Tuloerot, mies töissä ja minä opiskelen
Mitä pitäisi tehdä, onko tämä ok. Miehellä nettona tulot 1800€ enemmän kuussa kuin minulla. Olen siis pelkän opintotuen ja opintolainan varassa, en saa miehen tulojen takia asumistukea tai mitään. Koko opintotukeni menee vuokran maksuun, joka on puolet meidän vuokrasta. Maksamme siis vuokrat ja vedet puoleksi. Opintolainasta minulla menee rahaa omiin laskuihin, ja minulle jää kuukaudeksi 400 euroa. Yhteisistä menoista mies maksaa lapsen tarhamaksun. Olen niin ahdistunut tilanteeseen että joudun koko ajan kituuttamaan ja mies porskuttaa rahoillaan. Ahdistaa jo tuleva kesä kun saan kaksi kertaa kuussa tilin, ja toinen tili menee pelkästään jo vuokraan ja laskuihin eikä minulla jää kahdeksi viikoksi yhtään rahaa. Monet ihmettelevät miksei mies maksa kokonaan vuokraamme. Ollaan puhuttu asiasta eikä mies suostu siihen. Ongelma on, että mies tuhlaa rahansa alta aikayksikön ja käytämme minun opintolainaani maksimi verran kuussa, kunnes tulee hänen tilinsä ja olen PA, ja joudun kinuamaan häneltä rahaa. Sen lisäksi hoidan suurimman osan kotitöistä ja lapsen hoidosta, samalla kun yritän opiskella. Ahdistaa.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Miehesi käyttää taloudellista väkivaltaa sinua kohtaan. Pitää rahattomana, että et pääsisi jättämään häntä. Sinä vain velkaannut tuossa suhteessa. Ota lapsi ja lähde turvakotiin, jeesaavat sinut omillesi.
Turvakotiin? Kuule, turvakodit on tarkoitettu ihmisille joilla on fyysisen väkivallan uhka kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi käyttää taloudellista väkivaltaa sinua kohtaan. Pitää rahattomana, että et pääsisi jättämään häntä. Sinä vain velkaannut tuossa suhteessa. Ota lapsi ja lähde turvakotiin, jeesaavat sinut omillesi.
Turvakotiin? Kuule, turvakodit on tarkoitettu ihmisille joilla on fyysisen väkivallan uhka kotona.
Turvakodit on tarkoitettu ihmisille, joihin kohdistuu väkivaltaa, oli se sitten fyysistä, henkistä, taloudellista tai seksuaalista. t: sossu
Asukaa opiskelusi ajan erillään? Oma kämppä, niin saat asumistukea, jolloin käteesi jää koko lainan osuus sekä osa vielä opintotuestakin.
Oletteko naimisissa? Jos niin puolet on sinun ja hän on elatusvelvollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvakodit on tarkoitettu ihmisille, joihin kohdistuu väkivaltaa, oli se sitten fyysistä, henkistä, taloudellista tai seksuaalista. t: sossu
Höpsistä pöpsistä, sossu hyvä.
Taas tätä samaa paskaa, hiukan muunnellussa paketissa. Ap menee töihin, ja se siitä
Siis miksi ihmiset suostuu näihin älyttömyyksiin? Olette ilmeisesti muutaman vuoden jo yhdessä olleet, jos lapsenkin kerenneet hankkia..? Kannattaisiko suhteen alussa keskustella raha-asioista yms, ja miettiä haluaako jakaa elämän tällaisen ihmisen kanssa. Nyt on kus€t housussa jo. Ei voi ymmärtää...
huono mies. jos haluaa elää toisen kanssa, niin se tapahtuu ehdoitta ja jos toinen opiskelee ja tulot reilusti vähemmän, niin toinen maksaa enemmän muista menoista.
helpointa ois, jos maksaisitte kaikista tasaverran TULOIHIN nähden. eli jos miehesi tienaa kolme kertaa enemmän kuin sä, niin hän myös maksaa PAKOLLISISTA menoistanne sen kolme kertaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko naimisissa? Jos niin puolet on sinun ja hän on elatusvelvollinen.
Mitkä puolet? Puolet vuokrasta, kyllä. Miehen palkkatulot ovat miehen palkkatuloja.
Suomen laista et löydä pykälää, jossa miehen palkasta puolet kuuluu naiselle. Eikä elatusvelvollisuus tarkoita sinällään yhtään mitään. Riittää kun ap:lla on kaurapuuroa.
Vierailija kirjoitti:
1) Miksi olette lisääntyneet, kun sinä opiskelet?
2) Jos olet lähtenyt opiskelemaan vasta lisääntymisen jälkeen, niin miksi? Tuliko mieleen että rahallisesti se on aivan idioottimainen ajatus, kun lapsi on päiväkoti-iässä?Asumiskulut maksetaan puoliksi, se nyt on selvä. Miksi miehesi pitäisi sinua elättää? Hänhän maksaa jo päiväkotimaksunkin kokonaan.
Mene töihin. Opiskelu ei ole syy olla tekemättä töitä.
En ole ap, mutta itse sain lapsen kesken opintojen. Vanhempainvapaat oli joustava pitää opiskellessa, etänä sai tehtyä osan jne.
Nyt olen jo valmistunut ja alani töissä. Lapsiluku tämän yhden myötä täynnä, joten ei tarvitse työuraa katkaista äitiyslomien takia.
Asumiskuluista taas, me opiskelimme miehen kanssa eri aikoihin, ja aina on enemmän tienannut maksanut enemmän.
Vierailija kirjoitti:
huono mies. jos haluaa elää toisen kanssa, niin se tapahtuu ehdoitta ja jos toinen opiskelee ja tulot reilusti vähemmän, niin toinen maksaa enemmän muista menoista.
helpointa ois, jos maksaisitte kaikista tasaverran TULOIHIN nähden. eli jos miehesi tienaa kolme kertaa enemmän kuin sä, niin hän myös maksaa PAKOLLISISTA menoistanne sen kolme kertaa enemmän.
Yksikään nainen ei suostuisi elättämään miestä samalla tavalla. Aika jännää, että voimaantuneet itsenäiset naiset ei edes vuonna 2020 kykene elättämään itseään.
Mieti vakavasti kannattaako tuollaisessa suhteessa jatkaa! Rakastavassa ja arvostavassa parisuhteessa tuetaan ja autetaan toista. Tuo on taloudellista väkivaltaa. Pystyttekö keskustelemaan asiasta? Eikö mies osaa ajatella että tilanteesi on väliaikainen, kunhan valmistut ja saat töitä niin voit osallistua kustannuksiin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvakodit ovat täynnä fyysisen väkivallan uhreiksi joutuneita ihmisiä (yleensä naisia lapsineen), eikä kaikille fyysisen väkivallan uhreille jotka sinne haluaisivat ole tilaa. Ja sinä tosiaan väität, että henkisen väkivallan, tai että jopa ap:n kuvaileman tilanteen, jossa mies ei suostu elättämään häntä, on sellainen tilanne jossa voi mennä turvakotiin? Joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2) Jos olet lähtenyt opiskelemaan vasta lisääntymisen jälkeen, niin miksi? Tuliko mieleen että rahallisesti se on aivan idioottimainen ajatus, kun lapsi on päiväkoti-iässä?Asumiskulut maksetaan puoliksi, se nyt on selvä. Miksi miehesi pitäisi sinua elättää? Hänhän maksaa jo päiväkotimaksunkin kokonaan.
En ole ap, mutta itse sain lapsen kesken opintojen. Vanhempainvapaat oli joustava pitää opiskellessa, etänä sai tehtyä osan jne.
Nyt olen jo valmistunut ja alani töissä. Lapsiluku tämän yhden myötä täynnä, joten ei tarvitse työuraa katkaista äitiyslomien takia.Asumiskuluista taas, me opiskelimme miehen kanssa eri aikoihin, ja aina on enemmän tienannut maksanut enemmän.
Miinuksista päätellen aina on väärä aika saada lapsi 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen jo valmistunut ja alani töissä. Lapsiluku tämän yhden myötä täynnä, joten ei tarvitse työuraa katkaista äitiyslomien takia.Asumiskuluista taas, me opiskelimme miehen kanssa eri aikoihin, ja aina on enemmän tienannut maksanut enemmän.
Ei, vaan aina on väärä aika tehdä valintoja oman elämänsä suhteen ja sitten vinkua, kun joku toinen ei maksakaan koko viuluja. Aikuinen ihminen on vastuussa omasta taloudestaan.
/3
Mieheni on työtön ja varaton, enkä minä suostu antamaan hänelle rahaa jotta voisi lähteä baariin kavereidensa kanssa. Olenko syyllistynyt taloudelliseen väkivaltaan? Voiko mieheni lähteä tämän vuoksi turvakotiin?
☹️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan aina on väärä aika tehdä valintoja oman elämänsä suhteen ja sitten vinkua, kun joku toinen ei maksakaan koko viuluja. Aikuinen ihminen on vastuussa omasta taloudestaan.
/3
En tiedä muista, mutta me toimimme mieheni kanssa tiiminä, jossa tuetaan toisiamme.
Talouden takia opiskelimme eri aikaa. Mies opiskeli ensin ja teki pieniä tunteja osa-aika työtä. Itse tein täyspäivää ja maksoin suurimman osan kuluista.
Mies valmistui, työllistyi ja minä lähdin opiskelemaan. Osat vaihtuivat, eli mies maksoi suurimman osan.
Nyt molemmat valmistuneita ja työelämässä. Ja palkat paremmat kuin ennen opintoja.
Eli opiskelu oli meillä myös yhteiseen tulevaisuuteen panostamista.
Kai olette laatineet velkakirjan joka eurosta?
Tämähän olikin uusi tieto, että jos ihminen ei elätä köyhää kumppaniaan, tulee syyllistyneeksi taloudelliseen väkivaltaan. Kaikkea sitä 🤔 Minäpä rupean mankumaan parempi tuloiselta mieheltäni fyrkkaa, ja jos ei anna niin kerron kaikille että hän on väkivaltainen minua kohtaan.
NOT.