Kaupungin kotipalvelu käy vanhuksen luona 2 x 10min päivässä, mutta eivät edes tee välttämättä juuri mitään
Kaikesta pitää erikseen sanoa, muuten eivät tee välttämättä paljon mitään... Kaupunki veloittaa n. 700e/kk kyseisessä tapauksessa. Toki osittain vähennyskelpoinen mutta siltikin.... Tuntuu myös palvelun taso riippuvan henkilöstä tosi paljon. Joukossa tähän mennessä ollut yksi tosi hyvä tyyppi ja yllätys yllätys, ei ole muuten kantasuomalainen vaan itärajan takaa. Olen seurannut tätä menoa nyt ihan vierestä.
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Tälleen kotihoidossa työskentelevänä lähihoitajana v*tuttaa kun kotihoito ja kodinhoito sekoitetaan. Ihmiset ei ymmärrä, että ne tarkoittaa eri asiaa.
KODINHOITO: kotiin liittyvä siisteyden ja perusasioiden jatkuva ylläpito
KOTIHOITO: henkilökohtainen hoito, joka toteutetaan potilaan, vanhuksen tai vammaisen kotona.
En siis todellakaan ole kodinhoitaja, vaan kotihoidon työntekijä, lähihoitaja, kotihoitaja.
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Olisiko mahdollista yhdistää näitä niin, että tekisit molempien työt. Ilman kiirettä ja tietenkin moniosaajana paremmalla palkalla? Tuntuu aivan älyttömältä tuollainen kilpajuoksu paikasta toiseen.
Kysyn vaan mielipidettä ihan ilman v.ttuilua.
Mutta muistakaa mammat, että jos sitten hoidatte lapsenlapsianne viikonloput ja lomat, niin lapsenlapset käyvät teitä katsomassa ja auttelemassa ja hoitamassa.
Näinhän täällä hoetaan, että jos et hoida, niin eivät lapsenlapsetkaan sinua hoida. Mutta jos hoidat, heistä tulee korvaamaton apu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole muuten aina paikalla edes 10min, joskus vain 5min. Toimenpiteitä jää suorittamatta osalta hoitajista jos ei erikseen mainitse. Muutamia hyviäkin työntekijöitä on kyllä joukossa. Ihmettelen miten tuntuu työn laatu vaihtelevan niin paljon henkilön mukaan. Terv. Ap
Kotihoito on siitä haasteellinen paikka, että hoitajat liikkuvat pääasiassa yksin, eikä kaikilla ole koskaan ollut päivääkään perehdytystä kokeneen työparin kanssa. Ei ainakaan meillä.
Siispä kaikki tekevät asiat aivan varmasti erilailla, ja monella pidempäänkin työskennelleellä voi olla huono kokonaiskuva siitä, mitä hoitajan listaamattomiin perustehtäviin kuuluu. Joku tekee vain tehtävät, jotka ovat ohjeistuksessa mustaa valkoisella, eivätkä huomioi mitään muuta, kun toiset osaavat hahmottaa tilanteen kokonaisvaltaisemmin.
Jonkun työ saattaa siis olla puutteellista ihan vain tietämättömyydestä johtuen, mutta tietysti yksin ilman valvovaa silmäparia liikkuessa joitakin ihmisiä saattaa houkuttaa myös jatkuva oikaiseminen sieltä, missä aita on matalin.
Se on juuri näin. Tuijotetaan listaa ja unohdetaan järki kokonaan. En tiedä miten joistain hoitajista tulee niin ajattelukyvyttömiä. Se ei johdu pelkästä kiireestä.
Koska saat sapiskaa, jos teet jotain, mitä sun ei kuulunut tehdä. Uudet työntekijät ovat epävarmoja, mitä heidän kuuluu ja mitä ei kuulu tehdä. Sen vuoksi he noudattavat saamaansa listaa.
Ei meillä kyllä tule sapiskaa, vaan kiitosta. Esimieskin kannustaa viettämään asiakkailla reilusti aikaa ja viemään jonkun vaikka ulkoilemaan, jos joskus onkin löysempi lista. Ihan kunnallisella työskentelen.
Siitä kyllä tulee ja saa tullakin sanomista, jos ajan säästämiseksi tehdään puolesta asioita, jotka asiakkaan tulisi toimintakykynsä säilyttämiseksi tehdä itse. Onhan se nyt paljon nopeampaa hoitajan vetää itse pusero mummun niskaan sen sijaan, että antaisi asiakkaan itse omassa tahdissa pukea.
Missä kaupungissa on näin hyvä kotihoito, että on aikaa ulkoiluttaa vanhuksia ja viettää heidän kanssaan aikaa?
Olen tehnyt 8 vuotta kotihoidossa töitä. Kunnallisella ja yksityisellä ja kyllä se työ oli sitä, että aamulääkekierros ja aamupalakierros meni niin, että listan mukaan koteihin, sängystä ylös, aamupala, lääkkeet, pikainen aamupesu ja vessa ja takaisin sänkyyn tai miten nyt itse kukainenkin liikkui. Kiire oli, koska jo yhdessä paikassa aikataulusta venyminen, meinasi sitä, että viimeinen maksava asiakas sai aamulääkkeet vasta klo 11.00.
Toki olisi ollut ihanaa kahvitella yhdessä ja odotella talvitakin päälle laittoa ja käveleskellä pihalla, mutta se olisi meinannut sitä, että se neljäs listalla olisi päässyt vessaan vasta klo 13.00 ja aamulääkkeet silloin ja puuron. Viimeisimmät olisi saaneet aamulääkkeet klo 16.00
Ei sellaisia päiviä jatkuvasti ole, mutta joskus tulee kausia, jolloin useampi asiakas sattuu yhtä aikaa vaikka intervallijaksolle tai sairaalaan.
Tai jos omainen soittaakin tulleensa nyt Martan luokse käymään ja lupaa huolehtia syönnin, lääkkeet ja käyttää vielä suihkussakin, niin siinä vapautuu heti aikaa tehdä jonkun toisen kanssa jotakin muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälleen kotihoidossa työskentelevänä lähihoitajana v*tuttaa kun kotihoito ja kodinhoito sekoitetaan. Ihmiset ei ymmärrä, että ne tarkoittaa eri asiaa.
KOTIHOITO: henkilökohtainen hoito, joka toteutetaan potilaan, vanhuksen tai vammaisen kotona.
En siis todellakaan ole kodinhoitaja, vaan kotihoidon työntekijä, lähihoitaja, kotihoitaja.
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Olisiko mahdollista yhdistää näitä niin, että tekisit molempien työt. Ilman kiirettä ja tietenkin moniosaajana paremmalla palkalla? Tuntuu aivan älyttömältä tuollainen kilpajuoksu paikasta toiseen.
Ennehän oli kodinhoitajat, jotka kävivät jopa lapsiperheissä auttelemassa ja siivoamassa. Mutta laki muuttui ja siivouspalvelut ostetaan erikseen ja kotisairaanhoito ja kotihoito hoitaa perushoidon vanhusten kotiin
Vierailija kirjoitti:
Huh, kiitos tämän ketjun on taas toivottavasti pariksi vuodeksi haudattu ajatuksenalkukin siitä, että kokeilisin työtä kotihoidossa.
Mielummin vaikka työttömänä.
Hatunnosto kaikille hoitsuille jotka siinä hommassa jaksaa 🎩
Mä tykkään työstäni kotihoidossa. Tällä hetkellä se on liian kuormittavaa koska hoitajia on liian vähän, mutta jos jossain voi omaan työhönsä vaikuttaa niin kotihoidossa. Paras työ missä oon ollut. Asiakkaat on pääsääntöisesti mukavia ja verrattuna palvelutaloissa oleviin nää kotona olevat on usein paremmassa kunnossa. Koen itse, että just kotihoidossa pääsen oikeasti vaikuttamaan positiivisesti niiden ihmisten elämään. Pystyn itse ja yhdessä tiimin kanssa miettimään mm mitä tukipalveluja asiakkaat tarvitsee tai mitä lisä apuja meiltä tai mahdollisesti mitä apuja ei enää tarvita vaikka ennen tarvittiin.
Meidän työ on todella monipuolista ja oikeesti suurinosa asiakkaista on tosi tyytyväisiä kotihoitoon. Me kysellään sellasta hymynaama arviota jossa on 4 vaihtoehtoa mitä asiakas voi painaa ja antaa siten palautetta käynnistä. Palautteet on ollut 98-99% positiivisia. Ne jotka kotihoitoa eniten kritisoi on omaiset, jotka ei aina täysin ymmärrä meidän tehtäviä ja oon kyllä sitä mieltä, että omaisillekin pitäisi kotihoidon alkaessa kertoa kotihoidosta enemmän. Monella omaisella on myös huono omatunto kun tuntevat että tekevät liian vähän, vaikka osa tekee jo aivan älyttömästi. Valitettavasti on myös niitä omaisia jotka käyvät meidän asiakkaan luona kerran tai kaksi vuodessa ja sitten arvostelevat kotihoidon hoitotapaa.
Monesti hoitajan ja omaisen näkemykset on hyvin erilaiset siitä asiakkaan kunnosta. Omaisella tietysti kova huoli eikä sitä ammatillista näkemystä niin usein näkevät sen asiakkaan paljon huonompikuntoisena kuin mitä hän on. Esimerkiksi kerran oli ongelmana yhden asiakkaan kanssa, että omaiset sanoi että hän ei saa nieltyä enää isoa särkylääkettä. No siihen on helppo ratkaisu, puolittaminen. Mutta kun asiakas ottaa lääkkeet annosjakelupusseista niin kotihoito joutuisi kipottamaan asiakkaalle lääkkeet kun käyntejä ei ole päivittäin. Tai vaihtoehtoisesti askarrella puolitetut tabletit takaisin pusseihin. Tai sitten oli vaihtoehtona opettaa asiakas itse puolittamaan lääkkeensä. Kyseessä on muistisairas asiakas ja omainen oli heti jyrkästi vastaan, koska "etkö sinä nyt hoitajana ymmärrä, että tuo menee vaan huonompaan suuntaan ei se enää opi!" sanoin, että kokeillaan kuitenkin, koska usein monen kerran jälkeen tälläinen asia voi jäädä muistiin. Pari viikkoa asiakas ohjattiin käynneillä puolittamaan lääkkeensä itse ja siitä lähtien on sen tehnytkin.
Jotkut omaiset myös kieltää asiakkaita esim lämmittämästä ruokaa tai tiskaamasta, koska "se on hoitajan tehtävä". Hoitajan tehtävä on kuitenkin tukea asiakkaan kotona asumista ja kuntouttavaa näkökulmaa ajatellen on aina parempi mitä enemmän asiakas tekee itse.
Kirjoitin nuo 118 ja 119 viestit ja näköjään tänään ajatus lentää. Kotihoito on varmaan väärin ymmärretyin hoitoalan kenttä. Omaisilla ja asiakkailla on usein hyvin eri näkemys siitä, mitä tehtäviin kuuluu. Ei ole valmista palvelupakettia, vaan kaikki lähtee tarpeista. Tiskaamme, pyyhimme leivänmurut, vaihdamme lakanat, viemme roskat, siistimme keittiön, hävitämme vanhentuneet ruoat, hoidamme ruokahuollon jne, jos asiakas tai hänen puolisonsa ei näihin kykene. Ei ole kuitenkaan tarkoituksenmukaista että vaikka 4x/pv käynneillä tiskaamme joka mukin ja lautasen jokaisella käynnillä, kerran päivässä riittää. Homma ei mene niin että kun minä tästä maksan, sinä teet. Ei, jos asiakas kykenee pukemaan/riisumaan, tiskaa, kykenee viemään roskat niin on kaikkien etu jos toimintakykyä saadaan säilytettyä mahdollisimman pitkälle näillä kotiaskareilla. Vanhan ajan kotipiika-aikoja ei enää ole. Toki voi valita yksityisen joka taatusti tekee rahasta mitä vaan.
Lääkehoitokin on aika paljon muuta kuin pillerin anto. Se on reagointia muuttuvaan vointiin, jatkuvaa havainnointia. Koska mekin olemme ihmisiä, näiden tilanteiden muuttuessa voi kotikäynnillä tarkkaavaisuus herpaantua ja koska nro 1 on siinä kohtaa asiakkaan vointi ja sen aiheuttamat jatkotoimet, olen pahoillani jos lakana on vinossa.
Puhumattakaan haavahoidoista, avanteista, katetroinneista, kipupumpuista, muistitesteistä, turvahälytyksistä, ovihälytyksistä, kaatumisista, agressiivista ja/tai seksuaalisesti häiriöivistä muistisairaista. Kaikki jokapäiväisiä tapahtumia kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Ne on eroteltu hoitajapula vuoksi. Hoitajia on aivan liian vähän, joten työt jotka voi hoitaa ilman koulutusta hoitaa muut ja lähihoitajat ja sairaanhoitajat hoitaa pääasiassa vaan töitä joita muut ei voi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on huonoja kokemuksia kaupungin kotihoidosta jo vuodelta 2004 oman mummini kanssa, ja sen jälkeen siellä täällä kuunnellut kuinka asiat vain menevät huonompaan suuntaan.
10 minuutin käynti on ihan turha jo ilmastollisistakin syistä, puhumattakaan siitä miten osaamattomia reittien ja käyntien suunnittelijoita kaupungeilla on. Tuosta 10 minuutista ei hyödy kukaan!
Ongelma on kuitenkin kotihoidossa, ei vanhuksissa tai heidän omaisissaan. Tämä asenne että menkää sitten itse hoitamaan omaisenne jos ei kelpaa, sahaa myös sitä hoitajien omaa oksaa. Mikään ei muutu, jos vastuu sysätään aina muille.
Ylityöllistetty ja alipalkattu hoitaja ei ole syypää näihin yhteiskunnallisiin ongelmiin. Jos yhteiskunnan palvelut ei kelpaa niin sitten pitää itse hankkia parempia. Rahalla saa varmasti kun latoo tarpeeksi euroja tiskiin.
Ei ole syyllinen. Mutta hoitajilla on vastuu ilmoittaa epäkohdista kaikkialle, myös liittoon ja omaisille. Ei syyllistäen vaan asiallisesti. Mennä vaikka lakkoon jos se sitä vaatii!
Mutta tällainen kädet ilmaan "sori ei ole mun syy, hoida mummosi itse" - tyyli ei myöskään auta asiaa yhtään.
Mikää ei muutu, jos aina tyydytään siihen mitä on. Koskee ihan kaikkia naisvaltaisia aloja.
Voi jumalauta! Luuletko ettei ole yritetty?! On valitettu esimiehelle, esimiehen esimiehelle, liittoon ja ties minne. Ketään ei kiinnosta, kun hatusta vedetyt tilastot näyttävät hyviltä. Hoitajat pyysivät omaisia soittamaan esimiehelle/päällikölle, mutta esimiehet puhuivat mustaa valkoiseksi ja kaikki oli hyvin. Avi teki tarkastuksia ja antoi jotain aivan kosmeettista ohjeistusta. Mikään ei muuttunut, joten äänestin jaloillani. Olin hyvä hoitaja ja taitava käsistäni, mutta väsyin työhön. Saman rahan saa helpommalla muualtakin.
10 minuutissa ehtii tehdä vaikka mitä. Jos asiakas semmosessa kunnossa, että tarvitsee vain ns. tarkistuskäynnin ja puurokattilan pesun, tai seuraavien lääkkeiden kipotus. Kotihoitohan ei ole seuralaispalvelu, että kenenkään luokse jäädä asumaan, jos hommat on tehty. Siinä työtä tehdessä jutustelee. Kyllä meillä se yleissiisteys kuuluu työnkuvaan, mutta ei mikään imurointi tms.
Harvemmin tosin on 10 min käyntejä. Lähinnä sellaisien asiakkaiden luona, jotka haluaa hoitajasta mahdollisimman pian eroon. Kaikki eivät vierasta ihmistä huushollissaan halua pakollista enempää katsella.
Kerro nyt ap millaista apua omaisesi tarvitsee? Ilmeisesti on aika omatoiminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä tarkoitat.
Tällä hetkellä kotihoidon lähihoitajat tekevät myös tehtäviä, jotka muualla kuuluvat vain sairaanhoitajille. Että kyllä tässä on moniosaamista aivan kylliksi. Terveisin Eri
Täällä entinen kotihoitaja. Kyllähän siinä hyötyliikuntaa tuli paikasta paikkaan juostessa, mut pää ei kestäny. Luultavasti hoitajat viihtyisivät paremmin kun oltaisiinkin vielä siinä vanhan ajan tyylissä. Hoitaja tekisivat kaikkea, hoitotoimenpiteiden lisäksi ruokaa ja siivousta. Asiakkaista olisikin sitten vaan pari päivässä. Mut minkäs tekee, kun kotona olevia vanhuksia on nyt aivan tuhottomasti ja hoitajia ei riitä..
Vierailija kirjoitti:
Täällä entinen kotihoitaja. Kyllähän siinä hyötyliikuntaa tuli paikasta paikkaan juostessa, mut pää ei kestäny. Luultavasti hoitajat viihtyisivät paremmin kun oltaisiinkin vielä siinä vanhan ajan tyylissä. Hoitaja tekisivat kaikkea, hoitotoimenpiteiden lisäksi ruokaa ja siivousta. Asiakkaista olisikin sitten vaan pari päivässä. Mut minkäs tekee, kun kotona olevia vanhuksia on nyt aivan tuhottomasti ja hoitajia ei riitä..
Ei kiitos. Meneehän siinä hoitajan ammattitaito aivan hukkaan, jos työnkuva koostuu pääasiassa imuroinnista ja perunalaatikon imellyttämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Palkattiin naapurin lukion päättänyt kolmen vanhuksen "seuraneidiksi" tehtävänä kevyet siivoukset, lääketsekkaus, kaupassakäynnit ja ulkoilutus. Käy kahden tunnin ajan kunkin luona (viikonloppuna kotihoito). Palkkaa maksetaan 2000€/kk ja kotitalousvähennyksen jälkeen oikeasti maksettavaa jää 1500€ eli 500€/vanhus. Suosittelen oikeasti palkkaamaan jonkun hommia hoitamaan!
Siis kotisairaanhoidon tilalle? Se kun ei vähennä lääkkeitä, ei lisää liikuntaa yhtään, vaan määrää Levolacia siihen, kun täytyy odottaa vanhuksen asiointia pöntöllä. Jos se massa liikkuisi suolistossa edes vähän - kävellessä, ylös-alasnousuissa, ei tarvitsisi: 17 euroa pullo!!!!
Mitä itse tekisit kymmenessä minuutissa?
Avainsana on hoito- ja palvelusopimus. Mitä siinä lukee?
Jos siihen on kirjoitettu vain "käynti", se on sitten käynti eikä yhtään mitään muuta. Jos lukee "katsotaan, että on syönyt, puhdas ... " niin se on melkein sama asia, eli ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin vilkaista, että elossa tämä on.
Oikeasti enemmän apua tarvitsevan sopimukseen on kirjoitettava esim. "autetaan pesulla käynnissä ja pukeutumissa, laitetaan ruokaa tarjolle pöydälle ..." Siinä menee tietenkin enemmän aikaa, mutta mitä sitten?
Entiseen aikaan = 10 vuotta sitten kotiavustajat saattoivat jopa laittaa ruokaa. He olivatkin apuna monta tuntia. Silloinkin yhdelle sanottiin, että ei tarvitse tulla enää, koska ei saanut aikaan mitään, eikä osannut edes jutella mitään dementoituneen vanhuksen kanssa. Erikseen kehuttiin häntä, joka tuli ikään kuin kylään, kaikki hommat tuli tehtyä ja mummo ja hänen kotinsa olivat puhtaita ja kunnossa. Ja mikä tärkeintä, mummo lauleskeli hyväntuulisena vielä pitkään hänen käyntinsä jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkattiin naapurin lukion päättänyt kolmen vanhuksen "seuraneidiksi" tehtävänä kevyet siivoukset, lääketsekkaus, kaupassakäynnit ja ulkoilutus. Käy kahden tunnin ajan kunkin luona (viikonloppuna kotihoito). Palkkaa maksetaan 2000€/kk ja kotitalousvähennyksen jälkeen oikeasti maksettavaa jää 1500€ eli 500€/vanhus. Suosittelen oikeasti palkkaamaan jonkun hommia hoitamaan!
Siis kotisairaanhoidon tilalle? Se kun ei vähennä lääkkeitä, ei lisää liikuntaa yhtään, vaan määrää Levolacia siihen, kun täytyy odottaa vanhuksen asiointia pöntöllä. Jos se massa liikkuisi suolistossa edes vähän - kävellessä, ylös-alasnousuissa, ei tarvitsisi: 17 euroa pullo!!!!
Voi ottaa myös omaishoitajan, jos siihen on muuten mahdollisuus. Ei omaishoitajan tarvitse olla oikeasti sukulainen, kunhan vaan pystyy huolehtimaan hoidettavastaan. Jos hoidettavasta ei tarvitse huolehtia ympäri vuorokauden, se voi sopia vaikka opiskelijalle tai työttömälle. Omaishoitotuki ei vaikuta työttömyyskorvaukseen, koska on sosiaalitukea. Edellytys on tietenkin se, että ei ole niin sitovaa, että ei voi ottaa vastaan kokoaikatyötä. Itse sain pienintä omaishoitotukea ollessani työttömänä juuri sillä perusteella, että ei ollut sitovaa vaan olin ollut välillä töissä samaan aikaan.
Ei omaishoitaja tule kotisairaanhoidon vaan kotipalvelun tai henkilökohtaisen avustajan tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiitos. Meneehän siinä hoitajan ammattitaito aivan hukkaan, jos työnkuva koostuu pääasiassa imuroinnista ja perunalaatikon imellyttämisestä.
Sairaanhoitajan ammattitaito menee, mutta ei kodinhoitajan, jonka koulutukseen kuului nimenomaan tavalliset kotityöt. Eikä mene perus-/lähi-/mikälie-hoitajan ammattitaitokaan, jos ymmärtää hygienian ja hyvän ravitsemuksen vaikutuksen terveyteen.
Jos tarvitaan päivittäin kaksi kotisairaanhoitajan käyntiä, aletaan olla laitoskunnossa. Yleensä riittää kerta viikkoon, ja silloin jaetaan lääkkeet dosettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajan ammattitaito menee, mutta ei kodinhoitajan, jonka koulutukseen kuului nimenomaan tavalliset kotityöt. Eikä mene perus-/lähi-/mikälie-hoitajan ammattitaitokaan, jos ymmärtää hygienian ja hyvän ravitsemuksen vaikutuksen terveyteen.
Jos tarvitaan päivittäin kaksi kotisairaanhoitajan käyntiä, aletaan olla laitoskunnossa. Yleensä riittää kerta viikkoon, ja silloin jaetaan lääkkeet dosettiin.
Nyt ne lääkkeet tulevat letkassa apteekista, ei siis mitään dosetteja senlisäksi saa käyttää. Ihan turhasta maksaa siis, jos ei edes sopivaa liikuntaa voi se kotisairaanhoitaja toteuttaa!
Missä kaupungissa on näin hyvä kotihoito, että on aikaa ulkoiluttaa vanhuksia ja viettää heidän kanssaan aikaa?
Olen tehnyt 8 vuotta kotihoidossa töitä. Kunnallisella ja yksityisellä ja kyllä se työ oli sitä, että aamulääkekierros ja aamupalakierros meni niin, että listan mukaan koteihin, sängystä ylös, aamupala, lääkkeet, pikainen aamupesu ja vessa ja takaisin sänkyyn tai miten nyt itse kukainenkin liikkui. Kiire oli, koska jo yhdessä paikassa aikataulusta venyminen, meinasi sitä, että viimeinen maksava asiakas sai aamulääkkeet vasta klo 11.00.
Toki olisi ollut ihanaa kahvitella yhdessä ja odotella talvitakin päälle laittoa ja käveleskellä pihalla, mutta se olisi meinannut sitä, että se neljäs listalla olisi päässyt vessaan vasta klo 13.00 ja aamulääkkeet silloin ja puuron. Viimeisimmät olisi saaneet aamulääkkeet klo 16.00