vaikka olisi allergia. miten lapsi pystyy raapimaan itsensä verille jos on esim haalari päällä tai muut vaatteet päällä nukkuessa. onko lapsen nälkä mitä saa ruokana päivittäin.

olen hoitanut yhtä allergialasta kun kuulemma vanhemmat eivät saaneet nukuttua. minä annoin kunnolla ruokaa, monelaista eikä mitään purkkiruokia eikä pelkästään rintaruokinnalla. perunaa porkkanaa lihaa erilaisia vellejä itse tehtynä ja puuroja. alkoi penska nukkumaan kun sai vatsan täyteen sapuskaa. söi kaikkea ahnaasti kunhan sai vain ruokaa.

puhtaus ja rasvaus on tietty ensisijaisen tärkeitä. jos ei jo istu potalla niin sideharsovaipat ovat parhaita sekä puuvillaiset vaatteet. lääkärit höpöttivät vahnemmille sitä sun tätä mutta minun luonani lapsi oli kolme viikkoa jotta vanhemmat saivat nukuttua.

kerroin heille mitä olin tehnyt ja lapsi oli aivan tyytyväinen ja nukkui hyvin. ihmetys oli suuri vanhemmilla kun tekivät kotonaan saman ja lapsi nukkui sen jälkeen hyvin.

olin ihan vieras ihminen joka auttoi heitä. tämä pikkupenska on nyt 15 v eikä mistään alllergiasta ole tietoakaan. en ottanut penniäkään kun hoidin heidän lastaan.

Vierailija
92/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihon kuivuminen, kutina ja ihottuma voivat olla seurausta myös ruoka-allergiasta. Yleisimpiä allergiaa aiheuttavia ruokia, jotka voivat myös pahentaa ja ylläpitää atooppista ihottumaa, ovat muun muassa maito, vilja kananmuna, tomaatti, sitrushedelmät ja omena.

Lisäksi prosessoitu ruoka ja ruoan lisäaineet voivat tutkimuksen mukaan aiheuttaa yliherkkyysreaktioita etenkin atooppisesta ihottumaa sairastavilla.

Tutkimus:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19390435

Mitä tuollainen auttaa? Atooppinen iho on eri tavalla rakentunut, eli se ei koskaan muutu. Se reagoi helposti kaikkeen. Ja kaikki on vaikea eliminoida lapsen elämästä. Atooppiset perheet tietää joka ikisestä kankaan väristä tai kangaslaadusta tai lampaan syömästä.ruuasta tai kalan kasvupaikasta mikä vaikuttaa ihoon. Ja sitten joku linkittää tuollaisen päivänselvän tutkimuksen. Mikä tahansa voi vaikuttaa ja niistä pahimmat pitää eliminoida pois. Lisäaineet lähtee yleensä ensimmäisenä.

Vierailija
93/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi lapsen syömisistä. Lapsi ei saa ollenkaan eineksiä, roskaruokaa eikä sokeria, ei mitään jäätelöä edes eikä sokeroitua jugurttiakaan. Eli ruokavalio sikäli kunnossa. On todettu pari ruoka-aineallergiaa ja niitä aineita vältetään tietenkin, myös ristkikkäisallergioista olen tietoinen. Mutta luulen vahvasti että on muitakin ruoka-aineallergioita, jotka ei vain ole näkynyt meillä testeissä! Ap

Testeissä näkyy vain pieni osa allergioista ja niitä voi olla valtavasti. Itselläni on vain 10 ruoka-aineitta, joista en saa mitään oireita! Suurin osa ruoka-aine allergioistani näkyy kurkun käheytenä, liman nousemisena ja sitten sietämättömästi kutisevana ihottumana. Allergiatesteissä minulla näkyy noin 80% allergioista kun testit  on tehty iholle ja hitaat reaktiot verestä. Loput olen selvittänyt ihan itse. Mitä vanhempi lapsi, sitä enemmän voit luottaa hänen kertomiseensa olostaan.  Lääkäreillä ei ole mitään erityiskeinoja selvittää kaikkia allergioita. Osa ei vaan näy testeissä vaikka oireita tulisikin. Erityisesti suolisto-oireiset (tulee paha olo tai maha kipristelee) eivät usein näy mitenkään. Ne selviävät vain itse testaamalla.

Ihottumaani hoidan seuraavasti: sekoitus Locopase repair voiteesta, vauvaöljystä ja apteekista saatavasta menthol sprii liuoksesta. Ensin suihkuun ja sitten sekoitus iholle. Sprii puuduttaa, vauvaöljy vangitsee kosteutta ja locopase repair hoitaa. Pahimpiin kosketusihottumiin auttaa vain takrolimusiinivoide.  Kortisonista ei ole ollut juuri mitään iloa voidemuodossa. Joskus kun olen joutunut syömään viljoja ovat oireet niin hankalat että joudun ottamaan kortisonitabletteja. Kortisonissa on kuitenkin niin paljon terveyshaittoja, että pyrin välttämään turhaa altistusta.

Vierailija
94/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi lapsen syömisistä. Lapsi ei saa ollenkaan eineksiä, roskaruokaa eikä sokeria, ei mitään jäätelöä edes eikä sokeroitua jugurttiakaan. Eli ruokavalio sikäli kunnossa. On todettu pari ruoka-aineallergiaa ja niitä aineita vältetään tietenkin, myös ristkikkäisallergioista olen tietoinen. Mutta luulen vahvasti että on muitakin ruoka-aineallergioita, jotka ei vain ole näkynyt meillä testeissä! Ap

Jos/kun lapsi oireilee noin voimakkaasti, niin on ihan varmaa, että allergisoivia ruoka-ainita on muitakin. Nyt äkkiä käyttöön totaalinen välttämisdietti. Eli lapselle käyttöön 5-7 todennäköisesti ei allergisoivaa ruoka-ainetta ja ei mitään muuta kahteen viikkoon. Jos oireet helpottaa alat lisätä yhden uuden ruuan joka viikko, jos oireita tulee lisää, jätät uuden pois. Sopiva dietti voi olla esim. allergiselle sopiva korvike (esim. neocate), porsas (sianliha), porkkana, kukkakaali, mustikka, tattari ja rypsiöljy. Ainoana mausteena suola. Näin kapealla dietillä ei voi olla pitkään, mutta ruokavalio on ensin saatava kuntoon ja sitten laajennettava ruokalistaa. 

Vierailija
95/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meine Base

Orgon-suolanakin tunnettu alkuperäinen emäksinen MeineBase-mineraalisuola on 100 % puhdas luonnontuote, joka jatkaa tuhansia vuosia vanhaa emäksistä kehonhoitoperinnettä. Tuote ei sisällä hajusteita eikä säilöntäaineita. 

"Ruokalusikallinen tätä pesuvadilliseen vettä ja vartalon huuhtelu peseytymisen jälkeen tällä vedellä poistaa kutinan atooppiselta iholta ja päänahasta."

"Pitää atooppisen ihottuman kurissa jolloin ei vaadi niin paljoa rasvausta."

"Ostin ison pakkauksen Meinebasea. Olen atoopikko ja tämä tuote on pitänyt ihoni yllättävän hyvässä kunnossa!Käytön jälkeen ihoni on ihanan pehmeä."

"Pojan, 3v. atooppinen iho on nyt parempi. Kylvyn jälkeen ei tarvitse olleenkaan rasvausta."

"tuote vastaa hyvin tuotekuvausta, monipuolinen käyttää, riittoisa pakkaus, tuotteen vaikutuksen huomaa jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen. suosittelen, koska tuote sopii käytettäväksi kaikenikäisille ja myös herkkäihoisille."

Vierailija
96/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.

Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.

Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.

Mutta aloittaen varovasti. Noin pieni saa tuosta ripulin ja voi olla sille allerginen.

Vierailija
97/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain lapsen ihon hyväksi muistaakseni ihan viikossa kahdessa kun joka aamu ja ilta nopea suihku (ei kylpy) viileähkössä vedessä ja pesu apteekin suihkuöljyllä, avene muistaakseni. Puhtaalle iholle rasvaus. Apteekin voiteilla. Punainen korkki ja valkoinen purkki, nimeä en muista.

Tuota oliiviöljyä anoppi on kehunut myös suun kautta nautittuna joka päivä.

Tyttärellä oli urtikaria joskus riesana ja siihen auttoi tosi hyvin nestemäinen atarax.

Meillä ollut myös kaksi huono-unista lasta ja itselle jäi unettomuus päälle. Tänä viikonloppuna on operaatio huoneen vaihdos rauhallisempaan makuuhuoneeseen ja sen maalaus rauhoittavalla värillä. Pimennysverhoja myös suosittelen.

Itse olen myös lueskellut venyttelystä ja syvävenyttelystä ja niiden vaikutuksista unettomuuteen. Ajattelin testata, kokemusta ei siis vielä ole miten auttaa.

Myös ruokavalioon teen muutoksia ja syön illalla unta tulevia ruokia. (Googlaa)

Itsellä siis jo lapset nukkuu hyvin eli hoidan enää oiretta, en syytä eli tilanteemme on eri.

Toivottavasti joku muutos tapahtuu pian parempaan! Unettomuus on kamalaa.

Vierailija
98/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.

Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.

Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.

Auttaako oikeasti? Voisiko joku muukin kommentoida tähän? Jos auttaa, niin kokeilen heti tänään. Ap

Meillä ainakin auttoi. Kahdelle kutiavalle atoopikolle.

Vierailija
99/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos lapsella on allergian lisäksi esim. aistiyliherkkyyttä ja vaatteet tuntuvat pahalta ihoa vasten? Itse en siedä vaatteissa olevia pesulappuja ollenkaan ja vaatteiden on oltava puhdasta pehmeää puuvillaa ja väljiä. 

Vierailija
100/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihätään tarvitsette lastenhoitajan, jotta sinä saat nukkua. Sitten tarvitset filosofin, psykiatrin tms. jonka avulla suunnittelette, miten lapsen saisi käytöksesi kautta mieleltään niin levolliseksi, että hän kykenee nukkumaan, ja kierre helpottaa.