Allergialapsi ei nuku -> minä en nuku. Tulen kohta hulluksi unen puutteesta
Meillä on 1,5-vuotias allergialapsi, joka on nukkunut todella huonosti syntymästä saakka. Herää yhä noin 10 kertaa yössä ja päiväunet on aina nukkunut lyhyissä pätkissä (vauvana 3x25 min, nyt 2x30 min päivässä). Ja nukuttaminen kestää ja kestää. Kun päiväunilta herää niin ei millään nukahda uudelleen eli niitä ei saa pidennettyä. Yöllä kun herää niin menee 30min-tunti että nukahtaa uudelleen. Viime yönä minä sain nukuttua yhteensä tunnin koko yönä, koska en osaa nukahtaa heti vaikka olen ihan järkyttävän väsynyt vaan lapsen nukahdettua minulla menee puoli tuntia nukahtaa, ja silloin lapsi saattaa jo herätä uudelleen. Päiväunien aikana en ehdi itse nukahtaa päiväunille. Lapsi ei temppuile eikä kiukuttele nukkumaan mennessä vaan ei sen allergian takia saa nukahdettua. On erikoislääkärin hoidossa ja lääkärin ohjeita noudatetaan tarkasti, oireet ovat kyllä helpottuneet todella paljon siitä mitä ne olisi ilman hoitoa, mutta ei täysin ja ne jäljelle jääneet oireet hankaloittaa pahasti lapsen unta.
Tuntuu että tulen kohta hulluksi tästä unen puutteesta. Olen valvonut kohta 1,5 vuotta muutaman tunnin yöunilla. Mies tekee tarkkuutta ja pirteää olo vaativaa työtä, joten hän nukkuu arkiyöt olohuoneessa jotta saa nukuttua. Ja toisen viikonloppuyön. Toisen viikonloppuyön hän nukkuu parisängyssämme ja hoitaa lapsen heräämisistä puolet. Joskus viikonloppuisin saan nukkua päiväunet. Mutta tuo on hyvin vähän siihen nähden mitä tarvisin unta, tuntuu että ei yhtään auta väsymykseen ja unen puutteeseen se, että joskus saa nukkua vähän. Ns. tukiverkkoja jotka hoitaisi lasta meillä ei ole.
Miksei kukaan kertonut etukäteen, että voi saada lapsen joka ei nuku? Ja että silloin ei äitikään saa nukkua juuri yhtään. Neuvolat ja muut on keinottomia, koska ei tähän unikoulut auta, unikouluttaa ei saa lasta joka ei nuku sairauden takia. Minulle tarjotaan keskusteluapua jaksamiseen, mutta mitä se auttaa, kun tarvitsen vain unta. En enää jaksa tavata ystäviä, koska en jaksa puhua ihmisten kanssa, nukahdan kesken keskustelun istualleen. En enää uskalla ajaa autoa, koska olen meinannut nukahtaa rattiiin lapsi kyydissä useamman kerran ja ajaa kolarin. Kävelyllä käyn lapsen takia joka päivä, mutta siitä tulee fyysisesti todella huono olo, koska keho huutaa unta eikä liikuntaa.
Mitä ihmettä voin tehdä?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.
Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.
Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.
Auttaako oikeasti? Voisiko joku muukin kommentoida tähän? Jos auttaa, niin kokeilen heti tänään. Ap
Jos haluat ja mies haluaa, että avioliitto kestää on miehen osallistuttava enemmän.
Vaikka meillä liitto kesti 15v esikoisen syntymän jälkeen, en koskaan päässyt yli ensimmäisien vuosien katkeruudesta, jolloin nukuin tunnin silloin toisen tällöin ensimmäiset 7vuotta, minulla oli onni, että nukahdin kun lapsi nukahti.
saako lapsi liikuntaa ulkona,niin että väsyy kunnolla?
Toiset lapset eivät vaan nuku päiväunia,ne ovat ikäänkuin "liikaa hänelle.
Mulla oli tämmöinen vauva,nukkui 20min kun naapurin vauva veteli neljää tuntia päiväunia.
Neuvolan hoitaja sanoi että on ns virkeä lapsi,ei tarvitse unta niin paljoa.
Lakkasin tappelemasta ja annoin olla.
Illalla aloitettiin iltatoimet hyvissä ajoin,lämmin iltapala ja lämmin vesileikki,iltasatu ja pää tyynyyn.
Niin vaan nukkui yön yli kuin härski silli.
Tosin heräsi aikaiseen mutta ei se mitään kun sai itte nukkua.
JOS ei nuku päiväunia kuin vartin-kaks niin anna olla.
Jos jaksaa leikkiä ja touhuta ilman kiukkua niin asia ok!
Ai niin,mun lapseni oli myös allerginen,korvat ja keuhkot ja kaikkee semmosta kans.
Mut kokeile ulkoilua,lähde kymmeneks pihalle ja tuutte puolilta päivin syömään ja sitten nokosille.
KYSY millainen isä/itse olitte pieninä,se saattaa kans antaa vastauksen.
Jos olette molemmat lyhyt unisia niin ei se lapsikaan unikeko ole
Miehen on nyt pakko alkaa hoitaa osansa, menette vaikka perheneuvolaan jossa viranomaisten taholta se hänelle kerrotaan. Mies saa hoitaa lasta arkisin esim 18-23 jolloin sinä nukut, plus vähintään toisen viikonlopun yön KOKONAAN ja toisen ainakin puoliksi. Lisäksi viikonloppuna molemmille päiväuni aikaa ainakin neljä tuntia kerrallaan yhtämittaisesti.
Suurin ongelma tässä on nyt se ettei mies hoida osuuttaan, ja jos sitä ongelmaa ei hoideta, ei tilanne korjaannu.
Meillä ei käytännössä ole enää parisuhdetta, koska minä olen niin väsynyt että en jaksa puhua ja kun mies on kotona niin minä yritän olla toisessa huoneessa lepäämässä. Ja mies on todella väsynyt myös, koska joutuu hoitamaan ison osan kotitöistä, koska hänen firman alamäki ja päivittäinen työssäolo vauvan synnyttyä vei hänen kaikki voimat. Ja nyt yrittää koota itseään siinä uudessa työpaikassa, jossa on paljon uutta opeteltavaa eli hyvin rankkaa sekin. Pelkään että avioliittomme kaatuu tähän väsymykseen. Ei siis riidellä vaan ei vain ole enää mitään yhteistä pirteää aikaa koskaan. Jos joskus kaksin pääsemme johonkin niin molemmat ajattelee vain, että ainoa mitä haluaa on mennä nukkumaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna oliiviöljyä lusikallinen suuhun joka päivä.
Auttaa kutinaan ja atooppiseen ihoon.
Joku kirjoitti, että auttoi niin paljon, että jopa unohti, että joskus on ollut kutiseva iho.
Auttaako oikeasti? Voisiko joku muukin kommentoida tähän? Jos auttaa, niin kokeilen heti tänään. Ap
Kyllä auttaa! Ennen vanhaan ruokavaliolla pystyttiin tosi hyviin suorituksiin ja parantamaan atooppista ihoa. Tuo taito tuntuu unohtuneen.
Googlaamalla löydät paljon infoa asiasta.
On muitakin ruokia, jotka auttaa. Mutta tuon oliiviöljyn muistin nyt ens hätään.
Ruokavalio, liikunta, päivärytmi?
Kyllä miehesi on päässyt nyt liian helpolla. Hän kyllä jaksaa töissä, vaikka valvoisi muutaman yön viikossa! Hän valehtelee, etteikö jaksaisi ja yrittää vältellä vastuutaan. Täytyyhän sinunkin jaksaa päivät? Selitä miehellesi, että unenpuute voi johtaa krooniseen unettomuuteen sekä sinun romahtamiseen. Mihin lapsi sitten menee kun sinä joudut johonkin lataamoon, kun menet vaikkapa psykoosiin unenpuutteesta? Neuvolassa puututaan äidin unettomuuteen yleensä melko matalalla kynnyksellä, joten ota rohkeasti sinne yhteyttä.
Meillä mies hoiti vuoroöin valvomiset, eikä valittanut vaan kantoi vastuunsa. En olisi muuten jaksanut, sillä kärsin unettomuudesta muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mies tulee töistä kotiin, niin menet nukkumaan.
Oletko koskaan kärsinyt vakavasta unen puutteesta? Silloin ei nukahda enää. Kun mies tulee töistä klo 18:30 niin minä menen lepäämään pimeään makuuhuoneeseen, mutta en saa unta vaikka makaan siellä välillä kaksi tuntia. Enkä saa ottaa unilääkkeitä, koska minun pitää huolehtia lapsesta yöllä. Ap
Otat sen unilääkkeen ja nukut aamuun asti. Kai se mies voi välillä sen verran venyä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mies tulee töistä kotiin, niin menet nukkumaan.
Oletko koskaan kärsinyt vakavasta unen puutteesta? Silloin ei nukahda enää. Kun mies tulee töistä klo 18:30 niin minä menen lepäämään pimeään makuuhuoneeseen, mutta en saa unta vaikka makaan siellä välillä kaksi tuntia. Enkä saa ottaa unilääkkeitä, koska minun pitää huolehtia lapsesta yöllä. Ap
Siitä ei varmaan ole kärsinyt kukaan muu kuin SINÄ
Kiitos vain, en tarvitse nyt ilkeitä vastauksia, olen ihan riittävän uupunut ilman niitäkin. Hain täältä vertaistukea ja yritin vain selittää tilannettani tässä ketjussa. En ole ilkeillyt täällä kenellekään. En kuvittele olevani ainoa joka ei saa nukkua vaan luulen, että moni on samassa tilanteessa ja siksi osaa antaa vinkkejä. Ap
Ikävä tilanne. :`( Millaisia allergioita?
"Atooppinen ihottuma on varsin ikävä vaiva, johon liittyy yleensä kuiva iho ja ihon kutina. Iho rikkoutuu ja tulehtuu usein kutinan ja raapimisen johdosta, mikä aiheuttaa punaisia ihottumaläiskiä sekä erittäin epämiellyttäviä tuntemuksia.
Atooppisen ihottuman hoitoon suositellaan usein muun muassa kortisonivoiteita, joilla on olemassa haittavaikutuksia. Tyypillisiä haittavaikutuksia ovat muun muassa ihon ohentuminen, arvet, pigmenttihäiriöt, aknentyyppiset näppylät kasvojen alueella sekä oireiden paheneminen kun voiteesta pidetään taukoa.
Ihottumaoireille on olemassa lukuisia kokeilemisen arvoisia luonnollisia parannuskeinoja, joista lääkärit harvoin mainitsevat potilaille. Oikeanlaisella ruokavaliolla voidaan vaikuttaa suuresti atooppiseen ihottumaan. Andersonin (2009) ym. tutkimuksessa lähes puolet atooppisten lasten huoltajista haki lievitystä oireisiin muualta, kuin konventionaaliselta länsimaisen lääketieteen puolelta. Tämä kertoo paljon siitä, että hoitoon johon kuuluu muun muassa kortisonivoiteet, ei olla oltu todellakaan tyytyväisiä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei käytännössä ole enää parisuhdetta, koska minä olen niin väsynyt että en jaksa puhua ja kun mies on kotona niin minä yritän olla toisessa huoneessa lepäämässä. Ja mies on todella väsynyt myös, koska joutuu hoitamaan ison osan kotitöistä, koska hänen firman alamäki ja päivittäinen työssäolo vauvan synnyttyä vei hänen kaikki voimat. Ja nyt yrittää koota itseään siinä uudessa työpaikassa, jossa on paljon uutta opeteltavaa eli hyvin rankkaa sekin. Pelkään että avioliittomme kaatuu tähän väsymykseen. Ei siis riidellä vaan ei vain ole enää mitään yhteistä pirteää aikaa koskaan. Jos joskus kaksin pääsemme johonkin niin molemmat ajattelee vain, että ainoa mitä haluaa on mennä nukkumaan. Ap
Tästäkö nyt haluat keskustella, etkä siitä miten lasta voisi auttaa?
Haluan keskustella kaikesta mikä liittyy siihen, että lapsi ei nuku. Ja saada vinkkejä lapselle ja nukkumattomuuden seurauksiin itselle. AP
1. Mene lääkäriin ja koeta saada lääkettä nukkumiseen. Älä painota miehen saamattomuutta vaikka onkin totta.
2. Sano miehelle, että hänen on pakko valvoa ainakin se yksi vkl-yö, tai joudut menemään sairaalaan lepäämään. Mitäs mies sitten tekisi? Hän luistelee vastuusta niin kauan kuin pystyy.
3. Jos ei usko, sano hänelle, että lastensuojelu puuttuu viime kädessä asiaan, jos romahdat.
4. Jos saat nukkua, ota lääke, laita korvatulpat ja mene eri huoneeseen.
Pystyisikö antamaan laadukkaita ja hyviä maitohappobakteereita tuon ikäiselle? Omegaöljyjä?
Moni on saanut apua kuivaan ihoon ja atopiaan lisäämällä laadukkaita rasvoja ruokavalioon. Suurilla määrillä omega-3 rasvahappoja on saatu lievennystä atopiaoireisiin (Bjørneboe A. ym. 1989).
Callawayn (2005) ym. suomalaisessa pienessä tutkimuksessa hampunsiemenöljy, mikä sisältää muun muassa alphalinoleenihappoa ja gammalinoleenihappoa, paransi atooppisen ihottuman oireita.
Muita hyviä laadukkaita rasvahappojen lähteitä atooppisen ihon hoidossa ovat muuan muassa kylmäpuristettu oliiviöljy (Villarrubia ym. 2010), pellavansiemenöljy, kylmäpuristettu kookosöljy ja rasvainen avokado-hedelmä.
Lisäämällä edellä mainittuja rasvoja runsaasti ruokavalioon, ihon kunto paranee usein huomattavasti ja kuivuus vähenee merkittävästi.
Kun ruokavalioon lisätään riittävästi hyvänlaatuisia rasvoja, ihon kunto voi parantua niin hyvin, että ulkoisesti rasvoja ei välttämättä juurikaan tarvita Suomessa keväästä syksyyn.
Antioksidanteilla on todettu olevan positiivinen vaikutus atooppiseen ihoon. Ohin (2010) ym. tutkimuksessa E-vitamiini vähensi atooppisen ihottuman riskiä.
E-vitamiinia on runsaasti esimerkiksi hampunsiemenöljyssä ja oliiviöljyssä.
Seleenin on todettu myös rauhoittavan atooppisen ihottuman oireita (Planková ym. 2010) ja beta-karoteenilla on havaittu olevan suojaava vaikutus ihottuman kehittymiseen (Miyake ym. 2010).
Hyviä seleenin lähteitä ovat muun muassa parapähkinä, kananmunan keltuainen ja seesaminsiemenet. Beta-karoteenia saadaan muun muassa porkkanoista. Erilaiset marjat sisältävät myös runsaasti antioksidantteja.
Prosessoidun ja lisäainepitoisen ruuan on havaittu pahentavan atooppisen ihottuman oireita. Leen (2011) ym. pienessä tutkimuksessa ruokavalio, jossa vältettiin prosessoitua ruokaa, paransi lasten atooppista ihottumaa. Teollisesti prosessoitujen margariinien on havaittu lisäävän poikien atopian ilmaantuvuutta selvästi enemmän verrattuna voin käyttöön (Bolte G ym. 2001). Lisäksi ruuan lisäaineet aiheuttavat atooppista ihottumaa sairastavilla henkilöillä huomattavasti enemmän yliherkkyysreaktioita oireettomiin ihmisiin verrattuna (Randhava ym. 2009).
Mies hoitaa lapsen kun tulee töistä aina klo 24 asti ja sä nukut silloin. Siitä eteenpäin sä hoidat loppuyön.