Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaupungin kotipalvelu käy vanhuksen luona 2 x 10min päivässä, mutta eivät edes tee välttämättä juuri mitään

Vierailija
09.01.2020 |

Kaikesta pitää erikseen sanoa, muuten eivät tee välttämättä paljon mitään... Kaupunki veloittaa n. 700e/kk kyseisessä tapauksessa. Toki osittain vähennyskelpoinen mutta siltikin.... Tuntuu myös palvelun taso riippuvan henkilöstä tosi paljon. Joukossa tähän mennessä ollut yksi tosi hyvä tyyppi ja yllätys yllätys, ei ole muuten kantasuomalainen vaan itärajan takaa. Olen seurannut tätä menoa nyt ihan vierestä.

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä entinen kotihoitaja. Kyllähän siinä hyötyliikuntaa tuli paikasta paikkaan juostessa, mut pää ei kestäny. Luultavasti hoitajat viihtyisivät paremmin kun oltaisiinkin vielä siinä vanhan ajan tyylissä. Hoitaja tekisivat kaikkea, hoitotoimenpiteiden lisäksi ruokaa ja siivousta. Asiakkaista olisikin sitten vaan pari päivässä. Mut minkäs tekee, kun kotona olevia vanhuksia on nyt aivan tuhottomasti ja hoitajia ei riitä..

Ei kiitos. Meneehän siinä hoitajan ammattitaito aivan hukkaan, jos työnkuva koostuu pääasiassa imuroinnista ja perunalaatikon imellyttämisestä.

Sairaanhoitajan ammattitaito menee, mutta ei kodinhoitajan, jonka koulutukseen kuului nimenomaan tavalliset kotityöt. Eikä mene perus-/lähi-/mikälie-hoitajan ammattitaitokaan, jos ymmärtää hygienian ja hyvän ravitsemuksen vaikutuksen terveyteen.

Jos tarvitaan päivittäin kaksi kotisairaanhoitajan käyntiä, aletaan olla laitoskunnossa. Yleensä riittää kerta viikkoon, ja silloin jaetaan lääkkeet dosettiin.

Mitä oikein höpötät.

Tätini kuuluu tuollaiseen palveluun.

Aamulla käy lähihoitaja antamassa lääkkeet, ja katsoo pikaisesti että täti syö aamupalan.

Pystyy itse liikkumaan itse kuten wc-käynnit.

Lounas tulee ruokapalvelusta.

Illalla löhihoitaja käy antamassa lääkkeet ja kts. että kaikki ok yötä varten

Kerran viikossa kaksi hoitajaa saunottaa tädin.

Pystyy itse suihkussa käymään istualtaan.

Täti asuu omassa asunnossa ja palvelu on kaupungin vanhustehuollosta, joka ostaa palvelun palvelusetelillä palvelun yksityiseltä.

Turvallista ja hyvää hoitoa, ei jää yksin päiviksi asuntoon, jos kuolee.

Laitoshoitoa vältetään viimeisen asti.

Liiankin muistisairaita hoidetaan viimeiseen asti kotiin.

Ålä kirjoita asioista, joista et tiedä.

Kotisairaanhoitajan käyminen kotona on monta kertaa halvempaa kaupungille, kuin vanhuksen kokoaikainen laitoshoito.

Luulis tuon tyhmemmänkin käsittävän.

Ihmiset sekoittavat usein lähihoitajan ja kotisairaanhoidon, ne ovat kaksi eri asiaa.413

Vierailija
142/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidossa töissä ja 10min käynti on yleensä lääkkeenanto + voinnin tsekkaus. Aikaan sisältyy aina myös kirjaaminen.

15min käyntiin voi jo sisältyä esimerkiksi aamupalan laitto.

20min. käynnillä ehtii auttaa aamupesuissa ja pukeutumisessa aamupalan ja lääkityksen lisäksi.

Tietysti kaikki riippuu asiakkaan toimintakyvystä. Osa on niin huonokuntoisia,että jo siirtymisiin ja syömisen valvomiseen/syöttämiseen menee aikaa, jolloin aamukäynti voi olla jopa tunninkin kestävä.

Kotihoidon palvelu siis määritetään aina asiakkaan tarpeen mukaan.

Oletus on, että jos asiakas pärjää 10min. käynnillä, hänellä on kohtuullisen hyvä toimintakyky.

Jos kunnallinen kotihoito tuntuu kalliilta, voi yksityiseltä myös itse maksaen hankkia palvelun.

Tosin yksityiset ei yleensä tee alle puolen tunnin käyntejä ollenkaan, jolloin hintaa tietysti tulee. Mutta kannattaa sekin laskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälleen kotihoidossa työskentelevänä lähihoitajana v*tuttaa kun kotihoito ja kodinhoito sekoitetaan. Ihmiset ei ymmärrä, että ne tarkoittaa eri asiaa.

KODINHOITO: kotiin liittyvä siisteyden ja perusasioiden jatkuva ylläpito

KOTIHOITO: henkilökohtainen hoito, joka toteutetaan potilaan, vanhuksen tai vammaisen kotona.

En siis todellakaan ole kodinhoitaja, vaan kotihoidon työntekijä, lähihoitaja, kotihoitaja.

Ymmärrän mitä tarkoitat.

Olisiko mahdollista yhdistää näitä niin, että tekisit molempien työt. Ilman kiirettä ja tietenkin moniosaajana paremmalla palkalla? Tuntuu aivan älyttömältä tuollainen kilpajuoksu paikasta toiseen.

Kysyn vaan mielipidettä ihan ilman v.ttuilua.

Ne on eroteltu hoitajapula vuoksi. Hoitajia on aivan liian vähän, joten työt jotka voi hoitaa ilman koulutusta hoitaa muut ja lähihoitajat ja sairaanhoitajat hoitaa pääasiassa vaan töitä joita muut ei voi hoitaa.

Lopettakaa muistitestit. Vähentäkää lääkkeitä, niin alkaa ihmiset toipua myrkytystilasta. Titaanidioksidi esimerkiksi aiheuttaa kuulonaleneman. Sen huomaa ainoastaan silloin, kun ei käytä sitä yhtään.

Vierailija
144/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini joutui vuodepotilaaksi loukattuaan itsensä ja kaupungin kotihoito kävi tosiaan kaksi kertaa päivässä hänen kotonaan, ja se oli myös sen n. 15 minuuttia minkä he siellä oli.  Tehtävänä heillä ei ollutkaan kuin tarkastaa lääkkeiden otto, mitata kuume, verenpaine jne.  Aamulla hoitaja keitti nopean puuron, mutta jätti kattilan tiskaamatta.  No ok, minä ja siskoni käytiin joka päivä, ei siinä mitään.  Tärkeintä oli, että joku kävi kuitenkin säännöllisesti, se iltahoitaja kävi myöhään illalla ja tarkisti tietysti samalla, että kaikki oli kunnossa.  Pesupäivät oli sitten erikseen.  Keppien kanssa äiti pääsi kyllä itse vessaan, mutta ei se helppoa ollut tietenkään, hän kun on aika iäkäs jo muutenkin.

Se kokemus meillekin tuli, että venäläinen ja virolainen hoitaja tekivät käynnistä äidille miellyttävämmän.  Esim. nostivat äidin sängystä pystyyn, kävivät nopeasti tuulettamassa ja pöyhimässä peiton ja tyynyt parvekkeella ja oikoivat aluslakanan.  Se kävi nopeasti ja näppärästi.  Suomalaiset hoitajat ei korvaansa lotkauttaneet, vaikka äiti pyysi heitä joskus nostamaan häntä parempaan asentoon, kun hän oli joskus saattanut valua huonoon asentoon tai patja mennyt vinoon tms.  Kerran kun olin illalla vielä itsekin paikalla, ihan uusi ennen käymätön hoitaja tuli, näki minut ja sanoi, että ei hänen nyt sitten tarvi tänne tullakaan, kun täällä onkin ilmeisesti tytär paikalla ja lähti ovet paukkuen.

No onneksi ei tarvittu tätä palvelua kovin kauaa käyttää.   

Sama meillä, hoitajan töistä maksetaan, mutta jos omainen on paikalla, niin hoitaja häippäsee hippulat vinkuen.

Olen itse yli 70v ja mummo 95v ja hoitajat olettavat, että pystyn tekemään yhtä ja toista.

Niin paljon yritän tehdä, että aina menee pari päivää toipumiseen.

Vierailija
145/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitini joutui vuodepotilaaksi loukattuaan itsensä ja kaupungin kotihoito kävi tosiaan kaksi kertaa päivässä hänen kotonaan, ja se oli myös sen n. 15 minuuttia minkä he siellä oli.  Tehtävänä heillä ei ollutkaan kuin tarkastaa lääkkeiden otto, mitata kuume, verenpaine jne.  Aamulla hoitaja keitti nopean puuron, mutta jätti kattilan tiskaamatta.  No ok, minä ja siskoni käytiin joka päivä, ei siinä mitään.  Tärkeintä oli, että joku kävi kuitenkin säännöllisesti, se iltahoitaja kävi myöhään illalla ja tarkisti tietysti samalla, että kaikki oli kunnossa.  Pesupäivät oli sitten erikseen.  Keppien kanssa äiti pääsi kyllä itse vessaan, mutta ei se helppoa ollut tietenkään, hän kun on aika iäkäs jo muutenkin.

Se kokemus meillekin tuli, että venäläinen ja virolainen hoitaja tekivät käynnistä äidille miellyttävämmän.  Esim. nostivat äidin sängystä pystyyn, kävivät nopeasti tuulettamassa ja pöyhimässä peiton ja tyynyt parvekkeella ja oikoivat aluslakanan.  Se kävi nopeasti ja näppärästi.  Suomalaiset hoitajat ei korvaansa lotkauttaneet, vaikka äiti pyysi heitä joskus nostamaan häntä parempaan asentoon, kun hän oli joskus saattanut valua huonoon asentoon tai patja mennyt vinoon tms.  Kerran kun olin illalla vielä itsekin paikalla, ihan uusi ennen käymätön hoitaja tuli, näki minut ja sanoi, että ei hänen nyt sitten tarvi tänne tullakaan, kun täällä onkin ilmeisesti tytär paikalla ja lähti ovet paukkuen.

No onneksi ei tarvittu tätä palvelua kovin kauaa käyttää.   

Sama meillä, hoitajan töistä maksetaan, mutta jos omainen on paikalla, niin hoitaja häippäsee hippulat vinkuen.

Olen itse yli 70v ja mummo 95v ja hoitajat olettavat, että pystyn tekemään yhtä ja toista.

Niin paljon yritän tehdä, että aina menee pari päivää toipumiseen.

Vanhus ei siis ole oma mummoni😀

Vierailija
146/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makrogolia sisltävät lääkkeet pois, niin alkaa vointi parantua kuin ihmeen voimalla:-D

Vierailija
147/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot ap seuraavasi vierestä mutta et ilmeisesti ole kuitenkaan ollut mukana palvelun tarpeen arvioinneissa tai tekemässä sopimusta kotihoidosta. Jokaisen asiakkaan kohdalla arvioidaan ja sovitaan erikseen mitä käynneillä tehdään, näihin on omaisten mahdollista vaikuttaa jonkun verran mutta ylipalvelua ei voi vaatia. Kotihoito on kotona tapahtuvaa sairaanhoitoa, ei kodinhoitoa. 

Mutta mikäli sinulla on palvelun tasosta valittamista niin eipä muuta kun menet mukaan seuraavaan asiakaspalaveriin kertomaan omat näkemyksesi. Sillä välin muista toki itse tehdä parhaasi auttaaksesi läheistä vanhusta, kotihoidon kautta hänelle on ostettu todennäköisesti lääkehoidon valvonta ja seuranta mutta kaikki muu on vanhuksen ja tämän omaisten vastuulla/järjestettävä muilla ostopalveluilla. 

Olet väärässä. Kotihoito sisältää kotisairaanhoidon ja kotipalvelun, johon kuuluu myös kaikki kotona asumisen tuki ihan niistä pikkusiivouksista alkaen. Usein ne on vain roskien vientiä, pientä ylläpitoa ja siivoukseen voi saada palvelusetelin. Lisäksi kotihoitoon kuuluu tukipalvelut kuten ateria tai kauppapalvelu.

Se ei ole pelkkää sairaanhoitoa.

Kerro toki, missä kunnassa näin on?

Tahdon tietää.

Vierailija
148/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makrogolia sisältävät lääkkeet pois, niin alkaa vointi parantua kuin ihmeen voimalla:-D

Tiedät kai, että liika kuitu voi aiheuttaa suolentukkeumia ja helposti varsinkin silloin, kun istuu paikallaan kaiken aikaa! WC-reissut ei riitä liikunnaksi, kun siitä sängystä on ehdittävä ajoissa vessaan ja joku Levolac tms ei tosellakaan ole mikään hoito siihen, vaan liikunta! Saatte kohta siivota ne tuolit/lattiat/sängyt, kun ei enää sen myrkyn takia ehdikään pöntölle:-(

Pegorion sisältää PEG- ainetta, joka on samaa kuin E1521 ja sitä siis voi olla jo ruoassa, jota syö. Se on makrogolia, jota ei pitäisi niellä. Se sitoo nestettä ja kerää nestettä, koska se on alunperinkin valmistettu lentokoneiden siipien jäätymisen estoon! Millä logiikalla sitä pitäisi vielä määrätä jollekin? Tuota valmistetta on muuten vanhusten nappuloissa, joten parempi on alkaa vähentää niistä, kun he muutenkin kaatuilevat liiasta lääkityksestä!

Onhan niin, että kun iän mukana aineenvaihdunta hidastuu, myös vieraiden aineiden sietokyky heikkenee?

Vierailija
149/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot ap seuraavasi vierestä mutta et ilmeisesti ole kuitenkaan ollut mukana palvelun tarpeen arvioinneissa tai tekemässä sopimusta kotihoidosta. Jokaisen asiakkaan kohdalla arvioidaan ja sovitaan erikseen mitä käynneillä tehdään, näihin on omaisten mahdollista vaikuttaa jonkun verran mutta ylipalvelua ei voi vaatia. Kotihoito on kotona tapahtuvaa sairaanhoitoa, ei kodinhoitoa. 

Mutta mikäli sinulla on palvelun tasosta valittamista niin eipä muuta kun menet mukaan seuraavaan asiakaspalaveriin kertomaan omat näkemyksesi. Sillä välin muista toki itse tehdä parhaasi auttaaksesi läheistä vanhusta, kotihoidon kautta hänelle on ostettu todennäköisesti lääkehoidon valvonta ja seuranta mutta kaikki muu on vanhuksen ja tämän omaisten vastuulla/järjestettävä muilla ostopalveluilla. 

Olet väärässä. Kotihoito sisältää kotisairaanhoidon ja kotipalvelun, johon kuuluu myös kaikki kotona asumisen tuki ihan niistä pikkusiivouksista alkaen. Usein ne on vain roskien vientiä, pientä ylläpitoa ja siivoukseen voi saada palvelusetelin. Lisäksi kotihoitoon kuuluu tukipalvelut kuten ateria tai kauppapalvelu.

Tahdon tietää.

Väärää tietoa, tai ainakin vanhaa. Asunnot menee pilalle siksi kun siellä ei kukaan koskaan edes luutua. Moni vanhus on ennen niitä lääkityksiä voinut ainakin imuroida itse, mutta sitäkään ei pidetä minään saavutuksena. Keppra vie kokonaan lihasvoimat sellaiseltakin, mutta siitä ei eroon pääse, kun on kerran määrätty. Vai pitääkö asia viedä poliisille? Puoli vuotta myrkytystilaa, eikä ole pyynnöstäkään vähennetty:-(

Vierailija
150/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräytyisikö tuo maksu tulojen mukaan?

varallisuuden.

Tulojen mukaan meillä ainakin. Varallisuutta ei koskaan kysytty. Kerran vuodessa taksa tarkistettiin.

Vierailija
151/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse tekisit kymmenessä minuutissa?

Katson, että vanhuksen puhelimessa on virtaa ja lataan sen silti, ja että kellot ovat oikeassa ajassa, telkkarin kapulat tallella ja mieluinen ohjelmakanava valmiina, vaihdan raikkaat juomavedet entisten tilalle, kerään roskat. Autan ihmisen hampaidenpesussa ja teetän ylösnousuja (käsien varassa, kämmenet polville, ylös niin, että ei horju ja hitaasti takaisin, 6 kertaa riittää kerrallaan) ja lämmitän ruoan ennen lähtöä. Itse sen olen tehnyt sinne, tiedän vähän mitä vois tehdä.

Aamupalaksi (illalla puuro, niin uni maistuu) tekisin munakkaan: 3 munaa suolattomaan luomuvoihin, sekaan levätöntä luomukermaa, maistuu hyvältä. Ilman kanamunan keltuaisia ei saa riittävästi koliinia. Ennen lähtöä vielä 6 ylösnousua ja samalla se puhelin viereen latauksesta.

Vierailija
152/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tahdon tietää.

halutaan me muutkin!

Vierailija
153/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon resurssit ovat nykypäivänä sellaiset, että työntekijät juoksevat kieli vyön alla saadakseen edes sen minimin tehtyä. Tutusta kaupungista puuttuu yhdeksän työntekijää. Porukka on saikulla tai vaihtaa työpaikkaa, jos se suinkin on mahdollista. 

T. Sivusta seuraava 

Vierailija
154/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee kyllä palvelulle komea tuntihinta. Ymmärrän, ettei ole mistään täysihoidosta kyse, mutta on se niukaksi ja riisutuksi tuokin apu mennyt, kun tehdään vain kaikkein välttämättömin. Moni vanhus, jolla ei ole omaisia, kaipaisi apua moneenkin pikkuasiaan, mutta nehän eivät kaupungille kuulu.

Vierailija
155/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljä minuuttia tuljataan käsidesiä? Johan on outoa touhua. Eikä tulla ajatelleeksi, että vedetään kertakäyttöhanskat = n. 7 sekuntia, niin jäisi 3 minuuttia, 50 sekuntia aikaa muuhun työhön.

Jokainen joka on terveydenalan ammattilainen niin tietää, että pelkät kerkakäyttöhanskat ei riitä vaan jokaisen asiakkaan välissä täytyy käyttää käsidesiä. Ennen käyntiä ja jälkeen käynnin. Jos käsidesi ei kerkee kuivua niin siitä ei ole mitään hyötyä, kun laitat kerttikset käteen.

Toisekseen, Kotihoito tekee pääasiassa vain sen mistä asiakas maksaa, ei sitä mitä omainen haluaa. 

On tullut näitäkin omaisia vastaan ketkä valittavat, kun kotihoito ei vie vanhusta ulos ja kuitenkin itse käy päivittäin paikalla ja ei itse vie.  On myös näitä omaisia jotka tulevat illalla käymään ja soittaa kh:n päivystys puhelimeen, että asiakas valittaa nälkää. Sitten omainen odottaa, että kotihoito tulee sinne aikaisemmin antamaan leivän jääkaapista (jonka kotihoito on tehnyt aikaisemmalla käynnillä valmiiksi jääkaappiin) ja omainen ei antanut sitä leipää siksi, koska mistäs me maksetaan.

Vierailija
156/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen: Kerrankin yksi omainen soitti kh:n päivystyspuhelimeen, että olivat tulleet yllätysvierailulle ja tuoneet hesburherista aterian. Pyysivät, että kotihoito tulisi antamaan aterian esille :D Ja asiakkaalla käynnit vain aamulla ja päivällä lääkkeenannon vuoksi.

Vierailija
157/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh! Näitä lukiessa kiitän Jumalaa siitä, etten enää ole töissä kotihoidossa. Omaisten näkemykset ovat liian usein vanhanaikaisia ja perustuivat epätodellisiin oletuksiin, vaatimukset kohtuuttomia ja hoitajien kohtelu ala-arvoista. Lähdin kouluttautumaan, ja pelastin itseni tältä kauheudelta. Surulla mietin, ja ihan kylmät väristykset tulee, kun edelleen sama meininki jatkuu ja pahenee vain. Miksi se sallitaan, että auttamishaluisten, innokkaiden ja hyväntahtoisten nuorten hoitajien kaltoinkohtelu saa jatkua? En ihmettele yhtään, jos joku kyynistyy ja menettää täysin työn ilon.

Vierailija
158/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on aikaa seurata noin läheltä ja tarkasti niin kannattaa lopettaa kotihoito ja hoitaa itse. Sillä rahalla mikä kotihoidosta maksetaan saisi itselleen mukavan lisäansion ja omaiselleen arvokkaan elämän.

Vierailija
159/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kymmenessä minuutissa ei tosiaan ehdi oikein mitään. Jo käsien desinfioimiseen ennen ja jälkeen kotikäyntiä menee pari minuuttia. Kuulostaa siltä, että asiakkaan palvelu-ja hoitosuunnitelmaa on syytä päivittää. Ja onhan haettu eläkkeensaajaan hoitotukea, jolla on tarkoitus kattaa edes osa maksukista?

Neljä minuuttia tuljataan käsidesiä? Johan on outoa touhua. Eikä tulla ajatelleeksi, että vedetään kertakäyttöhanskat = n. 7 sekuntia, niin jäisi 3 minuuttia, 50 sekuntia aikaa muuhun työhön.

Onko 19 mies, kun ei voi lausua mitään sanoja samalla kun hosuu ruokia ja lääkkeitä? Naisilta kyllä yleensä onnistuu puhuminen ja tekeminen samanaikaisesti.

Luuletko ettei käsiä tule desinfioida ennen hanskoja?

Huh, toivottavasti kukaan ei oikeasti luule näin tai ota tästä opiksi.... hanskoja käytetään muutenkin aivan väärin. Käsihygienia on se juttu!

Vierailija
160/163 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aikaa seurata noin läheltä ja tarkasti niin kannattaa lopettaa kotihoito ja hoitaa itse. Sillä rahalla mikä kotihoidosta maksetaan saisi itselleen mukavan lisäansion ja omaiselleen arvokkaan elämän.

Kotisairaanhoito, mitä siitä maksetaan? Ei edes liikunta-apua saa sillä rahalla:-(