Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta

Vierailija
10.01.2020 |

Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.

Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.

Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.

Mitä ihmettä voin tehdä?

Kommentit (241)

Vierailija
61/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.

Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.

Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.

Just. Nää on niitä idioottimaisia puoskarointikommentteja. Jos joku kirjoittaa, että allergialapsi on erikoislääkärin hoidossa ja hoitotasapainoa haettu niin silloin EI. EI. TARJOTA. JOTAIN. "KAVERILTA KUULIN". OMIA. VINKKEJÄ. 

Vierailija
62/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytännössä ole enää parisuhdetta, koska minä olen niin väsynyt että en jaksa puhua ja kun mies on kotona niin minä yritän olla toisessa huoneessa lepäämässä. Ja mies on todella väsynyt myös, koska joutuu hoitamaan ison osan kotitöistä, koska hänen firman alamäki ja päivittäinen työssäolo vauvan synnyttyä vei hänen kaikki voimat. Ja nyt yrittää koota itseään siinä uudessa työpaikassa, jossa on paljon uutta opeteltavaa eli hyvin rankkaa sekin. Pelkään että avioliittomme kaatuu tähän väsymykseen. Ei siis riidellä vaan ei vain ole enää mitään yhteistä pirteää aikaa koskaan. Jos joskus kaksin pääsemme johonkin niin molemmat ajattelee vain, että ainoa mitä haluaa on mennä nukkumaan. Ap

Tästäkö nyt haluat keskustella, etkä siitä miten lasta voisi auttaa?

Haluan keskustella kaikesta mikä liittyy siihen, että lapsi ei nuku. Ja saada vinkkejä lapselle ja nukkumattomuuden seurauksiin itselle. AP

Nukkumattomuuden seurauksia:

Yliväsymyksen tila, jolloin ei enää pysty nukahtamaan vaikka väsyttäisi

Aamuöinen valvominen

Masennus

Psykoosi

Sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riski kasvaa

Ota yhteyttä neuvolaan. Kunnan/kaupungin on velvollisuus järjestää (sosiaalitoimen kautta) teille kotipalvelun apua, tarkoittaa sitä että kotipalvelun hoitaja tulee teille esimerksi pari kertaa viikossa muutamaksi tunniksi päivällä, jotta sinä saat nukkua. Unettomuuden kierre olisi nyt katkaistava, joten suosittelen lääkäriin menoa, jotta saat unilääkettä tilapäiseen käyttöön. Mies valvoo muutaman yön ja sinä menet nukkumaan vaikka hotelliin.

Mä en missään nimessä luottaisi neuvolaan väsymyksen tukemisessa ja hoitamisessa. Kohta ovat kirjoittamassa lasua!!! Kokemuksia kuullut. Mieluummin joku yksityinen kodinhoitopalvelun tarjoaja.

Juu ne kuullut kokemukset onkin se pyhä totuus jota kannattaakin jakaa kuin jotain evankeliumia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei käytännössä ole enää parisuhdetta, koska minä olen niin väsynyt että en jaksa puhua ja kun mies on kotona niin minä yritän olla toisessa huoneessa lepäämässä. Ja mies on todella väsynyt myös, koska joutuu hoitamaan ison osan kotitöistä, koska hänen firman alamäki ja päivittäinen työssäolo vauvan synnyttyä vei hänen kaikki voimat. Ja nyt yrittää koota itseään siinä uudessa työpaikassa, jossa on paljon uutta opeteltavaa eli hyvin rankkaa sekin. Pelkään että avioliittomme kaatuu tähän väsymykseen. Ei siis riidellä vaan ei vain ole enää mitään yhteistä pirteää aikaa koskaan. Jos joskus kaksin pääsemme johonkin niin molemmat ajattelee vain, että ainoa mitä haluaa on mennä nukkumaan. Ap

Tästäkö nyt haluat keskustella, etkä siitä miten lasta voisi auttaa?

Haluan keskustella kaikesta mikä liittyy siihen, että lapsi ei nuku. Ja saada vinkkejä lapselle ja nukkumattomuuden seurauksiin itselle. AP

Nukkumattomuuden seurauksia:

Yliväsymyksen tila, jolloin ei enää pysty nukahtamaan vaikka väsyttäisi

Aamuöinen valvominen

Masennus

Psykoosi

Sydänkohtauksen tai aivohalvauksen riski kasvaa

Ota yhteyttä neuvolaan. Kunnan/kaupungin on velvollisuus järjestää (sosiaalitoimen kautta) teille kotipalvelun apua, tarkoittaa sitä että kotipalvelun hoitaja tulee teille esimerksi pari kertaa viikossa muutamaksi tunniksi päivällä, jotta sinä saat nukkua. Unettomuuden kierre olisi nyt katkaistava, joten suosittelen lääkäriin menoa, jotta saat unilääkettä tilapäiseen käyttöön. Mies valvoo muutaman yön ja sinä menet nukkumaan vaikka hotelliin.

Mä en missään nimessä luottaisi neuvolaan väsymyksen tukemisessa ja hoitamisessa. Kohta ovat kirjoittamassa lasua!!! Kokemuksia kuullut. Mieluummin joku yksityinen kodinhoitopalvelun tarjoaja.

Jos jokaisesta väsyneestä äidistä tehtäisiin lasu, ei neuvolassa ehdittäis muuta tekemäänkään. Ei kannata uskoa tällaisia pelotteluja! Neuvolan tehtävä on auttaa vanhempia ja lasta. Unettomuuteen ei auta muu kuin nukkuminen. Parempi hakea apua ajoissa, kuin liian myöhään.

Vierailija
64/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetona voidaan todeta, että atooppiseen ihottumaan on olemassa lukuisia luonnollisia parannuskeinoja, joiden avulla on mahdollista päästä ikävistä oireista eroon tai ainakin vähentää niitä merkittävästi. Kaikkia strategioita ei tarvitse ottaa heti käyttöön, vaan rennosti kokeilla ja havaita itselleen toimivat asiat. Tärkeimpiä asioita luonnollisessa hoidossa ovat:

-Suoliston kunnon parantaminen (ärsyttävien ruoka-aineiden välttäminen, probiootit, psyllium-kuitulisä  ummetukseen yms.)

-Mahdollisten ruoka-aine allergeenien välttäminen

-Luonnollisten rasvojen runsas saanti (omega 3-rasvahapot, kylmäpuristetty oliiviöljy, hampunsiemenöljy, pellavansiemenöljy yms.)

-Prosessoidun ruuan ja lisäaineiden sekä kemikaalien välttäminen

-Antioksidanttien riittävä saanti

-Lapsen atopian ennaltaehkäisy raskausaikana ja varhaislapsuudessa (omega-3 rasvahapot, probiootit, d-vitamiini yms.)

-Riittävä auringon- ja D-vitamiinin saanti

-Muiden mahdollisten ärsyttävien tekijöiden välttäminen (vaatemateriaalit, homevauriot, pöly yms.)

-Riittävä uni ja stressin välttäminen

http://heikkilaatikainen.blogspot.com/2011/08/atooppisen-ihottuman-luon…

Eli näitäkään ei kannata kuunnella ja edesvastuutonta tarjota näitä oman elämänsä marianordin-mutuiluja yhdellekään allergioista kärsiville ja hoidossa oleville.

Vierailija
65/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samalla lapsen kanssa tässä leikkimässä niin yritän vastata lyhyesti pariin kommenttiin samalla: laitan talteen nuo kaikki ruokavaliovinkit ja googlaan niistä lisätietoa heti kun ehdin. Joku kysyi neuvolasta, olen siellä kyllä puhunut tilanteesta ja mies ollut mukana ja neuvolantäti on luennoinut miehelle että isän pitää valvoa yö ja antaa äidin nukkua, mutta mies suoraan siellä sanoo, että hän ei tämän enempään pysty kuin mitä nyt tekee. Eikä mikään muutu, ei ne neuvolassa voi miestä pakottaa jos hän ei tahdo. Ap

Vierailija
66/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jai. Mä olin tollainen allergialapsi. Huusin kutinaani ja raavin ihoni vereslihalle joka yö. Äiti ja mummu silitteli ja rasvasi mua vuorotellen yökaudet. 

Oman poikani kanssa olin nukkumatta 5 vuotta. Sain kroonisen unettomuuden tuon jälkeen eli en nuku enää ollenkaan ilman unilääkettä. Mua suorastaan vtutti noi neuvot: nukut kun lapsikin nukkuu päivällä. No kun ei saanut nukuttua silloinkaan!!!!!

Kutinaan auttaa suolahoito. Kylvetä lapsi illalla tuhdissa himalajan suolavedessä ja rasvaa päälle. Vie kutinan pois. Ennen kaikkea, jaksamisia sulle. Mä todellakin tiedän sun tilanteen

Vierailija
67/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meine Base -suola

Tämä tuote korvaa kymmeniä muita tuotteita. Ero oli huomattava kun aloitin tuotteen käytön. Pintakuiva iho ja ihottuma helpottivat. Paras tulos saadaan kun antaa suolan vaikuttaa iholla pitkään, eikä pestä heti pois.

Vierailija
68/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.

Just. Nää on niitä idioottimaisia puoskarointikommentteja. Jos joku kirjoittaa, että allergialapsi on erikoislääkärin hoidossa ja hoitotasapainoa haettu niin silloin EI. EI. TARJOTA. JOTAIN. "KAVERILTA KUULIN". OMIA. VINKKEJÄ. 

Lääkerfirmat on vähän kuin kaverilta kuulin lääkäreille. 

Vierailija
69/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meine Base

"Atooppista ihoa ei kutita tätä tuotetta käyttäessä."

https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/epages/KYA.sf/fi_FI/?ObjectPath…

Vierailija
70/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkärille kerrottu perusteellisesti tuosta lapsen vaikeudesta nukkua allergian takia? Olisikohan aika vaihtaa lääkäriä, jos näin on? 

Vierailija
71/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteenvetona voidaan todeta, että atooppiseen ihottumaan on olemassa lukuisia luonnollisia parannuskeinoja, joiden avulla on mahdollista päästä ikävistä oireista eroon tai ainakin vähentää niitä merkittävästi. Kaikkia strategioita ei tarvitse ottaa heti käyttöön, vaan rennosti kokeilla ja havaita itselleen toimivat asiat. Tärkeimpiä asioita luonnollisessa hoidossa ovat:

-Suoliston kunnon parantaminen (ärsyttävien ruoka-aineiden välttäminen, probiootit, psyllium-kuitulisä  ummetukseen yms.)

-Mahdollisten ruoka-aine allergeenien välttäminen

-Luonnollisten rasvojen runsas saanti (omega 3-rasvahapot, kylmäpuristetty oliiviöljy, hampunsiemenöljy, pellavansiemenöljy yms.)

-Prosessoidun ruuan ja lisäaineiden sekä kemikaalien välttäminen

-Antioksidanttien riittävä saanti

-Lapsen atopian ennaltaehkäisy raskausaikana ja varhaislapsuudessa (omega-3 rasvahapot, probiootit, d-vitamiini yms.)

-Riittävä auringon- ja D-vitamiinin saanti

-Muiden mahdollisten ärsyttävien tekijöiden välttäminen (vaatemateriaalit, homevauriot, pöly yms.)

-Riittävä uni ja stressin välttäminen

http://heikkilaatikainen.blogspot.com/2011/08/atooppisen-ihottuman-luon…

Yks juttu kanssa lisää,eli ruuissa on huomioitava että esim PERUNALLEkin voi olla allerginen! Eli tosiaan vaan kerta kerralta kokeilemaan mikä tuo ihoon kireyttä,kuivuutta.

Muuten toi kortisoni,olen itse saanut ihan perus kortisonivoiteesta allergisen reaktion eli tarkkana kannattaa olla. Lapsi sai tavallisesta vaniljajäätelöstä kutinaa,siellä oli jokin ?? mikä lie. Nykyisin syö vaan vegaanijätskejä.

Niin ja noita ummetuslääkkeitä ei lapselle,luumua ja taatelia,luonnon aineita.

JA se ulkoliikunta. Sitten meette yhdessä nokosille.

Vierailija
72/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä ääni "lapsi päiväkotiin" -vaihtoehdolle. Hoidontarpeen perustelu äidin nukkuminen.

Ap menettää kaikki tuet jos laittaa lapsen vähänkin päiväkotiin.

Ap myös töihin. Silloin hän saa nukkua myös 50% öistä kotona.

Vierailija
73/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laittaisin kaikki paukut lapsen ruokavaliomuutokseen.

Eli paljon kylmäpuristettua neitsytoliiviöljyjä (suoraan ruokalusikalla suuhun sellaisenaan), suomalaisia marjoja, porkkanaa jne.

Ja sitten kaikki pyykinpesuaineet hajusteettomiksi.

Huuhteluaineena etikka.

Kun kone on pessyt, valitset vielä "ylimääräinen huuhtelu" napin.

Kylpy, johon laitat merisuolaa ja toisella kertaa Meine Base -suolaa.

Lapsella on varmaan tosi tuskaista herätä ton ihon takia noin paljon.

Kyllä se avain on lapsen ihon parantaminen keinolla millä hyvänsä. Siinä sivussa korjaantuu muut ongelmat. Tuo ongelman ydin eli lapsen iho on korjattava!

Samaa mieltä!

Vierailija
74/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko lasta yökylään tai joku tulee teille hoitaa ja sä menet muualle nukkumaan?

Kerro sukulaisille/ystäville, että tarvitset oikeasti apua.

Yökylään ei saada minnekään. Välillä kyllä joku hoitaa hetken (pari kertaa kuussa) että saan vähän nukkua, mutta kun tuntuu että ei se auta minua yhtään. On niin pisara meressä. Ap

Lastensuojelusta tukiperhe, jossa lapsi on esim. 1 viikonlopun kuukaudessa, koska olet käytännössä yh lapsen kanssa.

Älä väheksy lapsen kanssa kotona tehtävää työtä. Sinun tulee olla virkeä ja kunnossa, koska muuten et voi taata lapselle turvallista ja laadukasta kotihoitoa.

Vierailija
75/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkerfirmat on vähän kuin kaverilta kuulin lääkäreille. 

Trololololollooo Pietarin tietolähteelle vaan.

Lääkäri katos ei ole mikään kaverin kaveri, vaan oikeasti koulutettu henkilö jolla on ammattivastuu ja kokemusta sairauksien hoidosta sekä opiskeltua tietoa ja lääketieteen tiedeyhteisön parhaat menetelmät tiedossa.

Vierailija
76/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytätte jtn apteekin perusvoiteita, niin kannattaa ne suosiolla vaihtaa mm. Weledan Calendula voiteeseen https://www.life.fi/Weleda-Calendula-Nappy-Change-Cream tai Weleda Skin food https://www.ruohonjuuri.fi/skinfood-yleisvoide-weleda-4001638098595 

Näiden päälle voi kokeilla vielä levittää oliiviöljyä, niin öljy sulkee kosteuden ihon sisään. Pelkkä öljy ulkoisesti ei auta kosteusköyhään ihoon.

Suosittelen liittymään Facebookissa (jos olet) Luonnonkosmetiikka- ryhmään. Sieltä saa paljon hyviä neuvoja luonnonmukaiseen atooppisen ihon hoitoon. Haku- toiminnolla löytää paljon keskusteluja ja vinkkejä.

Vierailija
77/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi lapsen syömisistä. Lapsi ei saa ollenkaan eineksiä, roskaruokaa eikä sokeria, ei mitään jäätelöä edes eikä sokeroitua jugurttiakaan. Eli ruokavalio sikäli kunnossa. On todettu pari ruoka-aineallergiaa ja niitä aineita vältetään tietenkin, myös ristkikkäisallergioista olen tietoinen. Mutta luulen vahvasti että on muitakin ruoka-aineallergioita, jotka ei vain ole näkynyt meillä testeissä! Ap

Vierailija
78/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mies tulee töistä kotiin, niin menet nukkumaan.

Oletko koskaan kärsinyt vakavasta unen puutteesta? Silloin ei nukahda enää. Kun mies tulee töistä klo 18:30 niin minä menen lepäämään pimeään makuuhuoneeseen, mutta en saa unta vaikka makaan siellä välillä kaksi tuntia. Enkä saa ottaa unilääkkeitä, koska minun pitää huolehtia lapsesta yöllä. Ap

unilääke. Melatoniini koko porukalle.

Vierailija
79/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivaa ihoa hoidetaan usein kosteusvoiteilla, mutta ihoa on tärkeää kosteuttaa myös sisäisesti.

Yksi tärkeimmistä asioista ihon hyvinvoinnin kannalta on riittävä vedenjuonti. Jos iho on ärtynyt ja rikkonainen, se haihduttaa runsaasti nestettä, joten vedenjuonnista huolehtiminen on erityisen tärkeää.

Terveelliset rasvahapot parantavat ihon kuntoa ja vähentävät kuivuutta. Rasvahappojen vaikutus atooppisen ihon hyvinvointiin on todistettu tieteellisesti.

Omega-3-rasvahappoja saa muun muassa rasvaisesta kalasta, kuten lohesta tai kasviöljyistä, kuten pellavansiemenöljystä, camelinaöljystä ja oliiviöljystä. Myös avokado voi tehdä hyvää iholle, sillä siinä on paljon pehmeää eli tyydyttymätöntä rasvaa sekä C- ja E-vitamiineja.

E-vitamiini auttaa ihoa säilyttämään luonnollisen kosteutensa. Tutkimus on myös paljastanut, etä E-vitamiini vähentää atooppisen ihottuman riskiä lapsilla.

Hyviä E-vitamiinin lähteitä ovat kasviöljyt, kuten oliiviöljy, avokadoöljy ja hampunsiemenöljy, pähkinät, kuten mantelit ja hasselpähkinät, sekä täysjyvävilja.

Oranssit ja keltaiset juurekset sisältävät beetakarotiinia, joka tekee iholle hyvää. Beetakaroteeni on antioksidantti, joka auttaa suojaamaan ihoa kuivuudelta, haitalliselta UV-säteilyltä ja ihottumalta.

Betakaroteeinia saadaan muun muassa porkkanoista ja bataateista, joissa molemmissa on lisäksi runsaasti A-vitamiinia. Myös riittävä A-vitamiinin saanti ehkäisee ihon kuivumista.

Pähkinät ja siemenet ovat todellista voimaruokaa. Ne sisältävät omega-3-rasvahappoja, A-, B- ja C-vitamiineja sekä kivennäisaineita, jotka kaikki vaikuttavat ihon luonnolliseen kosteuteen ja kimmoisuuteen. Lisäksi parapähkinöissä ja seesaminsiemenissä on seleeniä, joka tutkimuksen mukaan rauhoittaa atooppista ihottumaa.

Iho tarvitsee D-vitamiinia voidakseen hyvin. Tuoreen tutkimuksen mukaan D-vitamiinilisän käyttö voi olla uusi hoitomuoto atooppiseen ihottumaan.

D-vitamiinin luonnollisia lähteitä ovat kala, kasvirasvat, sienet ja maitotuotteet. D-vitamiinilisää on suositeltavaa käyttää erityisesti pimeään vuodenaikaan.

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/kuiva-kutiseva-iho-huomioi-nama-9-a…

Vierailija
80/241 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täältä ääni "lapsi päiväkotiin" -vaihtoehdolle. Hoidontarpeen perustelu äidin nukkuminen.

Ap menettää kaikki tuet jos laittaa lapsen vähänkin päiväkotiin.

Ap myös töihin. Silloin hän saa nukkua myös 50% öistä kotona.

Niin varmaan. Luuletko että tuollainen mies valvoisi yhtään enemmän kuin nyt vaikka ap menisi töihin?