Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta

Vierailija
10.01.2020 |

Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.

Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.

Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (241)

Vierailija
41/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.

Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.

Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.

Auttaako oikeasti? Voisiko joku muukin kommentoida tähän? Jos auttaa, niin kokeilen heti tänään. Ap

Ruokavalio on isossa osassa allergialapsen hoidossa.

Vierailija
42/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magnesiumrikkaan merisuolaveden on todettu myös hillitsevän atooppista ihottumaa (Proksch E. ym. 2005 ). Kylpemistä merisuolatussa vedessä voi siis kokeilla tai sekoittaa esimerkiksi kourallinen merisuolaa muutamaan litraan vettä ja huuhdella keho suolavedellä suihkun lopuksi. Merisuolahuuhtelun jälkeen voi huuhdella suolan pois ”huolimattomasti”. Hienoksi jauhettua kauraa (eng. colloidial oatmeal) on käytetty myös menestyksekkäästi atooppisen ihottuman hoidossa kylpyveteen sekoitettuna (Cerio R. ym. 2010).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.

Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.

Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.

Auttaako oikeasti? Voisiko joku muukin kommentoida tähän? Jos auttaa, niin kokeilen heti tänään. Ap

Ei tuosta varmaan haittaakaan ole, jos kokeilee. Oliiviöljy kuitenkin harmiton aine. Minulle suositeltiin lapsen iho-ongelmiin mct-öljyä. Imetin vielä silloin, niin lorautin sitä aina aamukahviin. Kyllä se ihon kuivuuteen tuntui auttavan. T. Eri

Meillä siis on 6 kk vauva, jolla ollut syntymästä lähtien iho-oireita. Allergioita ei ole (vielä) tutkittu, koska ihon ahkera rasvaaminen ja lyhyet kortisonikuurit kuitenkin ovat auttaneet, muita allergiaoireita ole ja tällaisessa lievässä tapauksessa allergian hoito olisi todennäköisesti joka tapauksessa vain siedätys. Meilläkin herätään useita kertoja yössä ja rapsutellaan ihoa jonkin verran, mutta tilanne ei ole läheskään niin paha kuin ap:lla. Meillä myös mies hoitaa välillä kokonaisia öitä, vaikka onkin menossa seuraavana päivänä töihin. Juuri keskustelin lääkärin kanssa ja hän sanoi, että ihon kutinaan auttaa vain yksi allergialääke ja se on kolmiolääke, joten hän ei sitä mielellään lapsille kirjoita. Voisiko kuitenkin tuossa tilanteessa harkita sen kokeilemista? Ihan vain lyhyen aikaa. Jos sen avulla saisi valvomiskierteen katkaistua.

Vierailija
44/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi kärsii vielä sinuakin enemmän. Olen lääkäreiden toteama atoopikko, joka kuitenkin pääsee ihottumastaan eroon jättämällä kotimaiset viljat, suuren osan vihanneksista ja mansikat kokonaan pois. Yksikin annos vehnää saa ihottuman pahenemaan päiviksi. Saan pahaa ihottumaa myös luonnonkumista ja keinokumeista eli polyuretaanista.

Kortisoni tehoaa paljon huonommin, kuin ruokavalion muutos.

Lapsesi ei ole hoitotasapainossa, jos hän ei voi nukkua. Oireita voi tulla esimerkiksi vaatteiden elastaanista, pesuaineista, ruoista jne. Lapsi ei kuole siihen, että testaat yksi kerrallaan kaikki mahdolliset aiheuttajat. Lääkärisi ei ole ennustaja, eikä voi tietää mille lapsesi reagoi. Aineet on yleensä testattava ihan itse.

Lääkärit haluavat siedättää, mutta minä pidän sitä lähinnä kidutuksena. Kuka haluaa elää vaikeiden pahoinvointi ja kutinaioireiden kanssa vapaehtoisesti!

Vierailija
45/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt vaatteiden ainesosat, kuten villa ja synteettiset materiaalit voivat ärsyttää atooppista ihoa (Mason 2008). Silkkimateriaalit ovat yleensä hyvin siedettyjä, kuten myös puuvillamateriaalit, vaikkakin osa voi saada niistä oireita.

Ilman kostuttimesta voi olla myös apua atooppisen ihon hoidossa etenkin talvisin, kun ilma on kuivaa. Atoopikot voivat saada oireisiinsa lievitystä myös esimerkiksi laadukkaasta ilmanpuhdistimesta, jos pölyallergeenit ovat ärsyttäneet ihoa (Sanda T. ym. 1992).

Vierailija
46/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pikkuisella on ihottumaa, kutisee? Suolistoon tulee saada lapselle vahvuutta! Googleta lisää ohjeita, mutta ainakin maitohappobakteereita ja laadukkaita ruokaöljyjä tulee olla ja paljon. Allergiaa aiheuttavat aineet minimiin. Sokereita ette varmaankaan syötä noin pienelle? Pesuaineet allergiaystävällisiin, ei saa olla hajusteita. Samoin kaikki kodin siivousaineet käy läpi että eivät ole liian voimakkaita kemikaaleja.

Ainakin maitoproteiini ja gluteeni yleisesti tekevät hiljaista tulehdusta suolistossa.

Mä olen itse atoopikko, meidän esikoinen on myös. Tutulta kuulostaa noi yöheräilyt ja raapimiset. Ne kyllä helpottaa ajan kanssa, mutta suolisto on saatava kuntoon.

Vierailija
47/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteenvetona voidaan todeta, että atooppiseen ihottumaan on olemassa lukuisia luonnollisia parannuskeinoja, joiden avulla on mahdollista päästä ikävistä oireista eroon tai ainakin vähentää niitä merkittävästi. Kaikkia strategioita ei tarvitse ottaa heti käyttöön, vaan rennosti kokeilla ja havaita itselleen toimivat asiat. Tärkeimpiä asioita luonnollisessa hoidossa ovat:

-Suoliston kunnon parantaminen (ärsyttävien ruoka-aineiden välttäminen, probiootit, psyllium-kuitulisä  ummetukseen yms.)

-Mahdollisten ruoka-aine allergeenien välttäminen

-Luonnollisten rasvojen runsas saanti (omega 3-rasvahapot, kylmäpuristetty oliiviöljy, hampunsiemenöljy, pellavansiemenöljy yms.)

-Prosessoidun ruuan ja lisäaineiden sekä kemikaalien välttäminen

-Antioksidanttien riittävä saanti

-Lapsen atopian ennaltaehkäisy raskausaikana ja varhaislapsuudessa (omega-3 rasvahapot, probiootit, d-vitamiini yms.)

-Riittävä auringon- ja D-vitamiinin saanti

-Muiden mahdollisten ärsyttävien tekijöiden välttäminen (vaatemateriaalit, homevauriot, pöly yms.)

-Riittävä uni ja stressin välttäminen

http://heikkilaatikainen.blogspot.com/2011/08/atooppisen-ihottuman-luon…

Vierailija
48/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytännössä ole enää parisuhdetta, koska minä olen niin väsynyt että en jaksa puhua ja kun mies on kotona niin minä yritän olla toisessa huoneessa lepäämässä. Ja mies on todella väsynyt myös, koska joutuu hoitamaan ison osan kotitöistä, koska hänen firman alamäki ja päivittäinen työssäolo vauvan synnyttyä vei hänen kaikki voimat. Ja nyt yrittää koota itseään siinä uudessa työpaikassa, jossa on paljon uutta opeteltavaa eli hyvin rankkaa sekin. Pelkään että avioliittomme kaatuu tähän väsymykseen. Ei siis riidellä vaan ei vain ole enää mitään yhteistä pirteää aikaa koskaan. Jos joskus kaksin pääsemme johonkin niin molemmat ajattelee vain, että ainoa mitä haluaa on mennä nukkumaan. Ap

Tästäkö nyt haluat keskustella, etkä siitä miten lasta voisi auttaa?

Haluan keskustella kaikesta mikä liittyy siihen, että lapsi ei nuku. Ja saada vinkkejä lapselle ja nukkumattomuuden seurauksiin itselle. AP

Nukkumattomuuden seurauksia:

Yliväsymyksen tila, jolloin ei enää pysty nukahtamaan vaikka väsyttäisi

Aamuöinen valvominen

Masennus

Psykoosi

Sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riski kasvaa

Ota yhteyttä neuvolaan. Kunnan/kaupungin on velvollisuus järjestää (sosiaalitoimen kautta) teille kotipalvelun apua, tarkoittaa sitä että kotipalvelun hoitaja tulee teille esimerksi pari kertaa viikossa muutamaksi tunniksi päivällä, jotta sinä saat nukkua. Unettomuuden kierre olisi nyt katkaistava, joten suosittelen lääkäriin menoa, jotta saat unilääkettä tilapäiseen käyttöön. Mies valvoo muutaman yön ja sinä menet nukkumaan vaikka hotelliin.

Vierailija
49/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Professori ja ihotautien erikoislääkäri Matti Hannuksela totesi vuonna 2000, että: ”Atooppinen ihottuma on niin yleinen ja kiusallinen, että odottaisi sen tutkimiseen näin geenitutkimuksen kulta-aikanakin löytyvän intoa ja euroja”. 

Boneberger (2010) ym. totesivat myös 10 vuotta myöhemmin, että laajoja luotettavia tutkimuksia esimerkiksi ruokavalion vaikuttavuudesta atooppisessa ihottuman hoidossa on niukasti. Niitä tarvitaankin nopeasti lisää, jotta yhä useammat lääkärit saisivat lisää tietoa ja alkaisivat suositella myös näitä turvallisia sekä tehokkaita luonnollisia hoitomuotoja, kuten ruokavalion korjaamista atooppisen ihottuman hoitoon.

Vierailija
50/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on saanut ihottuman parannettua täysin, kun suoliston kunto on normalisoitunut. Mielestäni tieto ärtyneen suolen oireyhtymän ja atooppisen ihottuman välisestä yhteydestä on merkittävä, koska ihottumasta kärsivä voi saada tietyistä ruuista oireita, mikä ei näy missään perinteisissä allergiatesteissä.

Ruoka-aine allergiat voivat myös liittyä myös atooppiseen ihottumaan. Heratizadehin (2011) ym. muiden erittäin laajassa katsausartikkelissa todetaan, että yleisiä ihottumaa aiheuttavia ruoka-aineita lapsilla ovat vehnä, kananmuna, maitotuotteet, kala, soijatuotteet ja pähkinät.

Vierailija
51/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaat hotelliviikonlopun ja mies jää kotiin hoitamaan lasta. 

Vierailija
52/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinebase mineraalisuolakylvyt auttoivat meidän lapsen ihottumissa. Kannattaa kylvettää 1-2krt viikossa: kylpyveteen laitetaan vajaa 1/2-1dl meinebasesuolaa. Ei huuhdella pois. Sitä saa apteekeista ja luontaistuotekaupoista.

Vierailija
53/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prosessoidun ja lisäainepitoisen ruuan on havaittu pahentavan atooppisen ihottuman oireita. Leen (2011) ym. pienessä tutkimuksessa ruokavalio, jossa vältettiin prosessoitua ruokaa, paransi lasten atooppista ihottumaa. Teollisesti prosessoitujen margariinien on havaittu lisäävän poikien atopian ilmaantuvuutta selvästi enemmän verrattuna voin käyttöön (Bolte G ym. 2001). Lisäksi ruuan lisäaineet aiheuttavat atooppista ihottumaa sairastavilla henkilöillä huomattavasti enemmän yliherkkyysreaktioita oireettomiin ihmisiin verrattuna (Randhava ym. 2009).

Tämä on totta,niin totta!

Silloin kun mun oli vauva,lisäaineista ei puhuttu,sain itse kaivaa ja etsiä tietoa. Sitten alkoi tulla lisäaineoppaita ja merkintöjä lisäaineista.

yleensä EI OLLA allergisia lisäaineille,mutta uskoin että kun sai vähän vaikka mistä niin se vaikutti.

Saatiin apu just kotitekosesta ruuasta ja kaikki roskaruuat pois jnejne,kyllä tilanne rauhoittui ja iho myös.

Niin muute,katoppa kaikki vaatteet! Elä osta huonolaatuisia halpisvaatteita. Meillä oli tyyliin kolme,yks päällä,yks pesussa,yks kuivumassa!

Vierailija
54/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytännössä ole enää parisuhdetta, koska minä olen niin väsynyt että en jaksa puhua ja kun mies on kotona niin minä yritän olla toisessa huoneessa lepäämässä. Ja mies on todella väsynyt myös, koska joutuu hoitamaan ison osan kotitöistä, koska hänen firman alamäki ja päivittäinen työssäolo vauvan synnyttyä vei hänen kaikki voimat. Ja nyt yrittää koota itseään siinä uudessa työpaikassa, jossa on paljon uutta opeteltavaa eli hyvin rankkaa sekin. Pelkään että avioliittomme kaatuu tähän väsymykseen. Ei siis riidellä vaan ei vain ole enää mitään yhteistä pirteää aikaa koskaan. Jos joskus kaksin pääsemme johonkin niin molemmat ajattelee vain, että ainoa mitä haluaa on mennä nukkumaan. Ap

Tästäkö nyt haluat keskustella, etkä siitä miten lasta voisi auttaa?

Haluan keskustella kaikesta mikä liittyy siihen, että lapsi ei nuku. Ja saada vinkkejä lapselle ja nukkumattomuuden seurauksiin itselle. AP

Nukkumattomuuden seurauksia:

Yliväsymyksen tila, jolloin ei enää pysty nukahtamaan vaikka väsyttäisi

Aamuöinen valvominen

Masennus

Psykoosi

Sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riski kasvaa

Ota yhteyttä neuvolaan. Kunnan/kaupungin on velvollisuus järjestää (sosiaalitoimen kautta) teille kotipalvelun apua, tarkoittaa sitä että kotipalvelun hoitaja tulee teille esimerksi pari kertaa viikossa muutamaksi tunniksi päivällä, jotta sinä saat nukkua. Unettomuuden kierre olisi nyt katkaistava, joten suosittelen lääkäriin menoa, jotta saat unilääkettä tilapäiseen käyttöön. Mies valvoo muutaman yön ja sinä menet nukkumaan vaikka hotelliin.

Mä en missään nimessä luottaisi neuvolaan väsymyksen tukemisessa ja hoitamisessa. Kohta ovat kirjoittamassa lasua!!! Kokemuksia kuullut. Mieluummin joku yksityinen kodinhoitopalvelun tarjoaja.

Vierailija
55/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut unikoulua? Monelle allergiselle/refluksiselle/mahavaivaiselle lapselle heräily ns. jää päälle ja siitä tulee tapa. Kun vauvasta asti nukahtamisen eteen on tehty niin paljon töitä, niin lapsi tottuu siihen että hänet nukutetaan eikä osaa nukahtaa itse silloinkaan kun yöllä herää kevyestikin. Eli jos teillä lasta ns. nukutetaan nyt, niin neuvoisin aloittamaan myös sellaisen unikoulun, jossa lapsi oppisi nukahtamaan yksin itse omaan sänkyyn. Jo tämä taito usein vähentää yöheräilyä radikaalisti.

Lisäksi allergia selvästi tarvitsee parempaa hoitoa. Oletko verkostoitunut muiden allergialasten vanhempien kanssa esim. facebookissa? Voisit saada vinkkejä lääkäreistä, joilla on parempi asiantuntemus. Kaikki lääkärit ei ole yhtä tietoisia kaikista hoitomuodoista. Onko kyse ruoka-aineallergiasta? Ehkä sellainen supertiukka ruokavalio voisi toimia, ja kokeilet aine kerrallaan, että mikä siellä mättää. Jollekin allergiaa aiheuttavallehan hän koko ajan altistuu, jollekin mitä ei ole nyt bongattu.

Vierailija
56/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotasapaino ei ole kunnossa, jos lapsi ei sairauden takia nuku. 

Tämä nyt on se paras hoitotasapaino johon ollaan parin yksityisen erikoislääkärin avulla päästy. Ap

Myös ravinnon osalta?

Vierailija
57/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö allergiselle lapselle ole määrätty esim. Ataraxia? Sehän on allergialääke, mikä myös väsyttää. Eli voisi olla oiva lääke ainakin iltaisin. Ja turvallinen, sillä sitähän on käytetty iät ja ajat allergioiden hoidossa.

Vierailija
58/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapselle kokeiltu ataraxia? Eli vanha antihistamiini, jonka sivuvaikutuksiin kuuluu väsymys. Monella allergisella toimii hyvin, kun auttaa kutinaan ja väsyttävä vaikutus auttaa nukkumaan. Oikealla (ei yli) annostuksella on turvallinen käyttää (vakavat sivuvaikutukset, joista kohuttiin pari vuotta sitten liittyivät siihen, että käytettiin erittäin suurella annoksella (vammaisten)lasten unilääkkeenä).

Ota vielä kerran puheeksi miehen kanssa öiden jakaminen. Meillä pahimpaan aikaan jaettiin usein yöt niin, että menin nukkumaan illalla hyvin aikaisin (esim. klo 18 aikaan) ja mies hoiti lapsen jutut klo 12 saakka (ehti vielä sen jälkeen nukkua 7 tunnin yöunet, joka on ihan ok työssä käyvälle). Näin sain nukuttua 4-5 tunnin yhtäjaksoiset yöunet (hyvällä tuurilla lapsen eka herätys ei tullut just puolilta öin). Tai toisin päin mies meni ajoissa nukkumaan, mutta heräsi aamulla esim. 5.00 tai sen jälkeen lapsen tarpeiden mukaan ja hoiti lapsen omien aamuhommien ohella ja sain nukkua 7.30 saakka, kunnes mies töihin lähtiessään toi lapsen minulle. Ja viikonloppu ilman muuta puoliksi eli molemmille yksi kokonainen nukuttu yö. 

Ei mikään unelmavaihtoehto, mutta joskus kannattaa kokeilla suostuuko lapsi katsomaan lastenohjelmia tai leikkimään pinnasängyssä tai muussa turvallisessa tilassa itsekseen, niin että saa itse torkuttua vieressä, vaikka lapsi onkin hereillä. Eihän tuossa kunnon unta saa, mutta jonkinlaista horrosta. 

Tsemppiä

Vierailija
59/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laittaisin kaikki paukut lapsen ruokavaliomuutokseen.

Eli paljon kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyjä (suoraan ruokalusikalla suuhun sellaisenaan), suomalaisia marjoja, porkkanaa jne.

Ja sitten kaikki pyykinpesuaineet hajusteettomiksi.

Huuhteluaineena etikka.

Kun kone on pessyt, valitset vielä "ylimääräinen huuhtelu" napin.

Kylpy, johon laitat merisuolaa ja toisella kertaa Meine Base -suolaa.

Lapsella on varmaan tosi tuskaista herätä ton ihon takia noin paljon.

Kyllä se avain on lapsen ihon parantaminen keinolla millä hyvänsä. Siinä sivussa korjaantuu muut ongelmat. Tuo ongelman ydin eli lapsen iho on korjattava!

Vierailija
60/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääkettä käyttänyt?